Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villivihannekset! Keräileekö/hortoileeko joku?

Vierailija
31.05.2019 |

Keräileekö kukaan täällä villivihanneksia? Mitä keräilet ja mikä on lempireseptisi? Oletko keräillyt yrttejä lääkkeeksi?

Oma suosikki taitaa olla ohdake. Nyt löytyy nuoria varsia. Ne pistelee käsiä, mutta kun raaputtaa piikit irti, varret pilkkoo pätkiksi, keittää suolavedessä ja laittaa voita päälle niin helskutti tulee hyvää. Parempaa kuin tankoparsa. Lehdistä keitetty tee tuntuu auttavan mun diagnosoimattomaan ihottumaankin, joka on vaivannut mua aina. Hiukset tuntuu myös tykkäävän kun ihottuman takia olen kaatanut sitä teetä päähäni.

Keräilen vaikka mitä. Välillä ketuttaa kun tienvarret on täynnä peltokanankaalia, mutta eihän sitä siitä voi ottaa. Samoin vuohenputket jää usein vaan poimimatta kun mokomat tykkäävät kasvaa niin likaisilla paikoilla. Ei kassi kuitenkaan koskaan ole tyhjäksi jäänyt ja nyt kun olen noita hakenut ja syönyt, niin olo on todella hyvä.

Itse lähdin alunperin metsään ruuan hakuun taloudellisten vaikeuksien takia, mutta lopulta ihan vaan hyvän olon ja ilmaisten "gourmet"-aineksien perässä käyn niin usein, ettei vihanneksia tarvitse kaupasta ostaa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ohdakkeen tunnistaa kun on keskenkasvuinen.

Kasvimaalla tuyöntyy semmoista pilliäistä syvältä mutta mikä on?

jatkan että on varmaan pelto-ohdake kun kuvia katsoo.

Onko ohdakkeesta tarkoitus syödä sitä maanpäällistäkin osaa, vai vain se maan alla oleva valkoinen osa?

Vierailija
22/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teenystäville löytyy vaikka mitä, ja maku vielä paranee fermentoituna: mesinangervon, hillan ja vadelman lehdet, maitohorsman lehdet. Mesiangervon ja maitohorsman kukista saa hienoa juomaa, samoin nuorista koivunlehdistä. Eikä maistu saunavastalle. Kuusenkerkkiä voi säilöä hunajaan, niin saa oivaa yskänlääkettä.

Tietäisin kyllä paljonkin yrttejä, mutta oikeasti en ole tuonu ruokapöytään juuri muuta kuin voikukanlehtiä salaatiksi. Marjoja kerään enemmänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusenkerkkäsiirappi syntyy ihan niinkin että lasipurkkiin vuorotellen kerkkiä ja sokeria ja sit aurinkoon ikkunalle

Vierailija
24/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lempparit on mesiangervo ja litulaukka. Tänään hain juuri ison pussin litulaukkaa

Mitä teet niistä?

Tietääkseni mesiangervo on hyvä rohdos. Siinä on salisyypihappoja eli se se auttaa kuumeeseen yms. Kaipa tuota mausteenakin käytetään.

ap

En ole tuo jolta kysyit, mutta biologina muistuttaisin kaikkia että monilla luonnonkasveilla on nimenomaan voimakkaita rohdosvaikutuksia joten niitä tulisi käyttää maltillisia määriä ravintona.

Itse käytän  lähinnä nokkosta ja satunnaisesti teen aineksina ja mausteina muita.

Vierailija
25/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lempparit on mesiangervo ja litulaukka. Tänään hain juuri ison pussin litulaukkaa

Mitä teet niistä?

Tietääkseni mesiangervo on hyvä rohdos. Siinä on salisyypihappoja eli se se auttaa kuumeeseen yms. Kaipa tuota mausteenakin käytetään.

ap

En ole tuo jolta kysyit, mutta biologina muistuttaisin kaikkia että monilla luonnonkasveilla on nimenomaan voimakkaita rohdosvaikutuksia joten niitä tulisi käyttää maltillisia määriä ravintona.

Itse käytän  lähinnä nokkosta ja satunnaisesti teen aineksina ja mausteina muita.

Ei noita tosiaan pidä käyttää, ellei tiedä, mitä tekee. Kasvi pitää myös varmasti tunnistaa.

ap

Vierailija
26/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hortoilette myös Juice+ jämyinä?

Vierailija
27/28 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo käytän tuoreena kesäisin teessä ja salaateissa. Myös kerkkähilloa olen tehnyt joka vuosi. Haluaisin kuivata myös, mutta en oikein ole uskaltanut kokeill. Kesäisin ilmankosteus on niin korkea enkä uuniakaan haluisi pitää päällä pitkiä aikoja. Miten te muut kuivatatte?

Vierailija
28/28 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin käytätte kuusenkerkkäsiirappia? Menossa vanhaksi eikä tee mieli jäätelönkään seassa enää syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä