Nuori haluaisi muuttaa peruskoulun jälkeen pois kotoa! Kokemuksia?
Teini menee peruskoulun viimeiselle luokalle syksyllä.
Ilmoitti tänään ruokapöydässä että aikoo muuttaa pois kotoa peruskoulun jälkeen. Haluaa opiskella kokiksi. Ja kertoi paikkakunnan minne aikoo muuttaa.
Itsellä nyt on sellainen stop tähän touhuun, että millä meinaa nyt rahoittaa elämisensä?! Voiko tukien varassa elää pelkästään...Ja opintolaina tietenkin.
Kokkialaa voi opiskella täällä meidän kotipaikkakunnalla, voisi asua sen ajan kotona!
Perusteluina vetoaa itsenäistymiseen ja maisemanvaihdokseen, mutta äiti-ihmisenä en nyt ymmärrä tätä muuttovillitystä yhtään....
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Toki voi muuttaa, mutta mitään tukia ei tule. Asuntolat on yleensä ilmaisia, mutta elämisen maksaa vanhemmat. Mää sain 200€ käyttörahaa/vko. Ihan hyvin pärjäsin.
Anteeksi, siis 200 mk/vko.
Lapsesi ei saa opintorahaa jos on alle 17-vuotias ja hänestä maksetaan lapsilisää. Opintolainan takauksen voi saada, mikäli vanhempien yhteenlasketut tulot on alle 64 400 euroa/vuosi. Lainaa voi tällöin saada 300 euroa/kk alle 18-vuotias toisen asteen opiskelija. Että aika taikuri saa olla, mikäli aikoo itsensä elättää tuolla summalla. Ei ole kyllä mitään järkeä jo tuossa iässä/koulutusvaiheessa alkaa nostaa opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolat on yleensä ilmaisia, mutta elämisen maksaa vanhemmat.
Harvemmin varmaan millään kokkikouluilla mitään asuntoloita on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolat on yleensä ilmaisia, mutta elämisen maksaa vanhemmat.
Harvemmin varmaan millään kokkikouluilla mitään asuntoloita on?
Kyllä meillä oli.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei saa opintorahaa jos on alle 17-vuotias ja hänestä maksetaan lapsilisää. Opintolainan takauksen voi saada, mikäli vanhempien yhteenlasketut tulot on alle 64 400 euroa/vuosi. Lainaa voi tällöin saada 300 euroa/kk alle 18-vuotias toisen asteen opiskelija. Että aika taikuri saa olla, mikäli aikoo itsensä elättää tuolla summalla. Ei ole kyllä mitään järkeä jo tuossa iässä/koulutusvaiheessa alkaa nostaa opintolainaa.
Tuon lisäksi voi näemmä saada opintorahan oppimateriaalilisää 46.80 euroa/kk, vaikka ei saisikaan opintorahaa.
tuon ikäinen ei pärjää omillaan kuin ehkä jossain asuntolassa. Sanot lapselle että kun kokkikoulut on käyty, voi ajatella sitä omilleen muuttoa kun saa työpaikan. Teet karhunpalvekuksen jos alat ottamaan tosissaan tuon ikäisen nuoren haaveita omaan asuntoon muuttamisesta. Jos ei muuten usko niin laskekaa esim. kuukauden asumis-, ruoka- ja vakuutusmenot ja miettikää, millä rahalla nuori ne saisi maksettua. Ei millään. Alaikäistä elättää vanhemmat jos vaan suinkin pystyvät, ei yhteiskunta.
Kokemusta on sen verran että muutin kotoa lukion ekan jälkeen isän alkoholismin takia. Olin kyllä tosi hukassa silloin, itsenäinen elämä sen ikäiselle on tosi raskasta kun pitää hoitaa kaikki aikuisten asiat itse. Koen näin jälkeenpäin, ettei minulla ollut sellaista huoletonta nuoruutta kuin muilla ikäisilläni, koska jouduin esim. käymään kaikki lomat ja viikonloput töissä, koska opintotuki ei riittänyt elämiseen. En todellakaan suosittele. Nuorellasi on aivan liian ruusuinen kuva yksin asumisesta!
Vierailija kirjoitti:
tuon ikäinen ei pärjää omillaan kuin ehkä jossain asuntolassa. Sanot lapselle että kun kokkikoulut on käyty, voi ajatella sitä omilleen muuttoa kun saa työpaikan. Teet karhunpalvekuksen jos alat ottamaan tosissaan tuon ikäisen nuoren haaveita omaan asuntoon muuttamisesta. Jos ei muuten usko niin laskekaa esim. kuukauden asumis-, ruoka- ja vakuutusmenot ja miettikää, millä rahalla nuori ne saisi maksettua. Ei millään. Alaikäistä elättää vanhemmat jos vaan suinkin pystyvät, ei yhteiskunta.
Sukulaisen lapsi muutti erikoislukioon toiselle paikkakunnalle. Hyvin pärjää yksiössä eikä ole mitään ongelmia. Vanhemmat mielellään maksavat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa opintolainan takauksen, saa yleistä asumistukea (lainaa ei tarvitse nostaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa opintolainan takauksen, saa yleistä asumistukea (lainaa ei tarvitse nostaa).
No sillä asumistuellahan se ne kulut katetaankin. Not.
No kukapa ei olisi teininä halunnut omaa kämppää. Anna teinin höpöttää, toki voit välillä kysellä että mistäs hän aikoi rahat hankkia elämiseen (tietty selität että pikkulapsia ei kukaan palkkaa, kun on aikuisia ammatilaisiakin työttömänä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisen lapsi muutti erikoislukioon toiselle paikkakunnalle. Hyvin pärjää yksiössä eikä ole mitään ongelmia. Vanhemmat mielellään maksavat kulut.
Mielellään?
En päästäisi ite alle 18v muuttamaan kotoa. Ite muutin 16v pois ja kaikki mikä voi mennä pieleen meni. Hullaannuin vapaudesta ja tein paljon ryhmiä valintoja kotka olisin varmasti välttänyt jos olisin asunut kotona pidempään jonkun aikuisen ohjauksen alla.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi ite alle 18v muuttamaan kotoa. Ite muutin 16v pois ja kaikki mikä voi mennä pieleen meni. Hullaannuin vapaudesta ja tein paljon ryhmiä valintoja kotka olisin varmasti välttänyt jos olisin asunut kotona pidempään jonkun aikuisen ohjauksen alla.
Ryhmiä kotka.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on sen verran että muutin kotoa lukion ekan jälkeen isän alkoholismin takia. Olin kyllä tosi hukassa silloin, itsenäinen elämä sen ikäiselle on tosi raskasta kun pitää hoitaa kaikki aikuisten asiat itse. Koen näin jälkeenpäin, ettei minulla ollut sellaista huoletonta nuoruutta kuin muilla ikäisilläni, koska jouduin esim. käymään kaikki lomat ja viikonloput töissä, koska opintotuki ei riittänyt elämiseen. En todellakaan suosittele. Nuorellasi on aivan liian ruusuinen kuva yksin asumisesta!
Sulla oli samanlainen nuoruus kun mulla. Kotoa muutin 15v. isän juopottelun takia. Töitä tehty nuoresta asti ja kotoa en saanut mitään.
No minä muutin peruskoulun jälkeen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. En enää vaan kestänyt olla lapsuudenkodissa. Sain lapsilisän, elatustuen, opintotuen, asumislisän ja otin opintolainan. Toki äiti laittoi silloin tällöin rahaa ja toi ruokakasseja kun paikkakunnalle joskus tuli käymään. Ei sovi kaikille, eikä kaikkiin elämäntilanteisiin, mutta itse olin ihan valmis asumaan yksin.
Toki voi muuttaa, mutta mitään tukia ei tule. Asuntolat on yleensä ilmaisia, mutta elämisen maksaa vanhemmat. Mää sain 200€ käyttörahaa/vko. Ihan hyvin pärjäsin.