Niina 18 ja Tommi 19 aikovat jäädä eläkkeelle 30v iässä
– Olen ollut työharjoittelussa ja huomannut, että se ei ole hirvittävän mukavaa. Yli 40-vuotiaana se tulee olemaan jo todella raskasta ruumiillista työtä. Ei olisi mukavaa olla vanhana tekemässä niitä hommia, Penttilä sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/45b369e7-5836-476b-a284-a8ff4ee0b50d
Kommentit (288)
Tuossa iässä itsekin pidin kolmekymppisiä ihan hirveän vanhoina. Oli tuo juttu aika hellyttävä, täynnä nuoruuden optimismia. Kyllä he huomaavat, että valmistumisen jälkeen kulut nousevat, kun opiskelija-asunnosta pitää luopua. Veikkaan, että kaupassakin pitää alkaa katsoa hintoja. Toivottavasti vanhemmat ovat sijoittaneet heidän lapsilisät alusta alkaen, muuten voi tehdä tiukkaa päästä tavoitteeseen.
Realistinen suunnitelma jos aikaa lisätään 5-10vuotta. Kumpikin pitäisi työllistyä nyt heti ja päästä kiinni kunnollisiin urakoihin. Ajatellaan että tuolla koulutuksella parhaassa tapauksessa heillä on yhteensä noin 70k€ vuodessa käyttörahaa. Toisen palkka täysin osakkeisiin seuraavat 10-20 vuotta niin tavoite on kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa Nordnetin ja pankkien mainokselta. Yrittävät saada nuoret pumppaamaan hilujaan osakemarkkinoille. Osakemarkkina ovat kuitenkin tällä hetkellä tilassa, että nousuvaraa ei juurikaan ole. Myymistä olisi harkittava ennemin kuin ostamista. Vaihtoehtoisesti myös johdannaiskauppa on toimiva stategia, mutta se on parempi jättää ihmisille jotka oikeasti tietävät mitä ovat tekemässä.
Vaatteet vaikuttaa henkilöillä päälleliimatuilta. Jokin tässä ei täsmää. Kuitenkin hienoa jos henkilöt ovat todellisia.
Sen verran tiedän näistä nuorista sukupolvista 1990 jälkeen ja varsinkin 2000 jälkeen syntyvistä, että ovat tekniikassa valovuoden edellä useimpia 50-70 vuotiaita. Ajatusmaailman on myös ihan erilainen, eikä tavallista työtä enää arvosteta samalla tavalla. Nämä ihmiset ovat kiinnostuneita viimeisimmästä teknologiasta ja useat heistä sijoittavatkin rahansa mielummin esimerkiksi kryptovaluutoihin kuin osakkeisiin. Tämä saattaakin luoda Suomeen seuraavien vuosien aikana jopa tuhansia uusia kryptovaluutoilla vaurastuneita nuoria henkilöitä. Se on vain yksi esimerkki teknologiasta mitä 99% vanhemmasta polvesta ei ole vielä tajunnut .
Aina tää sama jankutus kuinka ei ole nousuvaraa ja nyt on osakkeet kalleimmillaan. Ei osakkeet ole mikään yksi yhtenäinen juttu. On osakkeita, jotka on atl eli all time low eli hyviä yhtiöitä, joilla on ollut tilapäisvaikeuksia, mutta yhtiöt suht velattomia ja tulevaisuudennäkymät hyviä. Miten voi silloin sanoa, että myy kun nyt näyttää siltä että osakkeet ovat kalliita? Silloin pitää ostaa juuri näitä yhtiöitä. Sitten on tietenkin näitä kalliita joilla ei ehkä nousuvaraa ole enää paljon. Mutta älä niputa näitä yhteen yhdeksi ja samaksi. Sitten on näitä suht uusia pörssiyrityksiä ja esim. jokin tuote tai lääke joka on vasta saamassa läpimurron ja jolla voi olla nousupotentiaalia kertaa 500 %. Näihin voi sijoittaa pieniäkin summia ja voi tienata tuhansia.
Osakkeita pitää tutkia ja ottaa selvää eikä kuunnella sun kaltaisia kaikkitietäviä "guruja" jotka huutavat myy, koska mä tiedän että nyt on kallista.
Miksi miljoona? Jo puolen miljoonan osakesalkulla saa mukavasti osinkoja jolla pärjää tai ainakin voi jättää ottamasta vastaan pa*kaduunia.
Aika puhdas mainoshan tuo on. Jos joku onnistuu sijoittamalla kasvattamaan varallisuutensa 10 vuodessa oikeasti nollasta miljoonaan, niin ei hän lopeta sitä 30-vuotiaana. Tuolloin hän on parhaassa iässä ja vasta oppinut markkinoiden toiminnan.
Tuossa vaan myydään ajatusta, että jokaisen voi rikastua helposti ja nopeasti. Jos se pitäisi paikkaansa, niin me kaikki oltaisiin miljonäärejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sijoittaminen on järkevää jo nuorena ja se on lottovoiton ja perimisen lisäksi ainoa tie rikastumiseen, mutta millä logiikalla miljoona riittää kahdelle loppuelämäksi kolmekymppisenä "eläkkeelle" heittäytyessä?
Varmin tie köyhyyten. Me laitettiin 80 - luvulla pankin ohjeiden mukaan ja nyt on puolet jäljellä. Kaksi kertaa yhtiöt käyneet hakemassa lisää rahaa.
No lapsikin tietää, ettei sitä pankin ohjeiden mukaan pidä tehdä. Meillä on sijoitukset plussalla reilut 20 tuhatta ja aikaa paljon vähemmän.
Mä haaveilin jääväni pois työelämästä viiskymppisenä viimeistään ja onnistuihan se, en todellakaan kaipaa tstoihin viettämään suurinta osaa päivästäni. Muistan kuinka harmissani olin töissä ollessani, kun kaikki vuodenajatkin sujahtivat nopeasti ohi eikä niistä ehtinyt kunnolla nauttia, kun lomat oli rajattuja niin pituudeltaan kuin ajankohdaltaan, surkeaa!Todellakaan työelämä ei ole sen arvoista, että sinne kannattaisi uhrata sitä aikaa elämästään, jolloin vielä on toimintakykyinen moneen asiaan. Poikkeuksena tietty, mikäli on unelmatyössään eli lähinnä harrastuksenomaista kevyttä puuhailua ilman stressiä ja ilman niskaan huohottajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sijoittaminen on järkevää jo nuorena ja se on lottovoiton ja perimisen lisäksi ainoa tie rikastumiseen, mutta millä logiikalla miljoona riittää kahdelle loppuelämäksi kolmekymppisenä "eläkkeelle" heittäytyessä?
Varmin tie köyhyyten. Me laitettiin 80 - luvulla pankin ohjeiden mukaan ja nyt on puolet jäljellä. Kaksi kertaa yhtiöt käyneet hakemassa lisää rahaa.
Näe sieluni silmin teidät tuulipuvuissanne pankin tiskillä. Pankkineiti esittelee suurissa silmälaseissaan tuottokäyriä. Pankinjohtaja hieroo takahuoneessa yhteen karvaisia käsiään.
Fiksuja nuoria. Olisinpa itsekin tajunnut muinoin ostaa Nokiaa bilettämiseen käyttämilläni rahoilla.
Ehkä kuitenkin kannattaisi vähän perehtyä alkeisiin ennen kuin vouhottaa asiasta iltapäivälehdissä. Väittävät hajauttaneensa mutta osakkeita on seitsemän teknologia-alan yrityksestä. Ei tuo ole mitään hajauttamista jos kaikki on saman alan yrityksiä. Lisäksi puhutaan 10% tuotosta vaikka kyseessä arvonnousu. Itse ostin myös erään start-up yrityksen osakkeita, kuukaudessa arvo oli noussut 50% mutta koska en harrasta treidaamista vaan ostan ja pidän niin nyt arvo on -50% ostohetkestä.
Olipa kyllä kokonaisuudessaan huvittava juttu, vaikka hyvä tietenkin on että ihmiset haluavat pitää taloudestaan huolta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä itsekin pidin kolmekymppisiä ihan hirveän vanhoina. Oli tuo juttu aika hellyttävä, täynnä nuoruuden optimismia. Kyllä he huomaavat, että valmistumisen jälkeen kulut nousevat, kun opiskelija-asunnosta pitää luopua. Veikkaan, että kaupassakin pitää alkaa katsoa hintoja. Toivottavasti vanhemmat ovat sijoittaneet heidän lapsilisät alusta alkaen, muuten voi tehdä tiukkaa päästä tavoitteeseen.
Aina on näitä ylimielisiä "hellyyttelijöitä", jotka tulevat kertomaan vanhempina ja fiksuimpina nuorille elämän realiteeteista. Erityisesti niille nuorille, jotka poikkeavat jollain tavalla sopivasta ja yleisesti hyväksytystä tilastoelämästä, joka kertoo mitä milloinkin kuuluu tehdä. Itsekin kohtasin näitä tehdessäni ratkaisuni, jotka poikkesivat valtaväestön valinnoista. Kyllä sai kuulla epäonnistumisten odottavan koko ajan nurkan takana ja elämän opettamisesta.
Nyt olen keski-ikäistyvä ja tähän mennessä saanut elämältä kaiken mitä halusin ja enemmän. Odottelen edelleen sitä elämän opetusta. Toki olen nöyrä siinä mielessä, että ymmärrän kaiken olevan katoavaista ja esim. terveyden voi menettää hetkessä. Siitä en nyt puhu, vaan nimenomaan niistä valinnoista, joita tietoisesti tein ja vastuuni niistä kannoin. Moni "opettajani" on itse ajautunut niissä asioissa ongelmiin, joissa kovasti minua neuvoivat. En saa asiasta mitään nautintoa, vaan anonyymina voin kertoa tämän vahvistaakseni sanomaani: Nuoret voivat myös onnistua. Nuoret voivat tehdä myös järkeviä päätöksiä ja valintoja. Itse en ikinä mene neuvomaan toista alentuvasti
Ihan hyvä tavoite, hyvinkin voivat onnistua jos tietävät mitä tekevät.
Mulle olisi painajainen ollut jäädä eläkkeelle 30-vuotiaana. Pidän työstäni tosi paljon, tekisin sitä vaikka ilmaiseksi.
Niin että mitä sitä 30 vuotias eläkeläinen tekee? Harrastaa, matkustelee, käy mökillä, viettää aikaa kavereiden ja perheen kanssa? Uskoisin että parissa vuodessa tuohon kyllästyy.
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, kyllä elämä opettaa, elleivät sitten ole rikkaiden perheiden vesoja kuten Mähkä. Normipulliainen ei sijoittamisella rikastu.
Miksei rikastuisi. Minä olen "normipulliainen" ja nettovarallisuuteni on jo nyt enemmän kuin 90% kotitalouksista. Nettovarallisuuteni on tänä vuonna kasvanut 30 000 eurolla.
Sijoittaa voi mutta 30v miljönääri tuolla pariskunnalla pelkkää haihattelua.
Noilla puheilla ja tuolla asenteella onkin sitten hyvä lähteä hakemaan töitä, siinäpä vasta motivoitinut ja pitkäaikainen työntekijä! Veikkaan että kaveri on 10v päästä keräämässä pulloja puistoista :D
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuitenkin kannattaisi vähän perehtyä alkeisiin ennen kuin vouhottaa asiasta iltapäivälehdissä. Väittävät hajauttaneensa mutta osakkeita on seitsemän teknologia-alan yrityksestä. Ei tuo ole mitään hajauttamista jos kaikki on saman alan yrityksiä. Lisäksi puhutaan 10% tuotosta vaikka kyseessä arvonnousu. Itse ostin myös erään start-up yrityksen osakkeita, kuukaudessa arvo oli noussut 50% mutta koska en harrasta treidaamista vaan ostan ja pidän niin nyt arvo on -50% ostohetkestä.
Olipa kyllä kokonaisuudessaan huvittava juttu, vaikka hyvä tietenkin on että ihmiset haluavat pitää taloudestaan huolta.
No et sinäkään ole paljon perillä jos holdaat start up-yrityksen osakkeita. Osakkeita on kahdenlaisia: näitä start up-tyyppisiä tähdenlentoja joista on tarkoitus puristaa mehut irti eli myydä kun on noussut sen 50 prossaa ja sitten on näitä tylsiä osinkokoneita, joilla arvo ei heilu ja näitä holdataan tyyliin esim Kesko. Olet selvästi lukenut liikaa näitä osta ja pidä-juttuja. Ei päde kaikkeen tuo strategia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ihminen tuleekaan vihaiseksi jos nuo onnistuvat tavoitteessaan...
Jotta tuohon pääsee, niin täytyy olla ihan v-tusti alkupääomaa jolla aloittaa. Edes hyväpalkkaisilta työssäkäyviltä ihmisiltä ei välttämättä löydy 50-100k ylimääräistä, joilla aloittaa sijoitusharrastus.
Ei sijoittamisen aloittamiseen tarvitse edes tonneja ylimmääräistä, ei edes satasia.
Vierailija kirjoitti:
Noilla puheilla ja tuolla asenteella onkin sitten hyvä lähteä hakemaan töitä, siinäpä vasta motivoitinut ja pitkäaikainen työntekijä! Veikkaan että kaveri on 10v päästä keräämässä pulloja puistoista :D
Samaa ajattelin. Nyt niitä töitä ei sitten tuon jutun jälkeen ainakaan löydy, kun työnantajalle on täysin selvää, että näillä ei ole mitään työmotivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on näitä ylimielisiä "hellyyttelijöitä", jotka tulevat kertomaan vanhempina ja fiksuimpina nuorille elämän realiteeteista. Erityisesti niille nuorille, jotka poikkeavat jollain tavalla sopivasta ja yleisesti hyväksytystä tilastoelämästä, joka kertoo mitä milloinkin kuuluu tehdä. Itsekin kohtasin näitä tehdessäni ratkaisuni, jotka poikkesivat valtaväestön valinnoista. Kyllä sai kuulla epäonnistumisten odottavan koko ajan nurkan takana ja elämän opettamisesta.
Nyt olen keski-ikäistyvä ja tähän mennessä saanut elämältä kaiken mitä halusin ja enemmän. Odottelen edelleen sitä elämän opetusta. Toki olen nöyrä siinä mielessä, että ymmärrän kaiken olevan katoavaista ja esim. terveyden voi menettää hetkessä. Siitä en nyt puhu, vaan nimenomaan niistä valinnoista, joita tietoisesti tein ja vastuuni niistä kannoin. Moni "opettajani" on itse ajautunut niissä asioissa ongelmiin, joissa kovasti minua neuvoivat. En saa asiasta mitään nautintoa, vaan anonyymina voin kertoa tämän vahvistaakseni sanomaani: Nuoret voivat myös onnistua. Nuoret voivat tehdä myös järkeviä päätöksiä ja valintoja. Itse en ikinä mene neuvomaan toista alentuvasti
Kirjoitin kyllä, että juttu on hellyttävä. Jutun nuoret sanoivat itse, että opiskelija-asunto on halpa ja kiva, mutta eihän yksityiseltä saa mitään vuokralle tuohon hintaan. Ja rahasta tarkka kyllä katsoo ja vertailee kaupassa hintoja.
Eiköhän sitä jokainen ole ollut alta 20v omanlaisessa lumihiutale, jonka mielestä 40v on vanhus joka ei pysty, jaksa tai ymmärrä mitään, 30v on kaukainen tulevaisuus ja silloin voikin jäädä eläkkeelle ja elää seuraavat 70v koroilla.
Minulla 56v, on tuttu joka vähän yli 20v puhui aina että jää eläkkeelle 40v, teki hirveästi töitä ja säästi ja sijoitti, samaa jatkaa vielä 35v myöhemmin, luultavasti ei osaa pysähtyä vaikka siihen olisi mahdollisuus taloudellisesti.