Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilikatko sairauden vuoksi

Työläinen
13.06.2019 |

Heippa,
Olen kesätöissä siivoamassa. Pitkään jatkunut päänsärky ja tukkoinen olo johti migreeniin ja tajun menettämiseen kesken työpäivän. Soitin esimiehelle siitä, onko mulla mitä työterveyspalveluita käytettävissä ja missä nämä palvelut on. Sain vastaukseksi ettei tiedä onko kyseisiä palveluita mulle, yleensä kuulema alle 4kk kestävissä työsuhteissa ei ole tt:tä. Soitin kuitenkin eräälle yksityiselle ja löysin tiedon, että palvelut kuuluvat minulle myös. Kerroin oireistani ja siitä että lähes pyörryin migreenin saattelemana. Hoitaja kirjoitti puhelimen välityksellä huomisen päivän mulle sairaslomaa, jotta saan toivuttua pahimmasta migreenistä ja lämmöstä. Esimies ei kuitenkaan tykännyt ollenkaan.
Hoitaja mainitsi, että todistus tulee mulle postissa, koska sairasloma sovittiin puhelimen välityksellä. Kirjoitin esimiehelle pitkän viestin oireista ja siitä mitä hoitaja sanoi. Mainitsin myös, että tuon todistuksen jälkikäteen kun sen vain postista saan. vastaus mitä sain oli ”sairastodistus mahdollisimman pian, tilikatko 15.6” (15.6 piti olla siis tilipäiväni).
Onko tämä ihan yleinen menettelytapa, yritin googlettaa tilikatkoa sairaslomasta johtuen mutten löytänyt apua. Sairasloma on kuitenkin vain huomisen päivän ja ikinä en ole kuullut vastaavasta. Ahdistunko turhaan rahapulan keskellä vai toimitaanko näin aina? Help.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä oli kysymys, työterveyspalveluiden järjestäminen vai palkallinen sairasloma. 

Vierailija
2/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys oli siis että onko ok, ettei työnantaja maksa tilipäivänä palkkaa sairasloman takia? Työterveyslaitos lähetti todistuksen ja se ei tänään heille kerkeä, joten esimies jäädytti huomisen tilipäivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan voi jäädyttää mitään. Jos huomenna on tilipäivä niin se on oltava myös sinulle.

Vierailija
4/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meni taju".."lähes pyörryin".....😁

Vierailija
5/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämmösten asioitten takia kannattaa kuulua liittoon! 

https://kesaduuni.org/muista-ainakin-6-asiaa-kesatoiden-alkaessa/

https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/oikeudet-ja-velvollisuudet-tyossa

Semmoista kuin tilikatko ei taatusti ole olemassakaan!

Vierailija
6/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon vähän ihmeissäni tästä

Vierailija
7/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meni taju".."lähes pyörryin".....😁

Jep, nauratti itseänikin. Mikään ihme että työnantajaa ei paljoo nappaa kun ap:n kaltaisia sankareita on olemassa 🤣

Vierailija
8/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin kiireessä ja kai jossakin hädässä tämän kun epäselvästi toin asian esille. Oon ekassa työpaikassa ja tuntuu jokaisen tälläisen asian olevan pelottavaa. Kuitenkin työnantajalle sekä terveydenhuoltoon sanoin että tuntui jalkojen lähtevän alta ja romahdin maahan, sekä silmissä sumeni. Heille se tieto on kaiketi oleellisempaa kuin tänne harhaanjohtavasti kirjoittaen, haluaisin vain tietää onko tää laillista vaikka mikä sairaus tai tapaturma olis ollu

Vierailija
9/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saattoi tarkoittaa ettei sairaslomalta makseta palkkaa ennenkuin on tullut todistus. muutoin se tulkitaan luvattomaksi poissaoloksi. Eikä se pomo ole varmaan kerennyt enää perumaan huomista palkkaa koska se on maksussa jo useita päiviä ennen.

Vierailija
10/10 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilikatko tarkoittaa useissa yrityksissä sitä päivää, johon asti seuraavan palkanmaksun tunnit, sairaslomat jne huomioidaan. Esim. mun mies toimittaa työprojektiin liittyvät tunnit aina kuukauden tiettyinä päivinä (2 kpl), koska firmassa on tilikatko ja palkat lähtee laskentaan (ne maksetaan sitten firman seuraavana palkkapäivänä, tilikatkopäivä ei siis oo palkkapäivä). Seuraavana työpäivänä sitten jatketaan töitä normisti ja ne tunnit menee sitten seuraavaan laskentaan. Tässä esimerkkifirmassa tili tulee kaksi kertaa kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä