Lapsi tonkii ja tutkii kaikki kaapit, miten saisi rajoitettua?
Lapsi 4v on alkanut myllätä kaikkia kodin kaappeja ja vaatehuonetta. Levittää kaikki tavarat ympäriinsä. Sotkee meikit, askartelumaalit, jne.
Tätä tapahtuu heti, kun en ole vahtimassa, jos menen vaikka vessaan. Nytkin löysi Jennan, johon olen kerännyt tarjouksista synttärilahjoiksi sopivia pikku leluja ja repi joka paketin auki.
Miten saisin tämän tonkimisvimman rauhoittumaan?
Kommentit (13)
Kotona tuo vielä menee mutta jos kylässä tekee niin aika paha.
Entä, jos tonkija on aikuinen? Miten sellaisten kanssa tulisi menetellä? 4v ei vielä ymmärrä syy-seuraussuhteita, ja on myöskin luontaisesti itsekäs, narsistinen. Aikuisen kuvittelisi jo ymmärtävän olemaan menemättä toisten kaapeille.
Onko erityislapsi? Totteleeko sinua jos olet paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Laita lapsilukot kaappeihin.
Näpärämmin 4-vuotias ne lapsilukot avaa kuin aikuinen :)
Mutta oikeat lukot kaappiin, tavarat joita lapsen ei halua löytävän mahdollisimman korkealle. Aina kun on tonkinut joku lapselle mieluisa lelu sinne kaappiin jäähylle ja takasin saa muutaman tonkimattoman päivän kuluttua.
Pitäähän sen oppia tottelemaan sääntöjä. Teet selväksi ettei kaappeja tongita. Neljävuotias on jo sen verran iso, että pitää sen puhetta ymmärtää.
Mitä rangaistuksia olet antanut? Esimerkiksi tuo että penkoi ne pikkulahjat esiin ja repi pakerit auki. Saiko kaikki hänelle sopivat lelut palkkioksi leikkeihinsä?
Minä olisin varmaan komentanut siivoamaan sotkut, ja jos ei osaa olla kunnolla kun käyt vessassa niin ottaisin esim vessaan mukaan seuraavat viikot. Tai pitäisin vessan ovea raollaan ja lapsen tulisi istua paikallaan niin että näen hänen pysyvän paikallaan koko sen ajan kun olen vessassa. Eli huonolla käytöksellä ja tottelemattomuudella menettää oikeuksia. Jos tonkii paikkoja kun laitat ruokaa joutuu jatkossa leikkimään parilla lelulla keittiössä ruuan laiton ajan.
Noita lapsen avaamia lahjoja en olsii antanut leikkeihin vaan saisi niitä seuraavilla synttäreillä/jouluna lahjaksi.
Oletko nyt vasta alkanut sanoa lapselle ei-sanaa? Myöhäistä on, olisi pitänyt aloittaa jo kolme vuotta sitten.
8 jatkaa
Jos tonkii uteliaisuuttaan niin siivoaisin lapsen kanssa yhdessä kaappeja. Eli lapsi saisi luvalla ottaa tavarat pois, auttaa pyyhkimään hyllyt ja laittamaan tavarat takaisin. Osasta kaappeja sanoisin että ne ovat aikuisten ja niille ei mennä.
Kaappien tonkimisen omin päin kieltäisin, kertoisin rangaistuksen jos tekee sen (meillä isommilla lapsilla peliajan menettäminen toimisi koska se heille tärkeää) ja hyvästä käytöksestä palkitsisin (esim tarrataulukko johon saa iltaisin tarran jos on päivän mennyt kodin sääntöjen mukaan). Kun taulukko täynnä niin jokin kiva asia esim uimassa käynti, leipomista ym
Meillä äiti tutkii ja tonkii kaiken ja vielä tekee sellaista, että sanoo lähtevänsä ja pamauttaa oven, mutta jääkin eteiseen kyttäämään :O
Lapsia pitää kasvattaa vauvasta asti, nyt alkaa jo olla myöhäistä.
Mä ajattelin, että kaikki lapset tonkivat kaappeja. Mä ainakin tongin lapsena, tosin muistikuvia on vasta siitä, kun olin isompi, enkä tietenkään levitellyt tavaroita ympäriinsä, vaan katselin vaivihkaa. Kyllä lapsia kiinnostaa se, mitä kotona kaapeissa on, ja on ihan normaalia, että lapsi ei tottele vanhempiaan kaikessa.
Kyllähän 4-vuotiaan jo pitäisi ymmärtää puhetta, oletko kokeillut jutella asiasta lapsen tasolla, ihan rauhallisesti.
Yksi mahdollisuus on toki köyttää kaapit kiinni sitomalla esim. kahvat yhteen.