Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko alkaa maatilayrittäjäksi?

Vierailija
12.06.2019 |

Tiloja kaatuu nyt joka viikko, myynnissä on paljon. Muistakaa että sukupolvenvaihdoksessa maksetaan täysi markkinahinta, ei tarvitse tulla huutelemaan että ne peritään ilmaiseksi.

Puhutaan että tilalliset saa isot tuet, nythän monella olisi sauma kokeilla itse miten pärjäisi.

Mistä saadaan ruoka tulevaisuudessa? Tämä tilojen kaatuminen nyt on vain jäävuoren huippu. Koko maatalouden rakennemuutos ja tukien leikkaaminen tulee kaatamaan tiloja kohta enemmänkin, oikeastaan aika hitsin paljon kun kohta loppuu rahat niiltäkin tiloilta joilla on ollut metsää tai pelimerkkejä säästössä.

Mä olen oikeasti huolissani, kaikesta muusta olen vähävaraisena joutunut tinkimään mutta en ikinä siitä ettenkö ostaisi vain kotimaisia elintarvikkeita jos on vaihtoehtona.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, jos marihuanan kasvatus ja myynti sallittaisiin.

Vierailija
2/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys.

Tekisi mieli sanoa, että en ostaisi, mutta silti tekisi mieli.

Toisaalta olen ostanut 24 vuotta sitten ja vaikka tämä menee selvästi tappiolliseksi toiminnaksi, niin olen viihtynyt maalla ja pois en halua.

Meillä on onneksi muutakin tuloa kuin maatalous, mutta jos eläisimme pelkällä maatalouden tulolla, niin nälkää nähtäisiin eikä olisi mitään mahdollisuuksia pitää elämää yllä nykymuodossaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, jos se olisi fyysisesti ja henkisesti helppoa työtä. Ei vain taida olla. Kaikki kunnia heille, jotka pystyvät maataloudella tienaamaan. 

Toki ajatuksen tasolla olisi kiva viljellä vaikka yrttejä. 

Vierailija
4/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin luullaan, suuria maataloustukia on pientilan turha havitella. Ne menee Valiolle ja Walhroosille. Jollain viljan viljelyllä pärjää, jos on monta sataa-tuhatta hehtaaria maata.

Mun enolla on 20 lehmän luomulypsytila ja tienaa kuukaudessa alle tonnin nettona. Ei omista muuta, viljelykelpoista maata eikä metsääkään. Eikä ole mikään vegeintoilun syy että ei kannata, on taistellut jo ainakin 10 vuotta. 

Vierailija
5/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Rankkaa työtä 24/7 ja lomille ei pääse. Eikä voi ikinä muuttaa.

Liian vastuullista minulle.

PS on myös menestyviä tiloja. Mut sellaistakaan en haluaisi pitää: liikaa stressiä.

Vierailija
6/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sukutila on vailla jatkajaa, ja mieheni on leikillään ehdottanut, että entä, jos ostaisimme sen. Ei, sanon minä. Ikää on sen verran, että voisimme viljellä sitä maksimissaan vähän yli 10 vuotta. Kummallakaan meistä ei ole maataluosalan koulutusta, joten ensimmäiset vuodet menisivät opiskellessa. Säästöjäkään ei ole, joten pankkilainalla pitäisi koko tila ostaa, ja tehdä kaikki investoinnit. Pitäisi saada tila aika hyvin tuottavaksi, jotta saisimme perheen elätettyä ja lainaa lyhennettyä järkevää tahtia. Ja taas olisi 10 vuoden päästä edessä ongelma, että kuka jatkaa tilaa.

Vierailija
7/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voisin kun voin hoitaa maatilaa valvomosta käsin kaupunkiasunnostani.

Vierailija
8/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sukutila on vailla jatkajaa, ja mieheni on leikillään ehdottanut, että entä, jos ostaisimme sen. Ei, sanon minä. Ikää on sen verran, että voisimme viljellä sitä maksimissaan vähän yli 10 vuotta. Kummallakaan meistä ei ole maataluosalan koulutusta, joten ensimmäiset vuodet menisivät opiskellessa. Säästöjäkään ei ole, joten pankkilainalla pitäisi koko tila ostaa, ja tehdä kaikki investoinnit. Pitäisi saada tila aika hyvin tuottavaksi, jotta saisimme perheen elätettyä ja lainaa lyhennettyä järkevää tahtia. Ja taas olisi 10 vuoden päästä edessä ongelma, että kuka jatkaa tilaa.

Noilla meriiteillä ette ikinä saisi pankilta rahoitusta eli sekin helpottaa ratkaisun tekoa.

Vierailija
9/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljely kiinnostaa kirjoitti:

Voisin, jos marihuanan kasvatus ja myynti sallittaisiin.

Jos sen kasvatus ja myynti sallittaisiin niin sillä ei kukaan tienaisi juuri mitään enää. Se kun sattuu olemaan sellainen paskaruoho joka kyllä kasvaa heikommillakin taidoilla jos on suotuisat olosuhteet, eli kunnon kasvihuone.

Vierailija
10/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin, jos voittaisin lotossa jättipotin ja pääsisin alkuun. sitten jatkaisin viljelyä sen aikaa kun rahat riittäisi.

Vierailija
11/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin luullaan, suuria maataloustukia on pientilan turha havitella. Ne menee Valiolle ja Walhroosille. Jollain viljan viljelyllä pärjää, jos on monta sataa-tuhatta hehtaaria maata.

Mun enolla on 20 lehmän luomulypsytila ja tienaa kuukaudessa alle tonnin nettona. Ei omista muuta, viljelykelpoista maata eikä metsääkään. Eikä ole mikään vegeintoilun syy että ei kannata, on taistellut jo ainakin 10 vuotta. 

Ja Valion omistaa???

Vierailija
12/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. On sanonta, että parempi rikkaan renkinä, kuin köyhänä isäntänä.

Vierailija
13/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi. Eläin- ja heinäallergisena en pystyisi työskentelemään maatilalla.

Vierailija
14/20 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan maatilaa voi markkinahinnalla ostaa.

Jos vaikka alueella pellon hinta on 10 000€/ha, 100ha viljatilan jatkaja maksaisi luopujille pelkistä pelloista miljoonan?

Talo, koneet, ja muu kalusto päälle...

100ha viljatilan liikevaihto on n. 90 000€...

Vierailija
15/20 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatilan tyttönä olisihan tuo maanviljely kiinnostanut. Mutta kun siihen aikaan kun sukupolven vaihdos oli ajankohtainen minä olin sinkku ja yksin olisi ollut toivotonta ruveta viljelemään varsinkin kun veli vaimoineen olivat valmiita jatkamaan tilaa.

Kotikylälläni oli lapsuudessani 6 maitotilaa. Nyt jäljellä 1.

Olen nähnyt että jopanykyäänkin voi maitotilallisena tienata ihan hyvät vuosiansiot. Esim 80000 euroa vuodessa pariskunnalle. Mutta riski mikä siihen pitää sietää ja työmäärä mitä tehdä on todella suuria. Sanoisin että töitä tekevät hellppoina viikkoina talvella reilun 40 tuntia henkilö Mutta usein lienee ennemmin 60 tuntia. Ja sitten kiireisinä aikoina voi yhden hengen työpanos viikossa olla jotain 90 - 100 tuntia.

Vaikka nauteinkin lapsuudestani maatilalla niin taidan jatkaa vaan työläisenä ja arvostan maanviljelyä ostamalla kotimaista ruokaa mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
16/20 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta olisi eikä monesta muusta. Tukien kadehtijat ja ruuan kalleudesta valittajat voisivat ottaa ensin selvää asioista.

Vierailija
17/20 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatilan tyttönä olisihan tuo maanviljely kiinnostanut. Mutta kun siihen aikaan kun sukupolven vaihdos oli ajankohtainen minä olin sinkku ja yksin olisi ollut toivotonta ruveta viljelemään varsinkin kun veli vaimoineen olivat valmiita jatkamaan tilaa.

Kotikylälläni oli lapsuudessani 6 maitotilaa. Nyt jäljellä 1.

Olen nähnyt että jopanykyäänkin voi maitotilallisena tienata ihan hyvät vuosiansiot. Esim 80000 euroa vuodessa pariskunnalle. Mutta riski mikä siihen pitää sietää ja työmäärä mitä tehdä on todella suuria. Sanoisin että töitä tekevät hellppoina viikkoina talvella reilun 40 tuntia henkilö Mutta usein lienee ennemmin 60 tuntia. Ja sitten kiireisinä aikoina voi yhden hengen työpanos viikossa olla jotain 90 - 100 tuntia.

Vaikka nauteinkin lapsuudestani maatilalla niin taidan jatkaa vaan työläisenä ja arvostan maanviljelyä ostamalla kotimaista ruokaa mahdollisuuksien mukaan.

Sinustako bruttona 40 000 e/v on hyvä palkka, kun viikkotuntimäärä on keskimäärin 60 eikä koskaan ole lomaa samaan aikaan puolison kanssa?

Vierailija
18/20 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riuskana ja omatoimisena naisena olen monesti pohtinut, että kyllä minusta saisi koulittua maatilan emännän. Taipumuksiltani olen muutenkin jokapaikanhöylä. Helpoin olisi ollut sinkkuaikoina löytää mies, jolla tila on valmiina ja sujahtaa mukaan. ;)

Pidän kuitenkin realistisempana vanhan pientilan hankkimista ja osittaiseen omavaraisuuteen pyrkimistä tässä muun työn ohessa. Se kiehtoo enemmän. Mutta sillä välin tuen mielelläni ostosvalinnoillani kotimaista tuotantoa.

Vierailija
19/20 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan maatilallisia enkä aio antaa omien lasten jatkaa tässä. Tulevaisuuden näkymät on synkät. Ollaan miehen kanssa 25 vuotta rehkitty, lomat pitämättä, lapset kasvoi siinä sivussa, hyvä että muistan aikaa kun ne oli pieniä. Juuri kun oltaisiin voitu päästä veloista yli, piti investoida ja kun nimet oli paperissa alkoi halpuutus. Mitään ei jää käteen. Järjetön määrä työtä, terveys mennyttä. Vielä ollaan pankin vankina monta vuotta mutta jos luoja suo ja velat ehditään maksaa niin tässä loppuu maatalous. Olemme tosin viime aikoina herkutelleet ajatuksella hallitusta alasajosta, olemme molemmat niin väsyneitä ja jatkuva rahattomuus syö henkiset voimavarat.

Siitä olen samaa mieltä että jo alle 5 vuodessa nykyisistä maatiloista ei ole jäljellä enää puoliakaan.

Vierailija
20/20 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Liian raskasta, ei kunnollisia lomia. Eikä viikonloppuvapaita. No ehkä silloin, jos ei ole eläimiä, mutta elääkö viljan viljelyllä...