TOUKOT 04- mitä kuuluu 2-vuotiaille?
Vieläkö teitä täällä käy? Minä tunnustan, vaikka pyörinkin nykyään enempi tuolla odotus-puolella..;)
Mitä teille kuuluu? Joko on lapsella uhma päällä? Oletteko vielä kotosalla vaiko jo työelämässä?
Minä olen vielä kotona ja jäänkin kotiin, kun vauva syntyy kesällä.
Meillä uhma on alkanut todenteolla nyt ihan lähiviikkoina. Oikeastaan heti synttäripäivän jälkeisenä aamuna tuli ekat kunnon raivarit:). Tarkka poika!
Kaikkeen vastataan nykyään ensin EI, sitten neuvotellaan puoli tuntia ja huudon ja rimpuilun kautta mennään usein tekemään se, mitä oli tarkoituskin tehdä. Ulkona juoksee tahallaan ihan väärään suuntaa, huuto/kielto ei auta mitään. Puistosta poislähetminen on aina työn ja tuskan takana. Lahjonta/uhkailu auttaa useimmiten;)
Tekee kepposia (kaataa mehut maahan jne) todella tarkoituksella ärsyttää minua yms.) On tää niin IHANAA!:)
2-vuotisneuvolassa meni ihan ok, paitsi että sielläkin poika sai raivarit, kun olisi halunnut piirtää/leikkiä värikynillä ja tätillä oli jo muu tehtävä mielessä. Ei rauhoittunut sitten millään ja kyllä oli äidillä taas nolot paikat...Mutta siis ihan 2-vuotiaan tasolla kaikki toiminnot ovat: poika puhuu (ei voi sanoa enää, että tietyllä sanamäärällä, kun selitystä tulee loputtomiin), syö itse, tekee ne tornit, palapelit yms ihan tuosta vaan, juoksee, potkii palloa, kiipeilee jne niin kuin kai tämän ikäisen kuuluukin. Vähän kömpelyyttä on, mutta meillä tuo motoriikka onkin jäänyt sanojen alle (ts. poika alkoi puhua lähes tulkoon ennen, kuin kävelyn oppi)
Autot, Puuha Pete, Tomi Traktori jne. on nyt ihan ykkösiä. Muilla ei leikikään juuri yhtään. Pyörällä opetellaan ajamaan ja kovasti uimisesta tykkää.
Yöt nukkuu läpeensä (20-08) ja kaikki ruoka maistuu.
Kova on pojan temperamentti ja luonne; toisaalta tykkää halia, pussailla ja olla vaan sylkyssä. Kirjoja haluaa lukea paljon ja sillä tavoin rauhoittuukin hyvin. Iloinen vesseli siis yleinsä, mutta tuo uhma...vie kyllä vanhempien voimia. Mitenköhän sitten, kun tulee vauva taloon...?
Olisi kiva kuulla muiden 2-vuotiaiden kuulumisia!
sitruska rv 33+ ja taapis 2v.
Kommentit (4)
Ja meilläkin tuli 2v täyteen. Poika oikein reipas. Uhmaa ollut jonkin aikaa, alkuun pahempana, mut ei enää kovinkaan plajon. Tutti leikattiin eilen rikki ja hyvin on selvitty. Yöt on nukkunut jo pienestä asti yksin omassa huoneessa ja heräilemättä.. Kovasti on puhetta ja jo suurempiakin asioita voi selittää.. ja hyvin ymmärtää..
Lempileikkeijä on isin kanssa mönkijällä ajo yms.. Meillä myös neiti kohta 6kk, joka oikein reipas ja iloinen ja sisarukset parhaita kavetuksia ja kovasti jo yhdessä leikkivät. Oikein kivasti siis menee tälläkin toukopojalla..
Täällä on yksi toukotyttö vm 2004. Juuri vietimme vaaleanpunaisia syntymäpäiviä :)
Tyttö alkoi kävelemään viikko ekan syntymäpäivän jälkeen, ja nyt on ihmeellistä katsoa kun osaa jo kiivetä ja juosta ja leikkikentällä vipeltää sinne tänne. Sniff :) Aika niin rientää.
Lempileluja on leikkikeittiö astioineen ja muoviruokineen, nuken hoito, legoperhe, kirjojen katselu... Piirtäminen on alkanut ihan tässä viime kk aikana kohdentumaan, eli osaa jo vähän kohdistaa kynää pienemmälle alueelle eikä enää vaan " suttaa" koko paperia.
Nuppu alkoi puhumaan tosi aikaisin, jo yksivuotiaana. osaa värit, laskea kymmeneen suomeksi ja englanniksi (isän äidinkieli), rakastaa uusien sanojen oppimista. Tosi verbaalinen tapaus :) Uusia lauluja myös opettelee ja niitä yrittää lauleskella.
Minusta omaa tahtoa alkoi löytymään jo joulun jälkeen. On vielä kuitenkin kiltti tyttö, aika hyvin tottelee (meille toisaalta tottelu on tosi tärkeää ja siihen panostamme), mutta tulee kiukkukohtauksia kun asiat ei mene niin kuin itse suunnitteli...keskustelulla kyllä yleensä rauhoittuu. Haluaa itse pukea ja riisua ja kaiken mahdollisen tehdä!
Pottailu on myös kuvioissa, itse juoksee päivällä pissalle, mutta vielä on vaippa päiväunilla ja yöllä. Kunhan saadaan ison tytön sänky, niin jätämme senkin pois, kun on helpompi itse kiivetä sängystä pois pissalle. Tutti on myös vielä nukkuaikoina, on ollut monenmoista elämänmuutosta ja muuttoja, joten annamme tutin vielä olla.
Tänne on myös tulossa pikkuveli, rv on nyt tasan 37. Ajattelimme, että veli tuo sitten tullessaan polkupyörän...etukäteen jännitämme miten tulee mustasukkaisuutta ilmenemään. Ehkä lahjus auttaa :D
Ai niin mitoista: on pitkä ja hoikka, 12,5 kg ja 93 cm.
Ja lempiruokaa on kana, riisi ja peruna. Kalalle vain nyrpistelee.
Ihan ekaksi onnea sitruska ja iin@!!!
Etsiskelinkin tuossa tällasta ketjua kun kiinnostaisi tietää mitä muille toukoille-04 kuuluu. Näin siis meidän Julialla:
Uhmaikä nostaa meilläkin ihan kivasti päätään. Yritetään kaikkia " marttyyri" temppuja kuin isoveli 4,5v ja huokaillaan jos äidin ehdotus ei miellytä. Sanoja on hyvin vähän; isi ja hiiri ja tietysti ei. Puheterapeutti oli sitä mieltä että vasta 2,5v paneudutaan asiaan tarkemmin. Eli vielä on aikaa oppia...
Viime viikolla oltiin neuvolassa ja mittaa tällä pippuripakkauksella oli 10kg ja 84cm. Eli aika sirpakka tyttö. Ruokaa menee kyllä hurjat määrät mutta mihin lie varastoi ne. Tosin meillä lähdettiin myös kävelemään 1v iässä eikä sen jälkeen ole tyttö pysähtynyt. Puhetta lukuunottamatta meiltä sujuu nuo samat taidot kuin sitruskan pojallakin.
Yöt on oikeastaan aina Julialla mennyt todella hyvin. Nykyään huomaa tosin että pitkät päikkärit verottaa iltaunia. Tosin nyt edessä on rytmin vaihto kun äiti palaa töihin.
Eli olen siis viime juhannuksesta ollut ensin s-lomalla ja sitten mammalomalla kun tuo kolmonen syntyi viime elokuussa. Nyt koko lapsijoukko siirtyy ensin päiväkotiin ja kesäkuun puolivälissä (jos pph palaa s-lomaltaan) pienet siirtyy perhepäivähoitoon. Ainakin aiemmin hoidossa meni ihan kivasti, toivottavasti myös tällä kertaa.
Tsemppiä teille kakkosta odottaville! Arkirutiinin löytäminen voi ensin tuntua hankalalta mutta kyllä se meillä ainakin loppujen lopuksi on mennyt ihan mutkattomasti. Ei pahempaa mustasukkasuutta, nyt tosin tuo pikkuveli tutustuu Julian leluihin Julian mielestä liiankin tarkkaan....
No mutta ensi kertaan taas terveisin Julia toukojen häntäpäästä ja veljet -01 ja -05 sekä tietysti äiti
Harvemmin tulee tänne kirjoiteltua, mutta ajattelinpa nyt laittaa hieman meidänkin kuulumisia....
Meidän poitsulla myös kova uhmaikä.
Voisi myös sanoa, että juuri samana päivänä kun kaksi vuotta täytti niin pani uhmankin täytäntöön.
2 vuotis neuvolassa kaikki sujui muuten ihan hyvin, kovin vain vierasti....
Pituutta oli kertynyt 91cm. ja painoa 16.5kg.
Vauvaa tosiaan odottelemme myös me syntyväksi heinäkuussa...poitsu ihmettelee kun puhutaan " äidin vatsassa olevan vauvan" =)
Odotamme kauhulla suhtautumista uuteen perheenjäseneen, tähän mennessä kun ollut aina " huomion keskipiste" .
Nyt olemme vieroittaneet iltapullosta viimeisen viikon ja viimein nyt rupeaa unikin maistumaan paremmin.
Nukkuu yönsä heräämättä n. klo. 21-08.00.
Että näin meillä.....