Subjektiivinen päivähoito-oikeus
Kertokaapas mulle mitä se oikeasti tarkoittaa! Mä kun olen luullut, että se tarkoittaa sitä, että kaikilla alle kouluikäisillä lapsilla on oikeus päivähoitopaikkaan. Eikä sillä ole merkitystä onko vanhemmat töissä, koulussa vai kotona.
Täällä meidän tuppukylässä taas subjektiivinen päivähoito-oikeus ei toteudu. Pari ystävääni ovat saaneet lapsilleen hoitopaikat, tosin osa-aikaiset, vaikka ovat itse kotona. Toista lasta kotona ei heillä ole. Itse ole kysellyt josko saisin 3v lapselleni hoitopaikan 2 päivänä viikossa, osapäiväisesti, jotta hän pääsisi opettelemaan ryhmässä toimimista jne. Niin ei. Vastaus on: " kaupungin linja on sellainen, että jos toinen vanhemmista on kotona ei paikkaa saa" . Piste.
Hallelujah! Että jotta tota tuota.. Mitähän tästä pitäisi ajatella? Toiset saa paikan ja toiset ei, mutta miksei ne toiset ei saa...? Ei ymmärrä...
Kommentit (42)
Vihdoin joku joka ymmärtää mistä tässä oikeasti on kyse!!! Ei tämä ole mikään työssäkäyvät vs. kotiäidit-taistelu.
Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan (jotkut kunnat yrittävät nytkin jo venyttää lain tulkintaa), niin KAIKKIEN päivähoitosysteemit kärsivät. Myös ja nimenomaan työssäkäyvien. Kunnat kun säästävät kaikessa missä voivat, ja siellä missä eivät voi on AINA joku laki taustalla.
Kun tietää miten hemmetin vaikeaa on nykyisinkin saada päivähoitopaikka lapselle, niin eihän sitä halua riskeerata sen menettämistä vain siksi, että jää taas tilapäisesti kotiin hoitamaan kuopusvauvaa. Esikoinen siis lyhennetylle hoitopäivälle pari kertaa viikossa. Jos kunnat järjestäisivät vaihtoehtoja kuten esim. avoimia päiväkerhoja, tai edes jonkinlaisia takeita siitä, että se sama päivähoitopaikka säilyisi kun äiti palaa taas töihin, niin tilanne voisi olla toinen.
Olen ihan oman jaksamisen takia yrittänyt saada 2v esikoista hoitoon pariksi päiväksi viikossa, kun kotona on ihan pieni vauva. Mutta vastaukseksi annetaan eioota ja tai muuta yhtä järkevää. Hassua on se, että naapuri joka kerkesi olla töissä ennen toisen lapsen synnyttyä, sai tietenkin pitää esikoisella (myös 2v.) olevan hoitopaikan. Ja tosissaan heidän esikoinen onkin sitten tehokkasti hoidossa klo 8-16 maanantaista-perjantaihin, vaikka äiti on vauvan kanssa kotona. Musta toi on NIIN väärin!
En todellakaan tajua, että miten on mahdollista että jotkut kunnat järjestelmällisesti ja tietoisesti rikkovat lakia. Näin teki ainakin Savonlinna aikaisemmin, mutta valitettavasti kukaan ei siellä (kai) valittanut asiasta eteenpäin.
Laki koskee kaikkia Suomessa, myös kuntia.
Kyllä minunkin täytyy verot maksaa vaikka itse olisinkin sitä mieltä, että se on liian kallista.
Kannattaisi ajatella ennen lasten tekoa, että jaksaa ne myös hoitaa. Toi on siis tosi mälsä juttu toi subjektiivinen päivähoito. Ihanaa, kun olis varaa jäädä itsekin pois töistä hoitamaan lapsia kotiin. Sitten vielä ne laiskat kotona makaavat äidit maksaa murto-osan siitä hoidosta mitä työssä käyvät maksaa.
Mä en sitä allekirjoittanut. Periaatteessa olen sitä mieltä, että subjektiivinen päivähoito-oikeus on hyvä juttu.
Mutta nyt kun huomasin, kuinka vaikeaa on saada lapsille päivähoitopaikkoja, en enää kannata ideaa. Meillä siis molemmat ovat töissä ja haettiin kaksosille (alle 3 v.) hoitopaikkoja viime syyskuusta lähtien. Ei saatu syksyllä eikä saatu nyt keväälläkään. Olimme _pakotettuja_ palkkaamaan kotiin hoitajan. Syksyllä tarjottiin hoitopaikkoja 12 km:n päästä kotoa, mikä oli älytöntä. Pienten lasten päivä olisi venynyt aivan liian pitkäksi ja nuokin paikat olivat ylipaikkoja ts. oikeasti siellä päiväkodissa ei ollut vapaita paikkoja. En todellakaan halunnut viedä lapsiani sinne.
Tämän takia olen nyt sitä mieltä, että päivähoitopaikat pitäisi jakaa ensisijaisesti niille, joiden vanhemmat eivät ole kotona.
Oikeutta subjektiiviseen hoitoon käytetään nykyään aivan liian pienellä kynnyksellä. Minusta osapäiväpaikkoja ei pitäisi jakaa kotiäitien lapsille ilman, että esimerkiksi sosiaaliviranomaiset / neuvolatäti tmv taho tarkistaisi tilanteen. Luulenpa, että jos hakemisen lisäksi kotiin tultaisiin katsastamaan tilanne, ei hoitopaikkoja niin höllästi haettaisi.
Hoitopaikat niille, jotka niitä tarvitsevat. Ei mitään järkeä, että jompi kumpi vanhemmista on kotona ja lapsi päivähoidossa.
Jokaiselle lapselle pitää taata hoitopaikka riippumatta siitä mitä vanhemmat tekee! Se on lapsen oikeus! Ja kunnat tekee väärin ja rikkoo lakia jos jokaiselle hakijalle ei paikkaa anneta.
Te jotka olette subjektiivista oikeutta vastaan olette luultavasti vauvojen vanhempia tai sitten teillä ei ole lastenhoidon ohella mitään muuta elämää eikä kunnon työpaikkaa.
eivät saa lapselleen päivähoitopaikkaa, vaan joutuvat palkkaamaan hoitajan? Tai että hoitopaikka osoitetaan noin kaukaa? Samaan aikaan läheisessä päiväkodissa voi olla lapsi hoidossa ja jompi kumpi vanhempi kotona. Järjen käyttö ei liene kiellettyä.
Olen aivan samaa mieltä asiasta, että ensisijaisesti paikat niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Naapurissani työskentelee perhepäivähoitaja ja kauhulla katson äitiä joka vie alle vuoden ikäistä hoitoon joka päivä ja koko päiväksi vaikka itse tekee vain muutaman tunnin päivässä työtä. Eihän niitä lapsia tehdä jos ei niitä jaksa hoitaakaan.
Vierailija:
eivät saa lapselleen päivähoitopaikkaa, vaan joutuvat palkkaamaan hoitajan? Tai että hoitopaikka osoitetaan noin kaukaa? Samaan aikaan läheisessä päiväkodissa voi olla lapsi hoidossa ja jompi kumpi vanhempi kotona. Järjen käyttö ei liene kiellettyä.
jos kunta aikoo pitää alimitoitettua ph-resurssia, se ei paranna tapojaan sillä, että sen velvoitteita pienennetään. Päin vastoin, silloin tämä kunta lakkauttaa pari " ylimääräistä" päiväkotia, ja jättää ylipaikatkin tarjoamatta sillä perusteella, ettei ole pakko.
Meitä äitejä (nimenomaan äitejä) on niin helppo syyllistää tällä asialla. Hyvä äiti hoitaa kotona, vaikka oman jaksamisensa kustannuksella, niinkö? Koskaan ei voi tietää, sairastuuko äiti tai joku perheestä, jolloin kokonaisuuden kannalta voi olla parempi käyttää päivähoitomahdollisuutta. Pitääkö tilanteen edes aina olla jotenkin äärimmäinen, jotta tuota päivähoitoa voisi hyödyntää? Hassua, että jopa pääministeri vetoaa vanhempiin, jotta tekisivät lisää lapsia, mutta helpotusta arkeen ei järjestetä. Jos vain täydellisesti jaksavat saisivat tehdä lapsia, niin tuskin väkiluku siitä lisääntyisi.
Lisäisin vielä, että en itsekään täysin ymmärrä tilannetta, jossa äiti on kotona vaikka vain yhden vauvaikäisen kanssa ja isompi sisarus on joka arkipäivä 8-16 hoidossa. Silloin voisi riittää osa-aikainen paikka, jolloin yhden paikan saisi jaettua vaikkapa kahdelle lapselle.
Vierailija:
jos kunta aikoo pitää alimitoitettua ph-resurssia, se ei paranna tapojaan sillä, että sen velvoitteita pienennetään. Päin vastoin, silloin tämä kunta lakkauttaa pari " ylimääräistä" päiväkotia, ja jättää ylipaikatkin tarjoamatta sillä perusteella, ettei ole pakko.
Totuus kun kuitenkin on ettei sieltä päiväkodista voi ketään lasta poiskaan potkia.
Vierailija:
Olen aivan samaa mieltä asiasta, että ensisijaisesti paikat niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Naapurissani työskentelee perhepäivähoitaja ja kauhulla katson äitiä joka vie alle vuoden ikäistä hoitoon joka päivä ja koko päiväksi vaikka itse tekee vain muutaman tunnin päivässä työtä. Eihän niitä lapsia tehdä jos ei niitä jaksa hoitaakaan.
noiden " laiskojen" äitien seassa on nimittäin myös niitä ongelmatapauksia, joiden lapsille päivähoito on todellakin pelastus. että kukahan sen oikeuden poistosta sitten kärsisikään eniten? lapset.
Arvasin että tämä keskustelu menee tähän. Höh..
Kun kerran on olemassa subjektiivinen päivähoito-oikeus, tulisi sen olla tasapuolinen kaikille. TIETYSTI ensisijalla ovat ehdottomasti ne lapset joiden molemmat vanhemmat ovat töissä tai opiskelemassa ja ne lapset jotka kehityksensä tms. seikkojen takia tarvitsevat päivähoitoa. MUTTA minusta on epäreilua että samassa kunnassa toteutetaan tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta vähän miten sattuu. Miksi kaverin lapsi saa lapsensa päivittäin osapäivähoitoon, mutta minä en saa edes kahdeksi päiväksi? Minusta se on epäreilua. Miksi meidän perhe on eriarvoisessa asemassa? En voi vaan käsittää.
Minusta subjektiivista päivähoito-oikeutta ei tarvitsisi poistaa, kuntien olisi vaan lisättävä päivähoitopaikkoja. Kyllä niitä lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia tässä maassa riittää ja on työtä vailla vaikka kuinka moni.
Miksei voitaisi perustaa erikseen ryhmiä/päiväkoteja, joissa voisivat kotona muuten hoidossa olevat lapset käydä? Onhan olemassa kaiken maailman kerhoja, mutta esim. tässä meidän tuppukylässä ei niitäkään ole kuin pari ja paikat viedään käsistä.
Minä haluan vain että tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus, kun se kerran on olemassa, olisi tasapuolinen kaikille.
ap
Hämmästelen suuresti näitä perheitä joissa vanhemmat on kotona ja lapsi viedään hoitoon vauvan synnyttyä. Joko jatketaan jo aloitettua hoitoa tai sitten haetaan paikkaa lapselle alkavaksi vauvan synnyttyä.
Ei niitä masentuneita äitejä tai erityistarpeisia lapsia nyt niin paljoa ole...
Varmasti iso osa pienen vauvan äideistä on väsyneitä jossain vaiheessa, mutta eikö perheessä ole myös isä? Miksei isä anna äidille omaa aikaa lepoon tms. iltaisin (tai millon sitten onkaan kotona)? Miksei ota vetovastuuta perheestä vuorostaan?
Perhetyöntekijöitä ravaa kotona lapsia kaitsemassa että äiti saa levätä tai omaa aikaa. Ja ihan tavallisia perheitä nää on eikä mitään sossutapauksia.
Isät enemmän vastuuta kantamaan arjen pyörimisestä! Mua ainakin rasittais lähteä viemään lasta aamusella tarhaan ja tulla sitten vauvan kans kotiin. Tai että lapsi lähtis isän matkassa aamulla hoitoon ja tulis illalla takaisin... Lähimpään päiväkotiin kun ei välttämättä saa paikkoja niin kuinka moni kehtaa sieltä 12km:n päästä lähteä lasta hakemaan aiemmin kotiin? Kenties kävellen tai seikkaillen bussilla ympäri kaupunkia.
Että nro 7. kanssa olen pitkälti samoilla linjoilla. Ongelmaperheiden kohdalla ymmärrän hyvin, mutta se että " äiti on vähän väsynyt" (mikä on kans muotia vissiin nykyisin tai ainakin siitä jaaritteleminen) ei ole oikea syy viedä hoitoon isompia kun itse on kotona vauvan kanssa.
Ja jos kerran haluaa viedä niin siitä myös maksakoon! Ihan oikein että vauvaa ei oteta laskelmissa huomioon.
kustannetaan? Mistä revitään rahat kattamaan palkat ym. kulut? Kun nytkin moni valittaa päivähoitomaksuista, pitäs vissiin saada ilmaseksi hoidattaa lapsensa...
Minusta vanhustenhoito on huonolla tolalla joten ennemmin siihen laitetaan rahaa!
Ja mitä tulee ap:n pohtimaan epätasa-arvoon hoidon saamisessa... Ole itse yhteydessä ylempään tahoon! Oletko hakenut hoitopaikkaa vai vain kysellyt? Hakemukseen täytyy aina antaa vastaus, kyselyyn voi vastata mitä vaan.
Ja mistä tiedät onko tällä kaverilla jokin erityinen syy miksi saa viedä lapsensa joka päivä hoitoon? Jos ei vain sitä ole sinulle kertonut...
Ehdottomasti tarhapaikat pitää tarjota, jos ne tarvitaan. Mutta nykyään tarhapaikkoja vievät kaikenlaiset " pidetään paikkaa varattuna, että saadaan sit lapset sinne" ja " otan isommalle tarhapaikan, kun en tiedä, miten sit pärjään vauvan ja esikoisen kanssa" .
Miksei äitejä ja isiä voida uskoa että tarvitsevat paikan jos sitä hakevat ja siitä maksavat
Ehkä joku " vain kotona oleva" joutuu kuljettamaan lapsensa kauempaa siihen " oikein töissä olevan" lähipäiväkotiin. Jos ei yhteiskunnan ratkaisuehdotukset tyydytä, kannattaa tehdä valitus ja jos ei sekään tuota omasta mielestä tyydyttävää tulosta, voi sitten palkata sen yksityisen hoitajan, jos katsoo sen vaivan väärtiksi. Siihenkin saa muuten tukea ja senkin voi palkata yhdessä toisten perheiden kanssa.
Vierailija: