Kehtaako keneltäkään kysysä alkaisivatko tukiperheeksi?
Miten itse kokisit jos sinulta kysyttäisiin että alkaisitko tukiperheeksi tietyille lapsille?
Kommentit (33)
Kyllähän se passaa, kunhan minulle maksetaan saman verran mitä erikoissairaanhoito kustantaa...
Tukiperheeksi ei niin vaan ruveta. Pitää käydä kurssi aiheesta ja sosiaalityöntekijöiden tulee hyväksyä tukiperheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tukiperheeksi ei niin vaan ruveta. Pitää käydä kurssi aiheesta ja sosiaalityöntekijöiden tulee hyväksyä tukiperheeksi.
Perheistä on niin huutava pula, että hylkyjä taitaa tulla vähän. Jos olet ilman rikosrekisteriä ja tavallinen työssäkäyvä ihminen, niin varmaan pääset tukiperhevalmennukseen.
Vastaisin että olen harkinnut tukiperheeksi ryhtymistä ja ollut jo yhteydessä tällaisia järjestävään tahoon. Rupeaisin mielelläni tukiperheeksi melkein kenelle tahansa jotka tunnen.
Eli olisin otettu tuollaisesta luottamuksen osoituksesta ja koska meillä on itsellä ollut ainanaan todella rankka pikkulapsivaihe tiedän kuinka paljon voi toivoa apua jos voimat meinaa loppua. Eli ehdottaisin että voitaiisin hoitaa asia myös virallisen tahon kautta.
5 jatkaa itse kun kysyin tukiperhekoulutuksesta niin minulle sanottiin että riittäisi yhden päivän käynti heidän tilaisuudessa ja he kävisivät meillä kotona kerran.
Toistaiseksi olemme tyytyneet epävirallisiin tukilapsiin.
Ilmeisesti kaikilla paikkakunnilla ei tukiperheelle koulutusta vaadita, ainakaan täällä ei se ole vaatimuksena.
Ihanaa 5, rohkaisen sinua/teitä lähtemään tukiperhe toimintaan.💞
Ap
Vierailija kirjoitti:
5 jatkaa itse kun kysyin tukiperhekoulutuksesta niin minulle sanottiin että riittäisi yhden päivän käynti heidän tilaisuudessa ja he kävisivät meillä kotona kerran.
Toistaiseksi olemme tyytyneet epävirallisiin tukilapsiin.
Sekin hyvä ratkaisu olla "epävirallinen tuki". Mahtavaa että teette noin. Jospa mekin sitte joskus.
Ap
No, ei kehtaa! Jos on epäonnistunut niin totaalisesti kavatuksessa, että lapsi pitää laittaa kotoaan pois, niin silloin kannattaa olla jo ihan hiljaa...
5 kommentoi.
Meillä edelleen niin laajat allergiat omilla lapsilla että se rajoittaa tukilasten ottamista virallisesti mutta ehkä joskus vielä...
Kysy vaan. Tukihenkilöistä on tosiaan pulaa ja vapaaehtoisuuden voi usein aloittaa jo ennen kurssia.
Vierailija kirjoitti:
No, ei kehtaa! Jos on epäonnistunut niin totaalisesti kavatuksessa, että lapsi pitää laittaa kotoaan pois, niin silloin kannattaa olla jo ihan hiljaa...
Tuliko parempi mieli ku sait tuon kirjottaa?
En mä kysyisi koska sen täytyy vahvasti perustuva tahtoon eikä sellaiseen ettei ole kehdannut kieltäytyä. Esittäisin asian jotenkin niin että tämä perhe tietäisi tukiperheen tarpeesta ja voisi sitten itse halutessaan tarjoutua.
Tukiperhettä ei kylläkään aina valmenneta. Itse huolehdin aiemmin erittäin paljon ja usein päihdeongelmaisen kaverin lapsesta ja kun päihteiden takia tuli kiireellisiä huostaanottoja, lapsi sijoitettiin mun ja lapsen toiveesta mulle, vaikka en ole sukua mutta olin lapsen turvallisin aikuissuhde. Ei ollut mitään kurssia tähän. Sain toki rahallisen korvauksen. Sitten kun tuli lopullinen huostaanotto pohdin toki sijaisvanhemmuutta mutta totesin että ei. Ihan siihen ei ollut rahkeita, olisi pitänyt vaihtaa oman lapseni kanssa rakas kotimme isompaan enkä ollut siihen uhraukseen valmis.
Hän muutti laitokseen ja suhteemme on edelleen tiivis.
Muita ajatuksia? Mukava lukea kummaltakin kantilta asiaa.
En ryhtyisi tukiperheeksi. Sivusta olen seurannut, miten lapsi menee tukiperheeseen, jotta vanhemmat voivat levätä eli suomennettuna olla humalassa tai kannabispöllyssä viikonlopun ajan. Lapsi on ihan tavallinen terve lapsi, ei mitenkään vanhempien voimavaroja kuluttava, mutta selkeästi se ylimääräinen palikka perheessä. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi viettäisin viikonloppuni mahdollistaen jonkun perheen vanhempien itsekkään elämän.
Tukiperheenä olemme olleet jo yli 15 vuotta ja tärkeintä on se, että lapsi ja perhe sopii toisilleen eli ei pakkopullaa saa olla kummallekaan osapuolelle.
Nykyään tutkitaan rikostausta perheeltä eikä saa olla esim perheen isällä putkareissuja jne.
Tavallinen perhearki olisi toiveissa eikä mitään ihme vaatimuksia.
Mitä olen ihmetellyt aina on se, että vanhemmat luottaa meihin täysin vieraisiin ihmisiin ja lapset tulee suoraan viikonlopuksi eikä kukaan kysele olemmeko turvallinen paikka.
Voisimme olla vaikka mitä pervoja, mutta ei sentään olla. Tämän siksi kirjoitin, että ottakaa huomioon ettei kaikki ole turvallisia aikuisia ja miettikää minne lapsenne laitatte.
Vierailija kirjoitti:
En ryhtyisi tukiperheeksi. Sivusta olen seurannut, miten lapsi menee tukiperheeseen, jotta vanhemmat voivat levätä eli suomennettuna olla humalassa tai kannabispöllyssä viikonlopun ajan. Lapsi on ihan tavallinen terve lapsi, ei mitenkään vanhempien voimavaroja kuluttava, mutta selkeästi se ylimääräinen palikka perheessä. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi viettäisin viikonloppuni mahdollistaen jonkun perheen vanhempien itsekkään elämän.
Mun vanhemmat oli joka ikinen viikonloppu tillintallin, me lapset kotona. Olisin ollut ihan kiitollinen, jos olisi voinut viettää aikaa muualla sillä aikaa. Kaikilla tuettavilla perheillä ei ole päihdeongelmia, vaan esim. sairaus ja jaksamisongelmat taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Tukiperheenä olemme olleet jo yli 15 vuotta ja tärkeintä on se, että lapsi ja perhe sopii toisilleen eli ei pakkopullaa saa olla kummallekaan osapuolelle.
Nykyään tutkitaan rikostausta perheeltä eikä saa olla esim perheen isällä putkareissuja jne.
Tavallinen perhearki olisi toiveissa eikä mitään ihme vaatimuksia.
Mitä olen ihmetellyt aina on se, että vanhemmat luottaa meihin täysin vieraisiin ihmisiin ja lapset tulee suoraan viikonlopuksi eikä kukaan kysele olemmeko turvallinen paikka.
Voisimme olla vaikka mitä pervoja, mutta ei sentään olla. Tämän siksi kirjoitin, että ottakaa huomioon ettei kaikki ole turvallisia aikuisia ja miettikää minne lapsenne laitatte.
Tämän vuoksi emme halua lapsia outoon tukiperheeseen vaan mietinnässä, että kehdattaisko joltakin tutulta kysyä ryhtyisikö tukiperheeksi. Ja todellakin saisivat elää ihan sitä perus arkea tuliperheessä, ei velvotettas/oletettaisi että pitäisi olla juhlaa ne viikonloput.
Ap
Jatkoa edelliseen.. Muutaman tukiperheen tiedän ja ihmettelen miten voivat tukiperheenä toimia. Kummankin omat lapset olisi paremminki tuen tarpeessa. (Ei päihdeongelmaa ainakaan näkyvää, mutta paljon muuta)
Tämä entistä enemmän nostanut kynnystä outoon perheeseen lapset viedä, toki suurin osa varmasti ihania ja sydämmellisiä perheitä ja auttavat aidosta halusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat oli joka ikinen viikonloppu tillintallin, me lapset kotona. Olisin ollut ihan kiitollinen, jos olisi voinut viettää aikaa muualla sillä aikaa. Kaikilla tuettavilla perheillä ei ole päihdeongelmia, vaan esim. sairaus ja jaksamisongelmat taustalla.
Kaikilla ei ole päihdeongelmaa, mutta jos vanhemmat väsyy lapsiinsa ja viikonloppu menee ryypätessä, niin lapsen paikka ei ole lainkaan siinä perheessä, biologinen vanhemmuus ei saisi mennä kaiken edelle.
No en alkaisi. Voisin silloin tällöin auttaa, mutta itsepähän olet lapsesi hankkinut joten pärjää tai hanki apua lastensuojelusta.