Onko täällä ketään (lapsiperheellistä), joka käyttää raastettua saippuaa pyykinpesuun?
Mä oon miettinyt pesuaineen vaihtamista. Käytän nyt nestemäistä, mutta niissähän on tosi paljon säilöntäaineita, koska vesi ei muuten säily. Olen kuullut tästä, että jotkut tekevät pesuaineen itse raastamalla saippuaa, ja haluaisinkin nyt kokemuksia tästä. Millaista saippuaa käytätte? Millainen hinta? Toimiiko perheessä, jossa on aika paljon pyykkiä?
Kommentit (37)
Joo käytän marseillesaippuarouhetta. Se liotetaan lämpimään veteen ennen käyttöä. Googlella löytyy ohjeita. Se sopii mielestäni esim. lakanoille ja pyyhkeille, mutta lastenvaatteista ei lähde ruokatahrat sillä. Jotkut jaksaa erikseen käsitellä tahrat sappisaippualla, mutta itse käytän kaupan pyykinpesuainetta lastenvaatteille. Tahroissa on se ikävä juttu, että jos tahra ei lähde ensimmäisessä pesussa, se kiinnittyy lujemmin eikä lähde myöhemmin enää millään muullakaan aineella.
No osta pesuaineita, joissa ei ole säilöntäaineita, hajusteita, väriaineita. Esim. allergisille tarkoitetut. Tai käytä pesuetikkaa. En itse laittaisi pesukoneeseen mitään itse tehtyä sotkua, josta voi letkut ja suuttimet kalkkiutua, sakkaantua ja mennä tukkoon. Vaahto ei välttämättä huuhtoudu kunnolla pois jne.
Käytän pesupähkinöitä. Samoilla voi pesrä useamman kerran.
Vaatteet ei ole tietenkään niin likaisia koska muksuja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No osta pesuaineita, joissa ei ole säilöntäaineita, hajusteita, väriaineita. Esim. allergisille tarkoitetut. Tai käytä pesuetikkaa. En itse laittaisi pesukoneeseen mitään itse tehtyä sotkua, josta voi letkut ja suuttimet kalkkiutua, sakkaantua ja mennä tukkoon. Vaahto ei välttämättä huuhtoudu kunnolla pois jne.
Ei marseillesaippuasta jää mitään jäämiä. Se on suurimmaksi osaksi oliiviöljyä ja liukenee lämpimään veteen.
Vierailija kirjoitti:
Joo käytän marseillesaippuarouhetta. Se liotetaan lämpimään veteen ennen käyttöä. Googlella löytyy ohjeita. Se sopii mielestäni esim. lakanoille ja pyyhkeille, mutta lastenvaatteista ei lähde ruokatahrat sillä. Jotkut jaksaa erikseen käsitellä tahrat sappisaippualla, mutta itse käytän kaupan pyykinpesuainetta lastenvaatteille. Tahroissa on se ikävä juttu, että jos tahra ei lähde ensimmäisessä pesussa, se kiinnittyy lujemmin eikä lähde myöhemmin enää millään muullakaan aineella.
Kiitos! Minkä merkin marseillesaippuaa käytät? (Mä sappisaippuoin kaikki tahrat joka tapauksessa, joten ei vaikuta asiaan.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oon käyttänyt aiemmin pesupähkinöitä, mutta mulla on se kokemus, että ne eivät pese pyykkiä puhtaaksi.
Ap
Öljy ei liukene veteen. Siitä tulee veden kanssa emulsio ja ilman lisäaineita öljy ja vesi erottuvat kerroksiksi. Saippua taas tehdään rasvasta ja lipeästä (aiemmin tuhkasta). Vahva kemikaali se on lipeäkin.
Nuo tukkivat koneen kyllä pitemmän päälle, en itse uskaltaisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Säilöntäaineita on kaikissa nestemäisissä aineissa. Se on ihan huuhaata joku allergia ja astmaliiton tunnus.
Käytän itse tehtyä pesuainetta saippuasta, ei todellakaan ole ongelma vaahtoaminen, valmiit aineethan ne vaahtoaa.
Käyttäisin ennemmin jauhemaista pyykinpesuainetta. Zeoliititonta ja hajusteetonta
Vierailija kirjoitti:
Perustuuko tämä kokemukseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saippualla on tapana kerrostua. Helpoimmin huomaa varmaan siitä, että lavuaarista tulee tahmea. Pesin joskus oliiviöljysaippualla tukkaani, aluksi oli kivan tuntuinen mutta ajan myötä saippua alkoi kerrostua hiuksiin ja niistä tuli tahmeat ja jotenkin oudon harmahtavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saippualla on tapana kerrostua. Helpoimmin huomaa varmaan siitä, että lavuaarista tulee tahmea. Pesin joskus oliiviöljysaippualla tukkaani, aluksi oli kivan tuntuinen mutta ajan myötä saippua alkoi kerrostua hiuksiin ja niistä tuli tahmeat ja jotenkin oudon harmahtavat.
Mä oon pessyt oliiviöljysaippualla hiukset nyt viiden vuoden ajan, eikä saippua ole kerrostunut tai hiuksista tullut tahmeat tai harmahtavat. Ajattelisi, että pesukoneen letkuissa vesi menee sen verran kovalla paineella ja on usein niin kuumaakin, että asia on eri kuin lavuaarissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pesupähkinöiden "tehoa" on tutkittu. Pesutulos oli sama kuin pelkällä vedellä pestynä. Täysin turha niitä on pyykin joukkoon laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette pese mäntysuovalla?
Miksi se olisi mielestäsi hyvä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette pese mäntysuovalla?
Miksi se olisi mielestäsi hyvä?
Ap
Ainakin se on jo valmiiksi nestemäistä. Eikä turhia muita aineita.
Aikoinaan oli saippuapohjainen pesuaine Result pyykkisuopa. Kerrostui koneeseen. Oli täysi työ saada kone jälleen puhtaaksi.