Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakkiaisten pitäminen ilman ylioppilaskirjoituksia

Valeylioppilas
03.06.2019 |

Ajattelin, että voisin ostaa sen lakin, ottaa ylioppilaskuvan ja pitää joku kevät ylppärit sukulaisille. Ei kai se mitään haittaa, etten ole käynyt edes lukiota. Tarvitsenko jotain muuta rekvisiittaa? Lyyran?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan helppo feikata, mutta en oikein ymmärrä, miksi kukaan niin tekisi. Huomiota ja lahjarahoja voi kerjätä muillakin tavoilla. Itse en antanut lupaa julkaista nimeäni enkä todistustaakan laittanut pällisteltäväksi. Muutama sitä kyseli ja totesin, etten ole edes avannut kuorta vielä. Minut tuntevat varmasti arvasivat, ettei syynä ollut huonot arvosanat. Koko lippulappu oli itselleni vain pakollinen välivaihe ennen yliopistoa.

Miksi? Yliopistoon pääsee ihan ammattikoulu pohjalta.

Vierailija
22/37 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yhdissa sellaisissa ylppäreissä. (Ei ollut omat, eikä edes sukulaisen)

Tästä haluaisin kuulla enemmän 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä mahdat tarkoittaa lyyralla rekvisiittana?

Jokainen aito ylioppilas osaa soittaa Gaudeamus Igitur sillä lyyra-soittimella juhlissaan!

Vierailija
24/37 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on juhlat pidetty ja kuva hyllyssä!

Vierailija
25/37 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan helppo feikata, mutta en oikein ymmärrä, miksi kukaan niin tekisi. Huomiota ja lahjarahoja voi kerjätä muillakin tavoilla. Itse en antanut lupaa julkaista nimeäni enkä todistustaakan laittanut pällisteltäväksi. Muutama sitä kyseli ja totesin, etten ole edes avannut kuorta vielä. Minut tuntevat varmasti arvasivat, ettei syynä ollut huonot arvosanat. Koko lippulappu oli itselleni vain pakollinen välivaihe ennen yliopistoa.

Miksi? Yliopistoon pääsee ihan ammattikoulu pohjalta.

Silloin tosin pitää uhrata 3 vuotta ekstraa amiskorkeakoulussa.

Vierailija
26/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on ideaa!

Vierailija
27/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Kultainen lyyra painetaan ylioppilaan lakkiin kun valmistuu.

Toinen lyyra äidille. Minun äidillä on 9 lyyraa lapsista ja 14 lapsenlapsista. Ne on kiinnitetty yhteen, joten se on aika näyttävä "rintarkoru".

Kultainen lyyra rintakoruna kyllä kuuluu yo:n äidille ei mummille tai kummin kaimalle ;)

Vierailija
28/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tarvitsenko jotain muuta rekvisiittaa? Lyyran?"

Lyyran tietysti tarvitset, samoin kuin harpun ja luutun. Niillä jo soittaakin sulokkaasti Gaudeamus igiturin.

Muista myös letitetyt hiukset pään ympäri ja valkoinen kaapu lattiaan asti. Tietty pienet siivet selässä tekee asusta uskottavan ja täydellisen. Siitä sitten luuttuamaan luutullasi.

Vierailija
29/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin armeijan käymättä ja se oli silloin äidilleni kova paikka. Intistä mitään tietämättömänä raukka yritti valehdella sukulaisille ummet lammet ja narahti kun oli selittänyt minun menneen maaliskuussa vääpelinä Parkanoon.

Vierailija
30/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Se on kyllä ihan vain muovia ja on kiinni lakissa jo ostettaessa. Ei sitä mitenkään erikseen "paineta" lakkiin valmistuessa. Olen siis itse lukiossa opettajana ja nähnyt aika monta ylioppilaslakkia työni puolesta. Mielenkiinnosta kysyin, mikä on ap:n näkemys lyyrasta rekvisiittana.

Kyllä kultasepänliikkeet myy ihan kultaisiakin, jos sen muovisen tilalle haluaa vaihtaa aidon. Mutta tosiaan se lakki lyyrineen heitetään päähän, kun rehtori julistaa ylioppilaaksi.

Vierailija
31/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Se on kyllä ihan vain muovia ja on kiinni lakissa jo ostettaessa. Ei sitä mitenkään erikseen "paineta" lakkiin valmistuessa. Olen siis itse lukiossa opettajana ja nähnyt aika monta ylioppilaslakkia työni puolesta. Mielenkiinnosta kysyin, mikä on ap:n näkemys lyyrasta rekvisiittana.

MUOVIA! Ei hemmetti eikö se ole kultaa kokonaan ja sen saa lakkiinsa vasta kun on valmistunut ylioppilaaksi?

Myös lippa on yleensä muovia. Mitä odotit 20-30 eurolla tyyliin Kärkkäiseltä ostetulta tarjouslakilta? Toki lakeista myydään myös hifistelyversioita ja varmaan sen lyyrankin saa jostain erikseen kultaisena.

Kyllä vaan aikanani yo:ksi tultuani lakki ostettiin vasta, kun varmistui tulokset ja yleensä kaupan metallilyyra vaihdettiin kultaiseen.

Vierailija
32/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin kovasti ylioppilasmeriitti kiinnostaa, niin eiran aikuislukio palvelee. Eikun opintoihin kiinni! Etänäkin varmaan onnistuu paljon.

Vierailija
33/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi aikuislukiota. Siellä opiskellaan tosissaan eikä open ajantuhlareita ole.

Tuttavani kävi opiskelemassa pelkän enkun, kun tunsi itsensä huonoksi siinä.

Vierailija
34/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaaksi pääsee lukemalla kasan pakollisia kursseja ja kirjoittamalla äidinkielen, yhden pitkän kielen TAI pitkän matikan ja kaksi vapaaehtoista ainetta.

Sitten voit pitää ihan aidot lakkiaiset. Ei ole vaikeaa.

Kenelle on ja kenelle ei.

Ei se nyt mikään leikkikoulukaan ole.

Tai sitten on tosiaan feikannut juhlien lisäksi opinnotkin.

Tai lahjonut kasan opettajia sekä yo- lautakunnan.

Ärsyttää ihmiset, jotka kuvittelee sen olevan pelkästään helppoa tietämättä asiasta yhtään mitään...

Vierailija
35/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettilukion kautta yo-tutkinnon suorittaminen pitäisi onnistua kokonaan etänä, mutta työtä se vaatii. Ei se ole tuosta noin vain suoritettu.

Vierailija
36/37 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas kävi niin että ympäristön mummot luulivat etten ole yo ollenkaan, kunnes eräs mummeli kampesi kylään ja seivällä oli ihan oikea Yo kuvani ja vuosikymmeniä sitten. :D!

Vierailija
37/37 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään myös amiksen jälkeen saa lakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi