Miten rakennat kodin itse?
Kommentit (9)
Ostan talopaketin, maatyöosuuden teetän, ja siitä eteenpäin raksaan itse. Olen 2 taloa pyöräyttänyt perheelleni. Ja nainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Siten kun taloja yleensä rakennetaan. Ilman alan koulutusta ja osaamista ei toki onnistu.
Onnistuu kyllä kun opettelee. Osa töistä on luvanvaraisia mutta ison osan voi tehdä itse.
Teettämällä työt alan ammattilaisilla.
Onhan sitä itse rakennettu taloja kautta maailman sivun. Jos rahaa ja rohkeutta riittää niin siinä on mahdollisuus saada juuri täsmälleen itselle mieluisa koti.
Vaikka aika harvaa enää nykyisin osaa ja uskaltaa. Ennen oli pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten kun taloja yleensä rakennetaan. Ilman alan koulutusta ja osaamista ei toki onnistu.
Onnistuu kyllä kun opettelee. Osa töistä on luvanvaraisia mutta ison osan voi tehdä itse.
Luvanvaraisia ovat käytännössä ainoastaan suunnittelu-/valvontavastuutehtävät, painevesijohtojen koeponnistusmittaukset, sekä sähkökytkentöjen teko ja mittaus. Kaiken muun voi tehdä itse.
Sähkötöissäkin voi itse asentaa kaikki kalusteet, kojerasiat, putket, vetää johdot ja niin edelleen, kunhan noudattaa sähkösuunnitelmaa ja vastuullisen sähkärin ohjeita. Käytännössä voisi asentaa ja liittää johtimetkin paikalleen, kunhan ei kytke mitään mihinkään, mutta vastuullinen sähkäri yleensä tekee sen mieluiten itse, ellei ole kyse jostain kossupullodiilistä.
Lisäisin vielä että suurin este ja kynnys on pelko ja epävarmuus. Mutta asiat voi oppia. Pyudät että joku tuttu opettaa, katsot raksaohjeita youtubesta, pyydät laitekoulutusta rautakaupasta ostaessasi jonkun työkalun jne.
Ei ne miehetkään syntymästää omaa geeneissä raksataitoa vaan se opetellaan. Sama opetelu sujuu naiseltakin. Edes fyysistä voimaa jne ei juuri tarvita, toki jotkut työvaiheet sellasia että apulaisesta on paljon hyötyä.
T. Se naisraksaaja
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä itse rakennettu taloja kautta maailman sivun. Jos rahaa ja rohkeutta riittää niin siinä on mahdollisuus saada juuri täsmälleen itselle mieluisa koti.
Vaikka aika harvaa enää nykyisin osaa ja uskaltaa. Ennen oli pakko.
Rahaa voi kyllä itse tekemällä nimenomaan säästää. Tai voi sen ajatella niinkin, että itse tekemällä voi paremmin säätää hinta-laatusuhdetta paremmaksi. Voi vaikkapa panostaa laadukkaisiin materiaaleihin kun säästää ostetun työn kustannuksista.
Suurimpia harhoja talonrakentamisessa on se ajatus, että ostetaan runkopakettitoimitus, joka on pintoja vaille valmis ja säästetään pintojen teossa sitten itse tehden, kun ei oikein osaamista ja uskallusta ole. Yleensä silloin ostetaan siis mallikuvastosta valmis vähän sinnepäin itselle sopiva malli, joka tulee tehtaalta nopeasti ja helposti ja näyttää melkein talolta paikalleen asennettuna. Siitä maksetaan talon hinta. Jäljelle jäävät enää vaan viimeistelytyöt. Niihin uppoaakin toinen mokoma rahaa, ja itse tunaroituna tyydytään joko huonoon jälkeen tai teetetään uudelleen ammattilaisilla maksaen kolmannen kerran se talon hinta. Artisti maksaa.
Kaikkein helpointa rakentamisessa on rungon teko, isojen palikoiden paitto paikoilleen, kaikki, mikä ei jää näkyviin. Siinä riittää arkijärki, piirustukset ja asialliset työkalut. Viimeistelytöissä vaaditaan käden ja silmän yhteispeliä ja siis joko hankittua kättentaitoa ja ymmärrystä tai hyvää oppimiskykyä opetella kukin homma erikseen. Teettämällä arkkitehti- ja rakennesuunnitelmat juuri oman tarpeen mukaan, voi rakentaa pitkästä tavarasta tasan sellaisen talon kuin haluaa. Mikäli viimeistelyä ei osaa, sen voi sitten teettää; esim. laatoitukset, muuraukset, tasoitus ja maalaus, kalusteasennukset, ynnä muut vastaavat työt.
Kokematon yleensä luulee, että tasoitus ja maalaus on helppoa ja sen voi tehdä itse. Ei ole. Seinän rungon rakentaminen mistä tahansa materiaalista on helppoa. Varsinkin tämä yhdistelmä on kohtalokas, kun rungon tekee ensin halvimmaksi kilpailutettu Hiace-tyyppi tai talotehtaan kesäharjoittelija, joka ei tee eikä laskuta pintakäsittelyä, niin on varmaa, että heitot noudattavat tasan tarkkaan suurimpia sallittuja toleransseja, joista ei voi reklamoida. Ja ne ovat muuten väljiä! Sitten kun sisustuksesta vastaava perheenjäsen vaatimalla vaatii 80 cm kanttiinsa leveitä kaakeleita ja isoilla vahvakontrastisilla kuvilla kuviokohdistettavia tapetteja, syntyy perheriidan aineksia vuosikymmeniksi.