mielipiteitä: haalari vai 2 os. puku?
kaipaisin mielipiteitä, kun olen koko ajan ajatellut ostaa haalarin toukokuussa 4 täyttävälle tytölle. Nyt tyttö kuitenkin ilmoitti haluavansa takin ja housut ja itsekkin rupesin miettimään että miksei? ehkä mieluummin haalarihousut kuin vyötärölle tulevat housut. ja kyse on siis välikausivaatteista.
eli nyt vaan mielipiteitä kehiin, kumman itse ostaisitte tän ikäiselle ja miksi!
viivi
Kommentit (10)
Hyvät oli kun tulee korkeammalle suojaamaan masua ja selkää. Nyt 5v lasta odottaa tavalliset välikausihousut kaapissa, kun aloittaa esikoulun syksyllä niin on varmempi valinta. Ensi talveksi myöskin on ekaa kertaa 2 housut+takki yhdistelmä. Tähän asti olen ostanut haalarin ja housut+takki yhdistelmän niin välikaudeksi kuin talveksikin.
Takki ja housut kätevämpi.Meillä jää haalari käyttämättä.Keväällä takkia voi käyttää erikseen,lisäksi sitten kun kelit lämpenee niin takin voi ottaa pois.
Kyseessä poika 4,5v ja hänelle ostan haalarin ja takki+henkselihousut on ostettu jo viime syksynä alesta valmiiksi. Poika on päivät tarhassa ja ulkovaatteet on kovalla käytöllä. Meidän tarhassa kyllä käyttävät kurahousuja vaikka olis kuinka vedenpitävät puvut alla.
Itse en tykkää yhtään kuriksista ja niitä ei myöskään kotona käytetä.
Pienemmille ostan sitten vaan haalarit ja paremmat takit on sitten erikseen.
mutta mä olenkin lastenvaatehullu ;).
Meillä siis lapset tyttö 5 v ja poika kohta 3 v, kummallekin on kosteussuojatut välikausihaalarit sekä kaksikin kaksioisaista pukua.
Nuo haalarit on meillä kotona vielä ainakin tarpeen, kuravaatteet on pysyvästi päiväkodissa ja siellä niitä kyllä käytetäänkin. Kosteussuojatuilla haalareilla voi huoleti ulkoilla märällä / viileälläkin kevät-/syyskelillä.
Päiväkotiin varmaan puetaan enemmän sitten housut-takki yhdistelmää ainakin 5-vuotiaalle, ja neiti jo itsekin toivoo nimenomaan housuja ja takkia päälleen. Talvella tosin saa vielä pukea haalarin, myös ensi talvena - jos sitten eskari-ikäisenä siirtyisi talvisinkin 2-osaiseen asuun.
Mä olen haalinut noita pukuja huuto.netistä, käytettyjen kaupasta yms, koska rahaa ei paljon ole, mutta tykkään että lapsilla on kunnon varusteet ja valinnanvaraa. Takki-housu yhdistelmä on siitäkin just kätevä, että kesällä se takki menee vaikka farkkujen kanssa sitten.
Niin, siis, eli jos on varaa niin kannattaa varmaan hommata molemmat vaihtoehdot. Jos varaa vain yhteen välikausiasuun, niin tuon ikäisellä housut + takki on varmasti fiksumpi vaihtoehto.
täytyykin varmaan kummatkin hommata, haalari sellaseksi 2vaihtoehdoksi ja takki+housut yleisempään käyttöön.
mä olen kans lastenvaatehullu (kuten joku toinenkin oli pinossa), joten se tuottaakin vaan mielihyvää hommata kummatkin. Tosin mies voi kyllä haroa hiuksiaan, kun raahaan sen usein mukaan ostoksille...
viivi
Mä hommaisin molemmat ainakin jos on päiväkodissa hoidossa. Monesti aika pienetkin oppii pukemaan haalarin vetoketjun itse kiinni, mutta takin vetoketjun sulkeminen itse voi olla haastavampaa, riippuu tietysti lapsen näppäryydestä.
Päiväkodissa paljon käytetään haalaria, takki+housut yhdistelmää enemmän vapaa-ajalla. Takkejakin löytyy muutama. En kestä, jos ollaan jonnekin lähdössä ja ulkovaatteet ovat ihan likaiset. Enkä ole varsinaisesti vaatehullu, ulko-asuja meiltä vaan löytyy vaihtoon ja useampaan tarkoitukseen.
En edes ajatellu kaks osaista pukua 5,5-vuotiaalle tytölle. On melkoinen " möyrijä" eikä itse yhtään kritisoinut haalaria. Kaapissa on valmiina sellanen ihan tavallinen " tuulipuku" , jota voi käyttää sit kun kelit vähän kuivuu. Kouluun voin sit hommata takin ja housut, mutta silloinkin kotona käytettän haalaria. Näin oli pojankin kanssa.
Lapset on 3v, 5v ja 6v ja kaikille on sekä takki+housut että haalarit.
Haalareita pidetään päiväkodissa. Leikkivät siellä niin pitkän ajan päivästä pihalla ja niin rajuja leikkejä, että tykkään haalareiden olevan paremmat. Lisäksi päiväkodin piha on hiekkaa ja puvut on aivan kamalassa kunnossa aina sieltä lähtiessä. Vaikka ne harjaa ja suihkuttaa, niin silti jäävät vähän hiekkaisiksi.
Toisina pukuina on sitten takki+housut. Niitä käytetään sitten kotona, metsissä, kaupoilla ym enemmän. Housut on tavalliset vyötärömalliset.
molemmat puvut on meille kosteussuojatut reimatecit, paitsi esikoisella jonka haalari on lassietecin puku. Oli alennusmyynneissä 20e. Aluksi en ollut ajatellut hänelle haalaria ollenkaan ostaa, mutta tyttö itse halusi haalarin päiväkotiin.
jos pitää valita, niin ehdottomasti välikausiasuksi 4-vuotiaalle housut ja takki. Meillä samanikäinen tyttö haluaa myös jo housut ja takin.
2-osainen puku on monikäyttöisempi: esim. kesällä tarvitaan pelkkää takkia.