Lusikan poistaminen kupista kahvia juodessa
Eräällä muslimiystävälläni on tällainen tapa. Hän käy asioimassa yrityksessäni lähes päivittäin, ja ottaa aina lusikan, sekoittaa kahvinsa ja ojentaa lusikan minulle. Tiedän, että lusikkaa ei ole etiketin mukaan sopivaa pitää kupissa juodessa, mutta kukaan muu asiakas ei tätä tee. Onko tämä siis joku heidän tapansa, vai noudattaako hän vain etikettiä orjallisesti?
Kommentit (9)
Kyllä se on heillä tapana. Lusikan kanssa juomista pidetään äärimmäisen epäkohteliaana.
Hanki kahvimukien tilalle oikeat kahvikupit aluslautasineen. Silloin hän voi laittaa lusikan lautaselle.
Parempi ottaa se kupista, juodessa sen kuitenkin löytää silmästään....kokemusta on, auts!
En ole kuullut tuota, ettei lusikkaa saisi pitää kupissa juodessa. Sen olen kyllä kuullut, ettei kahvia saa maistaa lusikalla, jos haluaa olla hieno.
Vierailija kirjoitti:
Hanki kahvimukien tilalle oikeat kahvikupit aluslautasineen. Silloin hän voi laittaa lusikan lautaselle.
Löytyy, mutta hän ottaa vain kahvikupin ilman lautasta.
Ap
Millaisena asiakkaana hän on yrityksessäsi? Onko sinulla esim. kahvila, jossa myyt tuotteita, vai muu yritys, missä tarjoat kahvit tavanomaisena vieraanvaraisuutena?
Jotenkin tuntuu siltä, että tuo lusikan ojentaminen sinulle voi olla kohteliaisuuttakin. Jos sinulla ei ole lusikkaa, niin hän haluaa jakaa sen kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut tuota, ettei lusikkaa saisi pitää kupissa juodessa. Sen olen kyllä kuullut, ettei kahvia saa maistaa lusikalla, jos haluaa olla hieno.
Lusikkaa ei pidetä sojottamassa mukissa eikä kupissa. Se on normaalia käyttäytymistä eikä mitään hienostelua.
Hienostelua on pikkusormen sojottaminen kupista juotaessa.
On se aika jännää, että sivistyneet tavat katsotaan nykyään erikoisiksi.
En ole mikään herraskakara, mutta hyvät tavat hallittiin muinoin myös vaatimattomissakin tölleissä. Varmasti olisi tullut satikutia, jos olisin juonut kahvia tai teetä lusikka kupissa sojottaen.
Vaikka presidentin puoliso joikin itsenäisyyspäivän vastaanotolla joitakin vuosia sitten kahvinsa lusikka kupissa, niin se ei tee tavasta yhtään sen hyväksyttävämpää.
Hän osoittaa sinulle paikkasi, olet hänelle vain palvelija.