Miten pystyy yksinasuvana hoitamaan kotona vauvaa?
Kysymyksessä nyt lähinnä taloudellinen puoli. Asun yksin, minulla on paljon lainaa, auto yms menoja. Haluaisin edes 1,5v asti pystyä hoitamaan kotona. Miten ihmiset pärjää taloudellisesti tällaisessa tilanteessa? Omistusasunnosta voi ottaa lainalyhennysvapaata, mutta muut pakolliset laskut on kuitenkin vähintään 600e kuussa. Tähän päälle peruseläminen, ruuat, bensat yms. Millä yksinhuoltajat maksatte nämä? Mitään sosiaalitukia en tietenkään voi saada koska on omaisuutta mm asunnon muodossa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille joka ihmetteli muita kuluja.. Lainasta joutuu maksamaan korot joka tapauksessa, ne on yli 200e , auto on osa-maksulla. Sitten sähkö ja vedet, netti. Vakuutukset. Kyllä näitä on vaikka ihan säästeliäästi eläisi. Työni on ihan hyväpalkkainen, mutta sepä ei paljon auta kotona ollessa.
Mitä järkeä ostaa osamaksulla auto?
Varmaan siksi, että muuten joutuisi ostaa pikkurahalla jonkun romun, jota saa sitten olla jatkuvasti korjauttamassa. Eikä auton velaksi ostaminen ole mitenkään erityisen harvinaista...
Minä ostin tonnilla mersun, jolla olen ajanut 3-vuotta. Vain kuluvia osia on tarvinnut vaihtaa. Alle tonnillakin saa kunnollisen auton kun osaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille joka ihmetteli muita kuluja.. Lainasta joutuu maksamaan korot joka tapauksessa, ne on yli 200e , auto on osa-maksulla. Sitten sähkö ja vedet, netti. Vakuutukset. Kyllä näitä on vaikka ihan säästeliäästi eläisi. Työni on ihan hyväpalkkainen, mutta sepä ei paljon auta kotona ollessa.
Varmaan siksi, että muuten joutuisi ostaa pikkurahalla jonkun romun, jota saa sitten olla jatkuvasti korjauttamassa. Eikä auton velaksi ostaminen ole mitenkään erityisen harvinaista...
Eihän se harvinaista ole ku kansa tyhmenee koko ajan.
Kyllä minä olin 2 vuotta kotona yksin lapsen kanssa. Olisin halunnut olla vielä vuoden, mutta kun entinen pomo tarjosi töitä, menin sitten töihin. Tarkkana sai olla rahan kanssa, mutta laskut sain ajallaan maksettua, eikä meiltä mitäön puuttunut. Näin jälkikäteen, 18 vuotta myöhemmin, itsekin hiukan ihmettelen, että miten se onnistui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin tonnilla mersun, jolla olen ajanut 3-vuotta. Vain kuluvia osia on tarvinnut vaihtaa. Alle tonnillakin saa kunnollisen auton kun osaa ostaa.
Nimenomaan kun osaa ostaa, jos ei itsellä ole autoista mitään tietämystä, eikä ketään neuvomassa, niin se tonnin autokin voi osoittautua täydeksi sudeksi. Vaikka olisikin Mersu.
Onko auto ihan välttämätön sillä aikaa, kun hoidat lasta kotona? Auton pito ja sillä liikkuminen on kallista. Vauvakin tarvitsee ensin turvakaukalon ja sitten istuimen. "Parhaimmat" maksavat monta sataa mutta onhan noita ilmaiseksikin tarjolla (vanhoja malleja).
Meillä on markettiin 5km, lähisaleen 1km, keskustan palveluihin (esim neuvola) 6km, lääkärin päivystykseen 60km. Esikoinen on nyt 4v ja kuopus 2v ja tähän asti on riittänyt kulkineeksi polkupyörä ja pyörävaunu, sekä lastenrattaat. Päivystykseen ei onneksi ole tarvinnut lähteä mutta se matka mentäisiin tarpeen vaatiessa taksilla (kelakorvattava, omavastuu alle 30e). Kun hoidan lapset kotona, minulla on aikaa kävellä 2km matkat leikkipuistoon ja pyöräillä 5km kauppaan, talvella voi kauppareissutkin kävellä kun ei ruuat pääse lämpenemään kotimatkalla. Viime kesänä taisin käyttää kylmälaukkua, niin sai helteessä pakasteetkin sulamatta kotiin.
Jos välttämättä haluat olla kotona yli 9-10 kk eikä sulla ole säästöjä niin myyt asunnon ja muutat vuokralle. Ehkä huono neuvo mutta kukaan muu ei ole tätä vielä ehdottanut.