Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surkea itsetunto ja itseluottamus.

Vierailija
12.06.2019 |

Haukun itseäni jatkuvasti, tarkkailen itseäni jatkuvasti etten tekisi yhtään virhettä, en usko että osaan tehdä mitään, teen työtä ja saan palkan niin olen sitä mieltä etten ansaitse tätä rahaa, jos ostan jotain niin olen sitä mieltä etten ansaitse sitä mitä ostin, aina päivän päätteeksi uskon että mokasin töissä ja minulle nauretaan tai että minulle nauretaan jos moikkaan jotakuta tai sanon jotain jollekulle ja nämä sitten nauravat kun sössötin jotain kun menen sanoissa sekaisin jne.

Näin on ollut jostain lapsesta saakka ja olen nyt 33, taitaa olla mahdotonta korjata enää, käynnyt 14 vuotta terapiassa mm. mt-ongelmien ja muun takia mutta tämä itsetunto ja itseluottamus ei ole parantunut sinä aikana ollenkaan, oikeastaan mennyt pahemmaksi. No varmaankaan eivät parane kun muutkin ongelmat on ja pysyy.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia läheisiä ihmissuhteita sulla on? Koetko, että sut hyväksytään sellaisena kuin olet ja saatko heiltä tukea? 

Vierailija
2/7 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ajattelen koko ajan, että olen muiden mielestä nolo, en osaa työtäni, en osaa keskustella ihmisten kanssa ja olen kaikin puolin huono :(

Pitäisi varmaan hakeutua hoitoon, mutta en ole koskaan selvittänyt miten. Eläminen on aika raskasta, kun ei pidä itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Läheisiä ihmissuhteita ei ole, ja kuulemma pitäisi rakastaa ensin itseään blaa blaa.

Vierailija
4/7 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia läheisiä ihmissuhteita sulla on? Koetko, että sut hyväksytään sellaisena kuin olet ja saatko heiltä tukea? 

Ei minulla ole läheisiä ihmissuhteita tai en kyllä koe niitä läheisiksi koska ei kukaan tiedä ongelmistani tai ehkä tietää muttei välitä tai usko tai varmaan luulee että olen vain laiska tai jotain, en tiedä hyväksyykö kukaan minua tällaisena koska kukaan ei tiedä millainen tilanteeni on et koska näytän ihmisten silmissä siltä että minulla on kaikki ok vaikkei ole.

ap

Vierailija
5/7 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin itse jotain vähän päälle 30 kun mun päässä jotain naksahti ja aloin ajatella, että joo, en toddennäköisesti osaa mitään ja sählään ja väki nauraa koko ajan, MUT EIPÄ OLE SILLÄ VTUNKAN VÄLIÄ. Että no voivoi, mut näillä tässä nyt kuitenkin mennään.

Ja kun lakkasin välittämästä, kävi vähitellen niin, että aloin olla ihan tyytyväinen siihen, mitä sain tehdyksi ja opin osaamaan. En minä täydellinen ole, mutta tarpeeksi hyvä.

Vierailija
6/7 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin sama tilanne! Terapiassa myös, kolmatta vuotta. Tekee elämästä aika hemmetin vaikeaa, varsinkin työelämästä, kun tuntee olevansa niin huono ja odottaa suunnilleen potkuja koko ajan jonkin pikku virheenkin takia.

En osaa auttaa, mutta tiedän millaista tuo on. Tsemppiä.

Vierailija
7/7 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muutos lähti siitä ajatuksesta, että ala olla oman itseni paras ystävä. Huomasin, että sisäinen ääneni on todella ilkeä. Ja lähinnä vain itseäni kohtaan! Ikinä en olisi niin ilkeä toisia kohtaan. Kehitin siis uuden sisäisen äänen. Siinä meni pitkän aikaa, kun piti korjata omia ajatuksia heti sen jälkeen kun olin ajatellut ne.

"Ei kannata. Eihän minulla koskaan mikään onnistu. Kuitenkin kaikki menee aina pieleen."

"Ei kun kannattaapas. Kyllähän toisinaan jotkut asiat onnistuvat. Ei kaikki mene aina pieleen, kyllä jotkut asiat sujuvat ihan hyvinkin."

"Miksi taas tämäkin asia meni pieleen. Aina pilaan kaiken. Ei kannattaisi koskaan yrittää mitään."

"Okei, mokasin nyt tämän yhden asian. Onneksi saan sen korjattua. Muutkin tekevät mokia, ja tästä lähin olen hieman tarkempi ja vaikka opettelen ihan tarkistamaan etukäteen. No harm done, ja ensi kerralla osaan jo paremmin."

Se on ihan työtä, kun opettelet uutta asennetta. Ja se tuntuu todella epäluonnolliselta lähteä muokkaamaan omia ajatuskulkuja. Mutta vakuutan, että se kannattaa. Saat sitä samaa kannustusta, mitä jaat muille ihmisille automaattisesti. Ja ihan itseltäsi. Ja niin vaan se itsetunto kasvaa, kun se pahin vihollisesi (eli oma sisäinen äänesi) poistuu elämästäsi.