Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenpaine nousee vastaanotolla vain 38%:lla potilaista

Vierailija
11.06.2019 |

Lääkärit antavat aina ymmärtää, että kaikilla nousee ja käskevät mittailla kotona. Eihän 38% ole kuin reilu kolmannes ihmisistä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä uutinen?Oisko linkkiä laittaa?

Vierailija
22/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lääkäri tietää kenellä nousee? Mulla nousee vaikka on verenpainelääkitys.

Ei tiedäkään, mutta jokainen lääkäri ja hoitaja on tähän mennessä todennut, että ihmisillä yleensä nousee verenpaine vastaanotolla. Nyt tutkimus selvitti, että määrä on 38%. En löydä Ylen sivulta nyt uutista, että voisin laittaa linkin.

Musta tuo on aika kova määrä, jotta suositellaan kaikille tarkistusmittauksia. En ymmärrä miksi valitat.

Ongelma ei ole tarkistusmittaukset (...), vaan että lääkärit antavat ymmärtää kohonneen verenpaineen olevan vain normaali reaktio vastaanottokäyntiin. "Ei hätää, tämä on normaalia. Voit mittailla kotona, jos on oma mittari."

Tk:ssa on yleensä verenpaineenmittauspisteitä, jossa voit käydä mittauttamassa verenpaineesi vaikka päivittäin. Mitä lääkärin pitäisi sinun mielestäsi tehdä, määrätä lääkkeet yhden mittauksen perusteella?

Yksinkertaisesti muuttaa suhtautumistaan. Jos lääkäri sanoo, että korkea verenpaine on normaalia, niin moniko huolestuu ja lähtee ostamaan mittarin kotiin? Kun nyt tutkimus osoittaa, että verenpainetta ei suurimmalla osalla nosta se valkoinen takki, niin voisi ottaa esiin sen ihan vakavan mahdollisuuden kohonneeseen verenpaineeseen, jota on syytä seurata. Ei vain "voit mitata kotona, jos huolestuttaa"!

Kiitos keskustelusta. Vetäydyn muihin hommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lääkäri tietää kenellä nousee? Mulla nousee vaikka on verenpainelääkitys.

Ei tiedäkään, mutta jokainen lääkäri ja hoitaja on tähän mennessä todennut, että ihmisillä yleensä nousee verenpaine vastaanotolla. Nyt tutkimus selvitti, että määrä on 38%. En löydä Ylen sivulta nyt uutista, että voisin laittaa linkin.

Musta tuo on aika kova määrä, jotta suositellaan kaikille tarkistusmittauksia. En ymmärrä miksi valitat.

Ongelma ei ole tarkistusmittaukset (...), vaan että lääkärit antavat ymmärtää kohonneen verenpaineen olevan vain normaali reaktio vastaanottokäyntiin. "Ei hätää, tämä on normaalia. Voit mittailla kotona, jos on oma mittari."

Tk:ssa on yleensä verenpaineenmittauspisteitä, jossa voit käydä mittauttamassa verenpaineesi vaikka päivittäin. Mitä lääkärin pitäisi sinun mielestäsi tehdä, määrätä lääkkeet yhden mittauksen perusteella?

Yksinkertaisesti muuttaa suhtautumistaan. Jos lääkäri sanoo, että korkea verenpaine on normaalia, niin moniko huolestuu ja lähtee ostamaan mittarin kotiin? Kun nyt tutkimus osoittaa, että verenpainetta ei suurimmalla osalla nosta se valkoinen takki, niin voisi ottaa esiin sen ihan vakavan mahdollisuuden kohonneeseen verenpaineeseen, jota on syytä seurata. Ei vain "voit mitata kotona, jos huolestuttaa"!

Kiitos keskustelusta. Vetäydyn muihin hommiin.

Vielä yksi kysymys, käytkö itse mittauttamassa tai mittaatko verenpainettasi säännöllisesti? Musta mittari on joka perheen vaikiokamaa.

Vierailija
24/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii hyvin omiin luonteenpiirteisiin. Olen neuroottisen tarkka ja stressaankin asioita usein turhan paljon. Verenpaine vastaanotolla aina pilvissä, kotona keskimääräistä alhaisempi.

Vierailija
25/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaana luottaisin lääkärin kommenttiin, ellei ole ihan nuori lääkäri. Ja pidän sitä jopa luotettavana, kuin joku tutkimus. Lääkärin mielipide perustuu kokemukseen ja on mittaillut verenpaineita tuhansilta potilailta ja verrannut niitä potilaan omiin mittauksiin.

Ja eikös verenpainemittauksessa/seurannassa lasketa keskiarvo, oli se kenen tahansa mittaus. Verenpaineeseen vaikuttavat monet asiat, jopa muutama kuppi kahvia tai liian vähäinen nesteen saanti, stressi jne.

26/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todella kova jännittämään lääkärissä. Vastaanotolla paineet on luokkaa 180/100, mutta kotona ei ole noin korkealla, vaikka onkin ollut koholla. Seuraan arvoja säännöllisesti.

Vierailija
27/27 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mulle todennut.

Täytyy joka ikinen kerta vastaanotolla itse muistuttaa, että multa ei luotettavia lukemia missään lääkärissä saa. Viimeksikin näytti lääkärissä yläpaine jotain 160 ja alapaine 100. Sitten kotona mittasin pari tuntia myöhemmin täysin normaalit lukemat.