Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erottaa tyhmän ihmisen tietämättömästä?

Vierailija
03.06.2019 |

Tapasin henkilön, joka alkuun vaikutti mielenkiintoiselta. Koko ajan on kuitenkin tullut vastaan asioita, joista tyyppi on pihalla kuin lumiukko. Eli tunnen usein keskustelevani kuin lapsen kanssa. Tämä henkilö on minusta kauhean innoissaan ja pitää minua jännittävänä siksi, että kerron hänelle (omasta mielestäni) päivänselviä asioita.

Tämä henkilö ei ole kovinkaan kouluttautunut ja lähinnä koulutustausta on ”elämän kova koulu”. Itse olen (kuten kaveripiirinikin) korkeasti koulutettu ja tottunut aika erilaisiin keskusteluihin.

Miten tähän henkilöön pitäisi suhtautua? Onko kyseessä suoranainen tyhmyys vaiko vain tietämättömyys?

Tunnen olevani kuin tynnyrissä viettäessäni aikaa hänen kanssaan. Olen toki oppinut häneltäkin jotakin kuten kuinka kaupan kassaa voi ”mindfuulata” saadakseen tämän antamaan rahasta takaisin väärin. Valitettavasti en oikeastaan halua edes soveltaa käytäntöön omassa elämässäni.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään tietämätön ymmärtää oman tietämyksensä rajat ja sen että on paljon asioita joita ei tiedä. Tyhmä taas luulee tietävänsä jo aivan riittävästi eikä edes ymmärrä asioiden monimutkaiuutta ja laajuutta. Muiden kertomia uusia asioita tyhmä pitää täysin turhina.

Kuvailemasi ihminen vaikuttaa siis lähinnä tietämättömältä.

Vierailija
2/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä fiksu ihminen erottaa tollasen heti.

Et ole tarpeeksi fiksu, kun täältä kyselet asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakangella?

Vierailija
4/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kuka on tyhmin ja tietämättömin. Ap vai uusi tuttavuus? Siinäpä dilemma?

Vierailija
5/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoissa ei synny ideoita.

Vierailija
6/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Pelkästään tietämätön ymmärtää oman tietämyksensä rajat ja sen että on paljon asioita joita ei tiedä. Tyhmä taas luulee tietävänsä jo aivan riittävästi eikä edes ymmärrä asioiden monimutkaiuutta ja laajuutta. Muiden kertomia uusia asioita tyhmä pitää täysin turhina.

Tämä ihminen kyllä pitää itseään todella älykkäänä ja mielestään ymmärtää maailmankaikkeutta todella hyvin (=uskoo mm. salaliittoihin, maapallolla aiemmin eläneisiin teknisesti todella kehittyneisiin sivilisaatioihin jne.).

Eilen kysyi, mikä on oboisti ja kun vastasin, kysyi mikä on oboe. Ikää 45 vuotta ja kuuntelee laajasti musiikkia. Minä mietin, miten voi olla mahdollista, ettei musiikista pitävä ihminen tunne vuosisatoja vanhaa puhallinsoitinta.

Vierailija
7/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oletko oikeasti tosissasi? Sinä vaikutat tälläisellä kirjoituksella todella typerälle. Harmi sun ystävän puolesta. Ei ansaitse suolaista ystävyyttä. Tajuatko (mukamas) että meitä ON monenlaisia! Ja se on rikkautta. Jos sinä tunnet itsesi muka niiin hienoksi ja viisaaksi nin pysy ”omien” joukossa.

Vierailija
8/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Tämä ihminen kyllä pitää itseään todella älykkäänä ja mielestään ymmärtää maailmankaikkeutta todella hyvin (=uskoo mm. salaliittoihin, maapallolla aiemmin eläneisiin teknisesti todella kehittyneisiin sivilisaatioihin jne.).

Eilen kysyi, mikä on oboisti ja kun vastasin, kysyi mikä on oboe. Ikää 45 vuotta ja kuuntelee laajasti musiikkia. Minä mietin, miten voi olla mahdollista, ettei musiikista pitävä ihminen tunne vuosisatoja vanhaa puhallinsoitinta.

Oboe on kylläkin kaakaota. Missäs tynnyrissä sinä oikein olet elänyt?

Vierailija
9/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Älykkäitä on vaikea ymmärtää, käytännön osaajat ja sosiaaliset tyypit saa valtaa myös rahalla demokratiassa

Vierailija
10/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko näin, että pidän ihmistä jollakin tavalla vinksahtaneena. Ja kykyprofiililtaan vähintään todella epätasaisena. Eivät asiat aina ole niin mustavalkoisia. Omalla alallaan on osaava mutta se osaamisen sektori vaikuttaa todella kapealta.

Käyttää kieltä rikkaalla tavalla (toisaalta paljon sanoja, joiden merkitystä ei tiedä) mutta minä ihmettelen lähinnä sitä, millaisessa kuplassa voi ihminen elää yli 40 vuotta oppimatta tunnistamaan esim. västäräkkiä.

Vierailija
11/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Kyllä soittimet on käyty läpi jo peruskoulussa, minä olen 45v joten samaa ikäluokkaa ja samat asiat opetettu peruskoulussa. Minä olen oppinut kaikenlaista telkkaria katsomalla ja lukemalla kirjoja koko elämäni ajan, eli tietämykseni ei rajoitu vain kouluun, ja näin yleensä ihmisillä on. Se että jos kuuntelee laajasti musiikkia ei kerro vielä mitään siitä että tietääkö hän miten sitä musiikkia tehdään ja millä.

Ihminen on tyhmä jos hän ei ymmärrä asioita joita hänelle kerrotaan tai hän lukee jostain, tietämätön lakkaa olemasta siitä asiasta tietämätön heti kun kuulee tai lukee asiasta.

Sun kaverisi vaikuttaa kyllä enemmän tyhmältä, mutta on toki myös tietämätön. Ei varmaan ole edes peruskoulusta kovin hyvä todistus...

Vierailija
12/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko näin, että pidän ihmistä jollakin tavalla vinksahtaneena. Ja kykyprofiililtaan vähintään todella epätasaisena. Eivät asiat aina ole niin mustavalkoisia. Omalla alallaan on osaava mutta se osaamisen sektori vaikuttaa todella kapealta.

Käyttää kieltä rikkaalla tavalla (toisaalta paljon sanoja, joiden merkitystä ei tiedä) mutta minä ihmettelen lähinnä sitä, millaisessa kuplassa voi ihminen elää yli 40 vuotta oppimatta tunnistamaan esim. västäräkkiä.

En minäkään muista enää näin 45-vuotiaana minkänäköinen on västäräkki, tunnistan talitintin, punatulkun jne. mitä tuossa omassa pihassakin pyörii harakoiden ja varisten lisäksi. Ne linnut joissa ei ole mitään kovin erityistä piirrettä jonka näkisi jo kaukaa, en tunnista. Esim. haarapääskyn tunnistan siitä haarasta.

Vierailija
13/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, mutta osoitan usein kiinnostusta ihmisen kertomiin asioihin hämmästelemällä jne. vaikka asia olisi tuttu. Enhän voi tietää jos kertoo siksi, että on hänelle uutta ja kivaa. Tiedän, että tapani on joistakin ärsyttävää, mutta olen oppinut jostain (lapsuudesta?), että on kohteliasta olla kiinnostunut ja hehkuttaa toisen kertomia asioita.

Vierailija
14/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ei opi asioita vaikka ne hänelle kerrottaisiin, tietämätön ei taas vain ole kuullut niistä. Ja siis tarkoitan nyt ihan peruskoulussa opetettuja asioita, en mitään ammattijuttuja. Minusta on tyhmyyttä jos suomalaisen peruskoulun käynyt ihminen ei tiedä, paljonko on 40% 100eurosta tai että Pariisi on Ranskan pääkaupunki.

Vierailija
15/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun neuvoni kelpaa, niin suosittelisin vaan jättämään ja  unohtamaan  moisen aloittelevan myymälävarkaan . Ei tule hyvää parisuhdetta sellaisen kanssa vaan vaikeuksiin joudut lain kanssa itsekin,kun joskus ilmoittaa sinun osoitteesi omakseen ... 

Vierailija
16/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Kyllä soittimet on käyty läpi jo peruskoulussa, minä olen 45v joten samaa ikäluokkaa ja samat asiat opetettu peruskoulussa. Minä olen oppinut kaikenlaista telkkaria katsomalla ja lukemalla kirjoja koko elämäni ajan, eli tietämykseni ei rajoitu vain kouluun, ja näin yleensä ihmisillä on. Se että jos kuuntelee laajasti musiikkia ei kerro vielä mitään siitä että tietääkö hän miten sitä musiikkia tehdään ja millä.

Ihminen on tyhmä jos hän ei ymmärrä asioita joita hänelle kerrotaan tai hän lukee jostain, tietämätön lakkaa olemasta siitä asiasta tietämätön heti kun kuulee tai lukee asiasta.

Sun kaverisi vaikuttaa kyllä enemmän tyhmältä, mutta on toki myös tietämätön. Ei varmaan ole edes peruskoulusta kovin hyvä todistus...

Ei todellakaan pärjännyt koulussa. Oli luokkansa ylpeä häirikkö. En ole ikinä tavannut tällaista häirikköä aikuisena ja siksi asian todellisen laidan selvittäminen kiinnostaa.

Itse olen sellainen, että imen koko ajan tietoa kuin sieni. Tämä tyyppi tuntuu kuin omassa luolassaan vuosikymmenet eläneeltä ja mietin, onko se tyhmyyden aikaansaamaa tietämättömyyttä vai toisin päin. Eli vaikuttaa tyhmältä koska maailma, jossa on elänyt, on ollut niin rajoittunut.

Elämänhallinta on myös täysin hukassa eli jatkuvasti ongelmia ihan yksinkertaistenkin asioiden suhteen.

Vierailija
17/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ufo tarjosi kaakaon kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Oboe on kylläkin kaakaota. Missäs tynnyrissä sinä oikein olet elänyt?

Se kaakao on oboy...

Vierailija
18/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivoissa ei synny ideoita.

Mutta ideoitakin voi aivoja stimuloimalla erinäisin tempuin herätellä aiivoissa. Esim erilaisilla kysymyksillä miksi? missä? miten? milloin? Kuka? mitä siitä seuuraa? ...

Vierailija
19/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu, mutta osoitan usein kiinnostusta ihmisen kertomiin asioihin hämmästelemällä jne. vaikka asia olisi tuttu. Enhän voi tietää jos kertoo siksi, että on hänelle uutta ja kivaa. Tiedän, että tapani on joistakin ärsyttävää, mutta olen oppinut jostain (lapsuudesta?), että on kohteliasta olla kiinnostunut ja hehkuttaa toisen kertomia asioita.

Minä yleensä tykkään keskustella aiheesta hämmästelyn sijaan. Siis jos aihe on molemmille tuttu.

-ap

Vierailija
20/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi mitä asioita hän ei tiedä? Ovatko ne yleensä peruskoulussa opeteltuja asioita vai esimerkiksi jotain mitä opetellaan lähinnä korkeakouluissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan