Jättiselvitys sairauslomien yleisimmistä syistä, mielenterveyssyyt yleistyvät nopeasti.
Jopa joka neljäs sairausloma saadaan nykyään mielenterveyssyistä.
Terveystalon potilasdatasta käy ilmi, että mielenterveyden ongelmat ovat 20-29-vuotiailla yleisin sairauspoissaolon syy.
Mielenterveyden ongelmat eli ahdistus, masennus ja unihäiriöt ovat nuorilla aikuisilla nopeasti yleistyneet.
Nuorilla aikuisilla voi olla paljon mielenterveyttä koettelevia paineita työssä ja yksityiselämässä, ja apua ongelmiin osataan hakea entistä herkemmin.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/4adc5712-f502-4781-897e-463bc…
Ja tämä ongelma ei ole poistumassa mihinkään vaan tulee pahenemaan eikä se auta ollenkaan että ihmiset vähättelevät tai suorastaan halveksuvat heitä joilla on mt-ongelmia jotka eivät jaksa töissä tai muuten elämässä.
Kommentit (51)
En ymmärrä, miksi meille halukkaille (ei siis kaikille) ongelmaisille ei voitaisi tarjota helppoa tapaa tehdä itsemurhaa.
Minua hävettää olla olemassa enkä enää koskaan toivu yhteiskunnan jäseneksi. Olisi paljon parempi, kun minua ei olisi, niin rahaakin säästyisi.
Ihmetyttää, että meidät pakotetaan tekoihin, joista muut kärsivät, koska julkista palvelua ei ole.
Kai mullakin on joku mt-ongelma, mutta meidän työmaalla se on etu ja auttaa kestämään. 😁
Minkä takia näin? Jos perinteet olisivat voimassa ei näin olisi
Itse en ole saikkua hakenut, mutta kärsin kyllä melko pahoista uniongelmista ja ahdistuksesta ja tämän myötä jatkuvasta väsymyksestä. Melko kiireinen toimistoduuni 8-16:15 ja tunnin työmatka suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kai mullakin on joku mt-ongelma, mutta meidän työmaalla se on etu ja auttaa kestämään. 😁
Susta en tiedä, mutta pahimmat on usein niillä jotka pitävät itseään kaikkein terveimpänä. Siinä vaan tahtoo ympärillä olevat sairastua mutta ei tämä voimiensa tunnossa muita tallova.
Maailman onnellisin kansa tosiaan.
Onneksi haetaan apua! Se tuntuu monilla olevan sitä, että arki on pelkkää suorittamista ja kiirettä ja koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain. Jos työ vie päivästä työmatkoineen joka päivä vaikka 10 tuntia ja sen jälkeen pitäisi vielä tehdä sitä ja tätä ja tuota, niin kyllä siitä väsyy. Tähän päälle vielä kaikki parisuhde- ja perheongelmat mitä nyt ihmisillä hirveästi tuntuu olevan (eroja, pettämisiä, väkivaltaa, epätasa-arvoinen kodinhoito jne.), niin huhheijaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi haetaan apua! Se tuntuu monilla olevan sitä, että arki on pelkkää suorittamista ja kiirettä ja koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain. Jos työ vie päivästä työmatkoineen joka päivä vaikka 10 tuntia ja sen jälkeen pitäisi vielä tehdä sitä ja tätä ja tuota, niin kyllä siitä väsyy. Tähän päälle vielä kaikki parisuhde- ja perheongelmat mitä nyt ihmisillä hirveästi tuntuu olevan (eroja, pettämisiä, väkivaltaa, epätasa-arvoinen kodinhoito jne.), niin huhheijaa.
Tämä, ja sitten kun tilanteen tajuaa ja yrittää olla tekemättä sitä tätä ja tuota, niin paheksutaan kun on niin itsekäs että vaan makaa vapaa-ajallaan kotona eikä rieku ympäriinsä joka puolella. Ainakin omalla kohdalla näin.
Itse edes jotenkin pystyn töihin mutta pari päivää viikossa on aika maksimi, jotain 8h tunnin päiviä 5 kertaa viikossa on mahdoton ajatus tällä hetkellä minulle. Tuntuu vaan et tämäkään ei kelpaa, pitäisi tehdä 60h viikossa että saisi ihmisarvon. Työ arvostetaan Suomessa terveyden yläpuolelle mikä on hullua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää aina olla tekemässä jotain? Itse kyllästyin kyyläämään ihmisten somepäivityksiä juuri sen takia kun vaikutti siltä että tukka putkella juoksivat harrastuksesta toiseen ja matkoille. En jaksaisi sellaista elämää.
Ehkä kannattaisi vähentää sitä tekemistä eikä rientää paikasta toiseen jatkuvasti.
Koska nykyajan töitä on vaikea tehdä jos pää ei pelaa. Jotkut entisajan työt kyllä hoituivat silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, ja sitten kun tilanteen tajuaa ja yrittää olla tekemättä sitä tätä ja tuota, niin paheksutaan kun on niin itsekäs että vaan makaa vapaa-ajallaan kotona eikä rieku ympäriinsä joka puolella. Ainakin omalla kohdalla näin.
Jep! Ihan oikeasti siinä käy lopulta niin, että kun tarpeeksi kauan kaikki kasaantuu päällekäin ja tekee, tekee ja tekee pää pimahtaa, kun ei vaan jaksa enää... Sitten vaan makaat siellä sängyn pohjalla ja kaikki pienetkin tekemiset tuntuu niin suurilta, että happi loppuu.
Palstan yleisin neuvo kaikkiin ongelmiin työpaikalla on "hae saikkua" ja sitähän saa, kun on masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää aina olla tekemässä jotain? Itse kyllästyin kyyläämään ihmisten somepäivityksiä juuri sen takia kun vaikutti siltä että tukka putkella juoksivat harrastuksesta toiseen ja matkoille. En jaksaisi sellaista elämää.
Ehkä kannattaisi vähentää sitä tekemistä eikä rientää paikasta toiseen jatkuvasti.
Niinpä! Kun se olisikin vaan niin helppoa, että kun lähdet kotoa klo 7 aamulla ja palaat kotiin klo 17, niin sen jälkeen saisit vaan rojahtaa sinne sohvalle ja avata telkun ja katsoa sitä sinne 21 asti ja sitten nukkumaan, mutta ei se vaan toimi. Viikonlopuillekin helposti kerääntyy kaikkea mitä arkena ei ehdi...
Vierailija kirjoitti:
Haluan festareille, työantaja ei anna vapaata - menen Terveystaloon ja valitan masennusta, ahdistusta ja uniongelmia. Saan viikon verran sairauslomaa ja pääsen festereille.
Mistä muusta syystä on yhtä helppo saikuttaa kuin mielenterveyden ongelmista?
Tämä juuri. Oli jo 10v sitten kasvava trendi, itsekin sen tiedostin. Saikun masennuksesta sai täyttämällä kyselylomakkeen, jossa eri vaihtoehdoista tuli eri pistemäärä. Olen matemaattisesti lahjakas, ja vastasin kysymyksiin niin, että olin sairas, mutta en pakkohoidon tarpeessa. Lopulta usean saikun jälkeen sain tk-eläkkeen. Nyt nuoret hallisevat tämän tempun vähintään yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun tämä on sellainen perkeleen suoritusyhteiskunta, että jos et suorita ja tee olet laiska pa*ska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan festareille, työantaja ei anna vapaata - menen Terveystaloon ja valitan masennusta, ahdistusta ja uniongelmia. Saan viikon verran sairauslomaa ja pääsen festereille.
Mistä muusta syystä on yhtä helppo saikuttaa kuin mielenterveyden ongelmista?
Tämä juuri. Oli jo 10v sitten kasvava trendi, itsekin sen tiedostin. Saikun masennuksesta sai täyttämällä kyselylomakkeen, jossa eri vaihtoehdoista tuli eri pistemäärä. Olen matemaattisesti lahjakas, ja vastasin kysymyksiin niin, että olin sairas, mutta en pakkohoidon tarpeessa. Lopulta usean saikun jälkeen sain tk-eläkkeen. Nyt nuoret hallisevat tämän tempun vähintään yhtä hyvin.
Jotkut ehkä pelleilee, mutta jotkut kärsii ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sitä kyllä olla muutakin elämässä kuin pelkkä työ mutta kohtuudella, niin työtäkin kuin harrastuksia. Olisi se kyllä ankeaa jos tekee 10h työpäiviä ja muuten rojahtaa sänkyyn kun on niin väsynyt ettei jaksa muuta, kyllä sekin syö henkisesti jos ei ole muuta elämässä kuin työ.
Mammat meni hiljaseksi. Täällähän oikein levitetään pahaa oloa ja halveksutaan toisia. No, maksakaa sitten luuskat.