Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään ihan normaalia, että käytösnumero on "tavallisella lapella tai nuorella" 7-8?

Vierailija
01.06.2019 |

Ikinä meillä ei ole ollut mitään keskustelua huonosta käytöksestä koulussa, eivät ole kiusaajia, haistattelijoita tms ja kenelläkään ei käytösnumero ole 9. Tämä on mielestäni aika erikoista, vaikka trendi on kai muuttunut. Lapsiani vielä sanottu hyväkäytöksisiksi ja silti numero 8. Onko tuo semmonen perusnumero, jos ei aiheuta mitään extraongelmaa, muttei kuitenkaan myöskään ole mikään sorrettujen auttajakaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä käytös on katsos vähän muutakin kuin pelkkää hiljaa istumista. Kymppiin olla aktiivinen, toisia kohtaan myötätuntoinen, avulias, rohkaiseva, hyvää ryhmähenkeä nostattava jne.  

Niin siis arvioidaan temperamenttia ja luonnetta eikä pelkästään käyttäytymistä.

Ei varsinaisesti. Esim. sosiaalisesti rohkea ihminen voi olla sosiaalisesti kömpelö möläyttelijä, kun ujo voi olla juurikin myötätuntoinen, rohkaiseva jne. Itse olen perustemperamentiltani hyvin ujo ja introvertti, mutta siitä huolimatta olen pakottanut itseni oppimaan sosiaalisia taitoja. Esim. minulle on oikeasti vaikeaa mennä uudessa työpaikassa ensimmäistä kertaa kahvihuoneeseen esittelemään itseni ja juttelemaan Small talkia ja tutustumaan toisiin ihmisiin. Siitä huolimatta kuitenkin teen niin. Vaikka olisi ujo ja arka temperamentiltaan, se ei tarkoita, että olisi etukäteen määrätty kohtalo olla nössönä huoneen nurkassa. 

Vierailija
22/27 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen '93 ja uudistus käytösnumeron arviointiperusteisiin tuli omana alakouluaikanani. Olin ujo, todella hiljainen ja miellyttämishaluinen, joten numero tietysti putosi 10 -> 8. Muistan, että se sattui. Olin samaan aikaan myös koulukiusattu ja numeron alennus oli kuin osoitus, että lakkasin yhtäkkiä olemasta myös aikuisten silmissä oikeanlainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli opettajan suosikki. Silti sai vain kasia. Ope kyllä perusteli, että kriteeritovat tiukat. Pitää tehdä jotain ylimääräistä. Pelkkä peruskiltteys ei riitä.

No, kutosluokalla sai sitten lopulta ysin.

Vierailija
24/27 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylllä kiltti, kohtelias ja ystävällinen (nostaa toisen pudonneen kynän, vie kaverillekin monisteen jne) saa helposti kympin, ysin nyt ainakin.

Vaikka kasi on sellainen perusnumero, niin itse annan sen sellaiselle, joka on hieman tahditon. Esim. hiljainen ja ujo, joka möllöttää, ei tervehdi edes hymyllä tai nyökkäyksellä, ei auta, ei pidä ovea, kun toisella kantamuksia. Vastaavasti kasin saa ne äänekkäät mutta hyvää tarkoittavat, jotka puhuvat toisten päälle, saattavat sanoa tahdittomia asioita jne.

Seiska tarkoittaa, että on parantamisen varaa. Kouluun ja sen sääntöihin suhtaudutaan ajoittain välinpitämättömästi tai piittaamattomasti, ajoittain sitten vähän paremmin. Seiskan oppilaalla on ongelma esim. puhumisessa oppitunnilla muiden päälle, käytöshäiriöitä, satunnaisia konfliktejakin.

Kutosen oppilaalla on kaikkia noita seiskan negatiivisia asioita runsaasti.

Vitonen tarkoittaa, että rikkoo koulun sääntöjä päivittäin, haistattelee, lintsaa tms.

Vierailija
25/27 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskan käytöksellä oppilas on joko koulukiusaaja, krooninen tuntihäirikkö ja mahdollisesti alkoholi- tai huumeongelmainenkin, mutta opettajat yrittävät ymmärtää.

Vierailija
26/27 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juuri näitä, poika sai 8:n, oletan että muuten olisi varmaan arvosana ollut korkeampi mutta menetti kerran täysin malttinsa ja antoi fyysisesti pataan kiusaajalleen joka oli haukkunut ja ärsyttänyt häntä pitkän aikaa. Järkytyin kun kuulin tapahtumista ja käytiin ne läpi. Opettajat ovat kuvanneet poikaamme ystävälliseksi ja rakastavaksi (huolehtii ja puolustaa pienempiä ja heikompia) ja tämä kohtaus oli häneltä täysin epätyypillistä, kotonakin kertoo edelleen että rakastaa meitä ja halaa.

Vierailija
27/27 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kymppiä käytösnumerona, niin on paljon ja pahasti mennyt kasvatus pieleen.

Tähän on menty, kun opettajaksi valitaan ketä vaan lukion suorittaneita pikkutyttöjä. Opettajat eivät enää kasvata lapsiamme riitävän hyville tavoille.

Käytösnumero kertoo siitä, onko oppilas käyttäytynyt koulun sääntöjen mukaisesti. Mikäli näin on, numeroksi saa 8. Jos on rikkeitä (nukkuminen pommiin, läksyjä tekemättä, kirjat kotona), saa 7. Jos pahempaa, kiusaamista tai lintsaamista, saa 6 jne. Ysiin tarvitaan erityistä aktiivisuutta, kymppi on jo enkeli. 

Kodin tehtävä on kasvattaa lapset hyville tavoille. Koulun tehtävä on seurata, että käytös on hyvä myös koulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme