"Päässä pimenee" raivokohtaukset. Mistä kyse?
Jos nyt ei puhuta mistään rikollisesta tai väkivaltaisesta käytöksestä, mutta kuitenkin hallitsemattomasta äkillisestä aggressiosta (provosoituna, riitatilanne), jota katuu syvästi jälkeenpäin, niin mistä se kontrollin pettäminen johtuu?
Kommentit (49)
Lapsuusaika? Oletko joutunut patomaan tunteita? Silloin ne ovat tavallaan yksittäin lokeroissa, ja purkautuvat yksinään. Silloin kun olet vihainen tunnet vain vihaa. Muut tunteet ei pääse tuomaan tasapainoa/järkeilyä.
Oliko tarpeeksi sekavasti kirjoitettu? :D Minä kärsin tuosta myös.
Jos joku toinen ärsyttää sinua ja sinä reagoit, reaktio on yksin sinun.
Eli jos joku toinen on ärsyttävä, sinun ei tarvitse reagoida siihen.
Mun äidillä oli tuollaisia kohtauksia välillä. Suurimman osan ajasta esittää normaalia. Vanhemmiten on alkanut käyttäytyä enemmän passiivisaggressiivisesti kuin purkautua raivossa. Tunteiden näyttämistä edelleen paheksuu. Surullinen kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku toinen ärsyttää sinua ja sinä reagoit, reaktio on yksin sinun.
Eli jos joku toinen on ärsyttävä, sinun ei tarvitse reagoida siihen.
Todellakin, mutta miksi tuo tieto hukkuu sillä pimahduksen hetkellä, ja miten sen voisi estää?
Lapsuudessa oli kyllä häikkää jos toistakin.
Enpä uskalla lähteä yksityiskohtia spekuloimaan mutta itsellä ollut pms oireita jotka siis teki kuukautiskierron mukaan tuota että täysin petti psyyke. Sinänsä jännä että myöhemmin kun alettiin puhua gluteeniyliherkkyyksistä ja vatsaoireiden takia kokeilin gluteenitonta, tajusin 6kk jälkeen että hormonit tasoittui, akne lähti ja PMS katosi. Muutos oli valtava, kertaakaan tuon jälkeen ei ole tullut sellaisia "raivokohtauksia" jossa oikeasti pimenee päässä.
Muita syitä voi löytyä omasta historiasta. Esim. Epävakaa persoonallisuushäiriö, traumat tai muuta.
Mulla on traumatausta ja saan tuollaisia raivareita säännöllisesti ilman lääkitystä. Syön neuroleptia päivittäin, estää raivokohtausten tulon kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on traumatausta ja saan tuollaisia raivareita säännöllisesti ilman lääkitystä. Syön neuroleptia päivittäin, estää raivokohtausten tulon kokonaan.
Sama mutta lääkkeillä pysyy jotenkin rauhallisena.
Tuo on tosi inhottavaa. Ja kaduttaa ja hävettää todella paljon jälkeenpäin. Se leimahtanut viha vaan vie vallan. Minulla johtuu lapsuudesta. On tutkittu ja hoidettu, mutta stressi purki taas ilmoille.
Itse sain jatkuvan henkisen pahoinpitelyn seurauksena raivokohtauksia. En herkällä menetä malttiani ja kupin nuriin menemiseen vaaditaan kyllä aika paljon.
Mua hakattiin päähän ja näin vaan välähdyksiä ja pimeää. Kannattaakohan mennä lääkäriin vaikka nyt ihan hyvä olo?
Päässä ei pimene. Se on tekosyy ja selittelyä. Nämä päässä pimenee henkilöt toimii aina erinomaisen harkitusti, satuttaa ja tuhoaa juuri ja vain niitä henkilöitä/ asioita joita haluavat. He eivät koskaan esim tuhoa omaa omaisuuttaan.
He vain ovat väkivaltaisia ja käyttävät väkivaltaa saadakseen valtaa. Myöhemmin selittelevät pimahtamisella jotta ei joutuisi kantamaan asiasta vastuuta ja saisi ehkä jopa sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet nainen, normaalia.
Naisetko tuolla raivoaa niin että kokonaiset kansat kaatuvat?
Vierailija kirjoitti:
Päässä ei pimene. Se on tekosyy ja selittelyä. Nämä päässä pimenee henkilöt toimii aina erinomaisen harkitusti, satuttaa ja tuhoaa juuri ja vain niitä henkilöitä/ asioita joita haluavat. He eivät koskaan esim tuhoa omaa omaisuuttaan.
He vain ovat väkivaltaisia ja käyttävät väkivaltaa saadakseen valtaa. Myöhemmin selittelevät pimahtamisella jotta ei joutuisi kantamaan asiasta vastuuta ja saisi ehkä jopa sympatiaa.
Tässäpä ihminen joka ei koskaan ole lukenut puolikastakaan artikkelia traumoista, dissosiaatiosta ja hermoston (mitattavien, kuvantamalla todennettavien mutta korjattavien!) ominaisuuksien vaikutuksesta tunnesäätelyyn.
Epävakaa persoonallisuushäiriö. Äidilläni muuttuu jopa maailma verenpunaiseksi kun se suuttuu. Käsittämätöntä miten joku voi raivostua niin paljon ja yleensä ihan tyhjänpäiväisistä asioista mitkä on suurennellut päässään.
Mun isä oli tuollainen p"skat mitään päässä pimeni kunhan tykkäsi raivota hillittömästi! Narsisti ja psykopaatti lisäksi! En koskaan ymmärrä sitä kuinka "päässä pimenee" jos päässä pimenee niin sittenhän raivokohtauksen lisäksi satuttavat jotakin fyysisesti,sellainen on mahdollista.
Tulee mieleen lapsuuden kokemukset. Onko ilmapiiri ollut aina niin tukahduttava ettei ole voinut näyttää negatiivisia (vihan) tunteita ja sitten aikuisena purkautuu hallitsemattomana.