suuri jalopeno keskustelu!
nyt selvitetään mikä on totuus. miten teidän perheessä lausutaan jalapeno? vaimo sanoo jalopenjo, minä väitän että jalopena!
-mies
Kommentit (26)
Oikeasti se lausutaan halapenjo, mutta minä sanon yleensä kyllä jalapeno.
Aika hauska juttu! Laitoin sanan jalapeño Googlen kääntäjään. Kuuntelin espanjankielisen ääntämyksen, ja se on halapenjo. Suomeksi ääntämys on jalapeno.
Sana on siis jalapeno, ei jalopeno.
Sanon ihan vain jalopeno suomalaisittain. Tiedän kyllä että se on jalapeno virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sanon ihan vain jalopeno suomalaisittain. Tiedän kyllä että se on jalapeno virallisesti.
Mutta mistä ihmeestä sä sen oon siihen saat. Aivan yhtä helppo (ja oikein) on sanoa jalapeno. Itse muuten käytän muotoa halapenjo.
Jalapeño eli halapenjo. Mainittakoon että meidän perhe puhuu espanjaa.
Kai se riippuu murteesta ja asuinpaikasta miten tuo sanotaan suomalaisittain? Eniten olen kuullut sanottavan jalopeno tai jalapeeno. Pääasia varmaan kummiskin että kaikki tietää mikä vihannes kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Aika hauska juttu! Laitoin sanan jalapeño Googlen kääntäjään. Kuuntelin espanjankielisen ääntämyksen, ja se on halapenjo. Suomeksi ääntämys on jalapeno.
Sana on siis jalapeno, ei jalopeno.
Meidän lähipizzeriasta saa sekä jalapenoja että jalopenoja tilattua
Miksi porukka syö niitä purkkijalapenoja, kun kaupasta saa tuoreita 4-5 kpl eurolla?
Äänestin jalopena koska on ihan täysin sama miten lausuu, kaikki ymmärtää minkä vaan version
Vierailija kirjoitti:
Miksi porukka syö niitä purkkijalapenoja, kun kaupasta saa tuoreita 4-5 kpl eurolla?
No miksi jengi syö säilöttyjä punajuuria, vaikka kaupasta saa tuoreita? Entä miksi säilöttyjä kurkkuja?
Annan vinkin. Jos olet syönyt vahingossa tai tahallaan jalkapenaa, halopenoa tai jalopenoa & chiliä, suuta polttaa ja kurkkua. Ota Budapest karkki, se lievittää ja voitelee. Tai joku vastaava ainesosiltaan, tumma suklaa ei ole välttämätön vaan se sisäosa. Ellei muu maitotuote. Myös mikä tahansa neste hieman laimentaa kuten vesi tai mehu, ei tarpeeksi. Pyyhi kosteusliinalla suun ympäriltä ja pese kädet. Voimia.
Suomessa lausutaan niin kuin kirjoitetaan. Kaikki muu on hapatusta.
Miten kiinaksi kuuluu lausua Kiinankaali ?
halapena