Ylioppilasjuhlat, mitä kaipaatte vieraina, kehu tai hauku
paljonko kaipaatte järjestettyä toimintaa, kuten pelejä ja leikkejä ja haluatteko että isäntäväki ottaa enemmän roolia että vieraat tutustuvat toisiinsa. Nuorethan menee omia piirileikkiään mutta pitääkö esim kahvihetkessä olla joku "jäätä murtava" peli tai leikki?
Kommentit (63)
Meillä on tuollaiset kulhot joissa kussakin on kysymys ja toisesta kulhosta nostetaan vieraan nimi jolta kysytään. Aika rohkeitakin kysymyksiä on meillä kysymyskulhossa. Vuorotellen kysytään ja jos ei halua kysyä niin kysymyslapussa on vaihtoehtona joku temppu, piruetti, kärrynpyörä yms. Itse en lähtisi alkoholitarjontaa rajoittamaan, isosti ostettiin tallinnasta näitä juhlia ajatellen. Meillä on ruokailussa pitsabuffa ja popcornkone. meillä ruokailun aikana kummityttö soittaa kannelta, vaikka ujosti on siitä alkuun kieltäytynyt.
On isäntäväen vastuulla se vieraiden viihtyvyys ja toisiinsa tutustuttaminen
Olisi kiva nostaa maljaa ylioppilaan kanssa, ja itse ainakin preferoin alkoholitonta, koska yleensä juhlia on 4-6 kpl peräkkäin ja liikun autolla. Jotain pientä makeaa ja suolaista, ei vettyneitä salaatteja eikä ruokaa johon tarvitaan haarukkaa ja veistä. Ja olisi kiva jos juhlakalun vanhemmat seurustelisivat vieraiden kanssa eivätkä hääräisi keittiössä koko aikaa. Olen maksimissaan tunnin juhlissa, yleensä 20-30 minuuttia, nopeasti juttelen ihmisten kanssa ja that’s it. Sata euroa ja yksi ruusu kortteineen, kallista huvia, mutta mitäpä sitä ei tekisi, että nuori saisi mukavan lähtölaukauksen itsenäiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tarjoilut ja hyvä kahvi. Ylioppilaan todistukset mielellään näkyvillä niin että niihin voi tutustua. Ylioppilaan pitäisi tietenkin olla paikalla niin kauan kun vieraitakin on, ei ole kiva jos juhlakalu karkaa kesken juhlien omiin menoihinsa. Vierailla pitää olla mahdollisuus vähän jutustella juhlakalun kanssa ja kysellä tulevaisuuden suunnitelmista. Sitten jos on tuotu tavaralahjoja, nekin olisi kiva olla esillä. On mukava katsella minkälaisia lahjoja ylioppilas on saanut.
Alkoholiton kuohujuoma mielellään jotain laadukasta kotimaista, ei mitään Pommacia. Maksaahan ne kieltämättä enemmän kuin halvat kuohuviinit, mutta kyllä lakkiaisissa kuuluu olla juhlien arvoiset juomat.
Keittiöhenkilökuntaa pitää olla sen verran, ettei vieraita tarvitse maanitella sinne keittiöön häärimään. Ja tietty juhlien emännäkin pitää olla vapautettu keittiöstä, että ehtii seurustella vieraiden kanssa.
Lagrima Arctica on Suomen satavuotisjuhliin kehitetty alkohiliton kuohuviini ja se on hyvää! Alkolla on netissä palvelu, jossa annetaan juomasuositukset tarjoilujen mukaan.
Minä koen ylioppilaan todistuksen tutkimisen ja lahjojen tutkimisen tungettelevaksi. Olisi mukavaa vaihtaa pari sanaa juhlakalun kanssa. Se olisi oikeastaan tärkeintä ja mielenkiintoisinta. Ruokaa saan syödä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuollaiset kulhot joissa kussakin on kysymys ja toisesta kulhosta nostetaan vieraan nimi jolta kysytään. Aika rohkeitakin kysymyksiä on meillä kysymyskulhossa. Vuorotellen kysytään ja jos ei halua kysyä niin kysymyslapussa on vaihtoehtona joku temppu, piruetti, kärrynpyörä yms. Itse en lähtisi alkoholitarjontaa rajoittamaan, isosti ostettiin tallinnasta näitä juhlia ajatellen. Meillä on ruokailussa pitsabuffa ja popcornkone. meillä ruokailun aikana kummityttö soittaa kannelta, vaikka ujosti on siitä alkuun kieltäytynyt.
Hyi mite kauhealta kuulostaa, joki junttien kokoontumisajot siellä
Emäntä ja isäntä keskittyy vieraisiin, ei tiskaamiseen tai lisätarjottavien etsimiseen. Olen ollut monissa, monissa juhlissa, joissa isäntäväki ei ole etukäteen jakanut hommia tai hommannut työväkeä, vaan on juhlan aikana säntällyt sinne tänne etsimässä keittiöön milloin mitäkin suodatinpusseja. Ylioppilaalta kohtelias käytös, myös hieman hänelle oudompien vieraiden seurassa.
Normaalien ihmisten tavallisiin ylioppilasjuhliin kuuluu kyllä ne pari drinksua. Nyt sitä pipoa löysemmälle eiks vaan?
Vierailija kirjoitti:
ei saatana ainakaan mitään pelejä tai leikkejä
Miksei? Ylioppilaan ryöstö voisi olla hauskaa. Ja sitten heitetään ylioppilaslakilla ja se joka saa sen kiinni on seuraava ylioppilas.
Vai että oikein ohjelmaa yo-juhliin. Niihin juhliin ainakaan minä en mene.
Ohjelmaa on ihan tarpeeksi arkipäivässä, juhlassa haluan rentoutua, jutella ja nauttia tarjottavista.
Vierailija kirjoitti:
Mummo tekemässä kärrynpyöriä on juhlamieltä kohottava näky. Teillä ei juhlita tylsästi.
Vierailija kirjoitti:
Onko niissä kysymyksissä myös pikkutuhmia ja vähän rohkeitakin kysymyksiä, jotka ohjaavat kuulijan ajatukset seksuaalisiin toimintoihin?
Meillä on ainakin se sukkanauhan poistaminen hampailla ja ylioppilaan ryöstö.
Ylioppilas heittää perskoululaisille kimpun ja kiinni saaneesta tulee seuraava ylioppilas.
Niin ja muistahan ylioppilas, ole kaikille kohtelias ja ystävällinen. Koeta jaksaa hymyillä ja kertoa kaikille useita kertoja samat asiat.
Sinä olet juhlan päähenkilö ja vain sinä ja sinua me tullaan onnittelemaan ja juhlimaan.
Hyvää yo-juhlapäivää!
Muutama sana seurustelua ylioppilaan ja vanhempien kanssa riittää. Tylsintä on, jos ylioppilas ja tai vanhemmat jämähtävät tuntitolkuksi juttelemaan yhden porukan tai ihmisen kanssa. Alkoholitonta ja sokeritonta hyvää juotavaa ja pientä suolaista, se riittää mulle tarjoiluista. Eikä mitään leikkejä tai muuta höpöä. Eihän siellä juhlissa olla kuin pieni hetkinen vain.
Yo-juhlaleikit :-) Täytyykin äkkiä keksiä jotain huomiseksi. Yo pyrkii lukemaan suomen kieltä, joten pidetäänkö kielioppikoe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo tekemässä kärrynpyöriä on juhlamieltä kohottava näky. Teillä ei juhlita tylsästi.
toivottavasti kummityttö nyt sitten tietää ettei kieltäytymistä ole hyväksytty
Puheita, joissa kerrataan hauskoja sattumuksia ylioppilaan elämän varrelta. Painopiste on tietysti niissä noloissa taphtumissa, joita kerrotaan yksityiskohtia jankaten ja selitellen.
Ei mitään järjestettyä ohjelmaa. Yo-juhlissa piipahdetaan vain, koska monilla on useammat yo-juhlat samana päivänä. Ei niihin jäädä tuntikausiksi viettämään aikaa.