Miksi Vasemmistoliitolle ruotsin kielen yo-pakollisuus on tärkeää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006128695.html
Ei päätä eikä häntää kyllä tässä asiassa. Johtuu ilmeisesti täysin siitä että tällä hetkellä nyt puheenjohtajana sattuu olemaan suomen ruotsalainen. Ruotsinkielisten osuus vasemmistoliiton kannattajista on täysin marginaalinen.
Ymmärrän että vasemmistoliitolle voi olla tärkeitä asioita esim. perusturvan taso ja tämän tyyppiset asiat. En ymmärrä lainkaan että kieliasia voisi olla mikään kynnyskysymys hallitukseen menolle. Ainakaan pakollisuus yo-kirjoituksissa.
Antaa egoistisen kuvan Li Anderssonista, jos tällainen kysymys muka on oikeasti juuri vasemmistoliitolle näin tärkeä.
Huom! En ole itse mikään ruotsin kielen kova vastustaja. En vain ymmärrä vasemmistoliiton logiikkaa tässä asiassa ollenkaan.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse persut ylioppilaiksi!
Kyse voi olla persujen tahallisesta ärsyttämisestä kyllä. Lapsellista tietysti sekin.
Miksi työväenluokkaa edustava vasemmisto ajaa ruotsinkielisen omistavan yläluokan asiaa? Täysi mysteeri.
Suomenruotsalainen on yhdyssana. Ei taida suomi olla sinunkaan äidinkielesi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työväenluokkaa edustava vasemmisto ajaa ruotsinkielisen omistavan yläluokan asiaa? Täysi mysteeri.
Käypäs Pohjanmaalla tai saaristossa tutkailemassa ruotsinkielistä omistavaa yläluokkaa...
Salli mun nauraa.
Suomi on muutakin kuin Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käypäs Pohjanmaalla tai saaristossa tutkailemassa ruotsinkielistä omistavaa yläluokkaa...
Salli mun nauraa.
Ei ne kyllä pahemmin vasemmistoliittoa äänestä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa.
Se on kuitenkin juurikin se ruotsinkielinen eliitti, joka pakkoruotsia eniten vaatii. Kyseessä on vallan symboli.
Ei asia ole tavallisille ruotsinkielisille tärkeä. Varsinkaan tuolla rannikolla, jossa ne kaikki on ruotsinkielisiä. Miksi niitä kiinnostaisi, mitä Joensuussa opiskellaan?
Ei rannikolla osata Suomea kumminkaan, annettaisi kaikkien ruksia oppilaan äidinkieli koulua aloittaessa, ja se olisi sitten pakollinen kieli, ei muut.
Vasemmistoliitossakin on sentään jotain järkevää ajattelua eli vastustavat valtion omaisuuden myyntiä. Tästä näin oikeistolaisena aivan samaa mieltä.
Voi olla kyse jostain poliittisista lehmänkaupoistakin vasemmistoliiton ja rkp:n välillä. Rkp maksaa "velan" takaisin jossain toisessa asiassa sitten.
Ei pääse persut ylioppilaiksi!