Tupakka heikentää jälkeläisten perimää
Raskaustupakointi jättää jälkensä syntyvän lapsen kromosomistoon, kertoo lääketieteen sarja JAMA. Espanjalaistutkimus on ensimmäinen, jossa on suoraan osoitettu tupakan vaurioittavan jälkeläisten dna:ta ja aiheuttavan mutaatioita.
Seurantatutkimukseen osallistui 25 savutonta ja 25 tupakoivaa odottajaa. Jälkimmäiset olivat polttaneet keskimäärin 10 vuotta 10 tupakan päivävauhdilla.
Solu- ja kromosomit tutkittiin napattiin lapsivesinäytteistä. Niissä oli suuria eroja. Tupakoivien äitien sikiöstä 12,1 prosentilla havaittiin kromosomimuutoksia, savuttomien äitien sikiössä niitä oli ainoastaan 3,5 prosentilla.
Tutkimuksessa paljastui myös kromosomialue, joka on kaikkein haavoittuvin. Tupakansavun sisältämät yhdisteet aiheuttivat muutaatioita erityisesti kromosomi 11:ta pitkän varren geenialueeseen (11q23), joka on aiemmin liitetty mm. verisyöpiin, kuten lasten leukemiaan.
Älkää tuhotko lastenne elämää!
Kommentit (37)
luepa pino uudestaan. Täällä kun saa sellaisen kuvan että vain_ja_ainoastaan tupakoivat äidit tekevät lapselleen pahaa. Miten on minunlaiseni kuka on koko elämänsä elänyt mahdollisimman tervettä elämää? Aivan oikein,nämä minunkin tapukset ovat arkipäivää mikä on sydäntä riipivää...
Siskoni,nyt 46v. On polttanut ikänsä. Myös kaikki raskaudet,3kpl. Hänen vanhin on kahden lapsen tupakoimaton äiti,lapset ovat terveitä jne. Hänen poikansa valmistuu huippu-arvosanoin eräästä arvostetusta Yliopistosta Yhdysvalloista,hänkään ei tupakoi. Kaikki lapset ovat olleet terveitä,kehitykseltään normaaleja ja 2 heistä jo perheellisiä. Joko sulle nyt valkenee,että olen KATKERA koska siskoni tupakoi välittämättä kohdun sisäisestä elämästä ja synnytti kauniit,terveet lapset maailmaan,kun taas minulle kävi niin kun kävi?!
Ponttini siis,älkää syyttäkö vaan ja ainoastaan tupakointia. Mutta tyypillistä suomalaisuutta ei voi paeta,ennemmin syytetään ja tuomitaan kun ojennettaisiin auttava käsi:-Hei,lopeta tupakointi,vauvasi parhaaksi..
Sori jos on sekavaa,itkusta ei tule loppua
Vierailija:
Mutta miten viestisi liittyy asiaan? Tiedät toki itsekin, että tupakka ei aiheuttanut lapsesi kuolemaa tai sairautta, kun et kerran polta etkä ole polttanut. Keskenmenot, kohtukuolemat, sairaudet ovat arkipäivää monille tupakoimattomille. Ja monille tupakoiville syntyy (ainakin näennäisesti) ihan terveitä lapsia. Mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että raskausaikana tupakointi on äärimmäisen vastuuntonta, itsekästä ja epäkypsää.
viesti on mielettömän hyvä . jos hän olisi polttanut, vastaus olisi ollut TUPAKKA, nyt jouduit jonkin verran miettimään vastaustasi. menetin myöskin lapseni ennenaikaisesti. sain pitää hänet 2 päivää, uskon ymmärtäväni sinua ja voimia sinulle 41.
Poltin ennen raskaaksi tuloani noin askin päivässä. Samalla hetkellä kun tein testin ja sain tietää odottavan, jäivät myös tupakat. Yhtään tupakkaa en ole vetänyt ja ei ole tehnyt kovasti edes mieli. en toki kiellä sitä, että joskun mieli on tehnyt, mutta sht helpolla olen päässyt. Oma vointi ja yleinen " olo" on parantunut huomattavasti! Suosittelen lämpimästi myös muille!!!! Ja sitten loppukaneetti: odotan nyt siis toista lastani. Ensimmäisen odotusaikanapoltin jonkun verran, säännöllisen epäsäännöllisesti ja ihan on kasvamassa upea miehen alku! :)
Minä tulin myös ei-toivotusti raskaaksi, olin samassa tilanteessa kuin sinäkin. Siitä huolimatta ei tupakoinnin lopettaminen tuottanut ongelmia.
Minusta on vain normaalia empatiakykyä ja inhimillisyyttä ymmärtää suojella syntymätöntä lasta, olipa hän toivottu tai ei!
Minä en reagoinut samoin. Emme ole kaikki samanlaisia, kuten olet varmaankin huomannut.
En koe kuitenkaan olevani huonompi (tai parempi) äiti kuin sinäkään.
Pidetään tämä aloitus ylhäällä! Kaikkien idioottien tupakoivien mammojen pitää lukea tämä.
Häntä KIELLETTIIN lopettamasta, jos kerran lopettaminen aiheuttaa valtavaa stressiä ja vieroitusoireita.
Saa nähdä saako pikkuveljeni lapsia. Vielä asia ei ole hänellä tosiaan ajankohtainen.
Minä ja pikkusiskoni olemme molemmat jo " lapsellisia" .
Itsekin tupakoin, mutta satunnaisemmin. 3-10 savuketta viikossa (ihan lopussa en lainkaan). En vain kyennyt lopettamaan. Neuvolassa asia ymmärrettiin, eikä noin vähäistä tupakointiani pidetty pahana.
Mun anoppi on näitä mainioita äityleitä, jotka tupakoi ja sitten valistaa, että kyllä hänen lapsensa vaan kaikki syntyivät normaalipainoisina ja IHAN terveinä, niin että ihan turhaa kaikki äitien syyllistäminen ja tupakasta mäkättäminen.
Mies sai astman 10-vuotiaana ja hänellä on lapsesta saakka ollut mysteerisiä ongelmia suoliston kanssa, ja lapsettomuushoidoissa laukataan miehen alhaisen siittiömäärän takia. Että olipas hienoa, että anoppi pääsi todistamaan, kuinka hänen vauvansa ovatkin niin terveitä tupakasta huolimatta :(
Mutta kuka tietää, miten elimistössä olevat myrkyt vauvaan vaikuttavat? Ei siitäkään ole varmuutta.
Jos äiti tupakoi raskausaikana, syy on vain ja ainoastaan äidin itsekkyys. Itsekin poltin ½-1 aski päivässä melkein kymmenen vuotta, mutta lopettaminen ei ollut mikään ongelma, kun oma lapsen hyvinvointi oli kyseessä.
Tuo lääkärien KIELTO tupakoinnin lopettamisesta on aivan potaskaa. Äidit saavat apremman omantunnon jatkaa polttamista, kun se on kerran " lääkärin määräys" . Normaali ihminen ei saa tupakoinnin lopettamisesta sellaista stressiä, että se olisi vauvalla haitallista.
Jos odottava äiti on mielenterveysongelmainen ja tupakoi, ehkä sitten tapaus on erilainen.
t.8
Ja 80-luvulla (jolloin äitini siis oli kolmesti raskaana) uskon itsekin että tuo kielto on pitänyt paikkansa.
Ja ihan normaali ihminen hän on.
Ja lasken kyllä itsenikin normaaliksi.
Tämä taitaa olla meillä suvussa, sillä oikeastaan kaikki äitini sisarukset ovat polttaneet raskausaikanaan. Vain yhdellä poikaserkullani on lapsia, mutta johtunee siitä että seuraavaksi vanhin miespuolinen serkus-sarjan jäsen on pikkuveljeni 22v., joten lapset eivät ole ajankohtaisia.
Koomista tässä on se, että yksi serkkujeni äidistä ei polttanut raskausaikana. Hänen kolme lastaan ovat astmaatikkoja ja moniallergisia.
En kuitenkaan kiistä tupakoinnin haittoja. Ne on niin monessa tutkimuksessa todistettu, että vaikka ne ovatkin vastoin omaa empiiristä " tutkimustani" , luotan niihin enemmän.
Menneinä vuosikymmeninä on toki monet ohjeet lastenhoitoon liittyen olleet kummallisia. Mutta vielä nykyäänkin melkeinpä kaikki tupakoivat odottavat äidit toistelevat tuota samaa litaniaa.
Minä en voi ymmärtää, miten tupakoinnin lopettaminen voi olla mahdotonta edes oman lapsen hyvinvoinnin vuoksi?!
8
kysyy teiltä myöhemmin, että äiti miksi et lopettanut tupakointia raskauden ajaksi?
Oma äitini poltti koko raskauteni ajan (oli teiniraskaus, taisi mennä lapsellisuuden piikkiin). Hän kertoo, että kantaa asiasta syyllisyyttään koko ikänsä. Minä olen asiasta myös katkera.
Ja minuakaan ei neuvolassa siis kielletty lopettamasta, mutta vähäistä määrääni ei pidetty pahana. Toki kehoitettiin vähentämään niin paljon kuin mahdollista.
Äidistäni en tiedä, mutta omalla kohdalla raskaus ei ollut tarpeeksi kova motivoija. Asiaan vaikuttanee se, että raskaus oli äärimmäisen ei-toivottu ja negatiivinen yllätys.
Loppuraskaudessa (n. viimeiset 1,5kk) en polttanut lainkaan. Mieli kyllä teki, mutta tupakoinnin aiheuttama pahoinvointi esti. Olin siis polttamatta ns. käytännön pakosta, en niinkään omasta tahdostani.
Ei sitä voi varmasti aina sanoa, että " veljenikin/siskonikin on ihan terve" . Ehkä veljeä/siskoa ei huvita puhua kaikista ongelmistaan edes lähisuvulle? Ei minunkaan mieheni ole levitellyt uutisia alhaisesta siittiömäärästä perheelleen. Jos joskus vihdoin hoidoilla saisimme lapsia, niin kyllä miehen perhe saisi rauhassa luulla niitä ihan " luomulapsiksi" ja varmaankin anoppi valitettavasti saisi siitä lisäaihetta vähätellä tutkimuksia (" kyllä munkin pojalla on lapsia, vaikka poltin kun olin raskaana!" )
Jos minä sairastun vaikkapa rintasyöpään 60 vuotiaana, niin se näiden ketjujen perusteella tuntuu johtuvan vain ja ainoastaan siksi että äitini tupakoi odottaessaan (ja imettäessään) minua ja että itsekin tupakoin.
Jos taas Maija, jonka äiti ei ole koskaan tupakoinut ja joka ei itse koskaan ole tupakoinut, saa myös rintasyövän 60 vuotiaana, on hän vain ikävän sattuman uhri.
Tokihan tupakointi lisää riskiä sairastua syöpään, mutta av:n mukaan syy-seuraus -suhde on aina noin selkeä.