Isovanhempana on mahdoton olla kaikille lapsenlapsilleen tasapuolinen
Mielestäni on luonnollista, että vanhin lapsenlapsista on aina se läheisin ja tärkein.
Ainakin näin on omalla kohdallani. Nyt minulla on 12 lastenlasta ja vanhimmista on tullut niitä läheisempiä. Nuorimpiin minulla ei juurikaan ole sidettä ja syy on tässä:
Mitä vanhemmaksi tulet, sen enemmän joutuu panostamaan omaan jaksamiseensa ja hyvinvointiinsa, ei siinä enää ole voimia alkaa hoivaamaan muita, ainakaan pieniä lapsia. Jos kaikkia ottaisi vuorotellen yökylään, omaa aikaa ja rauhaa ei enää ole, vaan kaikki aika kuluisi lastenlasten kanssa ja millä rahalla pienellä eläkkeellä toimeentuleva sen toteuttaisi? Ei minulla ainakaan ole rahaa ostaa kaikille lippuja huvipuistoon tai viedä retkille ntai jokaisiin kissanristiäisiin lahjoja. Vanhimpia lastenlapsia olen muistanut merkkipäivinä, tosin viimeaikoina en enää ihan kaikkina niitäkään, mutta nuoremmat ovat kyllä jääneet valitettavan sivuun. Jos näen heitä jossain juhlissa, ihan hyvä niin mutta se saa riittää. Voin vain kuvitella, mitä tunnetta herättää niissä, joilla on vieläkin enemmän jälkeläisiä kuin minulla.
Kommentit (29)
Minun lasteni mummo kehui, että hän on kyllä sitten tasapuolinen kaikille lastenlapsilleen, ja jokainen on hänelle yhtä tärkeä. Minä en tätä kuitenkaan häneltä ole vaatinut, vaikka tiedän, että "suosikkilapsen" lapset ovat saaneet parempia lahjoja, mummo on ollut heitä hoitamassa ja huomioinut muutenkin. Se on heidän välinen asiansa. Pahaa on kuitenkin tehnyt se, kun mummo suosii näitä tietyn perheen lapsia silloinkin kun paikalla on muitakin lastenlapsia.
Oma lukunsa on tietysti se, kun isovanhemmat vanhenevat, eikä voimavarat välttämättä riitä huomioimaan nuorimpia lastenlapsia samalla tavalla kuin on huomioinut niitä ensimmäisiä lastenlapsiaan. Mutta em. tilanteessa oli kyse likimain saman ikäisistä lastenlapsista.
Mnulle nuorin on aina ykkönen. Ensimmäinen on sen aikaa ihana, kun se on ainoa. Kun sitten syntyy seuraava, niin edellinen jää paitsioon. Ja kun taas syntyy seuraava, niin sekin jä sivuun.
Se joka jää nuorimmaksi, jää minulle rakkaimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 10 lastenlasta ja heille on oltava tasapuolinen. Siksi minulla ei ole ollut vapaata viikonloppua 4 vuoteen, koska jokaisella lapsenlapsella on oikeus olla mummolassa "se ainoa" vähintään kerran kolmessa kuukaudessa. Sen lisäksi on on yhteisiä yökyläilyjä saman perheen lapsille ja tietenkin kesällä pitää ottaa serkut pariksi viikoksi kaikki mummolaan.
Olen työelämässä enkä oikein enää jaksaisi sitä, että minulla ei saisi olla omaa elämää. Jos en jaksisi ottaa Jaakkoa meille tänä viikonloppuna, saisi Jaakon äiti syyn valittaa sitä, että en ole tasapuolinen ja Helenin äiti puolestaan soittaisi, että joka tapauksessa Helen tulee ensi viikonloppuna, ei ole mitään syytä siirtää vuoroja (!!!) kesken kaiken. Kun ostan Maijalle leijan, tulee minun antaa kaikille muillekin lapsenlapsille 4,95 e, koska muuten joku jää sivuun eikä isoäiti saa tehdä niin, että suosii Maijaa.
Ensimmäisen lapsenlapsen syntymä oli hieno juttu, toinenkin oli ihanaa, mutta sen jälkeen olen kauhulla odottanut sukupäivällisiä (niitä minun tulee järjestää 2 krt/v koska miniän äitikin tekee niin ja äitien tulee olla tasapuolisia), josko joku lapsista kertoo lisääntyvänsä ja minun työtaakkani kasvaa.
Ihan itse teet oman ahdinkosi. Kukaan ei voi sinua pakottaa yhtään mihinkään.
Jospa vaan opettelisit sanomaan tasapuolisesti ei, ja ottaisit yhden perheen lapset aina kerran-kaksi vuodessa hoitoon.
Jatkuvan hoitoavun nämä perheet varmasti löytävät muualtakin.
Ja jos niitä leijoja haluaa ostaa, niin ostat aina hoitamisen yhteydessä silloin 1-2 kertaa vuodessa tasapuolisesti kaikille.
Ei tasapuolisuus tarkoita sitä, että ollaan tyhmiä j uhrataan oma hyvinvointi ilman että nämä perheet edes tietävät olevansa rasite.
Yritin tuota enkä kahteen vuoteen nähnyt lapsenlapsia lainkaan, koska miniän ja tytärten mielestä olin kylmä ihminen, joka ei välittänyt lapsenlapsista. Kukaan ei voi pakottaa minua, mutta jos en suostu tähän nykysysteemiin, en saa nähdä lapsenlapsia koskaan. Joululahjatkin palautetaan avaamattomina.
Minusta on julmaa uhkailla isoäitiä sillä, että jos et tottele, että saa nähdä pikkuisia ollenkaan. Vielä julmempaa on toteuttaa asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 10 lastenlasta ja heille on oltava tasapuolinen. Siksi minulla ei ole ollut vapaata viikonloppua 4 vuoteen, koska jokaisella lapsenlapsella on oikeus olla mummolassa "se ainoa" vähintään kerran kolmessa kuukaudessa. Sen lisäksi on on yhteisiä yökyläilyjä saman perheen lapsille ja tietenkin kesällä pitää ottaa serkut pariksi viikoksi kaikki mummolaan.
Olen työelämässä enkä oikein enää jaksaisi sitä, että minulla ei saisi olla omaa elämää. Jos en jaksisi ottaa Jaakkoa meille tänä viikonloppuna, saisi Jaakon äiti syyn valittaa sitä, että en ole tasapuolinen ja Helenin äiti puolestaan soittaisi, että joka tapauksessa Helen tulee ensi viikonloppuna, ei ole mitään syytä siirtää vuoroja (!!!) kesken kaiken. Kun ostan Maijalle leijan, tulee minun antaa kaikille muillekin lapsenlapsille 4,95 e, koska muuten joku jää sivuun eikä isoäiti saa tehdä niin, että suosii Maijaa.
Ensimmäisen lapsenlapsen syntymä oli hieno juttu, toinenkin oli ihanaa, mutta sen jälkeen olen kauhulla odottanut sukupäivällisiä (niitä minun tulee järjestää 2 krt/v koska miniän äitikin tekee niin ja äitien tulee olla tasapuolisia), josko joku lapsista kertoo lisääntyvänsä ja minun työtaakkani kasvaa.
Jospa vaan opettelisit sanomaan tasapuolisesti ei, ja ottaisit yhden perheen lapset aina kerran-kaksi vuodessa hoitoon.
Ja jos niitä leijoja haluaa ostaa, niin ostat aina hoitamisen yhteydessä silloin 1-2 kertaa vuodessa tasapuolisesti kaikille.
Ei tasapuolisuus tarkoita sitä, että ollaan tyhmiä j uhrataan oma hyvinvointi ilman että nämä perheet edes tietävät olevansa rasite.
Yritin tuota enkä kahteen vuoteen nähnyt lapsenlapsia lainkaan, koska miniän ja tytärten mielestä olin kylmä ihminen, joka ei välittänyt lapsenlapsista. Kukaan ei voi pakottaa minua, mutta jos en suostu tähän nykysysteemiin, en saa nähdä lapsenlapsia koskaan. Joululahjatkin palautetaan avaamattomina.
Minusta on julmaa uhkailla isoäitiä sillä, että jos et tottele, että saa nähdä pikkuisia ollenkaan. Vielä julmempaa on toteuttaa asia.
Sinulla on poikia, mikset sano heille mitään? Ensimmäisestä kommentista luulin, että sinulla on vain tyttöjä, koska et pojista puhunut mitään. Ja mites nuo omien lapsiesi appivanhemmat, eivätkö he hoida lapsia yhtään?
Mun nuorempi on mun vanhemmille se pop. Sinänsä ovat tasapuolisia, mutta sen vaan huomaa pienistä jutuista... miksi näin? Kun meidän esikoinen syntyi, mun vanhemmat oli töissä ja asuivat noin 50km:n päässä. Sitten kakkosen tultua olivat muuttaneet lähemmäksi ja olivat juuri eläköityneet. Nuorempi lapsi oli ikävuodet 1-3 käytännössä päivähoidossa vanhemmilla, kun tein vain osa-aikatöitä. Suhde ja side syntyi sinä aikana niin tiukaksi, kun oli siellä 3-4 päivää viikossa hoidossa.
Sitten veljenpoika on taas jäänyt etäiseksi juuri kälyni takia. Se on enemmän kälyn vanhempien heiniä näköjään, vanhemmat toki mieluusti näkee jne. Mutta läheisin on tämä meidän nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on poikia, mikset sano heille mitään? Ensimmäisestä kommentista luulin, että sinulla on vain tyttöjä, koska et pojista puhunut mitään. Ja mites nuo omien lapsiesi appivanhemmat, eivätkö he hoida lapsia yhtään?
Pojat ovat tietenkin vaimojensa puolella! Jos minulla on pojan lapsi tänä viikonloppuna ja toinen seuraavana, niin sitä seuraavana viikonloppuna lapset menevät toiseen mummolaan. Minun ikäpolveni on vastuussa omien lasten parisuhdeajasta - jos sitä ei ole, tulee helposti ero.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä lastenlapsia pitäisi ottaa yksitellen kylään? Sisarukset (2-3) menee "pakettina" ja joskus voi serkuksetkin olla samaan aikaan paikalla. Ei niiden lasten kanssa muutenkaan tarvitse olla 24/7, silloin kun haluaa olla rauhassa (esim. pestä pyykkiä) lapset leikkivät keskenään.
Eivätkö nämä tädit, sedät ja enot voisi ottaa serkuskatraita yhtä aikaa hoitoon? Siinähän 12 lasta menee samassa kuin ne omat kaksikin... Miksi heidän hoidosta ei selviäisi nämä serkusten vanhemmat, kun kerran mummonkin oletetaan siitä nauttivan?
Ei isovanhemman ole velvollisuus olla isovanhempi lapsenlapselleen jos ei halua., senkus nakkaa syrjään jos joku ei kiinnosta
Minä puolestani en ymmärrä isovanhempien velvoitetta vahtia lapsenlapsia. Hekin tarvitsevat oman elämän ja lepoajan. Nyky mummot on vielä töissä. Jokainen vahtikoon pentunsa itse ja mummot ottaa sen kenet haluaa, milloin haluaa tai jaksaa. Omaa äitiäni en velvoita lasten hoitoon . Joku roti