Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpaan työpaikkaan?

Vierailija
07.06.2019 |

Olen hakenut kahteen työpaikkaan ja molemmissa päässyt haastattelukierrokselle. Vielä en toki tiedä kuinka käy, mutta jos olisi hypoteettinen tilanne, että molemia tarjottaisiin minulle, niin mitä sanotte, kumpaan kannattaisi lähteä? Edellisellä kerralla vastaavassa tilanteessa tein jälkikäteen ajatellen virhearvioinnin, joten ottaisin nyt mielelläni kommentteja ennen valinnan tekemistä.

Työ 1:
Pieni firma, laaja-alaiset tehtävät, itsenäinen vastuu, mutta tukeakin kuitenkin saatavilla, palkka noin 500€ isompi. Kyseisessä firmassa ei ehkä etenemismahdollisuuksia?

Työ 2:
Iso pörssiyhtiö, tehtävät rajatumpia, ei itsenäistä vastuuta samassa määrin kuin ekassa vaihtoehdossa, enemmän tiimityötä & kokeneempien apuna olemista. Palkka noin 500€ pienempi. Mahdollisuus pyrkiä hierarkiassa ylemmäs vaativampiin tehtäviin ja isommille palkoille?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka voisi olla pitkällä tähtäimellä parempi, jos pääsee vaativampiin tehtäviin myöhemmin.

Vierailija
2/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin paikan, jossa on isompi palkka, jos työpaikkojen sijainti olisi tasavahva.

T. Ikuinen huonosti palkattu pätkätyöläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIettisin muitakin asioita. Millainen työilmapiiri, millainen työaika ja joustavuus, kuinka pitkä työmatka, muut työhön liittyvät edut, työtila eli en menisi 500€ paremmalla palkalla avokonttoriin, jos toisessa paikassa olisi mukavan rauhallinen oma työhuone.

Vierailija
4/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on niin, että pienissä yrityksissä olet yksilö, kun taas isoissa olet vain osa massaa (jopa niissä korkeissa työtehtävissä). Kannattaa miettiä siltäkin kannalta.

Vierailija
5/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä hakee. Itse ottaisin ykkösen koska palkan erotus olisi jo merkittävä ja mieluummin tekisin töitä isommalla vapaudella, toki vastuun kanssa. Jos taas arvostaa paljon tuota ettei ole merkittävää vastuuta ja töiden luonne rajattu, niin sitten voisi harkita tuota alemmin palkattuakin.

Vierailija
6/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin painavat vaakakupissa tosi monet muutkin asiat, joista vähäisin ei ole työmatkan pituus ja sujuvuus. Jos toinen paikka on kävelymatkan päässä ja eka vaatii tunnin suuntaansa tai auton, niin se 500 euron erotus palkassa on äkkiä nollattu.

Huomaa myös, että palkan ero on varmaankin bruttona sen 500, nettona n. 250 eli ei enää niin merkittävä ero.

Vierailija
7/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas tuo palkkaero ei ole niin oleellinen. Tuosta jää ehkä puolet käteen, loppupeleissä ei ole valtavasta summasta kyse. Varsinkin jos toisessa työpaikassa on mahdollisuus edetä myöhemmin paremmille palkoille.

Vierailija
8/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikkojen sijainnit yms. ns. ulkoiset puitteet on saman arvoisia, valitsisin vaihtoehdon 1, enkä suuremman palkan vuoksi vaan ihan omaa osaamisen laajentamista ajatellen. Ykkösessä olisi mahdollisuus kehittää ja hioa taitojaan, joka puolestaan kantaisi hedelmää niin, että siinä vaiheessa, kun tulisi tarvetta siirtyä urapolulla ylöspäin olisi suuremmat mahdollisuudet ja valmiudet hakea esim. sieltä pörssiyhtiöstä korkeampaa paikkaa.

Se, että työpaikan sisällä on ns. valmiina mahdollisuus edetä, ei tänä päivänä valitettavasti ole kovin merkityksellinen asia. Ensinnäkään etenemismahdollisuus ei ole lupaus siitä, että näin myös käy. Voi olla ihan kiinni siitä, että et vaan miellytä jotain tyyppiä tms. ja toisekseen henkilöstövähennyksiä tehdään niin monessa paikassa vähän väliä, että ennen kuin olet mahdollisesti päässyt etenemään, voi hyvin olla, että sinut on jo saneerattu ulos. Toki potkujen mahdollisuus on tuossa pienemmä paikassa varmaankin ihan samanlainen, mutta siellä olisit kuitenkin saanut enemmän henkistä pääomaa (ja ihan sitä rahaakin vaikka summa ei järin merkittävä olekaan).

Tällaiset olisi siis omat mietteeni, mutta asiaanhan tosiaan vaikuttaa moni muukin seikka, mitä täälläkin on mainittu eli minkälaiset työtilat ja työkaverit, onko henkilöstöetuja (lounas, työmatka, liikunta/kulttuuri), koulutusmahdollisuudet jne.

Toivottavasti saat jomman kumman paikan tai vaikka molemmat ja teet sitten viisaan valinnan!

Vierailija
9/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa yrityksessä etenemismahdollisuudet on aika puuta heinää, siellä on jo talossa iso massa kuka ei ole koskaan edennyt. Käytännössä etenemiseen tarvitaan firman vaihto, tai poikkeusellinen suhde palkkaavaan esimieheen.  Ota eka, mutta aikamoinen tuuri käy jos kummankin saat ja pääset valitsemaan. Ihmettelen muuta miten teidät jo kummatkin palkat?? Eikö yleensä haeta "palkkatoiveella" ? 

Vierailija
10/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin työpaikan, jossa suurempi palkka. Palkka kertoo, miten tuottavana firma pitää sinua. Käytännössä se korreloi tehtävien vaativuuden ja saamiesi resurssien kanssa melko hyvin. 

Vierailija
11/28 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsisin työpaikan, jossa suurempi palkka. Palkka kertoo, miten tuottavana firma pitää sinua. Käytännössä se korreloi tehtävien vaativuuden ja saamiesi resurssien kanssa melko hyvin. 

En edes miettisi asiaa. Sitä paitsi olen itsekin parempi työntekijä, kun mulle maksetaan palkkaa, johon olen tyytyväinen. Jos palkka on mielestäni liian pieni, en viitsi hirveästi panostaa.

Vierailija
12/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, arvostan kovasti mielipiteitänne.

Työmatka ei ole ihan sama, mutta molempiin tarvitaan autoa, joten siinä mielessä ei ole eroa. Ykköseen on matkaa 16 min ja kakkoseen 8 min, eli molemmat ovat kohtuullisen lähellä.

Olin itse ennen kommenttejani kallistumassa enemmän kakkosen suuntaan, mutta herätti kyllä ajatuksia tuo, että ei se parempiin paikkoihin eteneminen välttämättä automaattisesti onnistu isossa firmassa.

Ap

Vierailija
13/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan totta, ettei mahdollisuus etenemiseen automaattisesti tarkoita sitä, että juuri sinä saisit tulevaisuudessa paremman paikan. Mutta joku sen saa, ja jos teet työsi hyvin ja osoitat olevasi pätevä myös siihen parempaan paikkaan, niin miksi se et olisi sinä? Kyllä meidän työpaikassa "parempiin" paikkoihin on usein otettu tekijä talon sisältä. Juuri ne parhaat tyypit, joista on nähty mihin kykenevät.

Vierailija
14/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata, onko pörssiyhtiössä ollut yt-neuvotteluja miten usein. Tuosta pienemmästä ei välttämättä tietoja löydy.

Vierailija
15/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman talous? Onko mahdollista et esim pienempi voi mennä konkurssiin? Työaika? Onko liukuva? Lomat? Saako päättää itse milloin haluaa vai onko kiertävä lista. Työtilat? Oma huone vai joutuuko joka aamu etsimään itselleen työtilan. Työsuhde-edut? Pääseekö työpaikka lääkärille "valittamaan" flunssaa vai onko rajattu vain työperäisille vaivoille.

Vierailija
16/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 euron palkkaero ei ole suuri. Olen klo:eka vuotena peräkkäin saanut joka kerta 150 euron palkankorotuksen kuukausipalkkaan.

Vierailija
17/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso pörssiyhtiö kuulostaa kvartaalitalouden aiheuttamilta jatkuvilta yt-neuvotteluilta.

Vierailija
18/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuossa pörssiyrityksessä pystyy etenemään urallaan hyvin, niin se tarkoittaa suurta vaihtuvuutta. Eli käytännössä työntekijät vaihtavat muualle töihin, kun vain onnistuvat saamaan uuden paikan muualta.

Vierailija
19/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vaihteleva ja laaja-alaisempi työ ole mielekkäämpi?

Vierailija
20/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmässä firmassa ei olisi lomasijaista, joten tekemätöntä hommat odottaisivat loman jälkeen. Isommassa firmassa tekijöitä on muitakin.

Molemmissa firmoissa on ollut isoja muutoksia ja tulos viime vuosina hieman heikkoa, mutta molemmat kasvuvauhdissa ja ei odotuksia että menisivät konkurssiin tai yt:tä heti tulossa. Tokihan tilanteet voi aina muuttua, se on kyllä koettu jo aiemmin työelämässä.

Ap