Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakka heikentää jälkeläisten perimää

Vierailija
25.05.2006 |

Raskaustupakointi jättää jälkensä syntyvän lapsen kromosomistoon, kertoo lääketieteen sarja JAMA. Espanjalaistutkimus on ensimmäinen, jossa on suoraan osoitettu tupakan vaurioittavan jälkeläisten dna:ta ja aiheuttavan mutaatioita.

Seurantatutkimukseen osallistui 25 savutonta ja 25 tupakoivaa odottajaa. Jälkimmäiset olivat polttaneet keskimäärin 10 vuotta 10 tupakan päivävauhdilla.

Solu- ja kromosomit tutkittiin napattiin lapsivesinäytteistä. Niissä oli suuria eroja. Tupakoivien äitien sikiöstä 12,1 prosentilla havaittiin kromosomimuutoksia, savuttomien äitien sikiössä niitä oli ainoastaan 3,5 prosentilla.

Tutkimuksessa paljastui myös kromosomialue, joka on kaikkein haavoittuvin. Tupakansavun sisältämät yhdisteet aiheuttivat muutaatioita erityisesti kromosomi 11:ta pitkän varren geenialueeseen (11q23), joka on aiemmin liitetty mm. verisyöpiin, kuten lasten leukemiaan.

Älkää tuhotko lastenne elämää!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden sisarteni raskausaikana hän ei tupakoinut: olin yli kilon pienempi syntyessäni kuin muut perheen lapset.

Vierailija
2/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Älkää sitten tulko mulle valittamaan kun lapsellenne tulee syöpä tai lapsenlapsillanne on kromosomihäiriöitä. Ei tipu sympatiaa multa."

Ihanko todella voi olla näin epäempaattista väkeä? Ihan totta? Mikä ihmisiä oikein vaivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti raskaana olevat tupakoitsijat " heräävät"

Vierailija
4/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on hyvin työväenluokkainen, tehtaasa 16-vuotiaasta työtä tehnyt. 70-luvulla tupakointi oli niin tavallista. Nykyisin ehkä enemmän eriytynyt alempi sosiaalinen luokka (amisäidit) ja muut.

Mutta onneksi itsensä voi riuhtaista kierteestä pois. Itse en polta.

Vierailija
5/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa myös todistetusti oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä ym.? Tosin tupakointi tutkitusti myös " tyhmentää" eli vaikuttaa suoraan tupakoitsijan aivoihin, eli todennäköisesti nämä idiootit, joilla ei ole sen vertaa selkärankaa, että lopettaisivat raskauden ajaksi, eivät edes tajua yhdistää lastensa luki- ja keskittymishäiriöitä ym. omaan toimintaansa...

Minun mielestäni raskaudenaikainen tupakointi on tasan sama asia kuin palavan tupakan törkkääminen jo syntyneen vauvan suuhun. Ja polttaville imettäjille olen täällä ennenkin suositellut uittamaan pari tumppia maitolasissa ja sitten juomaan nuo maidot - siltä tupakoitsijan rintamaito nimittäin suunnilleen maistuu...

Eli mitään empatiaa tai sympatiaa ette minulta kyllä saa, ja kaikki selitykset siitä, että ei neuvolassakaan paheksuttu tai suorastaan kiellettiin lopettamasta ovat yksinomaan säälittäviä. Terveydenhuoltohenkilöstön on ammattinsa puolesta PAKKO tukea jokaista odottajaa eikä ole heidän tehtävänsä tuomita, ammattitaitoinen th/lääkäri ei toimi niin. He voivat vain antaa suosituksia ja toivoa hiljaa mielessään, että potilaalla olisi edes sen verran tervettä järkeä, että toimisi fiksusti... Kuten tämäkin ketju osoittaa, valitettavasti aina löytyy niitä, joilla tätä järkeä ei ole.. tosin liekö syynä se, että on itse jo kohdussa altistunut tupakan myrkyille...

Vierailija
6/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

aiheuttaa myös todistetusti oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä ym.? Tosin tupakointi tutkitusti myös " tyhmentää" eli vaikuttaa suoraan tupakoitsijan aivoihin, eli todennäköisesti nämä idiootit, joilla ei ole sen vertaa selkärankaa, että lopettaisivat raskauden ajaksi, eivät edes tajua yhdistää lastensa luki- ja keskittymishäiriöitä ym. omaan toimintaansa...

Minä ja sisarukseni olemme pärjänneet normaalisti koulussa.

Ja polttaville imettäjille olen täällä ennenkin suositellut uittamaan pari tumppia maitolasissa ja sitten juomaan nuo maidot - siltä tupakoitsijan rintamaito nimittäin suunnilleen maistuu...

Tuskinpa. Tai ainakaan minun maitoni ei maistunut.

Mutta luultavasti poltin " liian vähän" .

Vierailija
7/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekö sitä testasit? Ihanko tosissasi väität, että tupakoitsijana maistaisit tupakan maun maidostasi? Vai mikä raati sinulla on ollut makutestejä tekemässä? Sitä paitsi imetettävä vauvasi on saanut jo iholtasi, hiuksistasi ja vaatteistasi sellaisen rautaisannoksen tupakan myrkkyjä, että sääliksi käy... Miksi imettää, jos polttaa???

Vierailija
8/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itsekö sitä testasit? Ihanko tosissasi väität, että tupakoitsijana maistaisit tupakan maun maidostasi? Vai mikä raati sinulla on ollut makutestejä tekemässä? Sitä paitsi imetettävä vauvasi on saanut jo iholtasi, hiuksistasi ja vaatteistasi sellaisen rautaisannoksen tupakan myrkkyjä, että sääliksi käy... Miksi imettää, jos polttaa???

Ja minähän en tosiaan kauaa imettänytkään.

Monet tupakoimattomat ystäväni urhoollisesti väittävät etten haise kovin voimakkaasti tupakalle. Savukemääräni on yhä tuo 3-10 savuketta per [b]viikko[/b].

Vierailija
9/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin tietenkin sitä, että jos tupakoitsijana maistat omaa maitoasi eikä se mielestäsi maistu tupakalta, ihanko vakavalla naamalla väität, ettei se siltä maistunut vauvankaan suussa? Haloo..... olisit maistattanut jollain, joka ei polta, niin olisit voinut saada hieman puolueettomampaa tietoa asiasta...

Vierailija
10/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini poltti minua odottaessaam, mutta pikkusiskoni odotuksen ajan oli jo savuton. Siskoni sai 4 lasta helposti. Itse kärsin 4 keskenmenoa, lukuisia tuulimunia ja lopulta sain onneksi 2 ihanaa lasta ja tiedän, että lapsillani ei tule olemaan näin vaikeaa, koska itse en polta.... Mutta surkuhupaisaa on että sisareni polttaa ja on polttanut kaikkien raskauksien ajan. Tuloksena 4 mega-allergista ja astmaattista lasta, yksi heistä dysfaatikko ja yhdellä lievä sydänvika. Toki voi olla sattumaakin, mutta itse syytän kyllä Kuningas-Tupakkaa noista kaikista.

Vierailija
11/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja raskauden lopussahan olin 1,5kk polttamatta kokonaan :)

En tarkoita näillä jutuillani sitä, että tupakoitsijoita (etenkin raskaana olevia ja imettäviä) pitäisi silitellä päähän tai kovasti ymmärtääkään. Mutta kannattaa muistaa, että kaikki röökaajat eivät vedä askia päivässä.

Joten tässä mielessä tämä lynkkausmeininki on aika ikävää. Eikö enemmin kannata rohkaista lopettamiseen muulla tavoin? Tarjota vinkkejä lopetuksen tueksi jne.

En tarkoita, että faktoja tulisi piilotella tai jättää kertomatta. Mutta asiat voi esittää hyvin monella tapaa. Mikä olisikaan se tehokkain?

Vierailija
12/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piste.

Vierailija
13/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi motivoitunut viimeistään raskaaksi tullessaan lopettamaan, mikä muut vinkit ja neuvot ja kannustukset siinä muka oikeasti enää auttaisivat?!

Olen itse parhaillaan raskaana, enkä halua edes kadulla kävellä tupakoitsijoiden lähellä, joten ajatus siitä, että oma lapseni kiemurtelisi kohdussa tuskissaan hapen puutteessa on aivan sietämätön... olen rauhaa rakastava ihminen, mutta voisin kyllä suoralta kädeltä vetäistä nokkiin jokaista vauvamasua, jonka näkisin rööki kädessä.

Vierailija
14/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle aiheutuvista haitoista kertominen ei ole tarpeeksi hyvä vinkki lopettamisen tueksi, NIIN MIKÄ SITTEN??

Tsiisus. Ihanko pokerinaamalla te raskausaikana tupakoivat väitätte rakastavanne lapsianne??

Vierailija
15/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lapselle aiheutuvista haitoista kertominen ei ole tarpeeksi hyvä vinkki lopettamisen tueksi, NIIN MIKÄ SITTEN??

Tsiisus. Ihanko pokerinaamalla te raskausaikana tupakoivat väitätte rakastavanne lapsianne??

Luitko tekstiäni lainkaan? Hyviä vinkkejä voisivat olla esim. rohkaisevat kertomukset (" kaverini lopetti purkan kanssa, kokeile sinäkin!" ). Ja kuten sanoin, faktoja ei tarvitse peitellä.

Ja kyllä. Rakastan lastani nyt. Raskausaikana tunteeni olivat ristiriitaiset raskauden taustoista johtuen.

En tiedä suhtautuisinko asiaan eri tavoin, jos olisin ollut toivotusti raskaana.

Vierailija
16/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon, että useammat jättävät kertomatta :( valitettavasti ja eivät näin saa tukea lopettamiseen

Vierailija
17/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten syntymän jälkeen turvallisesti laittavat lapsensa turvakaukaloon autoilessaan; ja jos tässä on tarkoituksena riskien minimointi , niin MIKSI he eivät lopettaneet tupakointia raskausaikana, jotta turvaisivat lapselle terveemmän elämän????????

Vierailija
18/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen tyttö kuoli kohtuun rv40. Toinen tyttö on vakavasti sairas. Tupakkako tämänkin aiheutti???

Vierailija
19/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

uskon, että useammat jättävät kertomatta :( valitettavasti ja eivät näin saa tukea lopettamiseen

en jättänyt kertomatta. poltin ja poltan edelleen, minulla kolme lasta, olen tehnyt väärin! polttanut raskausaikana. kaikki ongelmat mitkä tällä palstalla kerrotaan pitäisi lapsieni kärsiä (allergiat, siittiönvähyydet, oppimisvaikeudet,lukihäiriöt ym. ym.) johtuvat tupakoinnistani ok. mutta jos näistä ongelmista kärsii lapset, joitten vanhemmat eivät polttaneet raskaus- ja imetysaikana! ketä tai mitä he syyttävät ? huom. kolmesta lapsestani yksikään ei kärsi näistä ongelmista! en puolusta tupakointia, muuta syylistäminen tiettämättä , tai heittäytyä martyyriksi ällöttää!!!!!!

Vierailija
20/37 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten viestisi liittyy asiaan? Tiedät toki itsekin, että tupakka ei aiheuttanut lapsesi kuolemaa tai sairautta, kun et kerran polta etkä ole polttanut. Keskenmenot, kohtukuolemat, sairaudet ovat arkipäivää monille tupakoimattomille. Ja monille tupakoiville syntyy (ainakin näennäisesti) ihan terveitä lapsia. Mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että raskausaikana tupakointi on äärimmäisen vastuuntonta, itsekästä ja epäkypsää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme