Onko täällä ketään (lapsiperheellistä), joka käyttää raastettua saippuaa pyykinpesuun?
Mä oon miettinyt pesuaineen vaihtamista. Käytän nyt nestemäistä, mutta niissähän on tosi paljon säilöntäaineita, koska vesi ei muuten säily. Olen kuullut tästä, että jotkut tekevät pesuaineen itse raastamalla saippuaa, ja haluaisinkin nyt kokemuksia tästä. Millaista saippuaa käytätte? Millainen hinta? Toimiiko perheessä, jossa on aika paljon pyykkiä?
Kommentit (37)
Jauhepulverihan on keksitty ajat sitten.
Sitä on nykyään kaikenlaista sorttia, eikä riko pesukoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette pese mäntysuovalla?
Miksi se olisi mielestäsi hyvä?
Ap
Ainakin se on jo valmiiksi nestemäistä. Eikä turhia muita aineita.
Se myös vaahtoaa ihan hirveästi pesukoneessa, eli ei siis sovi konepesuun.
Mitä jos antaisitte vain sellaisia neuvoja, joista on jotain tietoja tai kokemusta?
Ap
Ekokaupoista saa pesuaineita, joissa kaikki ainekset ovat luonnontuotteita. Eivät sisällä keinotekoisia väri-, säilötä- tai hajusteaineita. Löytyy sekä nestemäisenä että jauheena.
Kyllä tavallisella saippualla on taipumus kerrostua koneeseen, huomasin tämän, kun päätin hyödyntää palasaippuan jämät pyykinpesussa. Rummun sisäseiniin jäi tahmeaa vaaleaa kalvoa.
Kannattaa noudattaa tuota aiemmin annettua neuvoa ekokaupan pyykinpesuaineesta.
Vierailija kirjoitti:
Ekokaupoista saa pesuaineita, joissa kaikki ainekset ovat luonnontuotteita. Eivät sisällä keinotekoisia väri-, säilötä- tai hajusteaineita. Löytyy sekä nestemäisenä että jauheena.
Kerropa aine joka ei sisällä kyseenalaisia ainesosia? Monesti ne ekotuotteet on vielä pahempia.
Mulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa oliiviöljysaippuan kanssa, se pitää osata tehdä oikein, keitettyyn veteen liottaa, annostella oikein ja suoraan pyykin sekaan. Etikka huuhtelu paras. Koneen pyöritän välillä 95 asteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osta pesuaineita, joissa ei ole säilöntäaineita, hajusteita, väriaineita. Esim. allergisille tarkoitetut. Tai käytä pesuetikkaa. En itse laittaisi pesukoneeseen mitään itse tehtyä sotkua, josta voi letkut ja suuttimet kalkkiutua, sakkaantua ja mennä tukkoon. Vaahto ei välttämättä huuhtoudu kunnolla pois jne.
Ei marseillesaippuasta jää mitään jäämiä. Se on suurimmaksi osaksi oliiviöljyä ja liukenee lämpimään veteen.
Marseillesaippuan ominaishaju silti jää pyykkeihin vaikka kuinka huuhtelisi. Kokemusta on.
Jos ongelmana nestemäisessä on säilöntäaineet, mikset käytä jauhemaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osta pesuaineita, joissa ei ole säilöntäaineita, hajusteita, väriaineita. Esim. allergisille tarkoitetut. Tai käytä pesuetikkaa. En itse laittaisi pesukoneeseen mitään itse tehtyä sotkua, josta voi letkut ja suuttimet kalkkiutua, sakkaantua ja mennä tukkoon. Vaahto ei välttämättä huuhtoudu kunnolla pois jne.
Ei marseillesaippuasta jää mitään jäämiä. Se on suurimmaksi osaksi oliiviöljyä ja liukenee lämpimään veteen.
Marseillesaippuan ominaishaju silti jää pyykkeihin vaikka kuinka huuhtelisi. Kokemusta on.
No ei ole kyllä paha haju. Varsinkin jos vertaa pyykinpesuaineiden katkuun. Suorastaan taivaallisen luonnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo käytän marseillesaippuarouhetta. Se liotetaan lämpimään veteen ennen käyttöä. Googlella löytyy ohjeita. Se sopii mielestäni esim. lakanoille ja pyyhkeille, mutta lastenvaatteista ei lähde ruokatahrat sillä. Jotkut jaksaa erikseen käsitellä tahrat sappisaippualla, mutta itse käytän kaupan pyykinpesuainetta lastenvaatteille. Tahroissa on se ikävä juttu, että jos tahra ei lähde ensimmäisessä pesussa, se kiinnittyy lujemmin eikä lähde myöhemmin enää millään muullakaan aineella.
Kiitos! Minkä merkin marseillesaippuaa käytät? (Mä sappisaippuoin kaikki tahrat joka tapauksessa, joten ei vaikuta asiaan.)
Ap
Marius Fabre, en tiedä myydäänkö Suomessa, mutta se on ihan perus marseillesaippuaa. Valmiiksi rouhittua vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kyllä paha haju. Varsinkin jos vertaa pyykinpesuaineiden katkuun. Suorastaan taivaallisen luonnollinen.
Pyykinpesuaineita on myytävänä sellaisiakin, joista ei jää mitään hajua pyykkiin. Pointtini oli lähinnä kertoa, että jotain marseillesaippuasta jää pyykkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa aine joka ei sisällä kyseenalaisia ainesosia? Monesti ne ekotuotteet on vielä pahempia.
Mulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa oliiviöljysaippuan kanssa, se pitää osata tehdä oikein, keitettyyn veteen liottaa, annostella oikein ja suoraan pyykin sekaan. Etikka huuhtelu paras. Koneen pyöritän välillä 95 asteessa
En voi tietää, mikä sinusta on kyseenalainen ainesosa, joten perehdy ihan itse ekokauppojen valikoimiin ja tee sitten sinusta paras valinta. Minun valintani on valmis luonnonmukaisista ainesosista valmistettu pesuaine, koska a) en halua pestä pyykkiä saippualla b)en todellakaan halua alkaa keitellä mitään saippualiuoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteettomassa pesuaineessa ei ole minkäänlaista katkua. Ei keinotekoista hajustelöyhkää eikä Marseillesaippualle tyypillistä tympeää hajua. Tulee täysin tuoksuttomia pyykkejä.
Mä vain valitsen pyykinpesuaineeksi tavallisesta marketista hajusteettoman, jossa on joutsenmerkki ja allergiamerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tykkään. Välillä tosin laitan tipan jotain eteeristä öljyä sekaan.
Mä suosin Ecoverin zero-pesuainetta. Hajusteeton ja vielä eläinkokeetonkin :)
Itse käytän tätä lähinnä siksi että se on melkein ilmaista. Parista kourallisesta tuota rouhetta tulee pesuainetta n. puoli litraa. Meillä tulee paljon pyykkiä ja pyykinpesuainetta saa olla vähän väliä ostamassa, niin tämä vähän vähentää sitä. Pesen tällä tosiaan lähinnä lakanat ja pyyhkeet ja jos on jotain muuta missä ei ole pahemmin tahroja. Samalla litkulla voi pestä melkein mitä tahansa muutakin koirasta polkupyörään. Jotkut pesee tuolla jopa hiuksensa.
3
Meillä käytetään raastettuja porkkanoita pyykinpesussa.