Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähäsuolainen ruokavalio

Vierailija
15.06.2019 |

Vinkkejä suolattomiin levitteisiin tms. Miten tehdä maukasta suolatonta ruokaa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, koska suola tuo esiin muiden mausteiden ja ruoka-aineiden maun.

Vierailija
2/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutukseksi suolattomille, että ottakaa jodia purkista sitten. T: mulla lähti tukka päästä jodinpuutoksen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola on välttämätön aine.

Vierailija
4/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riittää, kun vähentää lisätyn suolan. Eli ei tarvitse erikseen käyttää vaikka suolatonta voita, vaan vähentää ruuanlaitossa sen suolan lisäämisen. Siinä menee hetki aikaa, että suu tottuu vähäsuolaisuuteen, mutta kun tottuu, niin saattaa ravintoloissa olla kurjaa käydä. Olen nyt 2 vuotta syönyt suolatonta/vähäsuolaista ruokaa, eikä minulla ole hiukset tippunut päästä. Pitää vain huolen siitä, että saa ravintoaineet ruuasta, esim. Kala, maitotuotteet, levä (sushi) ja kananmuna ovat hyviä jodin lähteitä. Jodioitu suola on huono jodin lähde.

Vierailija
5/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt vähäsuolaista levitettä näistä aineksista: punaiset linssit, sitruunamehu, muutama aurinkokuivattu tomaatti (joo näissä on suolaa), valkosipuli, tomaattipyre, hieman oliiviöljyä, tuoreita yrttejä- > sauvasekoittimella levitteeksi

Vierailija
6/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola on välttämätön aine.

Ruoassa luonnostaan oleva natrium riittää.

Vierailija
7/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät aivan liian vähän suolaa ja liikaa sokeria. Suola tekee kylläiseksi ja sokeri luo jatkuvan nälän, siksi suomalaiset ovat lihavia.

Vierailija
8/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutukseksi suolattomille, että ottakaa jodia purkista sitten. T: mulla lähti tukka päästä jodinpuutoksen vuoksi.

Mulle tuli struuma ja kilpirauhasen vajaatoiminta äitini suolattoman ruuan vuoksi. Koko lapsuuteni söin vähäsuolaista ja nyt on struumakyhmy lopun elämää. Samoin verenpaineeni on sairaalloisen alhainen 48/105. Pyörryttää ja heikottaa.

Älä turhaan jätä suolaa ja jodia pois niin kuin äitini teki!

Vierailija
9/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät aivan liikaa suolaa!

Vierailija
10/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia diettikokkina ja suolaton ruoka on kaikkein haastavin saada edes välttävän makuiseksi.

Vierailija
11/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tavis-suola pois ja korvaa se Soijalla ja puhtaalla glutamaatilla.

Vierailija
12/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda suolapurkkiisi tavallisen teelusikan sijalle muovinen kertakäyttöteelusikka. Ainakin Pirkan kertikset ovat paljon pienempiä kuin Savonian teelusikat. Tällä konstilla sain itse puolitettua lisätyn suolan määrän. Nyt kun ollaan jo totuttu tuimempaan ruokaan, riittää pelkkä suolaa sisältävä mausteseos tai liemikuutio.

Vierailija
13/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan välttäminen on typerää.

Vierailija
14/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda suolapurkkiisi tavallisen teelusikan sijalle muovinen kertakäyttöteelusikka. Ainakin Pirkan kertikset ovat paljon pienempiä kuin Savonian teelusikat. Tällä konstilla sain itse puolitettua lisätyn suolan määrän. Nyt kun ollaan jo totuttu tuimempaan ruokaan, riittää pelkkä suolaa sisältävä mausteseos tai liemikuutio.

Käytät siis pelkän suolan sijaan huonompia vaihtoehtoja. Oikeesti??

Vierailija
15/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan, mistä syystä suolaa välttelee.

Vierailija
16/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt suolaamatonta voita jo useita vuosia.  Leivissä, juustoissa sekä muissa kokoliha ymv. valmisteissa on niin runsaasti suolaa, että jo niistä ylittyy helposti päivän suositus.  Suolaamaton voi maistuu aidolle voille.  Useinmiten teolliset valmisteet eivät ole suolattu jodioidulla suolalla, joten jodin saannista joutuu muutenkin itse ottamaan vastuun  Käsittääkseni jodioitu suola on tulossa yhä enenemässä määrin myös teollisiin valmisteisiin. Jodioidun suolan käyttö taisi olla aikaisemmin jopa kiellettyä valmisruoissa.  Katson kaupassa (tai etukäteen netistä) leivän suolaisuuden, en halua turhaa turvotusta jota liikasuolaus kehossani aihuttaa. Kotiruoan laitossa olen korvannut lisätyn suolan ihanilla suolattomilla mausteilla, mikäli joku haluaa suolaa lisätä annokseensa hakee kaapista sirottimen ja annostelee makunsa mukaan.  Voin esimerkkinä mainita, että mieheni lopetti ostamasta / syömästä vuosikausia suosikkina olleen leivän.  Hänen makuaistinsa oli muuttunut ja ko. leipä maistui liian suolaiselta.   

Vierailija
17/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himalajan vuorisuola ja merisuola maistuvat niin puuroissa kun ruuanlaitossakin, jodioitua ei käytetä. Alhainen verenpaine niin ei voi todellakaan jättää suolaa pois.

Vierailija
18/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan, mistä syystä suolaa välttelee.

Ja... Mitkä ne syyt sitten ovat?

Vierailija
19/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Himalajan vuorisuola ja merisuola maistuvat niin puuroissa kun ruuanlaitossakin, jodioitua ei käytetä. Alhainen verenpaine niin ei voi todellakaan jättää suolaa pois.

Himalajan vuorisuola ja merisuola eivät ole yhtään sen parempi vaihtoehto kuin ihan tavallinen jodioitu ruokasuola, paremminkin päinvastoin. Ihan samaa natriumkloridia ovat lähes sataprosenttisesti kaikki; tavallisessa ruokasuolassa sentään lisättyä jodia, joka on hyvin tarpeellinen estämään struumaa.

Vierailija
20/39 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopa paljonko niissä mausteseoksissa ja etenkin liemikuutioissa on suolaa. Eihän niiden lisäksi todellakaan ole tarkoitus enää lisätä suolaa! Eli suolan poisjättö niitä käyttäessä on ihan "perustaso", suolaa vähennätte aidosti vasta kun jätätte nuo kamalat suolakuutiot pois.

Ihan helpoin suolanvähennyskeino on olla syömättä mitään missä on ainesosaluettelossa suolaa. Kun syö pelkkää itse lisäämäänsä suolaa, näkee kaiken syömänsä suolan eikä saa sitä "vahingossa". Eli pois kaikki valmisruoat, kastikkeet, kaupan leipä jne jne. Näistä se suurin suolan syönti koostuu, ei Hippusesta jonka itse lisää paistetun kalan päälle.