Mihin aikaan teidän mielestä on "päivällinen"?
Ei sillä, että kukaan hirveästi käyttäisi sanaa päivällinen enää. Mutta onko se aina myöhään päivällä tapahtuva ruokailu? Neljän-viiden aikaan, ettei ole illalla kumminkaan? 11-14 välillä tapahtuva ruokailu on selvästi kuitenkin lounas.
Kommentit (32)
Kello 18 jälkeen, useimmiten n. klo 20.
Vierailija kirjoitti:
Kello 18 jälkeen, useimmiten n. klo 20.
Oikeasti? Mikä sitten on illallinen? Ap
Jos päivällinen syödään klo 21-22, mihin aikaan syödään illallinen?
päivällinen on mielestäni n. 17-19, meillä syödään ainakin kesäisin illallinen n. 20 aikoihin. Sen päälle on jälkiruoka, ei erillistä iltapalaa. Erillinen iltapala lienee aika "suomalainen juttu" muutenkin, en ole törmännyt monessakaan maassa.
Mun mielestä illallinen on vain hienompi päivällinen.
Syön itse vain päivällisen, eli en yleensä lounasta ollenkaan, ja syön sen klo 16.00-19.30, useimmiten viiden tai puoli kuuden maissa. Kellonaika riippuu menemisistä ja ruokahaluista.
Koska en noudata perinteistä ateriarytmiä, kutsun sitä yksinkertaisesti "päivän pääateriaksi", mutta oikeastaan se on sama kuin päivällinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tää on mulle aika epäselvää. Päivällinen sanalla viittaa päivään ja voisi kuvitella sen tarkoittavan 11-14. Se on kuitenkin lounasaika. Illallinen puolestaan syödään tietenkin illalla. Ehkä koko päivällissanan voisi unohtaa. Toisaalta illallisen mielleyhtymä on vähän hienompi ateriointi.
Eikö päivällinen ja illallinen ole sama asia? Vai syövätkö ihmiset lounaan, päivällisen ja illallisen.
Meillä päivällinen on menoista riippuen klo 17 tai 20.30 mikä vain siltä väliltä, joka kaikille perheenjäsenille sopii.
What troubles your mind, today?
Sinccis
Aamupala 8, päivällinen 11, välipala 14, illallinen 17, iltapala 20.
Läntisessä maailmassa päivällinen syödään usein illalla, eikä erillistä illallista välttämättä syödä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lounas?
Mulla on vain iltapäivällinen ja illallinen.
Esin tulee aamiainen lounas ja iltapäivätee n. 15:00.
Sen jälkeen lounas. oliskos 15:30-19:00
Seitsemän jälkeen voi jo puhua illallisesta.
t. DI
Jos puhun päivällisestä, niin tarkoitan jotain 16-19 välillä syötyä ateriaa. Illallisella viittaan 19- jälkeen syötävään ateriaan tai hienompaan ateriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas?
Kaakko, luode, koillinen? ;D
Dinner= supper= päivällinen=illallinen.
Onko mahdoton ymmärtää että eri sanat tarkoittavat samaa asiaa?
Päivällinen on ateria, joka syödään iltapäivällä tai alkuillasta Päivällinen on lounaan ohella toinen päivän pääaterioista. Yleensä päivälliseksi syödään jotakin lämmintä ruokaa.