KONTROLLOITKO MUITA?
Älä. Toki joskus saattaa tuntua siltä, että olet ainoa täysjärkinen ihminen huoneessa, mutta se ei tarkoita, että muita kannattaa liikaa manipuloida. Ainoa ihminen, jota oikeasti voi kontrolloida, olet sinä itse. Kontrolloimalla muita osoitat, että sinun mielipiteesi ja päämääräsi ovat tärkeämpiä kuin heidän. Se vie voimia myös sinulta, kun pakotat ja painostat voit itsekin huonommin.
Kommentit (8)
Vietä aikaa sellaisessa seurassa, jolla on sama suunta kuin sinulla. Kaikki ovat tyytyväisempiä.
Kun on tullut vuosikymmeniä kontrolloiduksi ja tajunnut, että muut kuntrolloivat sinua, jos et kontrolloi heitä ja näet, että ihmiset ovat nukkeja, joiden naruja joku aina hallitsee, sinusta tulee pelaaja. Tai putoat puh pah pelistä pois.
Olet oikeassa ja väärässä. Ihmistä voi kontrolloida vain hetken. Jokainen haluaa olla nukkemestari ja maailma toteuttaa itseään.
Itse haluan vain pois tästä helvetistä, johon olen syntynyt.
Miten ihmiset kontrolloivat toisiaan?
Manipuloivan tunnistaa siitäkin, että hän esimerkiksi yrittää siirtää sinun aikataulujasi omien suunnitelmiensa mukaan.
Hän ei ymmärrä, että tuolla tyylillä hän yrittää alistaa toisen itsensä jatkeeksi. Toinen vaan perääntyy entisestään. No hyvä vaan. Kuka nyt kovin kauaa jaksaa manipuloivaa ihmistä.
Tunnistan kontrolloivan ja manipuloivan ihmisen siitä, että tulen väsyneeksi heidän seurassaan. En jaksa puuttua kontrollointiin, vaikka sen tunnistan. Sitten alan vältellä tälläisiä ihmisiä, koska en voi hyvin heidän seurassaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole huomannut? Esim. se, että joku haluaa aina, että kaikki asiat tehdään hänen aikataulunsa mukaan. Tai tekemisiä rajataan voimakkaasti sen mukaan, mitä toinen haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin se lähtee siitä, että ihminen uskoo toisen haluavan hänelle pahaa. Yleensä se lähtee lapsuudesta. Lapsi ajattelee ihailun ja muoden yläpuolella olon pitävän hänet turvassa.
Luonnollinen reaktio on nöyryyttää toisia pitääkseen heidät kaukana ja hallinnassa. Se tunne, että itse on jotenkin parempi ja ylempana on riippuvuutta aiheuttava.
Suurin osa ihmisistä ei edes tee sitä tietoisesti, koska hehän ovat hyviä ihmisiä ja itse asiassa parempia kuin muut omasta mielestään. Tämä tapa, jolla nämä ihmiset oikeuttavat sen on se, että uskovat olevansa parempia kuin ne, joilla leikkivät. Tai sitten he ovat näiden ihmisten uhreja omasta mielestään. Useimmiten molempia.
Hyvin harvoin ihmiset laskelmoidusti manipuloivat toisia. Useimmiten se tapahtuu ikäänkuin "vahingossa" koska se tuntuu hyvältä. Mutta ihmiset, jotka ovat tajunneet pelin hengen, ja joista se tuntuu hyvältä, ovat menneet niin pitkälle, ettei sieltä tulla enää takaisin.
Manipuloijat kaipaavat toisten ihailua tullakseen toimeen. Se on pohjimmiltaan säälittävää.
En. Jokaisella on oikeus ajatella , tahtoa ja tuntea kuten haluavat. Niin minulla kuin sinulla.