Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenpaine nousee vastaanotolla vain 38%:lla potilaista

Vierailija
11.06.2019 |

Lääkärit antavat aina ymmärtää, että kaikilla nousee ja käskevät mittailla kotona. Eihän 38% ole kuin reilu kolmannes ihmisistä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se lääkäri tietää kenellä nousee? Mulla nousee vaikka on verenpainelääkitys.

Vierailija
2/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

38% on myös koskenkorvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lääkäri tietää kenellä nousee? Mulla nousee vaikka on verenpainelääkitys.

Ei tiedäkään, mutta jokainen lääkäri ja hoitaja on tähän mennessä todennut, että ihmisillä yleensä nousee verenpaine vastaanotolla. Nyt tutkimus selvitti, että määrä on 38%. En löydä Ylen sivulta nyt uutista, että voisin laittaa linkin.

Vierailija
4/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisen mukaan kyseessä on geneettinen ominaisuus.

Vierailija
5/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedäkään, mutta jokainen lääkäri ja hoitaja on tähän mennessä todennut, että ihmisillä yleensä nousee verenpaine vastaanotolla. Nyt tutkimus selvitti, että määrä on 38%. En löydä Ylen sivulta nyt uutista, että voisin laittaa linkin.

Musta tuo on aika kova määrä, jotta suositellaan kaikille tarkistusmittauksia. En ymmärrä miksi valitat.

Vierailija
6/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geneettinen ja osittain neuroottinen vai oliko se neurologinen.

Vierailija
7/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo on aika kova määrä, jotta suositellaan kaikille tarkistusmittauksia. En ymmärrä miksi valitat.

Ongelma ei ole tarkistusmittaukset (...), vaan että lääkärit antavat ymmärtää kohonneen verenpaineen olevan vain normaali reaktio vastaanottokäyntiin. "Ei hätää, tämä on normaalia. Voit mittailla kotona, jos on oma mittari."

Vierailija
8/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta tulos olisi luotettava tarvitaan useampi tutkimus, myös kansainvälisiä ja pitkällä aikajaksolla.

Yksittäisellä tutkimuksella ei ole paljon merkitystä. Kuka rahoittaa tutkimuksen, miten paljon siihen osallistuu henkilöitä, onko 100 vai 10.000 jne.

Vierailija
9/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, että verenpaine nousee vastaanotolla.

Sitäpaitsi eikö se ole normaalia. Oudompaa olisi jollei mitään vaikutusta olisi

Verenpainetta mitataan jonkun vuoksi eikä huvikseen

Kyllä jokaisen on syytäkin jännittää kun on omasta terveydestä kysymys

Vierailija
10/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tutkijalta, se mainitaan uutisessa

Vierailija
11/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin nousee aina lääkärien luona verenpaine, sillä minulle tehtiin vahingossa keisarinleikkaus ilman puudutusta. Siis puudute ei jostakin syystä vaikuttanut, mutta lapsi piti saada äkkiä ulos. Voitte kuvitella, että sattui aikasta ja paljon. Vasta jälkeenpäin tajusivat, että olin ihan oikeasti tuntenut kaiken, enkä vain sitä "pientä painetta". Jostakin syystä verenpaine nousee nykyään pilviin, vaikka kävisin vain työhöntulotarkastuksessa. Sairaalan ohi käveleminen ahdistaa hieman.

Vierailija
12/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei näköjään tajunnut pointtia 😂 Ei mitään uutta tällä palstalla.

Vierailija
13/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

62% on sellaisia joille mikään ei tunnu miltään.

Pitää hypätä vähintään laskuvarjolla tai vastaavaa että tuntevat elävänsä eikä käveleviltä zombeilta.

Vierailija
14/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole tarkistusmittaukset (...), vaan että lääkärit antavat ymmärtää kohonneen verenpaineen olevan vain normaali reaktio vastaanottokäyntiin. "Ei hätää, tämä on normaalia. Voit mittailla kotona, jos on oma mittari."

Tk:ssa on yleensä verenpaineenmittauspisteitä, jossa voit käydä mittauttamassa verenpaineesi vaikka päivittäin. Mitä lääkärin pitäisi sinun mielestäsi tehdä, määrätä lääkkeet yhden mittauksen perusteella?

Vierailija
15/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy tutkijalta, se mainitaan uutisessa

Mikä jäi epäselväksi?

Vierailija
16/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee pilviin. Terkka oli kerran kauhuissaan. Kun sitten seurasin kotona tilannetta 2 krt päivässä kaksi viikkoa, oli paineet ok.

Vierailija
17/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mene niin, että uusi tutkimus aina kumoaisi vanhat tutkimukset. Jos verenpaine mittauksesta on tehty 600 tutkimusta, niin yhteenlaskettujen tutkimuksen perusteella pitäis suhdeluvun olla yli 50% eli yli 300 tutkimusta pitäisi osoittaa saman tuloksen.

Ja tähän saakka tutkimukset osoittavat edelleen lääkärin tai vastaavan vaikuttavan verenpaineen mittaukseen.

Vierailija
18/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka laaja ja luotettava tutkimus kyseessä? Totean potilaalle noin, sillä kokemukseni mukaan kotona tehdyt mittaukset antavat usein parempia arvoja ja vastaanotolla RR voi olla hieman kohonnut, mutta ei vielä sellaisissa lukemissa, että vaatisi toimenpidettä, joten paras on kun potilas ottaa kotona useampia arvoja. Tärkeintähän on mittailla verenpainetta välillä kotonakin.

Vierailija
19/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on väärin. Pitäisi olla kyseisen tutkimuksen mukaan...

Ja varmaan näin myös jutussa mainitaan.

Vierailija
20/27 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt matalasta verenpaineesta niin, että taju lähtee, jos nousen seisomaan tuolilta. Koskaan ei lääkäri ole sanonut, että voisi olla vastaanotolla korkeampi kuin tavallisesti. Eikä tälle asialle tehdä mitään; ihan normaali pyörtyillä siellä täällä. Ohje on pitää jostain kiinni, kun nousee ylös.