Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niina 18 ja Tommi 19 aikovat jäädä eläkkeelle 30v iässä

Vierailija
12.06.2019 |

– Olen ollut työharjoittelussa ja huomannut, että se ei ole hirvittävän mukavaa. Yli 40-vuotiaana se tulee olemaan jo todella raskasta ruumiillista työtä. Ei olisi mukavaa olla vanhana tekemässä niitä hommia, Penttilä sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/45b369e7-5836-476b-a284-a8ff4ee0b50d

Kommentit (288)

Vierailija
61/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän varhainen työelämästä pois hyppääminen ole tavoitteena suurelle osalle 18-45-vuotiaita, joille on suunniteltu maksajan ja ”hoivaavien käsien” rooli.

Eläkekertymällä ei tee mitään, jos eläkkeitä ei enää makseta.

Vierailija
62/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haisee katkeruus

Lähinnä ihmetys.

Aika monella meistä on se miljoonaomaisuus jo, mutta se on kiinni omassa kodissa ja autoissa. Ei milli riitä vielä mihinkään tässä maassa.

Aika monella AVllä miljoonomaisuus. Suurin valhe mitä palstan historiassa on sanottu.

Uskon suuremmalla prosentilla olevan sossun paperit postissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on, että tällä palstalla monet esittävät eri asioiden ja alojen tietäjiä vaikka heillä on aiheesta ihan yhtä paljon tietoa ja ymmärrystä, kuin tällä pariskunnalla sijoittamisesta ja elämästä.

Kyllä mulla on elämänkokemusta enemmän kuin kahdella nuorella. Eihän noilla ole yhteensäkään kuin vasta 37 vuotta. Mulla on omakohtaista kokemusta onnettomuuksista, eroista, lapsista, työttömyydestä jne.

Onnekkaita ovat, jos pystyvät välttämään nuo kaikki, ja vaan keräämään rahaa.

Kyllä moni mun tuntema 30 v on onnistunut välttämään nuo (vielä tuossa vaiheessa elämää). Osaan voi myös itse vaikuttaa.

Vierailija
64/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ihminen tuleekaan vihaiseksi jos nuo onnistuvat tavoitteessaan...

Jotta tuohon pääsee, niin täytyy olla ihan v-tusti alkupääomaa jolla aloittaa. Edes hyväpalkkaisilta työssäkäyviltä ihmisiltä ei välttämättä löydy 50-100k ylimääräistä, joilla aloittaa sijoitusharrastus. 

Ei sijoittamisen aloittamiseen tarvitse edes tonneja ylimmääräistä, ei edes satasia.

Jos haluaa että sijoitusten arvo on kymmenen vuoden päästä 1 M€ niin kyllä silloin tarvitaan.

Ei tarvita. Riittää vaikka euro tänään ja 999 999 yhdeksän vuoden aikana....

Vierailija
65/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla puheilla ja tuolla asenteella onkin sitten hyvä lähteä hakemaan töitä, siinäpä vasta motivoitinut ja pitkäaikainen työntekijä! Veikkaan että kaveri on 10v päästä keräämässä pulloja puistoista :D

Noihan on ihan hyvät työnhakijat. Eivät dokaa, ovat säästäväisiä, heillä on tavoite ja tarvitsevat rahaa, eivät notku ikuisesti palkkalistoilla, lähtevät itse pois 30-vuotiaina. Ja ovat ilmeisesti tuttavia, kun meinaavat vain suhteilla hakea työtä. 

Vierailija
66/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa Nordnetin ja pankkien mainokselta. Yrittävät saada nuoret pumppaamaan hilujaan osakemarkkinoille. Osakemarkkina ovat kuitenkin tällä hetkellä tilassa, että nousuvaraa ei juurikaan ole. Myymistä olisi harkittava ennemin kuin ostamista. Vaihtoehtoisesti myös johdannaiskauppa on toimiva stategia, mutta se on parempi jättää ihmisille jotka oikeasti tietävät mitä ovat tekemässä.

Vaatteet vaikuttaa henkilöillä  päälleliimatuilta. Jokin tässä ei täsmää. Kuitenkin hienoa jos henkilöt ovat todellisia.

Sen verran tiedän näistä nuorista sukupolvista 1990 jälkeen ja varsinkin 2000 jälkeen syntyvistä, että ovat tekniikassa valovuoden edellä useimpia 50-70 vuotiaita.  Ajatusmaailman on myös ihan erilainen, eikä tavallista työtä enää arvosteta samalla tavalla. Nämä ihmiset ovat kiinnostuneita viimeisimmästä teknologiasta ja useat heistä sijoittavatkin rahansa mielummin esimerkiksi kryptovaluutoihin kuin osakkeisiin. Tämä saattaakin luoda Suomeen seuraavien vuosien aikana jopa tuhansia uusia kryptovaluutoilla vaurastuneita nuoria henkilöitä. Se on vain yksi esimerkki  teknologiasta mitä 99% vanhemmasta polvesta ei ole vielä tajunnut .

miten niin ei ole "nousuvaraa". Teoriassa on valtavasti, vai sano yksikin osake jonka arvo on ääretön. Mitään ylärajaa sinällään ei kursseille ole olemassakaan.

Jaa, alkoiko jännittämään sijoitustesi puolesta? Tiedät itsekin että puhut ihan hulluja. Se on totta, että aina on mahdollista löytää tuhansien yritysten joukosta ne raketoijat vaikka maailman talous olisi millaisessa lamassa.  Eriasia löytääkö se parikymppinen juuri elämää aloitteleva sijoittaja niitä. Ehkä löytää, jos käyttää suuresti aikaansa asioiden selvittelyyn ja tutkimiseen. Kuitenkin jos yhtään markkinoita ymmärrät, useat indikaattorit huutavat useille indekseille vahvasti"bearish" signaaleja. 

En ole ylempi, mutta ihmettelin myös että mitä tarkoitat tuolla ettei markkinoilla on nousuvaraa (ja vieläpä nimenomaan tällä hetkellä...?). Mikä sen nousurajan asettaa? Mutta toisaalta, eihän osakesäästämisessä ole pelkästään kyse siitä, että osakkeen arvo nousisi jatkuvasti. Vakavarainen yhtiö, joka maksaa hyviä osinkoja, on myös erinomainen sijoitus, vaikka osakkeen arvo itsessään ei nousisikaan. 

Vierailija
67/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ihminen tuleekaan vihaiseksi jos nuo onnistuvat tavoitteessaan...

Jotta tuohon pääsee, niin täytyy olla ihan v-tusti alkupääomaa jolla aloittaa. Edes hyväpalkkaisilta työssäkäyviltä ihmisiltä ei välttämättä löydy 50-100k ylimääräistä, joilla aloittaa sijoitusharrastus. 

Ei sijoittamisen aloittamiseen tarvitse edes tonneja ylimmääräistä, ei edes satasia.

Jos haluaa että sijoitusten arvo on kymmenen vuoden päästä 1 M€ niin kyllä silloin tarvitaan.

Ei tarvita. Riittää vaikka euro tänään ja 999 999 yhdeksän vuoden aikana....

Onko inflaatio ja sijoittamisen sivukulut tuttuja termejä?

Vierailija
68/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on, että tällä palstalla monet esittävät eri asioiden ja alojen tietäjiä vaikka heillä on aiheesta ihan yhtä paljon tietoa ja ymmärrystä, kuin tällä pariskunnalla sijoittamisesta ja elämästä.

Kyllä mulla on elämänkokemusta enemmän kuin kahdella nuorella. Eihän noilla ole yhteensäkään kuin vasta 37 vuotta. Mulla on omakohtaista kokemusta onnettomuuksista, eroista, lapsista, työttömyydestä jne.

Kyllä moni mun tuntema 30 v on onnistunut välttämään nuo (vielä tuossa vaiheessa elämää). Osaan voi myös itse vaikuttaa.

Lapsien lukumäärään. Muut voivat tapahtua vastoin omaakin tahtoa.

Vierailija
69/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon jutun on pakko olla joku läppä. Ensinnäkin tuo pukeutuminen kuin jollain pankinjohtajalla, vaikka on juuri aloittanut sijoittaminen pikku hiluilla. Ja toisekseen, jos ovat yhtään viitsineet tehdä laskelmia, niin edes siitä insinöörin työstä et saa lähellekään sellaista palkkaa, että kolmekymppisenä olisi kaikkein ylioptimistisimmallakaan tuotolla lähellekkään miljoona kasassa.

Pikainen laskutoimitus korkoa korolle laskurilla:

-3000 euroa nykyisiä sijoituksia

-11 v töitä, joista sijoituksiin yhteensä 2 tonnia kuussa

- 10% tuotto-odotus (ei tule onnistumaan)

Tekee yhteensä 450k€.

Realistisempi tuotto:

- 8v töitä (opiskelut/työttömyys ) duunarin palkalla, joista säästöön yhteensä tonni kuussa

- 7% tuotto

Lopputulema 128 000 euroa, eli tosi realistiselta vaikuttaa.

Vierailija
70/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haisee katkeruus

Lähinnä ihmetys.

Aika monella meistä on se miljoonaomaisuus jo, mutta se on kiinni omassa kodissa ja autoissa. Ei milli riitä vielä mihinkään tässä maassa.

Aika monella AVllä miljoonomaisuus. Suurin valhe mitä palstan historiassa on sanottu.

Uskon suuremmalla prosentilla olevan sossun paperit postissa. 

😀 Kyllä , juuri näin.

Vierailija
71/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa Nordnetin ja pankkien mainokselta. Yrittävät saada nuoret pumppaamaan hilujaan osakemarkkinoille. Osakemarkkina ovat kuitenkin tällä hetkellä tilassa, että nousuvaraa ei juurikaan ole. Myymistä olisi harkittava ennemin kuin ostamista. Vaihtoehtoisesti myös johdannaiskauppa on toimiva stategia, mutta se on parempi jättää ihmisille jotka oikeasti tietävät mitä ovat tekemässä.

Vaatteet vaikuttaa henkilöillä  päälleliimatuilta. Jokin tässä ei täsmää. Kuitenkin hienoa jos henkilöt ovat todellisia.

Sen verran tiedän näistä nuorista sukupolvista 1990 jälkeen ja varsinkin 2000 jälkeen syntyvistä, että ovat tekniikassa valovuoden edellä useimpia 50-70 vuotiaita.  Ajatusmaailman on myös ihan erilainen, eikä tavallista työtä enää arvosteta samalla tavalla. Nämä ihmiset ovat kiinnostuneita viimeisimmästä teknologiasta ja useat heistä sijoittavatkin rahansa mielummin esimerkiksi kryptovaluutoihin kuin osakkeisiin. Tämä saattaakin luoda Suomeen seuraavien vuosien aikana jopa tuhansia uusia kryptovaluutoilla vaurastuneita nuoria henkilöitä. Se on vain yksi esimerkki  teknologiasta mitä 99% vanhemmasta polvesta ei ole vielä tajunnut .

miten niin ei ole "nousuvaraa". Teoriassa on valtavasti, vai sano yksikin osake jonka arvo on ääretön. Mitään ylärajaa sinällään ei kursseille ole olemassakaan.

Jaa, alkoiko jännittämään sijoitustesi puolesta? Tiedät itsekin että puhut ihan hulluja. Se on totta, että aina on mahdollista löytää tuhansien yritysten joukosta ne raketoijat vaikka maailman talous olisi millaisessa lamassa.  Eriasia löytääkö se parikymppinen juuri elämää aloitteleva sijoittaja niitä. Ehkä löytää, jos käyttää suuresti aikaansa asioiden selvittelyyn ja tutkimiseen. Kuitenkin jos yhtään markkinoita ymmärrät, useat indikaattorit huutavat useille indekseille vahvasti"bearish" signaaleja. 

Eli et ymmärrä mitään. Mitään rajoitetta ei ole kurssien kasvulle, niin kauan kuin numeroita löytyy. Lisäksi yksiselitteisesti kaikkien yhtiöiden valuaatiot eivät ole huipussaan nyt. tälläkin hetkellä minun ostoslistallani on 15 yhtiötä, jotka ovat mielestäni halpoja. On myös yhtiöitä joita en osta koska niiden arvostus on mielestäni liian korkealla, näitä en osta, eikä näitä ole myöskään salkussani.

Vierailija
72/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsien lukumäärään. Muut voivat tapahtua vastoin omaakin tahtoa.

No erokin on täysin pariskunnan omissa käsissä. Ja tämäkö on syy miksi elämässä ei kannata asettaa tavoitteita? Koska jotain VOI tapahtua? Huono lähtökohta mielestäni.

Vierailija
73/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota. Ei toi nyt sinänsä mahdotonta ole. 15 vuotta sitten mulla ja miehelläni oli suurin piirtein saman verran rahaa kuin noilla nuorilla (paitsi olin vanhempi). 12 vuotta sitten aloitin sijoitustoiminnan. Nyt meillä on vähän yli 2 miljoonaa velatonta omaisuutta. Vaikka siitä on puolet sijoitettu ihan tuottamattomasti (kotiin, mökkiin ja metsäpalstaan) toisen puolikkaan tuloilla eläisi ihan kohtuullisesti, jollei meillä lisäksi olisi myös velkaa (velan arvo on jo vähennetty tuosta 2 miljoonasta) mutta mun systemi on se, että  5 vuoden päästä voin halutessani jäädä pois töistä myymättä mitään. Sitä ennenkin voin jäädä, mut sit pitää myydä vähän jotain, jotta ei tarvi allokoida tuloja velkoihin enää.

Alkuperäinen eläköitymishetki olikin ensi vuonna. Mieheni kuitenin kyllästyi työelämään aikaisemmin ja jäi pois töistä 2,5 vuotta sitten, mikä omalta osaltani siirsi tuota eläköidy-myymättä-mitään-päivää parilla vuodella. Sopimus oli yhteinen, koska minä olen unelma-alallani, eikä minulla ole kiire sieltä pois. Jos asiat töissä menevät hyvin, en välttämättä jää sieltä pois vielä pariin vuosikymmeneen. Mutta ala on hyvin kilpailtu ja koska vaan voi sattua mitä vaan, joten on kiva tietää, että sekin mahdollisuus on olemassa. Mieskään ei kyllästynyt työhönsä (vaikka se on pitkälti sitä tässä parjattua ruumiillista työtä), ja tekeekin töitä itselleen omassa tahdissaan, vaan nimenomaan työelämään.

Olen saanut perintöä 60 000 euron edestä ja se kuuluu tuohon omaisuuden tuottamattomaan osaan. Verrattuna omaisuuden kokonaismäärään se on mielestäni aika mitätön.

Vierailija
74/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että n. 10 vuodessa meinaavat saada miljoona euroa varallisuutta, no kai se voi olla mahdollista jos ovat osanneet sijoittaa oikein.

Ja kauanko meinaavat tällä yhdellä miljoonalla elää, sen lopun 50vuotta vai?

Vierailija
75/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin naurattaa nuo asut. Ajatus säästämisestä on kyllä hyvä, mutta edes lapsenuskolla ei tule onnistumaan 30-vuotiaana homma.

Itselläni kävi valtava flaksi sijoitu-uralla, ja silti reippaassa 20 -vuodessa eläkkeelle pääsy olisi ollut mahdotonta.

Onko kriisi alkamassa, kun sijoitusneuvoja tulee jo lapsiltakin..?

T: pitkänmatkan tehnyt onnistunut sijoittaja

Vierailija
76/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että n. 10 vuodessa meinaavat saada miljoona euroa varallisuutta, no kai se voi olla mahdollista jos ovat osanneet sijoittaa oikein.

Tavan av-mamma ei eläisi sillä sitä kahta vuotta pitempään kun rahat olisi jo hassattu. Mietippä, tililläkö se sitä rahaa makuuttaa ja syö joka vuosi 50k€ pääomaa?

Vierailija
77/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaan muuten liittymättä: osingoillahan tuolla simmalla eletään. Elleivät vassarit ja vihreät varasta näitäkin saavutuksia.

Vierailija
78/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yhtään yllätä tämä jutun nuorenparin pilkkaajien määrä tällä palstalla ja IL:n kommenteissa. Elämmehän maassa jossa yksilön ei tule taloudellisesti huolehtia itse itsestään vaan hänen tulee nojata valtioon. Verotus on tarkoituksella joka saralla todella kovaa, ei ole tarkoituskaan että tavis saisi säästettyä mitään merkittäviä summia, saati sitten sijoitettua. Yksilön taloudellinen riippumattomuus on myrkkyä systeemille joka on rakennettu työmuurahaisten vuosikymmenien ahertamiselle henkensä pitimiksi.

Vierailija
79/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisi on alkanut jo ajat sitten, robottiaikakausi, ihmiskunta vain paisuu, mutta työt vähenee kokoajan, kun ideana on automatisointi, tehokkuus ja yksilöiden ahneus. En yhtään ihmettele, jos nuoret pyörittelevät päässään kaikenlaisia vaihtoehtoisia malleja, miten tätä elämää pitäisi oikein elää. 20 vuotta opiskelua lyhyestä ihmiselämästä kun ei tunnu nykypäivänä takaavan vakaata toimeentuloa tai oikeammin opiskele koko elämä ja taistele ”verissä päin” siltikin tuhansien muiden kanssa vähäisistä työpaikoista saadaksesi leiman ”et ole pätevä, olet liian pätevä, olet liian nuori, olet liian vanha, työputkessasi on katkoja, olet liian hiljainen, olet vain jotain mitä me emme halua, sinussa on jotain vikaa”. Tällaiset näkymät kun on, niin tyhmähän sitä on jos muiden odotusten mukaan juoksee kieli vyön alla”.

Vierailija
80/288 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä, ja jos se on hyvin sijoitettu sillä elää vielä heidän mahdolliset lapsensakin. Eihän pääomaa ole tarkoitus syödä, vaan elää pääoman tuotolla!