Men vi moste alla praatta svenska okso!
Vai mitä? Tähän ketjuun saa jokainen tulla esittelemään ruotsintaitonsa. Minulla on yliopistotutkinto, ja elämä Keski-Suomessa - en puhu ruotsia koskaan, enkä sitä osaa vaikka virkamiesruotsi suoritettu.
Kommentit (68)
Jag skrev laudatur i svenska för länge sedan. Jag behärskade språket behjälpligt men inte mer. Svenskar tyckte att min svenska lät lite underligt och framförallt ålderdomligt. Förmodligen har inte finlandssvenskan hängt med i utvecklingen medan rikssvenskan har ändrats under årens lopp. Och det är framförallt finlandssvenska vi lärde oss i skolan.
No vit_tu eikä tartte. Minä en ainakaan puhu. Mieluummin kuolen. Rajansa nyt kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Jag skrev laudatur i svenska för länge sedan. Jag behärskade språket behjälpligt men inte mer. Svenskar tyckte att min svenska lät lite underligt och framförallt ålderdomligt. Förmodligen har inte finlandssvenskan hängt med i utvecklingen medan rikssvenskan har ändrats under årens lopp. Och det är framförallt finlandssvenska vi lärde oss i skolan.
Paikkakunta?
Teen bisnestä italialaisen yrityksen kanssa ja en todellakaan tarvitse ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunta?
Joensuu
Vierailija kirjoitti:
Teen bisnestä italialaisen yrityksen kanssa ja en todellakaan tarvitse ruotsia.
Miksi sitten Aasian viennin asiantuntijoiden tarvitsee osata?
Jag har alltid haft nytta av att kunnaa svenska, så även med alla andra språk jag kan.
Bästa tittare paskakikkare.
Ei kauheasti kiinnostanut moisen kielen opiskelu, joten sen verran jaksoin tunneilla sitä kuunnella että pääsin rimaa hipoen läpi kokeista.
Vierailija kirjoitti:
Bästa tittare paskakikkare.
Ei kauheasti kiinnostanut moisen kielen opiskelu, joten sen verran jaksoin tunneilla sitä kuunnella että pääsin rimaa hipoen läpi kokeista.
Mä osaan ton kanssa 😁
Va talar ni fö skåne? Ha ni na feil på beklona er? Råskåt ti göulå foltsi hi på deher sido...
Det här problem med språket har vi inte här i Vasa. Vi pratar blandat svenska och finska. Ser ut att ni andra har det mycket mera besvärligare än vad vi har det här.
Men den åsikt är jag också, att svenskan behöver inte vara obligatorisk, och jag tror att de flesta vasabor samtycker med mig. Jag tror faktiskt inte att de här var ens i SFPs agendan, vi ville ha full jour till Vasa och det är vi väldigt nöjda med. Också vi finskspråkiga.
Jag bor i Helsingfors och jag kan inte prata svenska. Jag skrivade svenska i YO-examen någon tjugo år sedan för att det var oblikatorisk. Jag fick M. Jag har också läst virkamiesruotsi i Universitet femton år sedan. Jag har aldrig användat svenska utom skolan eller på arbetet.
Siinäpä se taidonnäyte toisesta kotimaisestani, olkaa hyvät!
Jasså tack för nedtummen, nu vill jag veta varför? Jag skrev, att vi vill INTE ha obligatorisk svenskan i skolan.
Vierailija kirjoitti:
Det här problem med språket har vi inte här i Vasa. Vi pratar blandat svenska och finska. Ser ut att ni andra har det mycket mera besvärligare än vad vi har det här.
Men den åsikt är jag också, att svenskan behöver inte vara obligatorisk, och jag tror att de flesta vasabor samtycker med mig. Jag tror faktiskt inte att de här var ens i SFPs agendan, vi ville ha full jour till Vasa och det är vi väldigt nöjda med. Också vi finskspråkiga.
No jonkun agenda se oli, ja tästä hyvästä meitä vaasalaisia inhotaan nyt sitten syvästi ja paljon muualla suomessa. Että kiitos vaan. Minun ruotsinpuhumiseni oli tässä - ihan periaatteen vuoksi. Olen suomenkielinen suomalainen ja suomea tästä lähtien puhun - myös Vaasassa.
Vierailija kirjoitti:
Jag bor i Helsingfors och jag kan inte prata svenska. Jag skrivade svenska i YO-examen någon tjugo år sedan för att det var oblikatorisk. Jag fick M. Jag har också läst virkamiesruotsi i Universitet femton år sedan. Jag har aldrig användat svenska utom skolan eller på arbetet.
Siinäpä se taidonnäyte toisesta kotimaisestani, olkaa hyvät!
Men det gick bra! Jag uppmuntrar, att du fortsätter och öva din svenskan, för du kan!
Hurja Kan jag göra Mitt svenska bättre?
Nykyään pääsee. :) Enää kielioppi ei ole tärkeintä vaan sujuva tekstin tuottaminen. Koskee kaikkia kieliä. Eipä sillä, siksihän tuo helpotus on tehty kun muuten liian moni reputtaisi.