Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni lapsi ja "kokemukset" (huvipuistot yms.)

Vierailija
01.06.2019 |

Esikoista tässä odotellaan ja nyt jäin pohtimaan sitä, että mitä kaikkea pienen vauvan/lapsen pitää "kokea"?

Pitääkö puolivuotias viedä huvipuistoon katselemaan tai museoihin? Tai mitä yksivuotiaan pitää saada kokea? Mennä lentokentälle katsomaan lentokoneita jne.

Vai riittääkö pienelle vain sellaiset kokemukset, joita vanhemmatkin haluavat tehdä? Eli lenkkeily rattaissa ja samalla voidaan pysähtyä ihastelemaan vaikka sorsia, kadulla pysähdytään katsomaan ohi ajavaa paloautoa ja kuorma-autoa jne.

Tajusitte toivottavasti mitä tarkoitan. Ja ymmärrän puolivuotiaan ja kolmevuotiaan eron, kolmevuotiaan kanssa lähtisinkin jo huvipuistoon ja katsomaan niitä lentokoneita jne. Mutta riittääkö vaikka sille alle vuoden ikäiselle se ihan tavallinen virikkeellinen arki?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon hipsteriäiti alkaa viedä ipanaa festareille heti kun ipanan päähän sopii jonkinlaiset kuulosuojaimet. Flow'ssahan on esim. jo ihan ohjelmaa lapsille erikseen.

Ja mikä olisikaan tärkeämpi kokemus kuin vaikka vaihtaa vaippaa bajamajassa!

Jääkiekon MM-finaalin katsomossa oli noin vuoden ikäinen lapsi kuulosuojaimet korvilla. En tiedä lapsista mitään, mutta minusta kuulosuojaimet ovat pitkän päälle aika ikävät, eikä taaperon paikka ole jytisevässä katsomossa puolenyön aikaan, vaikka vanhemmat tykkäisivät lätkästä kuinka paljon.

Vierailija
22/26 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi huono lähtökohta vanhemmuudelle, jos tekemisesi perustuu kilpailemiseen ja muiden mollaamiseen ja kyttäämiseen.

Aktiivinen ja maailmasta kiinnostunut ihminen on vanhempanakin aktiivinen ja liikkuvainen.

Jos sinä olet passiivinen ja epävarma niin kökötä sinä sitten kotona.

Tämä. Me on aina menty ja matkailtu. Enkä ole ehtinyt kytätä muiden tekemisiä tai kilpailla siitä, kuka kököttää eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ennen lapsia ehtinyt viilettää ihan riittämiin, joten lasten syntyessä ja ollessa pieniä, oon ihan mielissäni pyörinyt vaan kotiympyröissä touhuamassa. Meillä on toki iso piha jossa on helppo puuhata kaikkea ja lapsille leikkimökit ja hiekkalaatikot ymv. Monesti sain lähipiiristä kuulla kuinka lapseni suorastaan kasvavat kieroon kun en heitä vauvoina ja pikkutaaperoina raahannut ympäri kyliä.. Ja toki varsinkin esikoisen kohdalla pahoitin mieleni pitkäksi aikaa. Nyt vanhimmat lapset ovat jo yli 10 vuotiaita ja hyvin omatoimisesti osaavat mennä mieluisiin paikkoihin ihan omin päin ja välillä tietty käydään porukallakin. Kannattaa tehdä niin kuin parhaaksi itse kokee. Eli jos koet että viihdyt kotona, niin ole ihan rauhassa vauvasi kanssa siellä. Jos taas koet että seinät kaatuvat päälle herkästi, niin vauvakerhot ja muskarit on ihan hyvä vaihtoehto pienenkin vauvan kanssa.

Vierailija
24/26 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kommentoi:

En ole syyttänyt, haukkunut tai moittinut ketään. Kysyin alunperinkin mitä VAUVA tarvitsee? Millaisia kokemuksia VAUVA tarvitsee?

En nytkään ole jumiutuneena vain kotiin vaan teen kaikenlaista. Mutta jos en itse välitä huvipuistoista, pitääkö minun viedä se vauva silti sinne?

Jos lähden matkalle vauva mukanani, niin en tee sitä vauvan takia vaan itseni.

Nyt oli tosiaan kyse siitä millaisia ja missä iässä vauva/lapsi tarvitsee niitä kokemuksia.

En ajatellutkaan olla vauvan kanssa ensimmäistä vuotta vain kotona sisällä tekemättä mitään. Mutta riittääkö vauvalle se, että itse tykkäisin käydä muskarissa tai vauvakerhoissa tai kaupungilla tms.?

Vai pitääkö minun sen alle yksivuotiaan takia raahautua johonkin lasten konserttiin ja maksaa siitä hyvästä itseni kipeäksi? Tai mennä huvipuistoon ja lapsi haluaisikin vain nukkua.

Osa ymmärsikin mitä haen takaa ja sain asiallisia vastauksia. Kiitos!

Vierailija
25/26 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmevuotias ja hän ei tarvitse mitään sen erikoisempia elämyksiä ollakseen tyytyväinen. Hän oli tänään mm. täysin mykistynyt onnesta kun istuttiin torilla syömässä herneitä ja naakka istahti pyörän satulan päälle (kyttäämään häneltä tippuvia herneitä). Eli ei väkisin tarvitse vaikka kolmevuotiaan kanssa lähteä minnekään pitkälle, saati vauvan kanssa. Erilaiset leikkipuistot, metsät ja kerhot riittävät vallan mainiosti. Itse koen että monipuolisen sopivasti kaikkea, tutustutaan luontoon ja toisiin ihmisiin, mutta kaiken ei tarvitse olla ”sirkushuvia”.

Vierailija
26/26 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vauvalle käynti lähikaupassa on samanlainen elämys kuin huvipuisto. Vauvalle tärkeitä virikkeitä on äidin ja isän läheisyys ja kaikki muu on vauvalle uutta.

Meteli ja hälinää stressaavat vauvaa, ketä enemmän ja ketä vähemmän. Siksi hiekkalaatikon laidalla on todennäköisesti mukavampaa kuin isoissa ihmisjoukoissa.