No onko teillä lomaan varaa? Mitä teidän lapset sanoo kun elokuussa kysellään lomatekemisistä?
Kommentit (62)
No ei kai kukaan lomalle lähde leuhkiakseen. Me tehdään yksi ulkomaanreissu per kesä. Meillä on kaksi koiraa, joiden hoito on helpoin järjestää kesällä. Muuten varmaan reissattaisiin talvella ja oltaisiin kesäloma kokonaan mökillä.
Lintsillä käydään yleensä kahtena iltana peräkkäin, kun sen santsikerran saa niin halvalla.
Olen säästänyt ja lapsille on jäätelörahaa purkissa. Vanhempi sai myös kesätyötä.
Täällä on muitakin kalasatamalaisia tai kulosaarelaisia, ovat kyllä lapsillekin hieno paikka asua. Tänään menevät harjoittelemaan purjehdusta ja sen jälkeen "syötävään puistoon" nuorten kahvilaan. Ja Mustikkamaalla on mahdollisuus pelata tennistä ilmaiseksi ja sitten uimaan.
Vierailija kirjoitti:
"kituutin sähköttömällä mökillä hyttysten syötävänä koko kesän. luin ziljoona kirjaa ja sarjiksia kun ei muutakaan tekemistä ollut."
tämä on kuin minun kesälomani 80-luvulla. 13v olin siellä viimeistä kertaa perheen kanssa, seuraavana kesänä sain jäädä yksin kotiin ja sitten alkoi jo olla kesätöitäkin ainakin osaksi kesää joka vuosi.
Lapset on mukana kun reissataan Suomessa. Mökkeilystä ne tykkää.
Ihan sama mitä tehtäisiin kun ei ne muista niitä kuitenkaan. "Istuin kotona, uin, söin jäätelöä, joo lakritsi jäde on parasta.." Ei paineita sen suhteen, mutta luokalla on näitä vain ulkomaanreissut lasketaan lomaksi-vanhempien lapsia kyllä.
En tajua Kalasataman ylistämistä. Keskeneräinen laatikkoalue ison moottoritien kupeessa. Ja Kulosaareen pääsee metrolla, ei se nyt alueena niin ihmeellinen ole sekään.
Vierailija kirjoitti:
Palkka tulee kesälomallakin.
Sulla tulee.
Kaikilla ei tule oalkkaa kesälomallakin: pätkätyöläisillä, keikkalaisilla, monilla duunarialoilla, joissa loma-ajan palkka on laskettu (minimi)tuntipalkkaan läpi vuoden kun kausityö on tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin viime kesänä superhieno reissu autolla Euroopassa, mutta lapsi kertoi koulussa vain: kävin uimassa, laiskottelin ja söin jäätelöä 😅
Näin se suurimmalla osalla on. Sitten on muutamia joille opetetaan kotona kuinka kaiken on pitänyt maksaa paljon, ja se pitää myös kuulua kuinka on varaa.
No nehän sanoo, että oli tosi siisti kesä! Mummolassa serkkujen kanssa pari viikkoa, kotona kavereiden kanssa seikkailua. Uimista, telttaöitä, kalastamista, kirjaston kirjoja. Vapautta liikkua itsenäisesti ja valvoa iltaisin myöhään. Yksi Särkkis käynti on luvattu.
T. Hyvätuloiset vanhemmat
Vierailija kirjoitti:
Loma ei ole sama asia kuin matkustaminen.
Joillekin se on, myös meille.
Vierailija kirjoitti:
No nehän sanoo, että oli tosi siisti kesä! Mummolassa serkkujen kanssa pari viikkoa, kotona kavereiden kanssa seikkailua. Uimista, telttaöitä, kalastamista, kirjaston kirjoja. Vapautta liikkua itsenäisesti ja valvoa iltaisin myöhään. Yksi Särkkis käynti on luvattu.
T. Hyvätuloiset vanhemmat
Poislukien tuo valvominen, tavallista arkea siis.
Ulkoillaan puistoissa ja metsissä, käydään rannalla uimassa ja jäätelöllä. Hoidetaan uutta vauvaa, opetellaan ajamaan ilman apupyöriä. Nautitaan rennoista kesäpäivistä ilman arkea. Käymme kerran muumimaailmassa, mikäli vastasyntyneen kanssa se onnistuu (on aika pitkä ajomatka kotoa sinne). Katsellaan lastenohjelmia, pelataan lautapelejä. Leikitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka tulee kesälomallakin.
Sulla tulee.
Kaikilla ei tule oalkkaa kesälomallakin: pätkätyöläisillä, keikkalaisilla, monilla duunarialoilla, joissa loma-ajan palkka on laskettu (minimi)tuntipalkkaan läpi vuoden kun kausityö on tyypillistä.
Luuletko, etten tiedä? Puhuin vain itsestäni, en muista ihmisistä. Viime kesänä en saanut palkkaa, koska olen pätkätyöläinen. Nyt sain palkallisen loman ja työ jatkuu loman jälkeen. Aloitus koski tätä kesää.
Pakkohan se on lomaa pitää, vaikka 5 viikon loman pitäminen kesällä "maksaa" menetettynä bruttotulona minulle n. 18.000€, olen siis itsenäinen ammatinharjoittaja eli sama kuin yrittäjä eikä laskutusta tietenkään tule kun en tee töitä. No nettopalkka tuosta ei 42% verotuksella (kun vähennyksiä tulee kuitenkin jonkin verran niin verotus ei onneksi ole mikään törkeä 46% ja lisätulo vain nostaisi veroprosenttia) ole kuin n. 10.440€. Eli sen verran "maksaa" minulle kesäloma. Lisäksi tietysti joululoma ja hiihtoloma maksavat menetettynä yritystulona myös. Mutta päähän siinä leviää ja työuupumus uhkaa jos ei lomaile. Se se vasta kalliiksi tulisi jokin 3kk toipumisloma burnoutista.
Toisaalta voi ajatella että palkkatöissä olevien palkka on joka kuukausi automaattisesti vähennettynä lomalalla eli se loma-ajan "palkallinen" loma tulee palkalliseksi siitä että jokaiselta kuukaudelta on jyvitetty rahaa loman palkkaan eli kuukausi palkka olisi korkeampi niiltä kuukausilta kun on töissä verrattuna että lomalla ei palkkaa maksettaisi.
Olen tällaisellakin työsopimuksella ollut palkkatöissä että palkka sisälsi kuukausittain lomarahan ja lomakorvauksen eikä lomarahaa eikä palkkaa loman ajalta maksettu. Näin sain palkkaa keväällä enempi kuin muuten olisin saanut eli ne loma-ajan palkat jo etukäteen kuukausittain, samaa rahaahan se on mutta saa ne rahat "kottina" eli etukäteen maksettuna palkkana ikäänkuin. Tuo on taloudellisesti arvioituna järkevää jos on lainaa tai sijoittaa ne rahat, siis korotonta lainaa työnantajalta.
Monella palkkatyöläisellä on loma oikeastaan "pakkolomaa" eli työtä ei ole tarjolla loma-aikana eikä voi ottaa lomaa kokonaan lomakorvauksena palkan päälle n. 1,5kk ylimääräisenä palkkana lomarahoineen laskettuna.
Etenkin opettajilla kesäloma on "pakkolomaa" kun koulut ovat kiinni OAJ onkin korostanut opettajien pitkiä lomia kadehdittaessa että opettajan palkka on siksi niin pieni kun se olisi kuukausittain korkeampi ilman tätä pitkää kesän "pakkolomaa", kun loma-ajan palkka jaettaisiin joka kuukaudelle tasaisesti korkeampana kuukausipalkkana.
Onneksi yrittäjänä saan itse päättää omat lomani, työpäivien pituuden ja työpäivien määrän viikossa. Koska Suomessa on niin korkea marginaaliverotus, katsoin että hulluhan liikaa töitä tekee ja olen tehnyt v. 2018 tammikuusta alkaen töitä joka toinen viikko 5 päivää ma-pe ja joka toinen viikko 3 päivää ma-ke. Tällä menetelmällä kun olen pitänyt n. 7 viikkoa vuodessa kokonaan lomaa on yrityksen jaettava nettotulo ollut 128.000€ jonka siis nostan yksityisottoina "palkkana" itselleni ja josta maksan verot. Laskutus on toki kovempi, mutta yrityksen kuluihin menee n. 21% laskutuksesta.
Kyllä on taas niin ankean suomalaisia vastauksia. Jos joku vastaa kysymykseen lomatekemisistä vaikka että kävi New Yorkissa, niin se on leuhkimista. Just.
Myös meillä 18-v on töissä, me vanhemmat 5 viikkoa Norjassa. Mulla on lomaa yhteen 4 kk vuodesta, mies ei työelämässä. Omaani leikkaan lisää heti kun talous antaa myöten.
Käydään lomalla kahdella viikon reissulla Suomessa, toinen Lapissa ja toinen eteläisemmässä Suomessa ja kaksi viikkoa Italiassa ja yksi viikko kotona kun lomaa on 5 viikkoa. Lisäksi lapsi lähtee äitinsä ja sukulaistensa kanssa viikoksi Portugaliin, itse en tuolle reissulle lähde kun en voi sietää anoppiani (v#ttumaisin ihminen kenet tiedän) eikä anoppikaan kyllä minua.
Kesälomasta utelu on epäasiallista ja tasa-arvoa loukkaavaa. Ei ole opettajan asia auttaa oppilaita kerskailemaan näistä kokemuksista koko luokan edessä. Pitääkö silläkin tavalla aiheuttaa lasten luokittelua vähemmän hyväosaisiin ja varakkaampiin. Vaikkakin mummolalomat voivat olla aidosti sisältörikkaampia kuin all inclusive aurinkolomat. Hyvä opettaja toteaa kesäloman olevan nyt ohi ja suuntaa katseen jo tulevaan syksyyn.
"kituutin sähköttömällä mökillä hyttysten syötävänä koko kesän. luin ziljoona kirjaa ja sarjiksia kun ei muutakaan tekemistä ollut."