Helatorstaita (ja loppuviikkoakin) HELMIMAMMAT!
Kommentit (36)
no siitähän saa hyvän tekosyyn löhöillä TAAS kotona! Ei tarvii ainakaan lenkille lähteä... Valitin jo tuolla " punnituspuolella" tätä mun laiskuutta ja saamattomuutta! Mä en tajua mien en voi saada itsestäni sen verran irti että kävisin lenkillä ja söisin terveellisesti?! Meidän vaunuilut kaatui siihen kun poika alkoi karjumaan siellä vaunuissa joka kerta... Laihdutus vois auttaa myös siihen, että tulisin raskaaksi helpommin. Haaveilen kovasti isosta perheestä mutta tällä meidän tahdilla taitaa jäädä haaveeksi. Onniakin odotettiin se 4,5 vuotta.
Joku antoi vauvalleen maissivelliä? Mullakin on sitä purkki kaapissa odottamassa... Paljonko annoitte ekalla kerralla esim. just tuota maissivelliä? Tuttipullostako vai lusikasta?
Tekis mieli kokeilla, kun taas viime yönä heräiltiin kahden tunnin välein... Vaikka ei Onni oikeastaan syönyt silloin kuin pari kertaa (muistaakseni) mutta ihme kitinää piti taas koko ajan... Ja aamukuudelta " saalistettiin" tukkoisesta nenästä aivan järkyttävä räkä!! =) Keittosuolatipat on tehokkaita!
Piti vielä kysellä ja kommentoida ties mitä mutta en muista enää sen tarkemmin että mitä...
T: Kumppari&Onni 3kk:tta+4päivää
Me siis ollaan aloiteltu maissivellin antaminen Linnealle...siinä toivossa että saatais vähän paremmat yö unet. Aluksi kokeilin antaa pelkkää velliä ihan vähän ja se ei oikein kelvannut.Jäi vain puörimään suuhun. Sitten kokielin laimentaa velliä maidolla, Laitoin jotain ½velliä, ja½nania...ja pikkuhiljaa olen vähentänyt nanin määrää ja lisännyt vellin määrää. Linnea saa siis velliä vain iltaisin ennen nukkumaan menoa.
Nyt on vain kokemusta yhdestä täysvelli annoksesta ja sen tuloksena umta 4tuntia putkeen...eli toiveita on.
Ollaan nyt täällä lomailemassa , niin on vähän tuo velli hommakin lomalla...;)
Mä annoin desin kerralla ja sen jälkeen nania niin paljon kun jaksoi. Meillä se kelpasi heti, eikä tullut oireita. Annoin ekan kerran aamulla, että jos olisi ollut sopimatonta, niin ei olisi yöunet mennyt.
Annoin kaksi purkillista aina desin kerralla ja sen jälkeen niin paljon kuin jaksoi.
Tänään kävin metsässä kantoliinailemassa Miron kanssa, tykkäs niin paljon että nukahti puolivälissä, vaikka pidin etuperin liinassa.
Ei oo kuulunu Tamperelaisten suraavasta tapaamisesta mitään, joten mulla ois oma lehmä ojassa, kun aattelin ajoissa ehdotella päiväksi tiistaita 30.5. Meinaan kun mulla ois silloin taysissa käynti 11.00, siell ei mee kun max 15 minsaa, joten muutakin tekemistä sille reissulle haluisin kun matkaan menee kuitenkin 1,5 tuntia. Eli oisko nyyttärit jonkun kotona, vai ilmasta riippuen treffit jossain puistossa vai mitä?
niisku & miro
Siis aah, mikä ihana päivä takana! Eilen oli aivan hirveä päivä ja olinkin valmis myymään hirviö-lapsemme ensimmäiselle vastaantulijalle. Siis kun herra ei suostunut päiväunille, ei millään. Ja siitä sitten seurasi että kitisi, raivosi, ähisi, vaati seuraa, mikään ei kelvannut, jatkuvasti tissin jatkeena... siis mä olin niiiiin puhki illalla kun Simppu lopulta nukahti.
Tänään sitten -tadaa- ei jälkeäkään eilisestä. Jätkä on vetänyt unia käytännössä KOKO PÄIVÄN! Nukkui kolmet päikkärit, jokainen vähintään 2h eli eipä juuri ole valveilla ollut. Ja ne valveillaoloajat on poika hymyillyt kilpaa auringon kanssa ja jokeltanut iloisena. No, mietittiin että ei takuulla nukahda normaaliin aikaan (21.00) kun on nukkunut niin paljon, mutta kappas vaan klo 21.20 oli poika simahtanut yöunille. Aaah, näitä ihania päiviä lisää, kiitos.
Eli: Luonnonlaki siitä, että jossain vaiheessa univelka on kuitattava, pitää siis paikkansa!
Käytiin tänään Lintsillä. Simppu nukkui koko reissun vaunuissa ja me syötiin ihanan rasvaisia ranskalaisia, kierreltiin katsomassa pienten lasten laitteita ja naureskeltiin, että parin vuoden päästä ajellaan Kot-Kot junassa vaan ympyrää. Oli tosi leppoisaa.
Mutta, mutta... maanantai ja mun yh-äitiys lähestyy. Pelottavaa... eli pk-seudun mammapiknik siellä Träskandassa. Nemman ajo-ohjeita odotellaan (kun tiedät paikan) ja olisko kellon aika vaikka 12.30? Jokainen tulee sit kun ehtii? Entä plan B sateen varalle... Sello?
Jees, nyt sohvalle lojumaan -kohta alkaa Sinkkuelämää.
Oodi ja Simppu-mies
En lainkaan tykkää tästä ainaisesta sateesta ja kylmyydestä. En paljon tee mieli ulkoilla.
Inkeri nukkuu ekoja päikkäreitä (nukkuu seuraavat 3-4h) ja minä olen taas " harrastukseni" parissa eli netissä. Täytys leipoa kun huomenna tulee vieraita, mutta ehtiihän tuota myöhemminkin.
Muutama päivä sitten kerroin, että Inkeri ei nukahda itsekseen vaan täytyy nukuttaa. No nyt sekin on muuttunut. Eilen päätin kokeilla kuinka käy jos laitan sänkyyn puolinukuksissa. Rinkeli oli ihan simmut auki kun sänkyyn vein, mutta siis väsynyt ja valmis nukkumaan, hetken pölisi itsekseen ja sinne nukahti. Tämä ihmeellisyys tapahtui eilen pariinkin kertaan. Illalla olimme ihan ihmeissään kun klo. 21 molemmat lapset nukku ja meillä oli ihan omaa aikaa :) Katsotaan tänään onnistuiku nukahtaminen vain eilen vai toimiiko joka päivä. On se suuri helpotus jos ei tarvitse nukuttaa syliin.
Kiva lähteä reissuun kun ei ole oikeasti mitään päälle pantavaa. Mulla ei ole enään kuin yhdet housut jotka ei tipu päältä. Paino on siis tippunut mukavasti ja mikä parasta niin vaatekoko on pienentynyt. Nyt mun on siis pakko ostaa uusia vaatteita (myös mies on sitä mieltä). Sakasta toki ostelen, mutta oishan se kiva jos sinne mennessä ois jotain päällä :)
Tossa vieressä on tänään uuden huonekaluliikkeen avajaiset (koti Idea ja Vepsäläinen) ja sinne ajattelin Rinkelin kanssa suunnistaa. Mitään ei oikeastaan tarvis ostaa, mutta katsellahan aina voi. Olen sen shoppailuholisti, että minulle jo kaupoissa kiertely antaa jonkinlaisen tyydytyksen. Ja voihan sitä jotain pientä aina tarttua mukaan.
Maissivellistä joku kyseli. Rinkeli juo velliä iltaisin, pullosta. Ensin annoin parina iltana desin ja nyt saa sitten niin paljon kuin maistuu. Hyvin neidille tuntuu maistuvan samoin kuin maissisose jota hän söisi ihan niin paljon kuin vaan antais.
Nyt aamulehden ja kahvin pariin, jos sen jälkeen vaikka sais leivottua...
Birdy
Esikoisella alkoi eilen nuha ja tänään pidetään sitten ihan sisäpäivä, eikä mennä ollenkaan puistoon. Masentava ilma täälläkin, vaikka yleensä kyllä tykkään myös sateesta (kunhan ei kovin kauan sada). Me myös normaalisti aina ulkoillaan ilmalla millä hyvänsä ja täällä on puistot aina ihan tyhjiä, jos vähänkin sataa. Tylsää, koska meidän poika rakastaa vesilätäkköleikkejä, niin ei ole silloin ikinä seuraa. Mutta tänään ollaan siis sisällä ja Helmi nukkuu just ekoja päiväunia ja herää niiltä varmaan ihan kohta.
Nyt täytyy kommetoida niitä aikaisempia aiheita, kun en aiemmin ehtinyt. ja helmi sitten heräsi ja on tässä tissillä, joten ei ole isoja kirjaimia.
helmi harrastaa myös SÄPSÄHTELYÄ, mutta ei ole koskaan alkanut silloin itkeä. esikoinen kun säpsähteli, alkoi myös aina itkeä.
mä ostin helmille AURINKOLASIT lindexiltä, kun en muualta löytänyt tarpeeksi pieniä. noikin on kyllä vähän liian isot. rattaissa meillä on aurinkovarjo, joten siellä helmi ei tarvitse aurinkolaseja eikä kesällä edes hattua, mutta puistossa on joskus myös sylissä ja sitten jos on liinassa, niin noi arskat ois ihan hyvät. aurinkorasvaa ei aiota vielä helmille laittaa, mutta esikoiselle laitetaan sitä apteekista saatavaa euceriniä, jossa on fysikaaliset suodattimet (tai mitkä nyt olikaan).
aika moni on kertonut, ettei vauva enää suostu olemaan RATTAISSA. meillä esikoinen huusi rattaissa ekat 3,5 kk ja silloin alettiin sitten pitää poikaa rattaissa puoli-istuvassa asennossa, niin johan alkoi sälli viihtyä. helmi onneksi on alusta saakka viihtynyt rattaissa ja viihtyy edelleen (myös hereillä), mutta jos jossain vaiheessa ei enää viihdy, niin nostetaan sitten selkänoja puoli-istuvaan asentoon. kannattaa kokeilla, jos vaunulenkeistä ei muuten tule mitään.
monen vauvalla oli PULAUTTELU lisääntynyt. meillä myös. kysyin asiasta neuvolassa ja siellä sanottiin, että helmin kohdalla vois johtua liikkumisen lisääntymisestä (kun tyttö kääntyilee koko ajan). hyvä kuulla, että muillakin pulautellaan. varmaan se on sitten ihan normaalia.
meillä ESIKOINEN on ihan hulluna vauvaan ja kohtelee tätä tosi nätisti. aamulla tulee ensimmäisenä halaamaan, pussaamaan ja paijailemaan helmiä. voin edelleen käydä esim. vessassa, niin että jätän lapset kahdestaan. ja helmi tykkää katsella tosi paljon veljensä touhuja. esikoinen sitten temppuileekin meille ihan älyttömästi, mutta parempi niin kuin että kohtelisi siskoaan kaltoin. se onkin sitten taas eri juttu, mitä tapahtuu, kun helmi lähtee liikkeelle ja sotkee esikoisen leikit.
helmi NUKAHTAA illalla yleensä tissille, mistä kannan omaan sänkyyn. jos ei nukahda tissille, saattaa toisinaan nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä, mutta ei aina. päivällä nukahtaa aina itsekseen kantokassiin tai oikeastaan mihin vaan. ennen laitoin helmin nukkumaan kyljelleen, kun pulautteli, mutta nyt kun ei enää kyljellään pysy, niin laitan yleensä selälleen. mahallaan ei osaa nukkua.
ja niistä KIINTEISTÄ vielä. älkää nyt kukaan alkako antamaan vauvalle kiinteää ruokaa vain siksi, että muutkin antaa! jos imetys sujuu ja vauva kasvaa ja on tyytyväinen, niin kannattaa kyllä täysimettää se 6 kk, koska se on kuitenkin tutkitusti paras ratkaisu lapselle (enkä nyt tarkoita korviketta saavia lapsia, koska heistä mulla ei ole tietoa tai siis heidän kiinteän ruoan syömisistä). kaikilla lapsilla suolisto ei ole vielä niin kehittynyt 3-4 kk iässä, että se kestäisi muuta kuin maitoa! monilla toki on, mutta sitähän ei voi tietää kuin kokeilemalla, enkä ainakaan itse halua ottaa sitä riskiä, että vauva saisi kiinteästä ruoasta esim. masuvaivoja vain sen takia, että itse huvin vuoksi antaisin lapselle kiinteää ruokaa. ja tolla " huvin vuoksi" -ilmauksella tarkoitan siis sitä, että annetaan 3-4 kk ikäiselle vauvalle jotain muuta kuin maitoa vain siksi, että se on vanhemmista kivaa tai että saataisiin vauva nukkumaan yöt heräämättä. pienen vauvanhan " kuuluu" heräillä öisin syömään. tietenkin jos parin tunnin välein syö, niin se voi rasittaa (ainakin mua), mutta jos vaikka kerran yössä syö, niin se on musta vähän hölmö ja itsekäs syy aloittaa kiinteät pienellä vauvalla (anteeksi nyt vaan).
ja sitten siitä, miten kiinteää ruokaa kannattaa antaa. kannattaa antaa uutta makua aina ensin aamulla ja aika pieni määrä, että näkee, tuleeko uudesta ruoka-aineesta jotain negatiivista reaktiota. on tosi tylsää, jos antaa vaikka porkkanaa vauvalle ekan kerran illalla ja vauva sitten huutaa yön mahaansa, jos porkkana ei sovikaan. neuvolassa suositellaan yleensä aloittamaan perunalla ja sen jälkeen antamaan porkkanaa. se on aika hullua, koska monille vauvoille peruna ei sovi sen suuren tärkkelyspitoisuuden takia. ja porkkana on pienillä vauvoilla aika allergisoiva ruoka-aine (ei siis niinkään enää isommilla lapsilla). nämä asiat opin mun kaverilta, jonka lapsella oli paha ruoka-aineallergia ja joka valmistui lääkäriksi eli tiesi asioista myös siltä pohjalta. meillä esikoinen sai perunaa vasta 9 kk ikäisenä ekan kerran ja hyvin on oppinut sitä syömään, vaikkei sitä heti 6 kk ikäisenä saanutkaan =)
ja sitten lopuksi onnittelut kaikille kihlautuneille, naimisiin menneille ja naimisiin tänä kesänä myöhemmin meneville!
helmi lopetti syömisen jo ajat sitten ja äsken laitoin tytön tohon lattialle ilmakylpyyn, mutta jäi päälle tää ilman isoja kirjaimia kirjoittaminen. sori!
nyt jos menis leikkimään lasten kanssa...
T:Fassiloora ja Helmi
Fassiloora: oon ihan samaa mieltä sun kanssa niistä kiinteistä, sulla on vaan aika raflaava tapa ilmaista asia, toivottavasti kukaan ei loukkaantunu. Tuskin kukaan nyt ihan omaksi huviksi niitä kiinteitä alottelee, kyllä kaikki äidit varmasti sitä oman lapsen parhainta ajattelee. Joskus on vaan kamalan vaikeeta tietää mitä pitäs tehdä kun neuvoja satelee joka puolelta ja useimmiten ne on keskenään ihan ristiriitaisia. Ekan kanssa varsinki sitä analysoi kaiken ihan puhki ja pelkää että tekee jotain väärin, ainakin minä. Nyt tokan kanssa (varsinki näin pian uudestaan) osaa jo ajatella että ei se siitä kovin vähästä rikki mee. Ehkä semmonen luottamus omiin päätöksiin on nyt parempi.
Niitten kiinteitten kanssa ajattelin ite käyttää semmosta kriteeriä että jos paino alkaa tippumaan käyrällä niin sitten otetaan potut kehiin. Esikoisen kanssa tein näin. Tosin ite en oo aikasemmin hoksannu sellastakaan ajatella, että ainaki puolet tuosta vauvojen syömisestä on sitä läheisyydenkaipuuta. Ihan niinku sanoit, Fassiloora, vauvojen kuuluu herätä yöllä syömään. Ne herää myös siksi ku niillä on äitiä ikävä :) . Meidän poika ainaki vaan haistelee mun tissiä aamuyöstä. Nyt osaan tästä jopa nauttia. Ekan kanssa oli enemmän vaan semmonen olo että jos on ongelma niin se pitää ratkaista.
jatkan myöhemmin....
Jipii, Onni nukkui viime yönä 6h putkeen!! Sitten söi ja jatkoi uniaan vielä n. 3h!! Onni oli taas kääntynyt mahalleen mutta oli nyt sitten ilmeisesti oppinut, että niinkin voi nukkua! Ihanaa, kun ei tarvinnut koko ajan olla herraa kääntämässä selälleen. Piti aamuyöllä pyytää miestä töihin lähtiessään katsomaan, että onko pojalla kaikki kunnossa, kun ei kuulu mitään! Saapas nähdä miten ensi yö menee...
Niistä kiinteistä, että mitenkäs se menee se aloitus sit korvikevauvojen kohdalla? Kait se tuo meidän vauva on korvikevauva, kun ainoastaan öisin unenpöpperössä syö rinnasta... Joskus kelpaa myös päivällä jos ei ole ehtinyt suuttua liikaa... No ensi viikolla on neuvola, eiköhän se sittenkin selviä, tuli vaan mieleen... Harmittaa, kun tuo meidän imetys on mennyt pieleen... alusta asti oli niin hankalaa mutta minkäpä sille voi.
Pitääkin tosiaan kokeilla, että jos laittais vaununkopan tilalle sen istuimen! Meillä saa kyllä vaunuistakin korotettua sen päädyn mutta se on niin huono " viritys" , että ei Onni pysy siinä yhtään vaan valuu huonoon asentoon.
Eilen käytiin pikapika-reissu tuossa pihalla ja Onni makasi vaunuissa mutta kuomu oli alhaalla niin Onni katseli ihan ihmeissään sieltä taivaalle ja oli tyytyväinen. Ehkäpä se on jo niin " iso" , että haluaa nähdä muutakin kuin olla suljettuna vaunujen sisään piiloon! =)
Minäkin ajattelin ostaa Onnille aurinkolasit. Pitää vissiin yrittää tilata netistä, kun eihän täällä korvessa myydä niin pieniä missään... Jos niille ei ole käyttöä tänä kesänä niin mahtuuhan ne ensi kesänäkin!
Meillä on ensi viikolla neuvola ja se rokotus. Oletteko siis antaneet sen supon jo etukäteen ns. varalta? Mitenkähän siitäkin reissusta selvitään... Onneksi mies lähtee mukaan, minä en tykkää yhtään neuloista! :p
Kumppari&Onni
Kumppari: minä en antanu, ei tullu mitään reaktiota
esikoisella oli aina kovat reaktiot rokotusten jälkeen, mutta ajattelin, etten koskaan saa tietää annanko supon turhaan jos en kerran kokeile
kyllä se sitte nopeesti vaikuttaa jos tulee tarve antaa
Eiköhän se niin ole, että jokainen aloittaa ne kiinteät sitten kun itsestä parhaalta tuntuu. Tuskin kukaan ihan omaksi ilokseen alkaa mitään pottua (tai muuta) tunkeen vauvan suuhun. Mitäpä se kellekään toiselle kuuluu miten sinä vauvasi hoidat, kukin tavallaan. Ja niistä yöheräämisistä. Se nyt vaan on niin, että jotkut vauvat nukkuu yönsä heräämättä kuten Rinkeli on tehnyt syntymästään saakka. Ei siinä mitään kummallista ole.
Eli kuten sanotaan: Annetaan kaikkien kukkien kukkia :)
Birdy
Ehkäpä mekin sitten tosiaan teemme niin, että annamme sen supon vasta jos ilmenee tarvetta!
Minä ainakin myönnän olevani " hysteerinen äiti" !! Muutamilla tutuillamme on kyllä suht samanikäisiä lapsiä kuin Onni mutta ei olla ainakaan vielä oltu keskenämme kovinkaan paljoa tekemisissä lasten syntymän jälkeen joten täältä palstalta on ollut kiva lukea ja saada vertaistukea!
Minusta ainakin tuntuu, että en itse hoksaa läheskään kaikkia asioita joten kiva saada täältä erilaisia vinkkejä arkeen. Minä ainakin kyselen tyhmiä ja muiden vastausten kautta sitten pähkäilen miten olisi parasta toimia oman lapsen kohdalla...
T:Kumppari
Sama täällä. Nää sivut on kyllä kiva juttu. Esikoisen kanssa oli paljon suht samoihin aikoihin synnyttäneitä tuttuja, mutta kun se meidän esikoinen oli niin kamalan temperamenttinen vauva niin tuntui että kaikilla on ihan opaskirjavauvat eikä me oikein tietty mitä ois millonki sen vauvan kanssa pitänyt tehdä. Onneksi sillon oli TODELLA LOISTAVA neuvolan täti, jos joku käy Kampissa Riitalla niin olkaa onnellisia! Täällä missä nyt asutaan on kyllä ihan yks vitsi tuo neuvola. Mua ihan naurattaa kun tulen sieltä kotiin että olipa taas neuvolassa neuvot! HA! Mitään ne ei osaa sanoa muuta ku että " jospa sille tulee hampaita" ! Viimeksi kun kyselin esikoisen kauhukohtauksista niin sama vastaus. Teki mieli sanoa että katoppa sen suuhun! Mihinköhän siellä vielä hampaita tulee?!?!? Mäki oon siis saanu kamalasti uutta perspektiiviä ja ajatuksia kun oon lukenu näitä sivuja. Toisaalta taas on hyvä aina kommentoidakki ku on kaks ihan päinvastaista tapausta täällä kotona. Tuntuu että melkein tilanne ku tilanne on täällä koettu, joskus klaarattu hyvin, joskus vähä huonommin. Melkein joka päivä saa sanoa että eipä oo tätäkään tilannetta koskaan ennen ollu, vaikka yhden lapsen kanssa ollaan tämä vaihe jo käyty. Aaro on kyllä ihan semmonen opaskirjavauva, ja se on hyvä kun tuo neuvola on mitä on. Nyt meillä ei oo kamalasti vauvatuttuja kun sillon ku tulin raskaaksi 9 kk edellisen syntymän jälkeen, kaikki tuttava-vauvaperheiden äidit lähti töihin.
Jees, pitää varmaan alkaa leikkimään tuon esikoisen kanssa kun jahtaa koiraa majakalla. Kyllä nämä tilanteet taaperoperheessä on joskus niin absurdeja. :) Flunssa meillä on onneksi paranemaan päin, vaikka on se tuommonen kolmikuinen niin säälittävä kun tuhisee nenä ihan tukossa. Tsemppiä sinne vaan muihinkin nuhaperheisiin! Onneksi meillä ei sentään mitään allergioita oo. Täällä on kyllä aikamoinen siedätyshoito kun koirankarvaa lainehtii lattialla ja näyttää olevan vaunun sadesuoja keltasenaan siitepölystä. Vaihtelevia on nuo yöunetkin, viime yönä Aaro nukkui nuhasta huolimatta 5 tunnin pätkän syömättä. Taisi olla ensimmäinen 5 tuntia kun sain minäkin nukuttua putkeen neljään kuukauteen! Semmosta kevyttä koiranuntahan se on kun kuulostelee koko ajan että hengittääkö se reppana...
No mutta nyt sitä koiraa pelastamaan...
Fassiloora kirjoitti hirveän tuohtuneena, että vauvojen kuuluukin herätä yöllä. No ei todellakaan kuulu ja jos mielestäsi kuuluu, niin miksi täällä sitten voivottelet kun vauva herää tunnin tai kahden välein yöt etkä saa nukuttua kuin pätkissä. Taidat olla kateellinen meille joilla vauvat nukkuu. Kyllä on vauvallekin rasittavaa kun ei saa nukkua kunnolla.
Tähän asti oon ajatellut että täällä saa vertaistukea ne joilla vauvat ei yöllä nuku, kuten myös ne joilla nukkuu. Mitenköhän on.
Ja kiinteiden aloituksesta, tuskin täällä kukaan rupeaa kiinteitä antamaan vain sen takia, jos jotkut antaa. Ei kukaan ole myöskään yrittänyt väkisin tissillä ja huudattaa vauvaa, jos maito ei riitä, vaan sen takia että jotkut antaa vaan tissiä.
Meillä neuvolatäti sanoi kyllä että voi aloittaa kiinteät ihan milloin ja millä haluaa ,suositukset on VAIN suosituksia. Pulloruokaa syövillä kannattaa aloittaa aikaisemmin, koska pelkkä maito voi lihottaa liikaa. Ja jos lapsi on iso kannattaa tietenkin aloittaa aikaisemmin kuin puolta pienemmän lapsen kanssa.
Eli kukin tyylillään.
niisku
Ensinnäkin en ole yhtään tuohtunut siitä, että niin monet aloittavat kiinteät jo ennen virallisia suosituksia. Lähinnä mua harmittaa niiden äitien puolesta, jotka olisivat halunneet imettää kauemmin, mutta ympäristön ja neuvolan painostuksesta aloittavat kiinteät jo vaikkapa 3-4 kk ikäisellä vauvalla. Näitä ihmisiä kuuluu mun tuttavapiiriin ja he ovat jälkikäteen harmitelleet sitä. Ja monilta nettipalstoilta yms. saa sen käsityksen, että 3-4 kk iässä tosiaan pitäisi ottaa kiinteät kuvioon.
Sitten noista suosituksista. Joku kirjoitti, että ne ovat VAIN suosituksia. Kyllähän fakta on se, että noi suositukset perustuu ihan tutkittuun tietoon. Jos on todettu, että alle 6 kk ikäisen vauvan suolisto ei ole vielä niin kehittynyt, että se kestäisi muuta ruokaa kuin maitoa, niin miksi sitä on niin vaikea uskoa? Tietenkään toi ei pidä paikkaansa kaikkien vauvojen kohdalla, mutta MIKSI näin olisi todettu, jos se ei suurimmalla osalla pitäisi paikkaansa?
Eihän noita suosituksia tarvitse tietenkään uskoa ja niiden mukaan toimia, mutta kyllä meillä toimitaan monien muidenkin suositusten mukaan. Pyöräillessä käytetään pyöräilykypärää, autossa lapsilla turvakaukaloa ja turvaistuimia ja aikuisilla turvavöitä jne. Pinaattia ei anneta alle vuoden ikäiselle, koska on todettu, ettei pienen lapsen elimistö kestä (?) nitriittiä (vai oliko se nitraattia). Lukuisia esimerkkejä löytyy.
Oliko se Niisku, joka kirjoitti, että pienen vauvan EI kuulu herätä öisin (syömään tai muuten vaan). Kyllä mä olen luullut, että on aivan luonnollista, että pieni vauva (puhutaan nyt vaikka alle 6 kk ikäisistä) herää öisin. Herää vauva sitten syömään tai vaikkapa tankkaamaan läheisyyttä. Luonnottomampaa on mun mielestä se, että 3-4 kk ikäista vauvaa yritetään saada nukkumaan yö kokonaan heräämättä kiinteän ruoan avulla =( Sitä en tiedä, että miksi jotkut (harvat) vauvat nukkuvat pienestä saakka yön heräämättä. Olisikin mielenkiintoista tietää, mistä se johtuu. En usko, että sillä on tekemistä ruoan määrän tai koostumuksen kanssa, koska muutenhan se olisi paljon yleisempää (jos esim. 200 ml korviketta vauva nukkuisi 10 heräämättä).
Ja kyllä, olen hyvinkin paljon kateellinen niille, joiden vauvat nukkuu yöt heräämättä tai yhdellä syötöllä. Helmi herää yöllä syömään ehkä 2 kertaa ja aamuyöstä/aamusta nukkuu niin levottomasti, että annan hänelle usein sen takia rintaa. Eka unipätkä on Helmillä noin 4 h ja sen jälkeen 2 tai joskus 3 h. En usko, että kiinteät auttaisivat meillä tippaakaan noihin yöheräilyihin ja niin kuin jo olen aiemmin kirjoittanut, ei mua rasita noi yösyötöt vain se levoton aamuyö (noin klo 5-6 alkaen). Yösyötöt on itse asiassa (ainakin vielä) aika helppoja, koska Helmi syö vain pari minsaa ja nukahtaa siihen. Ja mä nukahdan usein myös. Mutta koska mun oma yö kestää yleensä vain klo 24-05/06 (illalla omasta hölmöydestäni, kun en mene Helmin kanssa samaan aikaan nukkumaan ja aamulla tosta levottomuudesta johtuen), olen siksi ollut tosi väsynyt.
Ja ihan totta, uskokaa tai älkää, mä tiedän ja tunnen sellaisia äitejä, jotka haluavat aloittaa 3-4 kk ikäisellä vauvalla kiinteät vain ja ainoastaan siksi, koska se on niin jännää!!! Kaikkialla toitotetaan sitä, miten jokainen äiti toimii lapselleen parhaaksi, mutta näinhän asia ei valitettavasti ole. Esim. raskausaikana paljon tupakoivat äidit eivät kyllä ajattele pätkääkään mahassa olevaa vauvaansa =( Esimerkkejä on monia.
Nyt mulla ja Helmillä on kaupungilla treffit, joten pitää lopettaa. Mun ei todellakaan ollut tarkoitus aloittaa mitään sotaa täällä Helmisten pinoissa ja pahoittelen, jos niin on käynyt! Ja noi mun kirjoitukset kiinteästä ruoasta koski siis täysimetyksellä olevia vauvoja, jotka kasvavat hyvin, ovat tyytyväisiä, eivätkö roiku koko ajan tissillä. Kyllä meilläkin aloitettaisiin kiinteät aiemmin, jos maito ei riittäisi, lapsi ei kasvaisi, lapsi olisi selvästi nälkäinen, lapsi olisi viikko kaupalla rinnalla koko ajan tms. Yrittäkää siis nähdä ero noiden vauvojen välillä!!!
T:Fassiloora ja Helmi
tarkennan vielä omaa viestiäni: siis minä tarkoitin sillä että vauvojen kuuluukin heräillä yöllä, että se ei ole minusta mitenkään kamalan harvinaista, yleisempää se on kuin se, että vauva nukkuu koko yön läpi. Meillä esikoinen nukkui 12 tuntia yössä heräämättä syömään kertaakaan ja se oli aivan ihanaa! Eihän siinä voi olla mitään väärää tai huonoa! Ja tottakai kiinteät saa alottaa millon haluaa. Minä uskon että nämä vauvelit on kuitenki kamalan sopeutuvaisia. Varmaan on meille annettu jo läskisoosia pariviikkoisina ;) no ehkei nyt ihan kuitenkaan, mutta nämä suositukset ne muuttuu aina vähä väliä. Jos joku kaipaa neuvoja mitä tekis kiinteiden suhteen, niin minä seurailisin ainakin painokäyrää, koska se vauva voi kitistä monen muunki syyn takia. Omasta vauvastani esimerkiksi näen että nälkä sillä ei ole, vaan tahtoo vaan lähelle. Mutta tiedän esikoiseni perusteella että osa vauvoista on vaikeampia lukea ja jotku (niinku meidän esikoinen) melkeinpä mahdottomia. Sillon voi vaan arvailla ja seurata niitä käyriä. Esikoinen saikin pottua jo 4 kk tienoilla, saattoi olla aiemminkin, en enää muista tarkkaan, kun painokäyrä putos ja alko heräileen yöllä mitä ei ollu tehny ennen. Mutta tosiaan: jokaisella on vapaus tehdä just niinku haluaa eikä mulla ainakaan oo tarvetta ketään tuomita. Näiden sivujen hienous onkin siinä että näkee miten asioita voi oikeesti tehdä tosi monella eri tavalla.
Aurinkoa kaikille - sekä imettäville että pulloilijoille että mössöilijöille - tasapuolisesti!
En tiedä muistaako mua edes enää kukaan tällä palstalla kun en ole kirjottanu pitkään aikaan, mutta ajattelin nyt kirjottaa. Meidän Minttu neiti täyttää huomenna 4 kk, eli ei ole varsinaisesti helmis, mutta kun laskettu aika oli helmikuussa niin lasken itteni helmikseksi.
Meillä kiinteät on myös aloitettu vähän aikaa sitten. Meillä syödään riisivelliä ja pottua ja porkkanaa. Toivottavasti kukaan nyt ei vedä hernettä nenään tosta riisivellistä kun eihän sitä suositusten mukaan sais antaa vasta ku 5 kk iässä, mutta meillä se vaan on toiminu niin hyvin. Tänään aateltiin maistaa hedelmäsosetta ekan kerran.
Me ollaan eletty viim. 2 kuukautta vaikeita aikoja. Mä sairastuin vakavasti ja oon nyt ollu muutaman päivän pyörätuolissa. Mintun hoitaminen pyörätuolissa ei oo mitenkään helppoo. Maanantaina oon lähössä lisätutkimuksiin OYS:iin. Mulla on kovia kipuja, tajunnantason muutoksia yms. yms. yms. En halua tylsistyttää teitä mun oire-listalla! :-) Toivottavasti meilläkin ois vielä helpompia päiviä ja Minttukin sais vähän pirteemmän äidin itselleen!
Jos joku keksii jotai piristävää kerrottavaa mulle niin oisin tosi ilonen!!! Kiitos jo etukäteen!
Oli ihan pakko tulla kertomaan, että Minttu söi just äskön ensimmäisen ihan oikean vihannesruoka-annoksen!!! Jotain 1/3 osaa pilttipurkista. Olin ihan onnessani, se piristi mua paljon! Jee!!!
T: Yli-innokas äippä :-)
Minä ainakin muistan sinut. Tottahan sinäkin helmis olet! Minustakin on helpompi palstailla helmisten joukossa, vaikka Vilmakin syntyi tammikuussa, täällä kun kerran oli odotusajasta lähtien niin porukka on tullut tutuksi.
Kuulostaa kyllä hurjalle tuo teidän nykyinen arki. Minulla on jaksamista jo näin normaaliolotilassakin, saatikka sit jos olisin sairaana ja vielä noin vakavasti kuin sinä! Hirmuisesti tsemppiä ja jaksamista sulle sekä voimia muksun hoitamiseen!!!!
Meillä on aloitettu kiinteät siksi, että mä lähden töihin silloin, ku Vilma on 6kk. Imetys varmaan riittäis vielä, mutta parempi rueta hyvissä ajoin harjoittelemaan muutakin ruokaa ku tissiä.
Sit vielä siitä rokotuksesta. Mä laiton varalta yöksi supon, mutta en etukäteen. Ajattelin, että on parempi, että Vilma saa nukkua rauhassa yönsä ja että ei se oo niin vakavaa, jos sen yhden supon turhaan toiselle antaa.
Joo, got to go, kun tuli vieraita. Mukavaa viikonloppua kaikille!!!!
Otetaas uusiksi...Eetu siis meni mummolaan ja me miehen kanssa käydään vähän tuulettumassa.
Meillä tosiaan aloitettiin tiistaina kiinteiden syönti, olen sitten antanut pojalle perunaa ja hyvin on mennyt, ei naamakaan mene niin vinoon enää mausta :) Ensi viikolla sitten kokeilen lisätä porkkanan. Massu on ainakin vielä toiminut normaalisti, tosin poika piereskelee vähän enemmän... :) Sellasia miehekkäitä rupsuja :P
Eetu on nukkunut läpi yön 1,5kk:n ikäisestä saakka ja nyt on yhä enemmän sitten alkanut heräilemään 1-2 kertaa yössä tankkaamaan. Siksi päätin aloitella kiinteän ruoan antamisen. Nyt on taas unirytmi tasaantunut. Toinen syy kiinteiden aloitukseen oli se, että toivon maitomäärän hieman vähentyvän, poika juo parhaimmillaan 1200ml päivässä. Eetun iho alkoi oireilla kun siirryin täysin lisämaidolle eli jos maidon antamista pystyy vähän vähentämään, toivon, että se vaikuttaisi ihonkin parantumiseen. Muita oireita ei pojalla ole ollut, mutta rassaa välillä se jatkuva rasvaaminen. Jos se ei ala asettumaan niin sitten pitää mennä tutkimuksiin ja ottaa selvää asiasta. Näitä nyt kokeillaan näin " vihreänä" äitinä, esikoinen kun poika on...
Kaikki vauvathan on erilaisia, toiset nukkuu läpi yön ja toiset herää yöllä enemmän tai vähemmän syömään, ollaanhan mekin kaikki erilaisia :)
Eipäs muuta kuin ihanaa vkonloppua kaikille tasapuolisesti!
Sasuliini ja Eetu, ihan kohta 4kk
saapi tosin nähdä paljonko sitä ehtii taas kirjoittamaan.... =)
Taapero laskee tuossa laskukoneella, saanpahan olla rauhassa vaikka laskukoneen nauhaa tuhraantuu kyllä armottomasti. Mistä tulikin mieleen, mä olen pikkuhiljaa tässä yrittänyt aloitella työhommia, noista tilintarkastuksista kun en kaikista pääse eroon vaikka lomalla olenkin. No, saahan samalla asennoitua syksyn opinnäytetyön tekoon. Vakaasti olen päättänyt sen tämän vuoden puolella saada valmiiksi, saanpahan ainakin yhden valmiin tutkinnon vaikka opiskelujen pariin vielä palaisinkin.
Eveliina on edelleen ihan unelmavauva, tietysti meilläkin on parempia ja huonompia päiviä, mutta niitä tosi huonoja ei ole ollut vielä ollenkaan. Muutama ilta on nyt mennyt mahavaivoissa (Napero, saiko teidän Eetu siitä raparperistä oireita?), mutta aika helpolla on selvitty. Ihanan aurinkoinen vauva mulla, oikein tulee tippa linssiin välillä kun sitä katselen.
Päiväunet on viime aikoina jäänyt vähemmälle, mutta yöt nukutaan edelleen kunnolla ja yhdellä syötöllä, nykyään kun otan tytön viereen ja syötän siinä ja annan jäädä nukkumaan, en oikein edes huomaa heränneeni, tosin unissanikin varon tyttöä sen verran että aamulla huomaan nukkuneeni ihan kummallisissa asennoissa ja selkää särkee. Tarvisi laittaa tyttö yölläkin omaan sänkyynsä, mutta ihan laiskuuttani en ole jaksanut.
Meillä ei noita kiinteitä olla vielä aloittamassa pitkään aikaan, tosin Eveliinahan täyttääkin vasta kesäkuun 12. kolme kuukautta. Ajattelin yrittää täysimettää tuonne viisikuiseksi, sen jälkeen voidaan ruveta maistelemaan muuta ja vasta sitten puolivuotiaana varsinaisesti syömään. Mä olen nyt niin onnessani tästä imetyksestä kun se esikon kanssa meni ihan pieleen =)
Minnamii ja muutkin, meillä ainakin esikoisesta on tullut varsinainen hirviö, kolmestaan kotona meillä menee ihan jees yleensä, mutta heti kun on muita paikalla poika aloittaa hirveän riehumisen ja äiti huutamisen ja lopputulos on yleensä se että ainakin joku itkee. Eveliinaa kohtaan poika ei yleensä ole raivonnut, tosin halit ja pusut ovat yleensä niin rajuja ettei lapsia voi vahtimatta jättää keskenään. Joskus palaa kyllä totaalisesti päreet ja sitä tuntee itsensä ihan ylettömän huonoksi äidiksi, mutta se menee onneksi ohi =) Meillä taapero siis 2v7kk.
Mitähän kaikkea mun pitikään kommentoida... en enää muista kun niin harvoin ehdin kirjoittelemaan =) Ainakin onnittelut kaikille avioituneille ja kihlautuneille ja niitä suunnitteleville, ehkä munkin mies vielä joskus älyää kosia (tai sitten ei...) Nyt tarvis varmaan mennä antamaan jotain ruokaa tuolle taaperolle, johan tässä omakin massu alkaa kurnia!
Mukavaa helatorstain jatkoa kaikille!
Manna ja Eveliina kohta 11 vkoa sekä Niklas 2v7kk