Raskaus ja määräaikainen työ
Keksisikös kukaan, mitä tässä tilanteessa voisi tehdä?
Työsopimus elokuun loppuun, laskettu aika tammikuussa. Olen kaupassa töissä ja 100% varma ettei työsopimusta tulla jatkamaan, sillä raskauden edetessä joutuisin todennäköisesti pyytämään työtehtävien helpotusta eikä heillä ole niitä tarjota. Kassalla on jo kaikki polvi/selkävammaiset.
Että mitähän sitä sitten tekisi syyskuusta joulukuuhun? Vuokratyöfirman listoille pääsisin varmasti, mutta sen jo aiemmin kokeneena tiedän sen stressaavuuden, vuoroista saat tietää pahimmillaan vasta samana aamuna. Ja voin kuvitella miten työpaikoilla säälittäisiin, kun raskaana oleva kiertää paikasta toisiin.
Ottaakohan kukaan kauppa töihin tietäen, että olisin jäämässä pian äitiyslomalle ja pystyn vain sen vajaan 4kk työskentelemään? Raskaus on sinänsä riski työnantajalle varsinkin loppuvaiheessa.
Kommentit (21)
Miksi kertoisit raskaudesta jo elokuussa?
Miksi arvelet että et ole täysin työkuntoinen elokuun loppuun, jos laskettu aika on vasta tammikuussa? Joistakihan ei välttämättä vielä edes kunnolla näe että ovat tuossa vaiheessa raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Et kerro raskaudesta
En kerrokkaan, mutta sopparin päättyessä olisin jo viikolla 21, hyvin todennäköistä että tilanne näkyy jo päälle päin.
Jäät työttömäksi tai pyydät jonkun minitunti sopparin esim 15h viikko
Vierailija kirjoitti:
Miksi arvelet että et ole täysin työkuntoinen elokuun loppuun, jos laskettu aika on vasta tammikuussa? Joistakihan ei välttämättä vielä edes kunnolla näe että ovat tuossa vaiheessa raskaana.
Uskon kyllä olevani täysin työkykyinen tämän sopimuksen loppuun! Mutta uskon myös että raskaus tulee näkymään ajoissa, olen hyvin pienikokoinen ja nyt jo tuntuu että turvotuspömppistä on näkyvillä. Pomo ei tulisi sen vuoksi sopimusta uusimaan, kun en todennäköisesti voisi olla niissä tehtävissä joissa nyt olen. Nytkin tuntuu ajoittain jo rankalta ja tahtoisin vähän kevyempiä hommia. Mutta tämän hoidan kyllä kunnialla loppuun. Ellei nyt mitään yllättävää tapahdu.
Raskaus ei saa olla peruste olla jatkamatta määräaikaista työsuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
No en usko että siihen perusteita tarvitaan, jos sopimus loppuu niin se loppuu. Eräällä toisellakin työntekijällä loppuu soppari tällöin, todennäköisesti sitten hän saa jatkoa. Jos nyt siis on edes tarvetta, ei välttämättä ole.
Työttömyys ei ole vaihtoehto, keikkatyöläiseksi sitten jos ei muuta irtoa. Mietin vain näitä realistisia mahdollisuuksia. Pitäisi kai koittaa nyt jo löytää joku osa-aika duuni tähän rinnalle, paremmat mahdollisuudet sen saamiseen.
Olen pienessä kaupassa töissä (päivässä aamu, väli ja iltavuoro). Kassan lomassa hyllyttämistä ja muuta fyysistä kuormanpurkua ja juoksua kassan ja kuorman välillä. Olen nyt viikolla 29 raskaana ja normaalisti töissä. Vasta viime kuukautena olen toivonut jos joku muu hoitaisi maitokaapin kun en uskalla nostella 40 kertaa 20kg painoisia maitolaatikoita.
Toki työsuhteeni on vakituinen ja olen onnekas että en ole ollut saikulla äitiysloman aikana, mutta väittäisin että ap:n ei kannata hirveästi huudella vielä raskaudestaan tai koittaa sopia edes muutaman kk jatko määräaikaiseen sopimukseen kun sen aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en usko että siihen perusteita tarvitaan, jos sopimus loppuu niin se loppuu. Eräällä toisellakin työntekijällä loppuu soppari tällöin, todennäköisesti sitten hän saa jatkoa. Jos nyt siis on edes tarvetta, ei välttämättä ole.
Työttömyys ei ole vaihtoehto, keikkatyöläiseksi sitten jos ei muuta irtoa. Mietin vain näitä realistisia mahdollisuuksia. Pitäisi kai koittaa nyt jo löytää joku osa-aika duuni tähän rinnalle, paremmat mahdollisuudet sen saamiseen.
Työttömäksi kannattaa kuitenkin ilmoittautua. Jos teet osa-aikatyötä tai keikkaa, saat soviteltua päivärahaa jos työtunteja on vähän.
En palkkaisi raskaana olevaa, koska meidän alan TES edellyttää palkanmaksua myös äitiysvapaan aikana. Turhan kallista.
En kyllä vakituista sopimusta uskokaan enää löytäväni sitten elokuun jälkeen, mutta joku parin kk määräaikainen pätkä kyllä kelpaisi. Pitäähän sitä toivoa, jos vaikka keksisivätkin mulle sitten vielä käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienessä kaupassa töissä (päivässä aamu, väli ja iltavuoro). Kassan lomassa hyllyttämistä ja muuta fyysistä kuormanpurkua ja juoksua kassan ja kuorman välillä. Olen nyt viikolla 29 raskaana ja normaalisti töissä. Vasta viime kuukautena olen toivonut jos joku muu hoitaisi maitokaapin kun en uskalla nostella 40 kertaa 20kg painoisia maitolaatikoita.
Toki työsuhteeni on vakituinen ja olen onnekas että en ole ollut saikulla äitiysloman aikana, mutta väittäisin että ap:n ei kannata hirveästi huudella vielä raskaudestaan tai koittaa sopia edes muutaman kk jatko määräaikaiseen sopimukseen kun sen aika tulee.
Mun työt on pääasiassa teollisen ja lihan purkua, ei siis kevyimpiä hommia. Suhteellisen iso kauppa kyseessä.
Sitähän mä tässä pelkään että jossain vaiheessa kuormitus käy turhan suureksi ja joudun saikuttamaan, sitten ainakin saisin sanoa hyvästit jatkolle. Mutta jos totta puhutaan, en tiedä, haluaisinko edes jatkaa noissa samoissa tehtävissä raskauden loppuun. En ainakaan usko.
Miksi ei työttömyys olisi vaihtoehto? Saisit ansiosidonnaista kuitenkin ja voisit keskittyä raskauteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei työttömyys olisi vaihtoehto? Saisit ansiosidonnaista kuitenkin ja voisit keskittyä raskauteen.
Koitan kerätä rahaa vielä raskauden aikana säästöön :)
Nyt sitten pomo otti jo puheeksi että syksyllä olisi ehkä jatkoa tiedossa ja perehdyttää paremmin vaativiimpiinkin hommiin ihan sitä varten. Noh. En sitten tiedä, mitä tuohon olisi pitänyt sanoa. Mieli muuttuu varmasti kun raskaudesta kuulee.
Ja kun en haluaisi huijata!
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten pomo otti jo puheeksi että syksyllä olisi ehkä jatkoa tiedossa ja perehdyttää paremmin vaativiimpiinkin hommiin ihan sitä varten. Noh. En sitten tiedä, mitä tuohon olisi pitänyt sanoa. Mieli muuttuu varmasti kun raskaudesta kuulee.
Ja kun en haluaisi huijata!
Olisi pitänyt sanoa, että aikun kiva.
Älä kerro raskaudesta. Huijaamiseksi se muuttuu vasta siinä vaiheessa, jos pomo kysyy ja kiellät raskauden.
Ainakaan työnhakutilanteessa raskaudesta ei saa kysyä, kai se pätee työnantajaan muulloinkin?
Et kerro raskaudesta