Niina 18 ja Tommi 19 aikovat jäädä eläkkeelle 30v iässä
– Olen ollut työharjoittelussa ja huomannut, että se ei ole hirvittävän mukavaa. Yli 40-vuotiaana se tulee olemaan jo todella raskasta ruumiillista työtä. Ei olisi mukavaa olla vanhana tekemässä niitä hommia, Penttilä sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/45b369e7-5836-476b-a284-a8ff4ee0b50d
Kommentit (288)
Millainenkohan yhteiskunta täällä on parinkymmenen vuoden päästä. Iso osa väestöstä on sairaita vanhuksia ja puolet nuorista aikuisista aikoo jäädä eläkkeelle 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sijoittaminen on järkevää jo nuorena ja se on lottovoiton ja perimisen lisäksi ainoa tie rikastumiseen, mutta millä logiikalla miljoona riittää kahdelle loppuelämäksi kolmekymppisenä "eläkkeelle" heittäytyessä?
Sillä logiikalla, että se milli tuottaa sijoitettuna vuodessa sen verran, että pääomatulot ovat verojen jälkeen 3500-4000 kuukaudessa. Kyllä sillä kaksi ihmistä elää, jos menot ovat kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yhtään yllätä tämä jutun nuorenparin pilkkaajien määrä tällä palstalla ja IL:n kommenteissa. Elämmehän maassa jossa yksilön ei tule taloudellisesti huolehtia itse itsestään vaan hänen tulee nojata valtioon. Verotus on tarkoituksella joka saralla todella kovaa, ei ole tarkoituskaan että tavis saisi säästettyä mitään merkittäviä summia, saati sitten sijoitettua. Yksilön taloudellinen riippumattomuus on myrkkyä systeemille joka on rakennettu työmuurahaisten vuosikymmenien ahertamiselle henkensä pitimiksi.
Eihän täällä kukaan ole arvostellut pariskunnan päätöstä sijoittamisesta ja säästämisestä. Päin vastoin, erittäin järkevä liike ja siihen pitäisi nuoria, jotka eivät koskaan tule maksamiaan eläkekertymiään näkemään, kannustaa enemmänkin. Mutta tuo naiivius, että kun on muutama kuukausi sijoitettu pennosia pikavoittoja tarjoaviin start-up yrityksiin ja kuvitellaan että tätä menoa on miljoona euroa kasassa kymmenessä vuodessa ja voi jäädä eläkkeelle, on tässä sitä kritiikkiä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päämäärä, mutta osakkeisiin sijoittaminen on vaikea laji.
Ei ole. Kuka tahansa pystyy sijoittamaan indeksirahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
No tuota. Ei toi nyt sinänsä mahdotonta ole. 15 vuotta sitten mulla ja miehelläni oli suurin piirtein saman verran rahaa kuin noilla nuorilla (paitsi olin vanhempi). 12 vuotta sitten aloitin sijoitustoiminnan. Nyt meillä on vähän yli 2 miljoonaa velatonta omaisuutta. Vaikka siitä on puolet sijoitettu ihan tuottamattomasti (kotiin, mökkiin ja metsäpalstaan) toisen puolikkaan tuloilla eläisi ihan kohtuullisesti, jollei meillä lisäksi olisi myös velkaa (velan arvo on jo vähennetty tuosta 2 miljoonasta) mutta mun systemi on se, että 5 vuoden päästä voin halutessani jäädä pois töistä myymättä mitään. Sitä ennenkin voin jäädä, mut sit pitää myydä vähän jotain, jotta ei tarvi allokoida tuloja velkoihin enää.
Alkuperäinen eläköitymishetki olikin ensi vuonna. Mieheni kuitenin kyllästyi työelämään aikaisemmin ja jäi pois töistä 2,5 vuotta sitten, mikä omalta osaltani siirsi tuota eläköidy-myymättä-mitään-päivää parilla vuodella. Sopimus oli yhteinen, koska minä olen unelma-alallani, eikä minulla ole kiire sieltä pois. Jos asiat töissä menevät hyvin, en välttämättä jää sieltä pois vielä pariin vuosikymmeneen. Mutta ala on hyvin kilpailtu ja koska vaan voi sattua mitä vaan, joten on kiva tietää, että sekin mahdollisuus on olemassa. Mieskään ei kyllästynyt työhönsä (vaikka se on pitkälti sitä tässä parjattua ruumiillista työtä), ja tekeekin töitä itselleen omassa tahdissaan, vaan nimenomaan työelämään.
Olen saanut perintöä 60 000 euron edestä ja se kuuluu tuohon omaisuuden tuottamattomaan osaan. Verrattuna omaisuuden kokonaismäärään se on mielestäni aika mitätön.
Ei varmasti mahdotonta, mutta sanoisin että jotta tuohon pääsee, täytyy vähän ymmärtää mitä tekee ja olla kiinnostunut osakemarkkinoiden toiminnasta. Pariskunnalla vaikuttaa olevan asenne, että tieto lisää tuskaa ja sijoittelu tapahtuu fiilispohjalta. Kuvitellaan hajauttavan sijoituksia, mutta silti kaikki sijoituksen ovat teknologia-alan yrityksiä, start-upit onnistuessaan tarjoavat nopeaa arvonnousua osakkeille, mutta myös yhtä nopeaa arvon romahdusta jos liiketoimintaa ei pystytä alun jälkeen vakiinnuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yhtään yllätä tämä jutun nuorenparin pilkkaajien määrä tällä palstalla ja IL:n kommenteissa. Elämmehän maassa jossa yksilön ei tule taloudellisesti huolehtia itse itsestään vaan hänen tulee nojata valtioon. Verotus on tarkoituksella joka saralla todella kovaa, ei ole tarkoituskaan että tavis saisi säästettyä mitään merkittäviä summia, saati sitten sijoitettua. Yksilön taloudellinen riippumattomuus on myrkkyä systeemille joka on rakennettu työmuurahaisten vuosikymmenien ahertamiselle henkensä pitimiksi.
Itse seuraan säästämis-, sijoittamis- ja pihistelyblogeja. Monessa on tarkoitus päästä taloudellisesti riippumattomaksi, mutta se saadaan aikaiseksi laittamalla kulutus ihan minimiin eli rahaa käytetään elämiseen 200-300 euroa kuukaudessa tai säästäminen on aloitettu lapsena laittamalla viikkorahat, synttärilahjarahat ja kesätyöpalkat säästöön. Se nyt kuulostaa utopistiselta, jos miljoonaomaisuus on tarkoitus saada 10 vuodessa ja kaupassakaan ei katsota hintoja. En oikein usko, että se onnistuu pelkästään biletysrahoista pihistämällä. Tai sitten jutussa ei kerrottu kaikkea, ehkä heillä on laitettu lapsilisät säästöön tai he ovat saaneet perintöjä.
Tuokin pari ehtii erota monta kertaa ennen kolmekymppisiä.
Ajattelin samaa, mutta pukeutumisen ja asunnon sisustuksen perusteella kaksi kylähullua kysessä. Eli ymmärtävät pysyä yhdessä kun kukaan muukaan ei huoli?
Miten niin eläkkeelle? On eri asia olla eläkkeellä kuin elää omilla rahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, mutta pukeutumisen ja asunnon sisustuksen perusteella kaksi kylähullua kysessä. Eli ymmärtävät pysyä yhdessä kun kukaan muukaan ei huoli?
Tuli kyllä mieleen nolo skenaario 10v. päästä jos ovat hanttihommissa ja rahattomina tuollaisen julkkissuunnitelman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että n. 10 vuodessa meinaavat saada miljoona euroa varallisuutta, no kai se voi olla mahdollista jos ovat osanneet sijoittaa oikein.
Ja kauanko meinaavat tällä yhdellä miljoonalla elää, sen lopun 50vuotta vai?
Asiaan muuten liittymättä: osingoillahan tuolla simmalla eletään. Elleivät vassarit ja vihreät varasta näitäkin saavutuksia.
Niinpä vaan tavisten sijoitussäästötiliä viimeiseen asti vastustanut ja Sipilän sijoituksista räksyttänyt demari Timo Harakkakin ”paljastui” varakkaaksi sijoittajaksi. Ukolla on kaksi sijoitusasuntoa ja osakkeita satojen tuhansien eurojen arvosta.
Vasemmisto ja vihreät esittävät aina vaalikampanjoissaan olevansa ns köyhän kansan asialla, todellisuudessa elävät itse kuin juurikin vaalipuheissaan halveksimansa porvarit. Mielenkiintoista että Sipilän ”porvarihallitus” nosti pääomatuloveroastetta, Rinteen sosialistihallitus ei. Laskeahan tuotakin veroa tietenkin pitäisi, se auttaisi eurooppalaisittain rapaköyhää Suomen kansaa vaurastumaan.
Osa onnistuu, osa ei. Jos alkaa sijoittamaan fiilispohjalta, niin kyllä silläkin tavalla voi oppia. Jossain vaiheessa se pelisilmä kehittyy. On tietysti asia erikseen paljonko siinä oppiessa voi havitä ja paljonko voittaa.
Tässä vaiheessa on hyvä että on suunnitelmia ja toivoa tulevaan. Elämä joko kantaa tai tipauttaa.
Jos kaikki ajattelisivat kuin tuo pariskunta, niin tämä yhteiskunta ei toimisi. Itse ainakin pidän arvokkaana ja tärkeänä sitä, että voin tehdä työtä, joka pieneltä ja vaatimattomalta osaltaan rakentaa yhteiskuntaa ja ihmisten hyvinvointia ja mahdollistaa taloudellisenkin pärjäämisemme. Työ kaikkine haasteineenkin antaa paljon sisältöä ja merkitystä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sijoittaminen on järkevää jo nuorena ja se on lottovoiton ja perimisen lisäksi ainoa tie rikastumiseen, mutta millä logiikalla miljoona riittää kahdelle loppuelämäksi kolmekymppisenä "eläkkeelle" heittäytyessä?
Eiköhän siinä ole laskettu että miljoonan varallisuudella saa jo ihan mukavasti osinkotuloja ja niillä sitten elellään?
Jos saat 5-6% tuottoa vuodessa PITKÄLLÄ aikavälillä niin se on jo hyvä saavutus. Se on 50-60 tuhatta vuodessa miljoonan pääomalla, ei sillä kaksi ihmistä kummoisesti kyllä elä.
Hienoahan tuo on! Jos nyt eivät miljonääreiksi pääse niin kyllä varmasti jotain saavat sukan varteen :) miksi vihaatte??
10v aikataululla aika epärealistista. 20v jos kaikki menee putkeen ja säästää aina reippaasti yli puolet tuloista. Realistisemmin 30v jossäästää edelleen yli puolet mutta maailma ei olekkaan pelkkää disney prinsessa elämää vaan on jotain ohi meneviä vastoinkäymisiä.
Mutta joo 50v vanhana sitten... vaikkei koskaan siirtisikään työelämään vaan hengaisliis työttömänä läpi koko elämän.
Joku tässä mättää. Niina on tehnyt opinnäytetyön v. 2016, eli n. 15-vuotiaana. Lienee aloittanut jatko-opinnot 12-13 -vuotiaana.
Ehkä jonkinnäköinen lapsinero joten miljoonatavoite ei liene epärealistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli kyllä mieleen nolo skenaario 10v. päästä jos ovat hanttihommissa ja rahattomina tuollaisen julkkissuunnitelman jälkeen.
No se tiedetään jo. Korkoa koron päälle ei vaan ehdi kasaantua kunnolla 10v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää se helposti. Eihän sitä tänne kannata jäädä jos olisi sellainen varallisuus. Miljoona sijoitettuna tuottaa jo osinkoina sen verran että pärjäävät elämällä maltillisesti Suomessa vaikka olisi lapsiakin. Ulkomailla voi sitten jo elellä herroiksi.
Mikä on tämä mystinen "ulkomailla"? Sitä näkee usein tällä palstalla.
Ihana puku tuolla tytöllä