TYP katselee kaikki terveystietosi halusit tai et
Työttömällä ei tässä yhteiskunnassa ole samanlaisia oikeuksia omien tietojen rajoittamiseen kuin muilla kansalaisilla.
Jos kerrot vaikka luottamuksellisia asioita tai kerrot omista aikaisemmista kokemuksistasi sairaanhoitajalle typin toiminnasta, niin typin täti voi lukea sairaanhoitajan kirjaamat keskustelut. Tämä taas voi vaikuttaa siihen, miten sinua typissä kohdellaan. Jos siis haluat estää tämän, ainoa keino on lopettaa kaikki käynnit julkisen terveydenhuollon piirissä. Jos ei ole varaa yksityiselle, niin...
Lain pitäisi olla sellainen, että ennen kuin tämä typin täti pääsee lukemaan tietojasi, siihen pitäisi pyytää kirjallinen lupa ja työttömällä pitäisi olla oikeus rajoittaa joihinkin tietoihin pääsy kokonaan.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis miksi siellä on se sossu? Mikä sen tehtävä on? Mitä asiaa sillä on työttömälle? Työkkärin virkailijan ymmärrän mutta mitä se sossu siellä tekee?
Sossu on aktivointisuunnitelmaa varten myöntämässä sosiaalitukia esim. matkakustannuksiin kuntouttavaa työtoimintaa varten. Mutta rehellisesti sanottuna painostamassa te- virkailijan kanssa kuntouttavaan työtoimintaan, joka on sosiaalitoimen palvelu. Tärkein tehtävä on saada allekirjoitus asiakkaalta pakottamalla ja uhkailemalla. Tämä ei ole mikään hyvätahtoinen palaveri, kuten ei eivät ole nämä ihmisetkään. Pahoja ihmisiä! Oman turvallisuuden vuoksi kannattaa ottaa joku tukihenkilö mukaan, te-virkailijan ja sossun käytös on todella aggressiivista ja hyökkäävää asiakasta kohtaan. Kokemusta on tästä asiasta, enkä suostu enää tälläiseen ellei joku ole minun tukena. Ihan kamalaa!
Samalla pakotetaan luovuttamaan terveystiedot ja kaikki muut tiedot itsestä, että pääsevät lukemaan niitä sen jälkeen kun allekirjoitukset on karenssin uhalla saatu pakottamalla paperinippuihin, että tulee virallista. Miksi kukaan viranomaistaho puutu tähän toimintaan esimerkiksi tietosuojavaltuutettu. Ihmisoikeuksia poljetaan törkeästi.
Älä nyt liioittele. Riittää kun sanoo, että hakee työtä eikä tarvitse siihen mitään apua
Ei ole liiottelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP:iin pistetään työkkärin listoilta pitkäaikaistyöttömiä, joiden ainoa vika on palkkatyön puute.
TYPissä etsitään sinusta fyysistä tai henkistä vikaa ja jos sellaista vähäänkään löytyy tai vaikka ei löytyisikään, niin sinut pistetään kuntoutumaan palkattomaan työhön, loputtomaan limboon, josta et pääse pois, sillä muuten napsuu ikikarenssi, eli ei tipu tukia mistään, ellet onnistu saamaan viideksi kuukaudeksi palkkatöitä.
Itse olin kuntouttavassa työtoiminnassa terveyskeskuksen arkistossa, kuntoutusjakson jälkeen pääsin sinne palkkatuettuun työhön ja sen jälkeen sain vakituisen työpaikan taloushallinnosta. Elämä on ihanaa.
Pitkään itsekin välttelin työkkärin työllistymistoimenpiteitä, koska HÄPESIN itseäni ja tilannettani. Kun vihdoin uskaltauduin ottamaan apua vastaan, niin kukaan ei katsonut mua kieroon ja kaikki ovat vain tukeneet ja kannustaneet mua eteenpäin. Älä syytä muita omasta pelkuruudestasi.
Kyllä nyt kuulostaa siltä, että typin täti siellä parin siiderin jälkeen keksinyt syyllisyydentuskissaan rinnakkaistodellisuuden jossa hän sankarina auttaa typ-uskoon tullutta asiakastaan ja visioi asiakkaan tulevaisuuden happy ending sädekehineen kumartuneena syvässä ja ikuisessa kiitollisuudenvellassa. Sori, ei uppoo meikäläiseen!
No toi kuule on sitten sun ongelmista pienin, kun V enäjä h yökkää S uomeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli työkkäristä "monialainen työllistymissunnitelma" jos en vastaa puheluun, työnhaku katkeaa. Vastasin jo joudun työvalmennukseen. Onko tämä siis se TYP? Kirjeessä ainakin luki TYP. Miten tolta muka voi välttyä ? Olen ollut työttömänä 2 vuotta.
Siltä voi välttyä menemällä töihin. Mikä tuossa taas on niin vaikeaa. Sama juttu kuin laihduttamisessa. Onnistuu ihan kaikilta kunhan vain syö vähemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten siellä typissä sitten pärjää jos semmoseen joutuu? Jos haluaa edelleen vain hakea töitä eikä mennä millekään kurssille?
Mitä pitää sanoa?Mä ainakin sanoin ettei mulla oo mitään ongelmia, ja ne kysyi moneen kertaan " mistä luulet johtuvat ettet ole työllistynyt 2 vuoden aikana" Sanoin, että siitä kun ei ole tapreeksi työkokemusta eikä tarpeeksi työpaikkoja. Sitten hetken hiljaisuus, he alkoi taivuttaa minua nuorten valmennuksen että se olisi nyt OIKEA Paikka minulle. Sanoin sitten, että voin kokeilla, kun ei ole kuin puoli tuntia kuukaudessa, tai jotain. Mutta jos nyt alkavat pommittaa, niin otan karenssin.. Tai millaista toi työvalmennus on, en tiedä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tuo työvalmennus ole sellaista työkokeilupaikan hakemista, koulutuksen miettimistä? Jos se ei käy niin ehdottavat seuraavaksi kuntouttavaa työtoimintaa. Voivat myös laittaa lääkärin tarkastukseen, psykologin juttusille ja jos siellä löytyy tarvetta niin jatkotutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli työkkäristä "monialainen työllistymissunnitelma" jos en vastaa puheluun, työnhaku katkeaa. Vastasin jo joudun työvalmennukseen. Onko tämä siis se TYP? Kirjeessä ainakin luki TYP. Miten tolta muka voi välttyä ? Olen ollut työttömänä 2 vuotta.
Siltä voi välttyä menemällä töihin. Mikä tuossa taas on niin vaikeaa. Sama juttu kuin laihduttamisessa. Onnistuu ihan kaikilta kunhan vain syö vähemmän kuin kuluttaa.
Laihduttaminen on huomattavasti helpompaa kuin työpaikan saaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on huomattavasti helpompaa kuin työpaikan saaminen.
Niinpä ja aikalailla täystyöllisyys olisi jos vain syömisen lopettaminen loisi uusia työpaikkoja. Vähenevä ruoan kulutus veisi kauppiailta ja viljelijöiltä tuloja ja sitä kautta joutuisivat pian samaan syömälakkoon osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten siellä typissä sitten pärjää jos semmoseen joutuu? Jos haluaa edelleen vain hakea töitä eikä mennä millekään kurssille?
Mitä pitää sanoa?Mä ainakin sanoin ettei mulla oo mitään ongelmia, ja ne kysyi moneen kertaan " mistä luulet johtuvat ettet ole työllistynyt 2 vuoden aikana" Sanoin, että siitä kun ei ole tapreeksi työkokemusta eikä tarpeeksi työpaikkoja. Sitten hetken hiljaisuus, he alkoi taivuttaa minua nuorten valmennuksen että se olisi nyt OIKEA Paikka minulle. Sanoin sitten, että voin kokeilla, kun ei ole kuin puoli tuntia kuukaudessa, tai jotain. Mutta jos nyt alkavat pommittaa, niin otan karenssin.. Tai millaista toi työvalmennus on, en tiedä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tuo työvalmennus ole sellaista työkokeilupaikan hakemista, koulutuksen miettimistä? Jos se ei käy niin ehdottavat seuraavaksi kuntouttavaa työtoimintaa. Voivat myös laittaa lääkärin tarkastukseen, psykologin juttusille ja jos siellä löytyy tarvetta niin jatkotutkimuksiin.
Koita päästä pois sieltä.
Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 8 vuoden aikana. Hyvä, että muutkin pääsee työkkärin listoille.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 8 vuoden aikana. Hyvä, että muutkin pääsee työkkärin listoille.
Onneksi yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa.
On kaikenlaisia uskonnon uhrit ry tukiryhmiä, mutta missä on typin ja te-toimiston runtelemat ry. Sellainen täysin riippumaton johon ei yksikään viranomainen voisi vaikuttaa. Se toimisi yksityisin lahjoituksin ja sieltä saisi tukea ja myös lakiapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin käynnit psykiatrisella sairaanhoitajalla ettei tälläiset työllisyyden kuntakokeilut ym,. pääse lukemaan tietojani. Tätäkö sitä halutaan tuollaisella tietojen urkinnalla, joka vielä tapahtuu uhkailemalla ja pakottamalla. Rajoitin myös käyntejä muualla terveydenhuollossa.
Samaa mietin, että onko tämä ihan tarkotuksella tehty. Halutaan ettei ihmiset hae apua. Ei uskalla. Typin terveydenhoitaja oikeen mainosti pääsyään apottiin ja sitä että pääsee lukemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kirjaukset. Apotti on joillekin vallakäyttöväline ja jopa vahingollinen osaamattomissa käsissä.
Psykiatriset tiedot on niitä ihmisen arkaluontoisempia tietoja. Niillä pitäisi olla erityissuojaus. Lyödään todellakin kasvoille kun sanotaan että ollaan käyty lukemassa sinun psykiatriset tiedot! Tiedän tuon tunteen! Varsinkaan asioista ymmärtämättömälle tuo lukeminen on todellakin paha vallankäytönväline. Ja sitten jos vielä irvaillaan tms. niillä asioilla. Psykiatriset tiedot pitäisi olla pelkästään hoitajan tai lääkärin ja asiakkaan välisiä asioita eikä kenenkään muun. Ei kuulu muille! Tuossa nakerretaan luottamusta pahemman kerran! TYP on todellakin paha paikka, välttäkää joutumasta sinne ! Toinen on työllisyyden kuntakokeilu, jossa urkitaan myös tietoja!
Mulle kävi juuri niin, että käytettiin lyömäaseena. En ole enää mielenterveystoimiston asiakkaana, mutta typin terveyde.......kirjauksia, että täällä lukee näin ja näin. Siis hirveetä!! Se että ei ole edes voimassa olevaa hoitosuhdetta, niin ne vanhat kirjaukset näkyy sille ja se antaa mulle "palautetta" mun ongelmista. Kuka oikeesti uskaltaa enää mennä mihinkään.
Olis ihan kiinostava tietää voiko ite tehdä jotain jolla voi estää tiedonsaannin. Täytyyhän jokin tapa olla.
Jos kestää kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa.
Palkkaa tuottava työ muuttuu yhä harvinaisemmaksi luonnonvaraksi.
Isot lehtijutut oli vastaamosta, mutta tästä ei puhuta mitään. Mä en usko, että jos siellä typissä päästään arkaluonteisiin tietoihin, etteikö ne leviä sieltä mihinkään. Täytyy olla aika naiivi jos kuvittelee että ne pysyy muutaman ihmisen takana jos kerran ollaan valmiita tarpeen tullen käyttämään niitä tietoja lyömäaseina. Siitä on aika pieni askel siihen, että levitellään niitä tietoja eteenpäin.
Yleensähän moititaan järjestelmää siitä, että ihminen joutuu kulkemaan "luukulta toiselle ja käymään samat asiat läpi toistuvasti kerta toisensa jälkeen, eli että ihmistä pompotellaan. Nyt kun potilastietojärjestelmän kautta tieto kulkee tarvittaessa eri sektoreiden/yksiköiden välillä, kaivataankin takaisin tuohon monen luukun systeemiin.
Kaikkia Apottia tai muita vastaavia järjestelmiä käyttäviä koskee salassapitosäännökset.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän moititaan järjestelmää siitä, että ihminen joutuu kulkemaan "luukulta toiselle ja käymään samat asiat läpi toistuvasti kerta toisensa jälkeen, eli että ihmistä pompotellaan. Nyt kun potilastietojärjestelmän kautta tieto kulkee tarvittaessa eri sektoreiden/yksiköiden välillä, kaivataankin takaisin tuohon monen luukun systeemiin.
Kaikkia Apottia tai muita vastaavia järjestelmiä käyttäviä koskee salassapitosäännökset.
Ilman suostumusta ei pidä päästä katsomaan tietoja varsinkaan jos ei ole alan koulutusta. Tietosuojavaltuutetun kanta oli tämä. Lupaa pitäisi kysyä, varsinkin jos mennään tonkimaan mielenterveystietoja. Ja mitä juoksuttamiseen tulee niin ei Apotti ole sitä vähentynyt, varsinkaan lääkäreiden mielestä. Heidän työtään se on vain hankaloittanut.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/laakarit-tyrmasivat-ap…
Vierailija kirjoitti:
On kaikenlaisia uskonnon uhrit ry tukiryhmiä, mutta missä on typin ja te-toimiston runtelemat ry. Sellainen täysin riippumaton johon ei yksikään viranomainen voisi vaikuttaa. Se toimisi yksityisin lahjoituksin ja sieltä saisi tukea ja myös lakiapua.
Te-toimiston tekemisistä jouduin keskustelemaan lakimiehen kanssa. Auttoi minua paljon. Lakimies totesi minulle että te-toimistolle ei mahda kukaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimiston tekemisistä jouduin keskustelemaan lakimiehen kanssa. Auttoi minua paljon. Lakimies totesi minulle että te-toimistolle ei mahda kukaan mitään.
Oikeusaputoimistosta voi työtön saada apua ja kyllä ne siellä pystyvät viemään asioita eteenpäin jos on selkeä lakiin perustuva rike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman suostumusta ei pidä päästä katsomaan tietoja varsinkaan jos ei ole alan koulutusta. Tietosuojavaltuutetun kanta oli tämä. Lupaa pitäisi kysyä, varsinkin jos mennään tonkimaan mielenterveystietoja. Ja mitä juoksuttamiseen tulee niin ei Apotti ole sitä vähentynyt, varsinkaan lääkäreiden mielestä. Heidän työtään se on vain hankaloittanut.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/laakarit-tyrmasivat-ap…
Tärkeintä tässä on, että tämä lakia muutetaan mahdollisimman pian, silloin on ihan sama mikä tietojärjestelmä on käytössä. Lupaa pitää silloin kysyä ja sen luvattoman käytön voi estää. Nyt se ei ole mahdollista. Hallituksen esitys HE 12/2020 vp
"ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettua lakia ja työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annettua lakia.
Lakeihin tehtäisiin Euroopan unionin yleisestä tietosuoja-asetuksesta johtuvat muutokset. Keskeisimmät muutostarpeet liittyvät työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmän rekisterinpitäjien ja niiden keskinäisen vastuunjaon määrittelemiseen sekä henkilötietojen käsittelytarkoitusten nykyistä tarkempaan määrittelemiseen.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. "
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_12+2020.as…
Mä ainakin sanoin ettei mulla oo mitään ongelmia, ja ne kysyi moneen kertaan " mistä luulet johtuvat ettet ole työllistynyt 2 vuoden aikana" Sanoin, että siitä kun ei ole tapreeksi työkokemusta eikä tarpeeksi työpaikkoja. Sitten hetken hiljaisuus, he alkoi taivuttaa minua nuorten valmennuksen että se olisi nyt OIKEA Paikka minulle. Sanoin sitten, että voin kokeilla, kun ei ole kuin puoli tuntia kuukaudessa, tai jotain. Mutta jos nyt alkavat pommittaa, niin otan karenssin.. Tai millaista toi työvalmennus on, en tiedä.