Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerätään käytännöllisiä vinkkejä yksinkertaisempaan ja minimalistisempaan elämään vähemmin tavaroin

Vierailija
31.05.2019 |

Aloitan ilmeisillä:

- Etikka, sooda ja käsitiskiaine riittävät melkein kaikkeen puhdistukseen. Pala sappisaippuaa on hyvä tahranpoistoon vaatteista ja ihmesieni pinnoista.

- Sopiva määrä perusvaatteita on sen verran, mitä tarvitsee pyykinpesukertojen välillä. Juhlavaatteet sitten erikseen.

- Jos se liikkuu, mutta sen ei pitäisi liikkua, laita roudari- eli gaffateippiä. Jos se ei liiku, mutta sen pitäisi liikkua, laita WD-40:ää.

- Jos tiskit kerääntyvät, varaa jokaiselle ruokailijalle yksi setti lautasia ja aterimia. Loput komeroon vieraita varten. Vanhan tiskaamisen täytyy aina olla helpompaa kuin puhtaan ottaminen.

- Sohvasänky on pienen tilan pelastaja. Saat oikean patjan nukkumista varten ja todella leveän sohvan loikoiluun. Paljon parempi kuin vuodesohva.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kiinnostunut survivalismista ja huvittaa, miten tämä konmari-ja minimalismivillitys on mennyt ihmisiin, heitetään pois paljon tarpeellista tavaraa ja sitten joku päivä kun yhteiskunta romahtaa jollain tasolla niin huomataan, että olisi ehkä sittenkin kannattanut säästää niitä tavaroita, myöhäistä se on siinä vaiheessa sitten kun vahinko on jo tapahtunut (esim. pitkä, laaja sähkökatko)

Vierailija
22/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä organisoi ja järjestele sellaista, mitä sinun ei tarvitse ollenkaan omistaa. Se on viheliäistä ajan, tilan ja vaivan tuhlausta.

Mikään kaappi, komero tai laatikko ei saisi olla enempää kuin 70 % täysi, jotta sieltä on helppo ottaa tavaraa. Jos säilytintä ei ole helppo käyttää, tavarat hautautuvat sinne.

Petivaatteisiin ja pyyhkeisiin pätee sama sanonta kuin vaatteiden pakkaamiseen matkalle: one to wear, one to wash, one to spare.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hanki lapsia. Mikään muu päätös ei yksinkertaista elämää enempää.

Sieltähän se taas tuli kuin apteekin hyllyltä.

Vuosi vuodelta huomaa yhä paremmin, miten totta tämä on.

Vierailija
24/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnostunut survivalismista ja huvittaa, miten tämä konmari-ja minimalismivillitys on mennyt ihmisiin, heitetään pois paljon tarpeellista tavaraa ja sitten joku päivä kun yhteiskunta romahtaa jollain tasolla niin huomataan, että olisi ehkä sittenkin kannattanut säästää niitä tavaroita, myöhäistä se on siinä vaiheessa sitten kun vahinko on jo tapahtunut (esim. pitkä, laaja sähkökatko)

Luulen, ettei ne tekokuituhörselöt, sadat korkokengät tai sähköllä toimivat shampanjavispaimet paljoa kriisitilanteessa auta. Itsellä minimalistina taas on kohtalainen vararuokavarasto ja puulämmitykseen tarpeet, sekä isoja vesiastioiksi sopivia astioita ja lämpimiä huopia, nämä mahtuvat ihan normaaliasumukseen ja ovien taakse piiloon, kun muuten elää minimalistisesti.

Vierailija
25/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun järkeni sanoo, että valmistautua kannattaa todennäköisiin tapahtumiin (kuten siihen, että tulet muuttamaan pienempään asuntoon tai joku muu joutuu perkaamaan jäämistösi) eikä epätodennäköisiin. Harmittaako sinua, jos yhteiskunta ei romahdakaan, ja kaikki valmistautumisesi on ollut turhan takia?

Vierailija
26/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä pois rikkinäiset tavarat, jotka ovat odottaneet korjausta yli kuukauden. Et sinä niitä tule kuitenkaan korjaamaan. Aiheuttavat vain turhaa syyllisyyttä siellä kaapin perällä.

Vierailija
27/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa käyttää kaikkia ruoanlaitosta alkaen. Pyrkii kohentamaaan elämänlaatua sitä kautta että valveutumisella ja oppimisella.

Vierailija
28/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehen kanssa juuri raahattiin kaniin miehen vanhat dvd ja cd levyt. Dvdistä sai 5 penniä kappale ja cditä eivät ottaneet vastaan mutta heittivät roskiin mdidän puolesta. Niitä ei vaan tule kuunneltua. Lp levyt on sit eri asia, vaikka en mä vinyyleitäkään koko talo!lista haluaisi... Muuten mun on ollut todella vaikea oppia olemaan ottamasta vastaan ilmaista tavaraa, pieni rohmu mun sisällä itkee aina kun näkee vaikka ilmaisia kirjoja jossain mutta ei voi mitään. Tila on tavaraa arvokkaampaa.

Vierailija
29/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ostat kauniita ja laadukkaita astioita, voit käyttää samoja sekä murojen ja keittojen syöntiin, että tarjoiluastioina. Kauniit lasit toimivat aivan hyvin myös jälkiruoka-astioina. Moussen tms. voi tarjoilla myös vaikkapa kahvikupeista. Jos astiasi ovat mietittyjä ja laadukkaita, se näyttää vain persoonalliselta statementiltä eikä siltä, ettei sinulla olisi sopivia astioita. Jokaiselle ruualle tai juomalle ei tarvitse olla omaa astiaa.

Ruokaa ei tarvitse näin paljon ja mousset sekä jälkiruuat on ihan turhia. 

Vierailija
30/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin säästäväni merkittävästi, kun päädyin hankkimaan itselleni termospullon, jossa on muki samassa ja hankkimalla itselleni mieluisan eväsrasian, jossa on eri lokeroita. Näin kahvin ja eväiden mukaan ottaminen helpottui ja kahvilakäynnit ja osa kauppakäynneistäkin vähenivät. Ennen tuli helposti juotua siellä täällä noutokahvia tai istuttua kahviloissa ottaen kalliita pullia yms. Lapsille tuli otettua herkästi kaupasta pillimehua ja lapsille tarkoitettuja snäksejä tai riisipiirakkaa. Nyt kun on sopivat välineet pakata eväät pieneen tilaan, niin ne tulee herkemmin otettua mukaan. Ennen se tuntui liian vaivalloiselta ja piti olla useita liian suuria rasioita, jotta ruoat eivät menisi sekaisin keskenään. Pienet jutut vaikuttavat.

Vierailija
31/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin sängystä ja nukun lattialle levitettävällä patjalla. Patja on ihan samanlainen ohut vaahtomuovipatja, jollaisia olen aina käyttänyt, joten mukavuudesta ei tarvinnut tinkiä. Säästyi vain neliöitä pienessä asunnossa.

Vierailija
32/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin pois arkiastiat ja ryhdyin käyttämään juhlaastiastoani sekä arjessa että juhlassa. Kyllä on luksusta.

Vierailija
33/35 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hanki lapsia. Mikään muu päätös ei yksinkertaista elämää enempää.

Kannattaa luopua myös sellaisista harrastuksista, joihin tarvitsee erikseen jotain vaatteita tai välineitä.

Minulla ei ole ikinä ollut tällaisia harrastuksia, niin en oikein koskaan saa kiinni, mitä niillä "harrastusvälineillä" tarkoitetaan. Harrastan mm. lukemista, kirjoittamista, teatteria, kävelemistä, kontakti-improa, reissaamista ja viinejä.

Hiihto, lumilautailu, sukellus, kendo, jääkiekko, ratsastus ja sellonsoitto ovat esimerkkejä harrastuksista, jotka vievät tilaa peruslenkkikenkiä ja salivaatteita enemmän.

Vierailija
34/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrekorkkiset viinit tekevät korkkiruuvin tarpeettomaksi! MOT

Vierailija
35/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa käyttää kaikkia ruoanlaitosta alkaen. Pyrkii kohentamaaan elämänlaatua sitä kautta että valveutumisella ja oppimisella.

Mitäh?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi