Voivatko hyttysenpuremat turvottaa nilkat ihan palloiksi? :o
Olen tänään kävellyt ja oleillut ulkona ja hyttysiä täällä kyllä on.. pari kertaa tuli raavittua nilkkojen seutuja, kun hyttyset pisti ikävästi. En kuitenkaan huomannut mitään muuta outoa jaloissa aiemmin.
Nyt illalla aloin ihmetellä kun on niin kankea olo jaloissa.... Katsoinpa tarkemmin ja mulla koko jalkapöydet ja nilkat aivan turvoksissa! Ei varmaan lenkkarit menis jalkaan! Voiko hyttyset aiheuttaa tällaista? :o
Kommentit (14)
Kyllä, noin käy minullekin, jos vain vähänkin raavin.
Suurempi todennäköisyys että tuo helle ja kävely.
Joo, varsinkin kesän ensimmäiset ovat ainakin mulla aina pahempia. Ja myöhemminkin kesällä, jos tulee pienelle alueelle monta pistoa, niin turpoaa kyllä.
Jep. Minulla juuri alkukesästä aiheuttavat tosi pahaa turvotusta.
Niin turpoaa mullakin paljon, voi tulla jopa kämmenen kokoinen turvonnut alue yhden hyttysen puremasta. Mäkäräisen puremasta tulee vielä erityisen isot, kovat ja kutiavat paukamat. Ei tarvi edes raapia yhtään, niin jäljet on valtavat.
Kannattaa ottaa allergialääkettä. Itse otin joskus ihan muuhun vaivaan ja tajusin sitten, että hyttysenpaukamat ei vaivaa enää. Ennen piti raapia nilkat vereslihalle. Aerius on valmiste, jota kirjoitetaan lääkärissä.
Zyrteciä, Histeciä tai Heinixiä saa ihan ilman reseptiä. Kannattaa ottaa ennakoivasti kun tietää joutuvansa hyttysten syömäksi. Ja voi nauttia ihan säännöllisesti.
Viime kesän puremat aiheuttivat minulle infernaalisen yli viikon kestävän kutinan, johon ei meinannut auttaa mikään ja aivan sinipunertavan mustelman näköisiä, halkaisijaltaan noin viiden sentin levyisiä jälkiä :o. Luin jostain, että vuosien mittaan voi tulla hyttysten syljelle allergiseksi mikä pahentaa reilusti puremista tulevia oireita. Saas nähdä miten tänä kesänä käy.
Kyypakkaus jos oireet ovat pahoja, apteekista allergialääkeitä päivittäin käyttöön.
Antihistamiini ja kortisonivoide auttavat nopeasti.
Jos on paljon purtu esim mäkärät ja antihistamiinit ei auta on tk käynti
Puremista voi tulla tulehdus näin kävi minun ystävälle
Hyttyset on kyl niiiiiiiiiiiiiiiiiin syvältä! Monista inhottavistakin eläinlajeista on kuitenkin jotain hyvää maailmalle, mut hyttysistä ei taida olla yhtään mitään tai en keksi ainakaan!!
Valitettavasti voivat aiheuttaa ☹️