Työelämä ja paniikkihäiriö + järjetön ahdistus ja epätoivo vakituisten paikkojen hakemisesta
Olen kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ja paniikkihäiriöstä yli 20 vuotta. Pärjään niiden kanssa nykyään vähän paremmin kuin nuorempana ja pystyn käydä töissä, mutta ahdistus ja paniikki rajoittaa silti elämääni aika paljon. Olen tehnyt sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia 8 vuotta, koska en kykene paniikin takia hakemaan vakituista paikkaa. Olen joskus ollut oman työpaikkani haastatteluissa enkä ole koskaan päässyt ryhmähaastatteluista seuraavaan vaiheeseen. Lamaannun paniikista aivan täysin enkä saa sanottua mitään, en edes omaa nimeäni. Menen ihan lukkoon. Se on kamalaa ja nöyryyttävää, kun en saa sanottua edes yhtä sanaa. Olen jopa pyörtynyt jännittämisen takia (en onneksi töissä) ja alkanut itkeä. Olen joutunut sairaalaankin, kun sain jonkun rytmihäiriön ja pelkäsin kuolevani sydänkohtaukseen. Häpeän ja inhoan itseäni. Käytän beetasalpaajalääkitystä, mutta siitä ei ole apua tähän paniikkiin ja ahdistumiseen. Mitä ihmettä voin tehdä? En enää jaksaisi sijaisuuksia, koska jatkuvasti vaihtuva työpaikka ja epävarmuus jatkosta ei sekään sovi paniikkiin taipuvalle. Ahdistaa.
Kommentit (11)
Eikö noihin määräaikaisiinkin paikkoihin pidä hakea, vai mitä kautta olet ne saanut? Eikö määräaikaisesta voisi poikia jatkoa?
Eikö tuttu työnantaja voisi palkata vakituiseksi ilman haastattelua? Jos siis kyseessä yksityinen firma, ei mikään kaupunki/kunta tms.
Oletko käynyt vaivasta lääkärissä?
Jotain lääkkeitä, niitähän on olemassa tuohon. Terapiaa. Rentoutumisharjaoituksia.
Runsaasti liikuntaa, vaikkapa kävelyä ja pyöräilyä.
Tuohon pitäisi apua löytyä.
Beetasalpaajat auttava sydämen sykkeen säätelyyn, niistä ei ole apua varsinaiseen jännittämiseen ja paniikkihäiriöön.
Rohkeasti etsimään apukeinoja, niitä löytyy, olet työelämässä, se on jo hyvä merkki.
Vierailija kirjoitti:
SSRI-lääkkeet käyttöön
Ei mitään apua jos ongelma on vakava, voi jopa pahentua.
Ap missä käyt lääkärissä? Pelkkä beetasalpaaja ei taida ihan riittää
Eikö noista määräaikaisuuksista ainakin välillä vakinaisteta suoraan?
Ei sun tilanne mitenkään toivoton ole, koska kuitenkin saat töitä ja olet ollut töissä.
Kiitos teille neuvoista. En ole hakenut mistään apua pitkään aikaan. Joskus nuorempana kävin juttelemassa tästä jossain, mutta lopetin varmaan liian aikaisin.
Olen kaupungilla/kunnalla ja täällä kaikki on niin virallista. Näihin sijaisuuksiin ja määräaikaisuuksiin ei ole tarvinnut hakea. Jossain vaiheessa niitä paikkoja on laitettu hakuun, mutta en ole uskaltanut hakea, vaikka olisin halunnut.
Pelkään, että työt loppuu kokonaan ja jään työttömäksi. Sitten en saa enää ikinä mistään töitä.
ap.
Opamoxia lääkäriltä tarvittaessa käyttöön, pahimpiin tilanteisiin
Itellä on rauhoittavat lääkkeet tarvittaessa... niitten avulla onnistunut saamaan jopa sen vakituisen työpaikan.
Olen ymmärtänyt, että rauhoittavia ei määrätä kovin helposti, enkä kehtaa oikein itse pyytää sellaisia. Beetasalpaajista ei tosiaan ole ollut mitään apua tähän paniikkiin, vaikka käytän sellaista pitkävaikutteista lääkettä, joka vaikuttaa koko päivän.
Käyn yleensä työterveydessä lääkärissä.
ap.
En uskalla mennä lääkäriin, koska pelkään, ettei siellä oteta vakavasti. Tämä ahdistus ei liity vain töihin vaan myös vapaa-ajan tilanteisiin.
Ap.
SSRI-lääkkeet käyttöön