En ole koskaan ymmärtänyt kun joku sanoo ettei voi syödä paljon makeaa kun tulee paha olo
Mulla kai puuttuu joku rajotin tämän suhteen. Just söin Maraboun mantelikrisp-suklaalevyn noin puoleen tuntiin ja hyvin menisi vielä vaikka toinen perään. En tiedä kuinka paljon pitäisi syödä että paha olo tulisi.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaa sipsitkin ällöttämään kun pussi vasta puolillaan.
"vasta"
No ei näissä nykyajan sipsipusseissa montaa sipsiä ole.
En mäkään nuorempana tiennyt. Nykyään tiedän. Refluksi (joka jäi toisen raskauden jälkeen ikuiseksi vaivaksi) vaikuttaa asiaan myös.
Ap, itse olen aina ihmetellyt, että miten muille ei tule paha olo makeasta. Irtokarkkien kohdalla, niitä menee kourallinen ja sit hyi hitto. Enkä ole koskaan syönyt esim. suklaalevyä tai edes puolikasta kerralla; en vaan pysty, alan voida pahoin. Mut vaikka juustoja, croisantteja, mansikoita ja sellasta voisin kyllä mussuttaa loputtomiin. Oon varma, että painaisin 10kiloa enemmän, jos olisin vielä makeankin perään.
Mikä lienee syy, mutta esimerkiksi suklaa aiheuttaa nykyään niin epämiellyttävän olon, että ei vaan tee mieli. Itseasiassa kaiken kaikkiaan suklaa maistuu erilaiselta aiempaan verrattuna. Onko esimerkiksi Fazerin Sininen koostumukseltaan erilainen kuin ennen, koska tämä vanha lempisuklaani vain öklöttää nykyään?
Kai se riippuu niin ihmisestä. Tunnen monia ihmisiä, joilla tökkii jopa rasvainen perusruoka, ja kaikki mun kokkailut on aika rasvapitoisia. Saisin alas varmaan kilon juustoa ja useamman suklaalevyn yhdellä istumalla. Jotain hedelmäkarkkeja en taas pysty syömään kuin muutaman kerrallaan, ne on jo koostumukseltaan ällöjä. Jäätelöä voisin muuten syödä vaikka kuinka paljon, mutta siitä tulee kylmä :D Olen ihan normaalipainoinen, mutta tuskin olisin, jos söisin niin paljon suklaata kuin mieli tekisi.
Suklaata tms menisi 2-3 palaa päivässä, levy kestää siis n viikon. Irtsareita pari kourallista ja on paha olo. Hedelmäkarkkeja 1 kpl.
Kakuista ei tule koskaan huono olo ellei ne ole jotain megasuklaisia. Porkkanakakku tai mansikkakermakakku menee vaikka kokonaan, en tosin ole koskaan syönyt yli 2 palaa.
Minä olin nuorempana perhepiirissä tunnettu siitä, että pystyin syömään makeaa ihan miten paljon tahansa. Nykyisin (50v) tulee huono olo jo n. 100 g suklaalevystä.
Esikoiseni on aina ollut "huono syömään" makeaa. Jo alle kouluikäisenä hän antoi usein karkkipussin pois ja sanoi, ettei pysty syömään enempää. Nyt parikymppisenä hän voi kyllä syödä karkkia vaikka joka päivä, mutta ei paljon kerralla.
En mäkään ennen ymmärtänyt. Sitten opettelin syömään max 50 grammaa karkkia kerrallaan. Tosiaankin tulee äklö olo, jos enemmän ottaa. Ei nyt varsinaisesti huono olo, muttei hyväkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"vasta"
Mitä ihmeen ruohopirtelöitä vetäviä hikifitnessejä täällä muka oikein on, jos se avaamisen jälkeen jo valmiiksi puolillaan oleva sipsipussi olisi erityisen runsas satsi? Eli puhutaan oikeastaan kun puolet puolesta sipsipussista syöty niin jo ällöttää.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas syön sipsejä kirjaimellisesti max. kerran vuodessa. Hyvin usein menee vuosia ilman yhtä ainutta sipsiä. Suklaa ja laku ovat ne minun juttuni. Sipsejä ei vain tee mieli enkä niitä ikinä osta.
On paljolti ikä- ja sp-sidonnainen juttu, lienet huomannut, että täti-ihmiset ottavat mieluusti suolaista makean rinnalle.
En ymmärrä minäkään. Minultakin puuttuu joku makeansyönnin rajoitin. Tänään olen syönyt levyn fazerin sinistä, kaksi omenaa, ison paketillisen rusinoita, vieläkin voisin syödä makeaa vaikka kuinka. Tuossa siis vain makeat lueteltuna, olen tottakai syönyt paljon muutakin tänään.
Ikää 35 v ja kiloja 50. Pituutta 162 cm. Eli lihava en ole. Enkä ole koskaan ollutkaan. Koko päivän olen lojunut sisällä ja katsonut netistä telkkarisarjoja, aion nyt vain lomailla kun maanantaina pitää taas olla ahkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"vasta"
Mitä ihmeen ruohopirtelöitä vetäviä hikifitnessejä täällä muka oikein on, jos se avaamisen jälkeen jo valmiiksi puolillaan oleva sipsipussi olisi erityisen runsas satsi? Eli puhutaan oikeastaan kun puolet puolesta sipsipussista syöty niin jo ällöttää.
Minä olen pullukka, joka ei todellakaan harrasta mitään vihersmoothieita tms., mutta sipsit ovat niin suolaisia ja rasvaisia, etten voisi kuvitellakaan syöväni puolta sipsipussia kerralla. Makeasta tulee vielä nopeammin huono olo.
Sama. Ja minulle oikeastaan mikään ei ole "liian makeaa". Ja loputtomat määrät meni niin suolaista kuin makeaa. Ja painoa 53.
Vierailija kirjoitti:
Tää! En pysty käsittää miten jotkut voi vetää pussillisen sipsejä tai edes puoli! Siis pussillinen viipaloituja perunoita ja aivan järkyttävä määrä suolaa 😵
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ymmärrä? Voit itse kokeilla eri aineita ja testata, mistä sinulle tulee huono olo. Ehdotan, että aloitat syömällä kilon voita. Huono olo on usemmiten merkki siitä, ettei syöty asia ole elimistölle hyväksi. Moni sietää nuorena isoja määriä vaikka mitä, mutta vanhemmiten sietokyky vähenee.
No tarkoitin lähinnä karkkia/suklaata. Monesti olen kuullut kun joku sanoo ettei voi niitä syödä paljoa kun tulee huono olo. Joku karkkipussi tai suklaalevy kestää niillä viikkkotolkulla kun ne syö yhden karkin kerrallaan. Voi kun itselläkin olis tuo paha olo makeasta-geeni. Ap
Itse asiassa kyseessä on lääkäri Pertti Mustajoen mukaan kyse hahmotushäiriöstä. Kaikki ihmiset eivät hahmota syömäänsä määrää olipa se sitten suklaata tai hernekeittoa. Aina menee ruoanhahmotushäiriöstä johtuen päin metsää.
Sen vuoksi todella terveellisestikin syövät voivat olla ylipainoisia. Syötävän suhteen ei ole automaattista tekstinsyöttöä kuten lukihäiriöisille. Sen vuoksi heidän ainoa apunsa on Finelin ruokapäiväkirja ja keittiövaaka.
Osalla ei ole hahmotushäiriötä ja he syövät vanhasta tottumuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ymmärrä? Voit itse kokeilla eri aineita ja testata, mistä sinulle tulee huono olo. Ehdotan, että aloitat syömällä kilon voita. Huono olo on usemmiten merkki siitä, ettei syöty asia ole elimistölle hyväksi. Moni sietää nuorena isoja määriä vaikka mitä, mutta vanhemmiten sietokyky vähenee.
No tarkoitin lähinnä karkkia/suklaata. Monesti olen kuullut kun joku sanoo ettei voi niitä syödä paljoa kun tulee huono olo. Joku karkkipussi tai suklaalevy kestää niillä viikkkotolkulla kun ne syö yhden karkin kerrallaan. Voi kun itselläkin olis tuo paha olo makeasta-geeni. Ap
Paha olo makeasta-geeni tarkoittaa että paha olo tulee myös vaikka omenasta tai marjoista. Voin helposti lyödä vetoa siitä ettet oikeasti halua sitä geeniä.
Kun ensimmäisen kerran söin Ben & Jerry's -jäätelöä, oksensin kun olin saanut sitä alas noin desin verran. Ihan siis koska se oli niin ällönmakeaa, vaikka olenkin makean perään. Nykyään napostelen karkkia ym milloin huvittaa mutta ne eivät maistu enää yhtä hyvälle kuin silloin kun olin lapsi. Liian makeat herkut pistävät ällöttämään ja uskon että tämä on normaalia aikuisuuden kehitystä. Silti syön mitä huvittaa ja niin usein kun huvittaa. Kiloja 50 jos se jotenkin tähän liittyy.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Minultakin puuttuu joku makeansyönnin rajoitin. Tänään olen syönyt levyn fazerin sinistä, kaksi omenaa, ison paketillisen rusinoita, vieläkin voisin syödä makeaa vaikka kuinka. Tuossa siis vain makeat lueteltuna, olen tottakai syönyt paljon muutakin tänään.
Ikää 35 v ja kiloja 50. Pituutta 162 cm. Eli lihava en ole. Enkä ole koskaan ollutkaan. Koko päivän olen lojunut sisällä ja katsonut netistä telkkarisarjoja, aion nyt vain lomailla kun maanantaina pitää taas olla ahkera.
Heh, jos tuo on sun mielestä paljon makeaa niin en ihmettele yhtään että painat 50 kg 😂
mulle tulee huono olo vasta kun oon syöny 500g karkkia, puoli suklaalevyä, 500ml jäätelöä ja keksejä päälle