Pullonkerääminen - hyvä työ - kateus
Olen kerännyt pulloja ammatikseni kohta 14 vuotta. Saan jatkuvasti kuulla nuorisolta ja muilta siitä kuinka ''teen hyvää työtä''. Yksi asia on tullut mieleeni. Minulla on yhteiskunnan hylkiöksi ihan hyvät tulot. Saan tietenkin eläkkeen vajaa 800e/kk ja sitten kerään noin 14000 euroa vuodessa pulloja sisältäen löytö rahat.
Mietin, että varmasti nurmikoilla ryyppäävissä nuorissa on minua vähä tuloisempia ja huono osaisempia. Miksi heistä kukaan ei ole minulle kateellinen, vaikka minulla on päivästä toiseen suuret pussit/säkit mukana? Mikä saa tavallisen ihmisen ajattelemaan että pullonkerääjä ''tekee hyvää työtä'' eikä olemaan tälle tämän saamista rahoista kateellinen? Minulle pullonkerääjänä sen sijaan kaikki muut kerääjät ovat ''s**tanan m*lkkuja'' jotka vievät ansion niiltä joille sillä todella olisi merkitystä. Tietenkin ajattelen että ne ovat rikkaita, työssä käyviä ja keräävät vain ihan siksi ettei toinen saisi mitään.
Herää kysymys, onko ihmisissä niin paljon miljonäärejä tai huipputuloisia ettei heidän tarvitse ajatusta vaivata pullonkerääjien valtaville säkeille?
Kommentit (29)
Se on vaan niin että niissä puteleissa ei ole kenenkään nimiä jos ne lojuvat ympäriinsä joten se kuka ehtii poimii ne olipa miljonääri tai ei
Kyllähän tuo pullonkerääjien touhu näyttää välillä siltä että sääliksi käy. Roskikset availlaan ja pengotaan aarteita sieltä koiranpaskapussien ja huumeneulojen seasta, osa näyttää jopa nauttivan hommasta kun hymyilevät ja nauravatkin. Itse en ainakaan sieltä alkaisi rahan takia mitään etsiä, jo ihan sen takia kun tiedän näin sivustaseuraajana, miltä homma näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo pullonkerääjien touhu näyttää välillä siltä että sääliksi käy. Roskikset availlaan ja pengotaan aarteita sieltä koiranpaskapussien ja huumeneulojen seasta, osa näyttää jopa nauttivan hommasta kun hymyilevät ja nauravatkin. Itse en ainakaan sieltä alkaisi rahan takia mitään etsiä, jo ihan sen takia kun tiedän näin sivustaseuraajana, miltä homma näyttää.
Näin on. Bussia odotellessa olen kiinnittänyt asiaan huomiota, kun samat tyypit kiertää useamman kerran viikossa pysäkkien roskikset läpi ja kaivavat sieltä jätteen seasta muutaman kymmenen sentin arvoisia tölkkejä. Tuo näky kyllä motivoi pysymään työelämässä kiinni.
Onkohan kukaan pulloja keräävä laskenut millaiseksi "tuntipalkka" tuossa muodostuu?
Esim. minun tuntipalkkani on 22.40€, joten samaan päästäkseni minun tulisi löytää 149 tölkkiä tunnissa.
Ja siihen sitten vielä ne tölkkien palautukset.
Olipa outo aloitus, vahvistaa näkemykseni että pullonkerääjät ovat omituisia.
Tämä aloitus työttömien kadehtijan/pienikittarityypin tekeleitä. Tyylinsä tunnistaa nin selvästi.
Hyvä kysymys. Ap on ilmeisesti kovaa työskentelevä ihminen! Toivottavasti viet toimeliaisuutesi eteenpäin esim. oman yrittämisen muodossa jollain sorttia. Tuolla työetiikalla voisit nimittäin saavuttaa aika paljonkin, ja oikealla alalla voisit samassa ajassa saavuttaa 800e sijasta 8k kuukausitulot.
Vierailija kirjoitti:
Maksatko pullopanteista verot?
Maksaako joku siitä pullonkeruu työstä palkkaa?
Itse kerään noin 5 tuntia joka päivä ja sana siitä noin 30-40e/päivä. Kyllä ne kaikki roskikset on pengottava koska sieltä löytyy parhaat saaliit. Eihän maassa ole mitään kun joku ehtii ne jo poimia.
Pullonkeräys on luonnolle hyväksi mutta rahallisesti touhu on aika pientä, keräsipä nyt kuinka helvetisti tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pullonkeräystuotot pitäisi ilmoittaa verottajalle ja maksaa niistä verot.
Kukaan tuskin tuloja kuitenkaan ilmoittaa.
Jos kerää tuolleen kymmeniä tuhansia vuodessa niin luulisin että jossain vaiheessa verottaja puuttuu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerää tuolleen kymmeniä tuhansia vuodessa niin luulisin että jossain vaiheessa verottaja puuttuu asiaan.
Vaikea kai siihen on puuttua, varsinkin jos kaikki raha on käteisenä.
Mutta jos menet pankkiin tallettamaan rahaa ja vastaat rahojen alkuperäkyselyyn rehellisesti, niin varmasti on verottaja perässä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako joku yrittäjälle palkkaa? Tuolla logiikalla ei yrittäjänkään tarvitse maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pullonkeräystuotot pitäisi ilmoittaa verottajalle ja maksaa niistä verot.
Kukaan tuskin tuloja kuitenkaan ilmoittaa.
Onhan se nyt aika ratkiriemukasta, jos minun pitäisi joku ulkoa keräilemäni tölkkikassillisen n. 4 euron tulo ilmoittaa oikein verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tuskin tuloja kuitenkaan ilmoittaa.Onhan se nyt aika ratkiriemukasta, jos minun pitäisi joku ulkoa keräilemäni tölkkikassillisen n. 4 euron tulo ilmoittaa oikein verottajalle.
Onhan se nyt aika ratkiriemuksasta, jos minun pitäsi joku ulkomailta saamani osingot n 4k tulo ilmoittaa oikein verottajalle.
Onko kellään tietoa miten pullo rahat voisi muuttaa kryptoiksi ilman että verottaja pääsee jossakin vaiheessa kynimään?
Ihme hommaa huomaa kun suomalaisella miehellä on kaljatölkki kädessä niin itseluottamus nousee ja tulotkin nousevat yhtäkkiä niin että pullonkerääjät voidaan haukkua lyttyyn ''mitäs olette noin köyhiä että pitää raatoja keräillä''. Kehutaan satojen tuhansien osinkotuloilla jne ja että on se mukava kun voi juoda rauhassa ulkosalla ilman että tarvii paskaisia roskia nostella maasta.
Rahasta ei todellakaan ole pulaa, mutta kerään kaikki pantilliset pullot mitä tulee ulkona vastaan, hieman rutistuneetkin jotka helposti voi oikoa.