Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entinen narkkari avautuu. Uusi elämä tavoitteena, luottotiedot, koulupaikka Helsingissä jne. Neuvoja kaipailisin todella

Vierailija
09.06.2019 |

Heippa

Olen yrittänyt kysyä apua todella monesta eri suunnasta, mutta vastausten sijaan mieleeni herää koko ajan vain lisää kysymyksiä. Kerrataanpa tilanteeni siis alusta.

Kun olin teini-iässä, löysin vanhempani kuolleena. Tämän jälkeen koin seksuaalista väkivaltaa silloiselta poikaystävältä ja lisäksi tuli muitakin menetyksiä ja todella pahoja vastoinkäymisiä elämässä. Noista asioista on edelleen vaikea kirjoittaa. Nämä olivat liikaa silloiselle itselleni ja päädyinkin sitten käyttämään huumeita. Lähinnä kai siksi, että saisin epätoivoisella yrityksellä paettua hetkeksi ptsd-oireita. Lopputulos oli se, että ajauduin pikavippikierteeseen ja ulosottoon meni hirveä määrä rahaa.

Yksi kaunis päivä tajusin, että olen tuhoamassa itse itseäni, ja että minulla on vastuu omasta hyvinvoinnistani. Lopetin kaiken kertarysäyksellä seinään ja se tie on jatkunut tähän päivään saakka. Nyt olenkin ollut n.4 vuotta kuivilla. Nykyään olen ihan tavallinen kansalainen, olen vakituisessa työsuhteessa. Olen saanut vihdoin maksettua kaikki velkani pois, joka ikisen sentin, mikä siis tarkoittaa sitä, että luottotietoni palautuvat n. 1,5 vuodessa.

Elämä ei ole ollut kuitenkaan helppoa. Menneisyys vainoaa, ja vaikuttaa nykyisyyteen todella paljon. Uusimpana vastoinkäymisenä sairastuin vakavasti, enkä pysty enää jatkamaan nykyisessä työssäni kovin kauaa. Sainkin nyt koulupaikan unelma-alaltani, mutta tämä koulu on Helsingissä. Asun muualla Suomessa, joten muutto sinne tuntuu todella pelottavalta. Tällaisia kysymyksiä olen pyöritellyt ja luupannut päässäni jo monta viikkoa, jos joku teistä osaa auttaa näiden kanssa, tai edes kertoa, minkä tahon puoleen kääntyä, olisin enemmän kuin kiitollinen. Eli;

Kannattaako kuitenkin jättää koulupaikka ottamatta, koska asunnon saaminen ilman luottotietoja on käsittääkseni katastrofaalinen pk-seudulta?

Onko se ihan todellista todellisuutta, teoriassa mahdollista, että elokuussa, kun koulu alkaa, saatan olla asunnottomana enkä täten voisi edes mennä kouluun? Vai onko kaupungilla joku, öh, no esimerkiksi velvollisuus tarjota asuntoa tässä tilanteessa?

Opiskelija-asunnon käytännössä voisi saada ilman luottotietoja, mutta onko mitään omakohtaista kokemusta, kuinka kauan niitä pahimmillaan voi joutua odottamaan?

Minulla ei ole rikkaita sukulaisia, olen sinkku, ja ystäviäkin on hyvin vähän, sillä jouduin jättämään kaikki vanhat huumetuttavuudet pois elämästäni, enkä uusia ystäviä oikein ole löytänyt, eli kukaan ei voi auttaa sillä tavalla (esim takaamalla vuokraa tai antamalla minulle vaikkapa omasta asunnosta huonetta käyttöön tai yhtään mitään sellaista)

Juttelin jo yhden kaupungin työntekijän kanssa, entisen velkaneuvojani siis, ja hän ei ainakaan osannut vastata oikein juuta eikä Jos siis joku teistä tietää vaikka jonkun numeron, tai tahon tai minkä tahansa, jolta asiaa voisi kysyä, olisin ihan loputtoman kiitollinen.

Pelottaa, että jos hylkään koulupaikan, ajaudun vaan taas vaikeaan tilanteeseen, kun terveys ei kestä nykyistä työtä ja koska ei ole koulutuksia, niin mitään terveydelle sopivaa kevyempää työtä on todella vaikea saada ilman koulutusta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran narkkari, aina narkkari. Pyri tekemään rikoksia joista on mahdollisimman vähän kärsimystä muille.

plaah

Vierailija
22/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä opiskelupaikka on jo nyt tiedossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ansainnut itsellesi kaikkea parasta jatkossa, olet taistelija!

Kaikki järjestyy, Helsingissä saat myös paremmin apua kaikkeen, mihin tarvitset. Enemmän vaihtoehtoja.

Vierailija
24/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oikea selviytyjä! Älä edes harkitse hylkääväsi opiskelupaikkaa, moni tuossa jo sanoikin että asunnon tuut varmasti saamaan. Helsingissä voisit varmasti löytää myös jotain vertaistukiverkostoa ja järjestöä jonka kautta löytäisit apua myös nuiden mainitsemisesi asioiden käsittelyyn.

Vierailija
25/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin itse maksanut ulosottovelkani, pyysin uo-virkailijaltani todistuksen että kaikki maksut on maksettu ja samantapaisen saa myös asiakastieto.fi. Kun hain asuntoa, niin lähetin nämä todistukset vaan suoraan mukana. Luottotiedottomia on nykyään todella valtava määrä, joten et todellakaan ole mikään ihme luuseri niiden takia. Ja nyt oot velkas maksanu! Voit olla niin ylpeä itsestäs, eikä enää kuin 1,5vuotta niin puhtaat paperit:)

Vierailija
26/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistä. Ei tota jaksa lukea kukaan.

Vierailija
27/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut paljon hyviä neuvoja ja neuvon itse samaa, eli totta kai otat opiskelu paikan vastaan. Asunto löytyy kyllä kuten muut ovat sanoneet. Toki vaihtoehtona on myös muuttaa johonkin Helsingin lähelle pienemmälle paikkakunnalle josta on hyvät kulkuyhteydet, mikäli lähiopetusta ei ole päivittäin. Asunnon saanti voi olla nopeampaa ja vuokrataso matalampi.

Haluan vielä sanoa, että oot ollut todella vahva ja käynyt läpi vaikean tien. Ole ylpeä itsestäsi!

Vierailija
28/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen kautta järjestetään monenlaista harrastustoimintaa, josta opintojen lisäksi voit saada uusia ystäviä. Olet aika selviytyjä. Hienoa!

Vierailija
29/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, liikutuin kyyneliin kaikista viesteistänne! Jodelissa, kun kysyin samaa asiaa, minut haukuttiin maan rakoon, sanottiin kuinka olen kakkosluokan kansalainen ja ikuinen narkkari ja huono ihminen jnejne ja että nuo olivat ihan oikein mitä minulle tapahtui teininä. olin monta tuntia täysin poissa tolaltani sen jälkeen.

Vastailen myöhemmin teille <3 mutta halusin nyt heti vain kiittää tästä empatian määrästä. Se ei ole itsestäänselvyys ja arvostan sitä täydestä sydämestäni!

Vierailija
30/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua, kun oot noin vaikeasta elämäntilanteesta, pohjalta päässyt nousemaan. Tsemppiä opiskeluihin, kyllä sä pärjäät ♥️

Vierailija
31/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, liikutuin kyyneliin kaikista viesteistänne! Jodelissa, kun kysyin samaa asiaa, minut haukuttiin maan rakoon, sanottiin kuinka olen kakkosluokan kansalainen ja ikuinen narkkari ja huono ihminen jnejne ja että nuo olivat ihan oikein mitä minulle tapahtui teininä. olin monta tuntia täysin poissa tolaltani sen jälkeen.

Vastailen myöhemmin teille <3 mutta halusin nyt heti vain kiittää tästä empatian määrästä. Se ei ole itsestäänselvyys ja arvostan sitä täydestä sydämestäni!

Helsinkiä ei voi suositella ent. narkille, kamaa tuupataan joka nurkalla. Eka vastoinkäyminen ja ränni on auki. Suosittelen jotain pohojanmaan jäyhää kuntaa...

Hesassa ihmiset myös tylsiä, tylyjä ja jakomielitautisia hyvinkin pitkälti

Vierailija
32/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Tapiola, Sato ja Lumo (Kojamo, entinen VVO) vuokraa luottotiedottomalle jos ei ole vuokrarästien takia luottotiedoton. Kannattaa silti ensin kysyä nuorisosäätiöltä, HOASilta ja diakonialaitokselta. Ilman asuntoa et jää, uskon että diakonialaitoksen kautta saat asunnon kun kerrot tarinasi ja liitteeksi laitat opiskelupaikan vahvistuksen ja mahdollisesti myös lausunnon siitä että olet maksanut velkasi UO:lle. Paljon tsemppiä sinulle tulevaisuuteen, Helsinki on ihana paikka jossa jokainen saa olla juuri sellainen kuin on. Täällä ei tarvitse omaa historiaa kantaa taakkana perässään jos ei halua. Ystäviäkin saa, rohkeasti vaan harrastusryhmiin mukaan (kouluissa tarjolla monipuolisesti) ja paljon muutakin maksutonta tapahtumaa löytyy jossa mahdollisuus tavata uusia ihmisiä.

Vierailija
33/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet rohkea selviytyjä <3 Kaikkea hyvää Sinulle!

Vierailija
34/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon myös sinulle kaikkea hyvää. Oma elämä ei ole ollut noin rankka, mutta muuten paljon ikävää on sattunut. Itse yritän vielä päästä opiskelemaan, mutta uskon minullakin olevan sitten samat asunnon miettimiset edessä jos pääsen. En ole mikään rikas ja aika omillani muutenkin. Kavereitakaan ei juuri ole itselläkään. Silloin välillä aina tuntuu pelottavalta, kun ei ole niitä tukijoukkoja mihinkään. Mietin itsekin sitä miten saisin asunnon ja vuokra mietityttää. Toivon, että saat kaiken järjestymään.

Vierailija
35/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvo nro 1: poista jodel

Neuvo nro 2: mene mukaan opiskelupaikkaan tapahtumiin ja hakeudu rohkeasti muiden seuraan. Olen itse opiskellut kahdessa korkeakoulussa Helsingissä ja koskaan ei kukaan tyrkyttänyt huumeita. Opiskelijat ovat pääosin fiksua, hyvää seuraa. Saat varmasti hyviä kavereita.

Vierailija
36/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oon itse kuullut, että saattaa joutua olemaan asunnoton kuukauden tai kaks ainakin pahimmassa tapauksessa. Jos sulla ei ole ketään joka voi majoittaa, niin oot kyl kusessa

Vierailija
37/40 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppailen kans koska mulla vähän samankaltainen tarina ilman mitään huumejuttuja mut luottotiedot menny ja asunnon saanti hankalaa

Vierailija
38/40 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos velkaa on yli 1000 e, Hoas soveltaa tiukennettuja vuokrausehtoja ja kolmen kuukauden vuokrat tulee maksaa etukäteen. Lisäksi sopimus tehdään aluksi määräaikaisena ja jatketaan sitten, jos kaikki vuokrat on maksettu ajallaan.

Nuorisosäätiöltä todennäköisesti saa kämpän luottotiedottomana. Kannattaa kirjoittaa hakemukseen, että etsii koulun oheen töitä, koska heidän kämpät on ensisijainen tarkoitettu työssä käyville ja töitä hakeville nuorille.

Nuorisoasuntoliitto (Nal) kannattaa myös kokeilla. Riippuu velkojen määrästä, myöntävätkö asuntoa.

M2 kodit myöntää luottotiedottomille asuntoja käsittääkseni aika hyvin. Sinne siis myös hakemusta.

Lumoa kannattaa yrittää.

Satolta sanottiin kaverille viime syksynä, että eivät myönnä maksuhäiriöisille asuntoja. Heillä kai siis käytännöt tiukentuneet.

Yksityisiltä voi aina kysellä. Suurimmalle osalle luottotietojen menetys on ongelma, mutta aina on joukossa niitä, jotka saattavat joustaa.

Ilman muuta siis otat opiskelupaikan vastaan. Jos muualta ei alkuun kuulu kämppää, voit vuokrata vaikka huoneen jostakin kimppakämpästä siksi ajaksi. Näitä kyllä yleensä saa. Kannattaa vaikka Torista katsoa ilmoituksia. Tsemppiä!

Vierailija
39/40 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Jos velkaa on yli 1000 e, Hoas soveltaa tiukennettuja vuokrausehtoja ja kolmen kuukauden vuokrat tulee maksaa etukäteen. Lisäksi sopimus tehdään aluksi määräaikaisena ja jatketaan sitten, jos kaikki vuokrat on maksettu ajallaan.”

Ap tässä linjoilla. Minulla on tällä hetkellä tasan 0 euroa velkaa, eli siis kaikki on maksettu pois! :) en tiedä, sovelletaankohan tuollaista kuitenkin myös minun tapauksessani vaikka velat onkin maksettu?

Yhtäkään vuokrarästiä tai velkaa minulla muuten ei ole, ja senhän onneksi pystyvät kaiketi ihan tarkastamaankin tiedoistani. Velat ovat pääsääntöisesti olleet pikavipeistä tulleita.

Voisikohan hoasille ihan soittaa, vai mitä luulette, että tuleekohan heille ihan liikaa puheluja eivätkä osaa vastata tällaisiin kysymyksiin?

Vierailija
40/40 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ihmiset selvittää,onko oikeus aikuiskoulutustukeen!!

Jos ammatin vaihtoon ja opiskeluun liittyy terveydellisiä syitä,voi olla oikeutettu ammatilliseen kuntoukseen tai kuntoutusrahaan.

Nämä aina parempia vaihtoehtoja määrän osalta kuin opintotuki+laina.

Tsemppiä!