Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea masennus ja tyhjyys

Vierailija
10.06.2019 |

Vähän erikoisempi ihmettelyn aihe.

Olen sairastanut vuosikymmeniä kroonista masennusta niin, että se on lopulta invalidisoinut minut fyysisestikin - pysyvästi. Mitään hävittävää tässä ei enää ole.

Kohtalontovereilta ja muiltakin haluaisin tiedustella; oletteko jossakin kohtaa menettäneet kärsimyksenkin? Itse vuosia sitten kauhistelin kaiken ”hyvän” merkityksen katoamista, ymmärrystä sen hetkellisestä illuusiosta ja siitä, ettei se koskaan kannattelisi. Nyt viime vuosina sama tapahtuu ”huonolle”. Jäljelle jää tyhjyys, ei mikään.

Kokemuksia, jos suinkin löytyy 😊

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun on todella tyhjää, niin alkaa päästä tasolle, jolloin aivot kuin lakkaisi ajattelemasta ja se tunne on kauhea. Silloin pitää aukaista vähintään tv.

Vierailija
2/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun on todella tyhjää, niin alkaa päästä tasolle, jolloin aivot kuin lakkaisi ajattelemasta ja se tunne on kauhea. Silloin pitää aukaista vähintään tv.

Eli kokemus on kuitenkin sinulle ”paha”.

Vierailija
4/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millälailla fyysisesti on vaikuttanut?

Vierailija
6/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuntuu, että lakkaan olemasta kokonaan. Saatan kävellä ympäri kaupunkia ja käydä kaupassa, ja jotenkin täytyy koko ajan taistella, että olisi tajuissaan. Pelkään, että mun aivot on vaurioitunu lopullisesti, ne eivät enää kestä yhtään henkistä tuskaa vaan lakkaavat kokonaan toimimasta. Masennus on aiheuttanut dementian, olen kuin elävä kuollut. Parempi olisi kuolla oikeasti pois.

Vierailija
7/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elämässä sisältöä?

Vierailija
8/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten masennus on suhun fyysisesti vaikuttanut, mutta ymmärrän että niinkin voi käydä. Itse sairastuin vakavaa masennukseen kolmisen vuotta sitten, ja olen sitä myötä (ja lääkkeiden ansiosta) lihonu varmaan ainakin sata kiloa enkä oikeast edes liioittele. Mun polvet ja selkä ei enää kestä tätä ylipainoa, enkä voi liikkua enää juurikaan (koska selkä- ja polvikivut ovat niin kovat). En kuitenkaan saa laihdutusta aloitettua, koska masennus saa mut ajattelemaan ettei millään ole mitään väliä enää. 

Olen tappavassa oravanpyörässä, enkä pääse tästä pois. 

Vierailija
9/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tuntuu, että lakkaan olemasta kokonaan. Saatan kävellä ympäri kaupunkia ja käydä kaupassa, ja jotenkin täytyy koko ajan taistella, että olisi tajuissaan. Pelkään, että mun aivot on vaurioitunu lopullisesti, ne eivät enää kestä yhtään henkistä tuskaa vaan lakkaavat kokonaan toimimasta. Masennus on aiheuttanut dementian, olen kuin elävä kuollut. Parempi olisi kuolla oikeasti pois.

Tämä on tosi hyvin kuvattu; pystyynkuollut, kuin unessa, mutta silti realiteeteissa. Täysin voimaton, kaikki on merkityksetöntä - niin hyvä kuin pahakin. Ei voi ymmärtää miksi täytyy jatkaa.

Vierailija
10/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen outo olo. Tajusin vitamiinit ja hivenaineet ei ole balanssissa. Ramavit auttoi ja järki palasi pikkuhiljaa...

Vierailija
11/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuollainen outo olo. Tajusin vitamiinit ja hivenaineet ei ole balanssissa. Ramavit auttoi ja järki palasi pikkuhiljaa...

Tosi hienoa että sinulla on ollut vain hetkellinen vitamiininpuutos. Sillä ei tosin voi puheeniheena edes sivuta vaikeaa masennusta.

Oletan, että lähes kaikki markkinoilla olevat lääkevalmisteet on kokeiltu, myös sähköshokit. Terapia. Näin täällä, mikään ei tehoa. Minä kuljen syvemmälle tyhjyyteen, kunnea jonakin päivänä olen itsekin osa sitä.

Vierailija
12/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on, mutta silti parempaa kuin ahdistus.

Vierailija
13/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti. Ahdistus on pahempaa kuin fyysinen kipu.

Vierailija
14/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistenkin pölyttyneiden muistojen haihtuessa:

tabula rasa

Minua ei enää ole.

Vierailija
15/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten masennus on suhun fyysisesti vaikuttanut, mutta ymmärrän että niinkin voi käydä. Itse sairastuin vakavaa masennukseen kolmisen vuotta sitten, ja olen sitä myötä (ja lääkkeiden ansiosta) lihonu varmaan ainakin sata kiloa enkä oikeast edes liioittele. Mun polvet ja selkä ei enää kestä tätä ylipainoa, enkä voi liikkua enää juurikaan (koska selkä- ja polvikivut ovat niin kovat). En kuitenkaan saa laihdutusta aloitettua, koska masennus saa mut ajattelemaan ettei millään ole mitään väliä enää. 9

Onko tuosta lääkityksestä sitten apua, jos siitä huolimatta ajattelet että millään ei ole mitään väliä. Poistaako se kuitenkin rankimman masennuksen vaikka ei toimintakykyä paranna?

Vierailija
16/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten masennus on suhun fyysisesti vaikuttanut, mutta ymmärrän että niinkin voi käydä. Itse sairastuin vakavaa masennukseen kolmisen vuotta sitten, ja olen sitä myötä (ja lääkkeiden ansiosta) lihonu varmaan ainakin sata kiloa enkä oikeast edes liioittele. Mun polvet ja selkä ei enää kestä tätä ylipainoa, enkä voi liikkua enää juurikaan (koska selkä- ja polvikivut ovat niin kovat). En kuitenkaan saa laihdutusta aloitettua, koska masennus saa mut ajattelemaan ettei millään ole mitään väliä enää. 9

Onko tuosta lääkityksestä sitten apua, jos siitä huolimatta ajattelet että millään ei ole mitään väliä. Poistaako se kuitenkin rankimman masennuksen vaikka ei toimintakykyä paranna?

Vastaan vaikka en ole kirjoittaja: minulla lääkitys auttaa fyysiseen kipuun ja hermosärkyyn - ei muuhun.

Vierailija
17/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista peruuttamatonta tuhoa ahdistus tekee kognitiivisille toiminnoille?

Vierailija
18/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahaa. Olen akateemisesti koulutettu, työmuistini ja keskittymiskykyni ovat lähes tuhoutuneet. Alamäki on ollut sekä jyrkkä että kivinen.

Vierailija
19/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut masennusta yli kymmenen vuotta, vaihdellen keskivaikeasta vaikeaan. Kovan ahdistuksen ja henkisen kivun aikana monesti toivon täysin tyhjää ja tunteetonta olotilaa. Joskus sellainen on tullutkin, kun se pahakaan ei enää tunnu pahalta, mikään ei yhtään miltään. Se on jotenkin omasta mielestä todella pelottava ja omalla tavallaan ahdistava tunne. Jopa ehkä hirveämpi kuin se että sattuu henkisesti todella paljon vaikka toisin ehkä voisi luulla.

Onkohan siitä tehty tutkimuksia että miten masennus vaikuttaa fyysiseen terveyteen? Itsellä on tosi vahva tunne siitä että jatkuvat vaivat ja ongelmat kehossa, jatkuva sairastelukierre yms johtuu nimenomaan masennuksesta. Kroppa ei enää kestä sitä jatkuvaa masennusta ja alkaa oireilla fyysisesti, pikkuhiljaa rapistuu ja tuhoutuu. Eikö se tavallaan olisi ihan loogistakin? Ei kai ihmisenkään keho kaikkea loputtomiin kestä ja esim ahdistus pitkäaikaisena on todella kuormittavaa.

Vierailija
20/23 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahaa. Olen akateemisesti koulutettu, työmuistini ja keskittymiskykyni ovat lähes tuhoutuneet. Alamäki on ollut sekä jyrkkä että kivinen.

Sama homma täällä, juuri tehtiin psykologin laajemmat testit jossa tuloksena että työmuisti on heikentynyt todella paljon, samoin kyky keskittyä, hahmottaa muuttuvia asioita/ajattelumalleja jne. Koko ajan tuntuu kuin olisi jonkinlaisessa sumussa eikä edes oikeasti olemassa. Koita siinä nyt sitten keskittyä esim johonkin matikkatehtäviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän