Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villivihannekset! Keräileekö/hortoileeko joku?

Vierailija
31.05.2019 |

Keräileekö kukaan täällä villivihanneksia? Mitä keräilet ja mikä on lempireseptisi? Oletko keräillyt yrttejä lääkkeeksi?

Oma suosikki taitaa olla ohdake. Nyt löytyy nuoria varsia. Ne pistelee käsiä, mutta kun raaputtaa piikit irti, varret pilkkoo pätkiksi, keittää suolavedessä ja laittaa voita päälle niin helskutti tulee hyvää. Parempaa kuin tankoparsa. Lehdistä keitetty tee tuntuu auttavan mun diagnosoimattomaan ihottumaankin, joka on vaivannut mua aina. Hiukset tuntuu myös tykkäävän kun ihottuman takia olen kaatanut sitä teetä päähäni.

Keräilen vaikka mitä. Välillä ketuttaa kun tienvarret on täynnä peltokanankaalia, mutta eihän sitä siitä voi ottaa. Samoin vuohenputket jää usein vaan poimimatta kun mokomat tykkäävät kasvaa niin likaisilla paikoilla. Ei kassi kuitenkaan koskaan ole tyhjäksi jäänyt ja nyt kun olen noita hakenut ja syönyt, niin olo on todella hyvä.

Itse lähdin alunperin metsään ruuan hakuun taloudellisten vaikeuksien takia, mutta lopulta ihan vaan hyvän olon ja ilmaisten "gourmet"-aineksien perässä käyn niin usein, ettei vihanneksia tarvitse kaupasta ostaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poksahdin hortoilemaan, kun lapset oli pieniä. Olin niin luomua ja puhtaiden raaka-aineiden perään, että piti syömisetkin luonnosta hakea. Se oli kyllä kiva puuhaa lasten kanssa. Tästä on nyt 10-15 vuotta aikaa.

Viime vuosina ei ole muka ehtinyt kuin keräämään omalta pihalta "istutettua" nokkosta, voikukkaa, kuusenkerkkää.. Syksyllä sienet ja marjat.

Mä tein simaa silloin voikukan kukinnoista ja lehdistä salaattia. Oli niitä muitakin juttuja, mutten mä enää muista. Nykyään teen siman inkivääristä. Silloin haaveilin vanhasta puutarhasta. Kävin mummoloiden pihoja läpi, että mitä kaikkea villiyrttejä niissä silloin kasvoi. En saanut kuin ruohosipulin ja lipstikan viihtymään omalla pihalla.

Tulipa tekstistäsi iloinen läikähdys. Jospa sitä tänä kesänä taas innostuis, kun teen lyhyempää viikkoa töissäkin. Luontoterapiaa. Järkyttää teinit kunnolla. Kiitos ohdakereseptistä. :)

Vierailija
2/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuusenkerkistä voi tehdä? Niitä löytyisi pihalta paljon nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuusenkerkistä voi tehdä? Niitä löytyisi pihalta paljon nyt.

Siirappia

Vierailija
4/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lempparit on mesiangervo ja litulaukka. Tänään hain juuri ison pussin litulaukkaa

Vierailija
5/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketunleipiä suolaheinää salaattiin

Vierailija
6/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä poksahdin hortoilemaan, kun lapset oli pieniä. Olin niin luomua ja puhtaiden raaka-aineiden perään, että piti syömisetkin luonnosta hakea. Se oli kyllä kiva puuhaa lasten kanssa. Tästä on nyt 10-15 vuotta aikaa.

Viime vuosina ei ole muka ehtinyt kuin keräämään omalta pihalta "istutettua" nokkosta, voikukkaa, kuusenkerkkää.. Syksyllä sienet ja marjat.

Mä tein simaa silloin voikukan kukinnoista ja lehdistä salaattia. Oli niitä muitakin juttuja, mutten mä enää muista. Nykyään teen siman inkivääristä. Silloin haaveilin vanhasta puutarhasta. Kävin mummoloiden pihoja läpi, että mitä kaikkea villiyrttejä niissä silloin kasvoi. En saanut kuin ruohosipulin ja lipstikan viihtymään omalla pihalla.

Tulipa tekstistäsi iloinen läikähdys. Jospa sitä tänä kesänä taas innostuis, kun teen lyhyempää viikkoa töissäkin. Luontoterapiaa. Järkyttää teinit kunnolla. Kiitos ohdakereseptistä. :)

Nokkoset ja voikukkahan on hyvää ravintoa. Mä tein joskus "pinaattilettuja" voikukasta ja hyvää tuli. Syöjät ei huomanneet niissä mitään outoa. Tänään keräilin voikukkien nuppuja kaiken muun lisäksi (ohdakkeita...) ja ajattelin paistaa ne pannulla kun joskus luin, että niistä tulee sillä tavalla hyvää.

Mä ajattelen joskus mummon mökin pihaa. Siellä oli pieni kasvimaa, mutta siellä kasvoi villivihanneksia ja syksyllä herkkutatteja paljon enemmän kuin mitään viljeltyä. Sinne kun pääsisi nyt keräilemään.

Eihän siinä melkein voi kuin voittaa, kun luontoon lähtee. Itse tosin säikäytin pari päivää sitten hirven. Onneksi se vain lähti karkuun. Illalla se sitten vähän pyöri mielessä kun koitin nukahtaa. XD Koitan nyt pitää enemmän meteliä.

Kämppikseni ei ole vielä suostunut maistamaan mitään, mutta pistin sen höyryhengittämään leskenlehteä kun se on ollut kipeänä. Se yskii huomattavasti vähemmän, mutta ei myönnä, että yrteillä olisi ollut vaikutusta...

ap

Vierailija
7/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusenkerkkäsiirappia olen tehnyt. Myös käyttänyt hyvin pestyjä kerkän nuppusia tomaattipohjaisissa kastikkeissa mausteena ja ihan koristeena.

https://www.martat.fi/reseptit/kuusenkerkkasiirappi/

Tein muinoin tuota siirappia joululahjoiksi muutamana vuonna. Pari paussivuotta ja totesin, että kyllä ne ihmiset taitaa sitä oikeasti tykätä, kun kovasti kyselevät ja meillä tykkäävät käyttää. Nythän se pitää tehdä, että saa kerkkiä. Pitääkin viikonloppuna rykästä, että saa joululahjoja kasaan.

Vierailija
8/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lempparit on mesiangervo ja litulaukka. Tänään hain juuri ison pussin litulaukkaa

Mitä teet niistä?

Tietääkseni mesiangervo on hyvä rohdos. Siinä on salisyypihappoja eli se se auttaa kuumeeseen yms. Kaipa tuota mausteenakin käytetään.

ap

Vierailija
9/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohorsman juuret hyviä

Vierailija
10/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusenkerkkäsiirappia olen tehnyt. Myös käyttänyt hyvin pestyjä kerkän nuppusia tomaattipohjaisissa kastikkeissa mausteena ja ihan koristeena.

https://www.martat.fi/reseptit/kuusenkerkkasiirappi/

Tein muinoin tuota siirappia joululahjoiksi muutamana vuonna. Pari paussivuotta ja totesin, että kyllä ne ihmiset taitaa sitä oikeasti tykätä, kun kovasti kyselevät ja meillä tykkäävät käyttää. Nythän se pitää tehdä, että saa kerkkiä. Pitääkin viikonloppuna rykästä, että saa joululahjoja kasaan.

Ehkä pitäisi kokeilla. Tuo tosiaan on hyvä lahjaideakin. Mä olen todella huono keksimään lahjoja, joten ehkäpä tuo toimisi. :)

Itse olen lähinnä vaan teessä käyttänyt kerkkiä, mutta onhan niillä enemmänkin käyttötarkoituksia.

ap

Vierailija
11/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitohorsman juuret hyviä

Mä olen syönyt lehtiä ja varsia vain. Pitänee koittaa juuriakin. Keräiletkö niitä nyt vai myöhemmin kesällä?

ap

Vierailija
12/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohorsman versot, nokkonen, vadelmanlehti. Koivun nuoret lehdet.

Vadelmanlehdistä tulee hyvä mieto tee. (Koivunlehtiteetä ei saa käyttää pitkiä aikoja yhteen menoon.)

Vierailija
13/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet niistä?

Tietääkseni mesiangervo on hyvä rohdos. Siinä on salisyypihappoja eli se se auttaa kuumeeseen yms. Kaipa tuota mausteenakin käytetään.

ap

Joo mesiangervo on luonnon aspiriini. Teen siitä teetä. Mutta paljoa ei voi juoda kerralla.

Litulaukka salaattiin ihan niin ja teen siitä myös pestoa.

Tänään muuten löytyi myös piparjuurta.

Vierailija
14/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa on hyvä villivihannes-ryhmä. Paljon vinkkejä ja muutakin mukavaa :)

Vierailija
15/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo kuusenkerkkäsiirapin keitto miten pitkä projekti. Olen kuullut, että homma kestää ja kestäå.

Entä millainen ohje voikukkasimaan?

Oma suosikkini on vuohenputki. Sitä laitan levitteisiin, munakkaaseen, salaattiin. Kuivaan ja pakastan.

Horsma on myös hyvää. Kuin parsaa. Versoja maustetaan suolalla ja pippurilla paistettuna. Niistä saa myös salaattiin /kastikkeisiin vihreää.

Hortapesto on herkkua.

Vihrrjauhe talven varalle.

Teehen kuivattuna eri villiyrttejä, vadelmanlehtiä, koivun hiirenkorvia,mustikankukkia, poimulehteä.

Ja nyt puuttuu päästä sen valkokukkaisen höytyväise kasvin nimi. Samaa lääkeainetta kuin asperiinissa.

Nokkonen nyt tietysti varmaan on kaikille tuttu. Sopii moneen.

Vierailija
16/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavia keräilen säännöllisesti:

- Pihlajan silmut. Näitä löytyy oikeassa vaiheessa vain noin viikon keväällä, mutta maku on yllättävä ja herkullinen. Ne maistuu karvasmantelilikööriltä!

- Koivun hiirenkorvia salaattiin.

- Voikukanlehtiä lehtisalaatin tai rucolan korvikkeeksi. Pitää kerätä niitä sileämpilehtisiä, ne missä on voimakkaan sahalaitaiset lehdet on karvaan makuisia.

- Maitohorsman versot. Aivan ihana kevätherkku, parempaa kuin tankoparsa!

- Vuohenputki. Määrällisesti runsaimmin käyttämäni villivihannes.

- Voikukan nuput. Säilön niitä etikka-suolaliemeen ja käytän kuin kapriksia.

- Nokkonen. Keittoon, lettuihin, piirakoihin.

- Litulaukka. Ihan herkku sipulimainen vihannes.

- Ketunleipä. Kivaa kirpeyttä leivälle, salaatteihin tms.

Vierailija
17/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa, että kuusenkerkkiä saa kerätä vain omilta mailtaan tai maanomistajan luvalla. samoin esim kanervan kukintoja.

Vierailija
18/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voikukan kukista voi tehdä   ´sherryä´.

Vierailija
19/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ohdakkeen tunnistaa kun on keskenkasvuinen.

Kasvimaalla tuyöntyy semmoista pilliäistä syvältä mutta mikä on?

Vierailija
20/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muistakaa, että kuusenkerkkiä saa kerätä vain omilta mailtaan tai maanomistajan luvalla. samoin esim kanervan kukintoja.

Metsähallituksen mailta saa kerätä, kunhan ostaa siihen luvan. saa vaikka kännykällä soittamalla http://www.metsa.fi/luonnontuoteluvat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi