Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Men vi moste alla praatta svenska okso!

Vierailija
04.06.2019 |

Vai mitä? Tähän ketjuun saa jokainen tulla esittelemään ruotsintaitonsa. Minulla on yliopistotutkinto, ja elämä Keski-Suomessa - en puhu ruotsia koskaan, enkä sitä osaa vaikka virkamiesruotsi suoritettu.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jag kan svenska men inte finlandssvenska. Hur vet man vilka ord ska sägas på finska?! Jag är från sydöstra Finland, har inga svensksprågiga släktningar eller vänner. Jag skulle känna mig fullkomligt utanför i finlandssvenskt sällskap.

Behärskar du verkligen rikssvenskan så är det du som står på starkare sidan vid samtal med finlandssvenskar. Inga ord ska sägas på finska - lika lite som amerikansk engelska ord hör hemma till finsk sakprosa. Men det vore väl bra att ha koll på skillnaderna mellan rikssvenskan och finlandssvenskan när det gäller ordeförrådet och uttryckssätten i ett stort antal vardagliga situationer.

Vierailija
62/68 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... skillnaderna mellan rikssvenskan och finlandssvenskan när det gäller ordeförrådet och uttryckssätten...

Ursäkta, slagfel: det bör självfallet stå "ordförrådet" i stället för "ordeförrådet"

Densamma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlandssvenska är den enda rätta svenskan åtminstone i Hesa. Du blir inte förstådd om du säger keps istället för lippis, munktröja istället för huppare, jeans istället för farkkun, sopor istället för rosk osv. Oberoende av hur bra du kan svenska så tala svenska ändå! Det är det enda sättet att lära sig mera.

Vierailija
64/68 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mats Sundin är homosexuel, homosexuel, homosexuel

Vierailija
65/68 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jag kan svenska men inte finlandssvenska. Hur vet man vilka ord ska sägas på finska?! Jag är från sydöstra Finland, har inga svensksprågiga släktningar eller vänner. Jag skulle känna mig fullkomligt utanför i finlandssvenskt sällskap.

Behärskar du verkligen rikssvenskan så är det du som står på starkare sidan vid samtal med finlandssvenskar. Inga ord ska sägas på finska - lika lite som amerikansk engelska ord hör hemma till finsk sakprosa. Men det vore väl bra att ha koll på skillnaderna mellan rikssvenskan och finlandssvenskan när det gäller ordeförrådet och uttryckssätten i ett stort antal vardagliga situationer.

Tack för det här! Det har du rätt i att det vore bra att ha koll på skillnaderna, men för mig räcker det oftast att bara förstå svenska. Jag ser på svenska filmer, lyssnar på poddar och läser tidningar. En skillnad kommer jag ihåg från mitt år som au pair i Göteborg: övergångsställe hette det på riksvenska, skyddsväg på finlandssvenska. 

66/68 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jag pratar svenska flyttande. Jag är at bra att svenska i jag jobbar svenska firmen.

Edellisessä oli suurin piirtein kaikki väärin.

Vierailija
67/68 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ons kan okso praat in n taal wat is nie svenska.

Dit is moontlik om dit the verstaan. Vaarom moste almal die Hela tiden op dieselfde manier te praat.

Is dit gevaarlik eller is du bang?

Vierailija
68/68 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Och du är hans pojkvän. Puss.